Népszabadság, 2000. március (58. évfolyam, 51-76. szám)

2000-03-08 / 57. szám

16 NÉPSZABADSÁG KERÉKVILÁG 2000. MÁRCIUS 8., SZERDA Autóvásárlás elektronikusan Valóságos rendelés virtuális autószalonokból Pizza, hifitorony vagy éppen repülőjegy - virágzik az inter­netes kereskedelem Franciaor­szágban, ahol az előrejelzések szerint idén több mint négy­­milliárd frankért (1 frank , kb. 40 forint) vásárolnak árukat és szolgáltatásokat a világhálóról. A sorból miért pont az autó maradna ki? - merül fel joggal a kérdés, amire a válasz ma még úgy szól: igen, de csak bi­zonyos feltételekkel. A legutóbbi felmérések sze­rint az Egyesült Államokban 1999-ben a gépkocsivásárlók hatvan százaléka, az öreg kon­tinensen, a többi között Fran­ciaországban pedig a vevők jó 15 százaléka „szörfölt” az interneten, mielőtt egy bizo­nyos márka és modell mellett döntött volna. Igaz, a tengeren­túli autóeladások alig három százalékát bonyolították le drótpostás (e-mailes) rendelés­sel. Európa még jobban elma­radt. A General Motors nagy­­britanniai leányvállalata, a Vauxhall a tavalyi év utolsó három hónapjában ugyan hat­van járművet adott el, a többi­ek - legyen szó német, francia vagy olasz márkákról - még gyerekcipőben járnak. Ahogy a mindent mindig a lehető legjobb áron beszerezni képes internetes vásárló „szép új világára” is várni kell még egy kicsit. Az autógyártók azonban érzik: a szá­mítógép és az on­line kapcsolat gyöke­resen átalakítja ezt az ágazatot is. A fo­gyasztó néhány kattintással teljes átte­kintéshez juthat valamennyi márka kí­nálatáról, árakról és a finanszírozás módozatairól is. A korlátlan informá­ciós hozzáférés a vevőt komoly hata­lommal ruházza fel, s a gyártóknak nem lesz más választásuk, mint hogy a termelés és a kereskedelmi hálózat munkaszervezését is e megváltozott fo­gyasztói igényekhez alakítsák. Ágazati szakértők a gyökeres fordulatot az évti­zed végére jósolják. - 2010-ben már közvetlenül az üzemtől lehet rendelni - vélte a L ’Auto-Journal-nak nyilatkozva Jean­ Triomphe, akinek internetes vál­lalkozása tavaly több mint ezer hasz­nált kocsit adott el a világhálón keresz­tül. A gyártók közük jelenleg egyedül a General Motors árul új kocsikat a neten. A Ford és a DaimlerChrysler nagy erő­bedobással dolgozik hasonló projekten. A francia autógyárak egyelőre a dolgo­zók által leadott, használt cégautókat árulják a világhálón keresztül: a Peugeot például tavaly 1500 ilyen kocsit adott el. Az oroszlános márkánál egy 24 fős cso­port dolgozik az internetes projekt fej­lesztésén. A Renault ebben az évben mintegy félmilliárd frankot költ arra a fejlesztésre, amely révén a cég valamennyi termékét és szolgáltatását elektronikus úton elérhetővé kívánja tenni. Érdekes módon a francia gyártók egyvalamiben egyet­értenek, nevezetesen abban, hogy a világhálós kereskede­lem nem fogja kiváltani a ha­gyományos kereskedői háló­zatot. Az autó változatlanul olyan különleges árucikk ma­rad, amelyet a fogyasztó a be­mutatóteremben érinthet meg s próbálhat ki. A közvetlen gyári rendelés ellenére a vá­sárló a kocsit továbbra is a márkakereskedőnél fogja át­venni, s - ami az utóbbinak még fontosabb - oda is viszi majd rendszeresen szervizre. A Citroen, a Peugeot és a Renault piackutató­ stratégái szerint az internetes értékesítés az árakat sem fogja radikálisan csökkenteni. Az üzemi rende­lés ugyan néhány százalékot hoz majd a vevő konyhájára, az