Népszabadság, 2000. március (58. évfolyam, 51-76. szám)
2000-03-08 / 57. szám
16 NÉPSZABADSÁG KERÉKVILÁG 2000. MÁRCIUS 8., SZERDA Autóvásárlás elektronikusan Valóságos rendelés virtuális autószalonokból Pizza, hifitorony vagy éppen repülőjegy - virágzik az internetes kereskedelem Franciaországban, ahol az előrejelzések szerint idén több mint négymilliárd frankért (1 frank , kb. 40 forint) vásárolnak árukat és szolgáltatásokat a világhálóról. A sorból miért pont az autó maradna ki? - merül fel joggal a kérdés, amire a válasz ma még úgy szól: igen, de csak bizonyos feltételekkel. A legutóbbi felmérések szerint az Egyesült Államokban 1999-ben a gépkocsivásárlók hatvan százaléka, az öreg kontinensen, a többi között Franciaországban pedig a vevők jó 15 százaléka „szörfölt” az interneten, mielőtt egy bizonyos márka és modell mellett döntött volna. Igaz, a tengerentúli autóeladások alig három százalékát bonyolították le drótpostás (e-mailes) rendeléssel. Európa még jobban elmaradt. A General Motors nagybritanniai leányvállalata, a Vauxhall a tavalyi év utolsó három hónapjában ugyan hatvan járművet adott el, a többiek - legyen szó német, francia vagy olasz márkákról - még gyerekcipőben járnak. Ahogy a mindent mindig a lehető legjobb áron beszerezni képes internetes vásárló „szép új világára” is várni kell még egy kicsit. Az autógyártók azonban érzik: a számítógép és az online kapcsolat gyökeresen átalakítja ezt az ágazatot is. A fogyasztó néhány kattintással teljes áttekintéshez juthat valamennyi márka kínálatáról, árakról és a finanszírozás módozatairól is. A korlátlan információs hozzáférés a vevőt komoly hatalommal ruházza fel, s a gyártóknak nem lesz más választásuk, mint hogy a termelés és a kereskedelmi hálózat munkaszervezését is e megváltozott fogyasztói igényekhez alakítsák. Ágazati szakértők a gyökeres fordulatot az évtized végére jósolják. - 2010-ben már közvetlenül az üzemtől lehet rendelni - vélte a L ’Auto-Journal-nak nyilatkozva Jean Triomphe, akinek internetes vállalkozása tavaly több mint ezer használt kocsit adott el a világhálón keresztül. A gyártók közük jelenleg egyedül a General Motors árul új kocsikat a neten. A Ford és a DaimlerChrysler nagy erőbedobással dolgozik hasonló projekten. A francia autógyárak egyelőre a dolgozók által leadott, használt cégautókat árulják a világhálón keresztül: a Peugeot például tavaly 1500 ilyen kocsit adott el. Az oroszlános márkánál egy 24 fős csoport dolgozik az internetes projekt fejlesztésén. A Renault ebben az évben mintegy félmilliárd frankot költ arra a fejlesztésre, amely révén a cég valamennyi termékét és szolgáltatását elektronikus úton elérhetővé kívánja tenni. Érdekes módon a francia gyártók egyvalamiben egyetértenek, nevezetesen abban, hogy a világhálós kereskedelem nem fogja kiváltani a hagyományos kereskedői hálózatot. Az autó változatlanul olyan különleges árucikk marad, amelyet a fogyasztó a bemutatóteremben érinthet meg s próbálhat ki. A közvetlen gyári rendelés ellenére a vásárló a kocsit továbbra is a márkakereskedőnél fogja átvenni, s - ami az utóbbinak még fontosabb - oda is viszi majd rendszeresen szervizre. A Citroen, a Peugeot és a Renault piackutató stratégái szerint az internetes értékesítés az árakat sem fogja radikálisan csökkenteni. Az üzemi rendelés ugyan néhány százalékot hoz majd a vevő konyhájára, az elektronikus kereskedelem elsősorban a gyártók reklám- és médiapolitikáját változtatja majd meg - állítják. Néhány új internetes vállalkozás kicsit másképpen gondolkodik. A francia Procar és 1000 autós, illetve az amerikai Cars- Direct és Autobytel nemcsak közvetítői, hanem kereskedői szerepre törekszik Nyugat-Európában. Mégpedig úgy, hogy szerződést köt az egyes márkák dílereivel, akik biztosítják a megfelelő szerviz- és más háttérszolgáltatást. A gyáraknak és kereskedelmi hálózataiknak alig két évük van, hogy felkészüljenek az új versenyhelyzetre: az Európai Unióban 2002-től megszűnik az a monopólium, amely csak autókereskedőknek tette lehetővé gépjárművek forgalmazását. Párizs, 2000. március Dési András 4 ! Fedezze fel a legapróbb részleteket is! Fedezze fel az apró részletek szépségét! A konstrukció megbízhatóságát. Az arányok tökéletességét. Az ideális összetételt: 100% Peugeot, 0% kamat! Új Peugeot akár nulla százalék kamattal, kezelési költség nélkül. További ajánlataink: ajándék hónapokkal csökkentett futamidő, illetve 50%-kal csökkentett részletek a futamidő második felére. www.peugeot.hu BALATONBOGLÁR: B & M Mérnöki Kft. 1630 Klapka u 17 85/353-521. BÉKÉSCSABA: Gabion Kft. 5600 Urszinyi D -né u 23 66 454-149 BUDAPEST: Centrál Autó Kft. 1097 Könyves Karta 455-1010: CITY 1136 Dózsa Gy. út 61. 