elektronikus kereskedelem elsősorban a gyártók reklám- és médiapolitikáját változtatja majd meg - állítják. Néhány új internetes vállal­kozás kicsit másképpen gon­dolkodik. A francia Procar és 1000 autós, illetve az amerikai Cars- Direct és Autobytel nemcsak közvetítői, hanem kereskedői szerepre törekszik Nyugat-Európában. Mégpedig úgy, hogy szerződést köt az egyes márkák dílereivel, akik biztosítják a megfelelő szerviz- és más háttérszolgáltatást. A gyáraknak és kereskedelmi hálózataik­nak alig két évük van, hogy felkészülje­nek az új versenyhelyzetre: az Európai Unióban 2002-től megszűnik az a mo­nopólium, amely csak autókereskedők­nek tette lehetővé gépjárművek forgal­mazását. Párizs, 2000. március Dési András 4 ! Fedezze fel a legapróbb részleteket is! Fedezze fel az apró részletek szépségét! A konstrukció megbízhatóságát. Az arányok tökéletességét. Az ideális összetételt: 100% Peugeot, 0% kamat! Új Peugeot akár nulla százalék kamattal, kezelési költség nélkül. További ajánlataink: ajándék hónapokkal csökkentett futamidő, illetve 50%-kal csökkentett részletek a futamidő második felére. www.peugeot.hu BALATONBOGLÁR: B & M Mérnöki Kft. 1630 Klapka u 17 85/353-521. BÉKÉSCSABA: Gabion Kft. 5600 Urszinyi D -né u 23 66 454-149 BUDAPEST: Centrál Autó Kft. 1097 Könyves K­art­­­a 455-1010: CITY 1136 Dózsa Gy. út 61. 452-0390: Fábián Kft. 1118 Jászóvár u. 1. 361-4415: Gablini Kft. 1141 Fogarasi út 195 222-8000: Kovács A Társa Kft. 1039 Szentendrei út 255. 436-0580: Sárkány Autócenter Kft. 1107 Szállás u . 262-4252. 1194 Nagykőrösi út 162. 280-4269. DEBRECEN: Xeviko Kft. 4002 Böszörményi u. 52/346-268. EGER: Michard Kft. 3300 Harangláb u 18. 36/437-100. ÉRD: Pé-Ta Kft. 2030 Iparos u. 28. 23 373-123. GYŐR: P-P Lux ‘99 Kft. 9028 Fehérvári u. 75. 96/418-031. Régi Veszprémi út 10. 96/436-399. KAPOSVÁR: Kampf A Tsa. Kft. 6400 Toponári út 2/b. 82/424-850; KECSKEMÉT Carb­on Kft. 6000 Szt. László krt 33­ 76/418-094 KUNSZENTMÁRTON: Qualité ’97 Kft. 5040 Erdő tér 30. 56 461-483; MISKOLC: Váci és Tsai. Kft. 3533 Lórántffy u 32 46/530-106; MOSONMAGYARÓVÁR: P-P Lux 99 Kft. 9200 Kállai Éva út 96 578-140; NYÍREGYHÁZA: Xeviko Kft. 4400 Debreceni út 274. 42/461-474; PÉCS: Autósziget Kft.­­T632 Siklósi út 122. 72/450-505; SOPRON: SÁBA Kft. 9400 Győri út 48. 99/511-900; SZEGED: Kovács A­lsa. Kft. 6­23 Kálvária s út 83-85 62/498-274. SZÉKESFEHÉRVÁR: Fábián Kft. 8000 Budai út 175. 22/303-407­ SZEKSZÁRD: Autósziget Kft. 7100 Rákóczi út 198. 74/315-008; SZOLNOK: Qualité ’96 Kft. 5000 Verseghy út 3­56/421-127 SZOMBATHELY: Leonis Kft. 9700 Körmendi út 98. 94, 331-364; TATABÁNYA: Karácsonyi-Nagy Autóház 2800 Alkotmány u. 33/a. 34/425-483; ÜLLŐ: Frédi Béni Autócentrum 2225 Pesti út 197. 29/321-215. VÁC: P­M Vác Kft. 2600 Derecske dűlő 6. 27/313-583. VESZPRÉM: Vektor-Car Kft. 8200 Vilonyai ú­t 88/402-300. ZALAEGERSZEG: Szabó A­dia Kft. 8900 Balatoni út 75. 92/330-882 Márkák a hálón Magyarországi márkakereskedőtől még nem vásárolhatunk autót az inter­neten keresztül, ám a hazai képvisele­tek honlapjainak többsége már nagy segítséget nyújthat az új autó kiválasz­tásában. A modellek árai mellett a fel­szereltségről is bőséges információkat lehet kapni. Ma már minden hazai márkaképviselet megtalálható az interneten. Többnyire a legegyszerűbb módon: a márka nevét, majd utána a .hu-t beütve szinte vala­mennyi Magyarországon kapható új au­tóról lehet tájékozódni. A legtöbb honlap - tematikáját illetően - egy sémára ké­szült. A főmenüben választhatunk a mo­dellbemutató, a hírek, a képek, a márka­­történet és linkek, azaz más internetes honlapok címei közül. Az oldalakon csaknem kivétel nélkül részletesen bemutatják a kapható típuso­kat. A technikai adatok mellett a felsze­reltségről és a színválasztékról is olvas­hatunk. Az Alfa Romeo oldalakon tetsze­tős megoldás, hogy az egyes típusok alatt felsorolták a rendelhető extrafelszerelé­seket. A vásárló csak beikszeli a kívánt berendezést, az autó ára pedig ennek megfelelően változik. A Toyota honlap­ján olyat is kipróbálhatunk, amit talán még az igazi szalonokban sem lehet: az autó színét, de még a kárpit mintáját is próbálgathatjuk, melyik az ízlésünknek leginkább megfelelő. Az oldalak többségénél megtalálható az a program, amely segít kiválasztani az országos márkaképviselet-hálózatból a legközelebbit: a látogató csak megadja lakhelye irányítószámát, és a gép kiírja a legközelebbi kereskedő címét, telefon­számát. Bár a honlapok csaknem mindegyiké­nél a legutolsónak helyezték el, de sok ér­dekességet találhatunk a márkatörténet rovatokban. A Citroennél talán a legérde­kesebb: André Citroen 1919-ben bemuta­tott első autójától kezdve a Xsara Kit Carig részletes, olvasmányos történetet talál az, aki ide klikkel. A szerkezetileg nagyon hasonló oldalak kivitelezése már változatosabb: a hazai márkaképviseletek website-jai között éppúgy megtalálható a jól használható oldal, mint a nehezen át­tekinthető és inkább szép, mint hasznos. Az Audinál bosszantó, hogy hol ma­gyarul, hol németül jelenik meg az oldal, s ha van is információ bőven, nehézkes az adatok elérése. A saab.hu szépen kivite­lezett oldal, sok érdekességet tartalmaz, ám ha az ember a Saab egy típusáról akar részleteket megtudni, akkor inkább láto­gasson el egy márkakereskedőhöz. Ha­sonló a helyzet a daewoo.hu oldalon is. A vállalat elnökéről, Kim Woo-Choongról sok mindent megtudhatunk, ugyanakkor az autók bemutatója terjedelmében is csak töredéke ennek. Dicsérhető, hogy a márkaképviselet címét és telefonszámát is feltüntették. Ami azért sem árt, mert a leendő Daewoo-tulajdonosoknak ajánla­tos a virtuális szalonok helyett rögtön egy valódit felkeresni. Prém András Fagykárok után A fagy ellen felszórt só rongálja a köny­­nyűfém kerekeket, de só nélkül is öreged­nek a felnik. A lakkrétegük megrepedezik, az anyag elszíneződik. A szépségkúra - csakúgy, mint az acélkerekeknél - mindig homokfúvással kezdődik, majd a színre fényezés, polírozás és lakkozás követke­zik. A legtartósabb megoldás a szintere­­zés, amelynél műanyagot hordanak fel a felnire. Ez az eljárás viszont nem alkal­mazható többrészes felniknél, ahol a mű­anyagfelhordást követő hőkezelésnél egy­részt kilágyulhat a felni anyaga, másrészt kiéghet a felnielemek közé gyárilag elhe­lyezett tömítőanyag. A sérült, megrepedt lakkréteg alá beszivárog a nedvesség, így az csúnya, térképes lesz. Télen a repedése­ken át bejutó sólé kikezdi az öntvényt, el­sősorban a magnéziumtárcsákat, a folya­mat során akár át is lyukadhat a palást. Jár­­dázás után érdemes minél előbb megjavít­tatni a felnit, mert a nyers fémfelületet ha­mar megtámadja a sós oldat, és később ne­hezebb lesz a felújítás, mivel az oxidált fe­lülethez nem lehet hegeszteni. A felnik esztétikai felújítása darabonként - a méret­től függően - 2000-4000 forintba kerül. P.A.

Next