452-0390: Fábián Kft. 1118 Jászóvár u. 1. 361-4415: Gablini Kft. 1141 Fogarasi út 195 222-8000: Kovács A Társa Kft. 1039 Szentendrei út 255. 436-0580: Sárkány Autócenter Kft. 1107 Szállás u . 262-4252. 1194 Nagykőrösi út 162. 280-4269. DEBRECEN: Xeviko Kft. 4002 Böszörményi u. 52/346-268. EGER: Michard Kft. 3300 Harangláb u 18. 36/437-100. ÉRD: Pé-Ta Kft. 2030 Iparos u. 28. 23 373-123. GYŐR: P-P Lux ‘99 Kft. 9028 Fehérvári u. 75. 96/418-031. Régi Veszprémi út 10. 96/436-399. KAPOSVÁR: Kampf A Tsa. Kft. 6400 Toponári út 2/b. 82/424-850; KECSKEMÉT Carbon Kft. 6000 Szt. László krt 33 76/418-094 KUNSZENTMÁRTON: Qualité ’97 Kft. 5040 Erdő tér 30. 56 461-483; MISKOLC: Váci és Tsai. Kft. 3533 Lórántffy u 32 46/530-106; MOSONMAGYARÓVÁR: P-P Lux 99 Kft. 9200 Kállai Éva út 96 578-140; NYÍREGYHÁZA: Xeviko Kft. 4400 Debreceni út 274. 42/461-474; PÉCS: Autósziget Kft.T632 Siklósi út 122. 72/450-505; SOPRON: SÁBA Kft. 9400 Győri út 48. 99/511-900; SZEGED: Kovács Alsa. Kft. 623 Kálvária s út 83-85 62/498-274. SZÉKESFEHÉRVÁR: Fábián Kft. 8000 Budai út 175. 22/303-407 SZEKSZÁRD: Autósziget Kft. 7100 Rákóczi út 198. 74/315-008; SZOLNOK: Qualité ’96 Kft. 5000 Verseghy út 356/421-127 SZOMBATHELY: Leonis Kft. 9700 Körmendi út 98. 94, 331-364; TATABÁNYA: Karácsonyi-Nagy Autóház 2800 Alkotmány u. 33/a. 34/425-483; ÜLLŐ: Frédi Béni Autócentrum 2225 Pesti út 197. 29/321-215. VÁC: PM Vác Kft. 2600 Derecske dűlő 6. 27/313-583. VESZPRÉM: Vektor-Car Kft. 8200 Vilonyai út 88/402-300. ZALAEGERSZEG: Szabó Adia Kft. 8900 Balatoni út 75. 92/330-882 Márkák a hálón Magyarországi márkakereskedőtől még nem vásárolhatunk autót az interneten keresztül, ám a hazai képviseletek honlapjainak többsége már nagy segítséget nyújthat az új autó kiválasztásában. A modellek árai mellett a felszereltségről is bőséges információkat lehet kapni. Ma már minden hazai márkaképviselet megtalálható az interneten. Többnyire a legegyszerűbb módon: a márka nevét, majd utána a .hu-t beütve szinte valamennyi Magyarországon kapható új autóról lehet tájékozódni. A legtöbb honlap - tematikáját illetően - egy sémára készült. A főmenüben választhatunk a modellbemutató, a hírek, a képek, a márkatörténet és linkek, azaz más internetes honlapok címei közül. Az oldalakon csaknem kivétel nélkül részletesen bemutatják a kapható típusokat. A technikai adatok mellett a felszereltségről és a színválasztékról is olvashatunk. Az Alfa Romeo oldalakon tetszetős megoldás, hogy az egyes típusok alatt felsorolták a rendelhető extrafelszereléseket. A vásárló csak beikszeli a kívánt berendezést, az autó ára pedig ennek megfelelően változik. A Toyota honlapján olyat is kipróbálhatunk, amit talán még az igazi szalonokban sem lehet: az autó színét, de még a kárpit mintáját is próbálgathatjuk, melyik az ízlésünknek leginkább megfelelő. Az oldalak többségénél megtalálható az a program, amely segít kiválasztani az országos márkaképviselet-hálózatból a legközelebbit: a látogató csak megadja lakhelye irányítószámát, és a gép kiírja a legközelebbi kereskedő címét, telefonszámát. Bár a honlapok csaknem mindegyikénél a legutolsónak helyezték el, de sok érdekességet találhatunk a márkatörténet rovatokban. A Citroennél talán a legérdekesebb: André Citroen 1919-ben bemutatott első autójától kezdve a Xsara Kit Carig részletes, olvasmányos történetet talál az, aki ide klikkel. A szerkezetileg nagyon hasonló oldalak kivitelezése már változatosabb: a hazai márkaképviseletek website-jai között éppúgy megtalálható a jól használható oldal, mint a nehezen áttekinthető és inkább szép, mint hasznos. Az Audinál bosszantó, hogy hol magyarul, hol németül jelenik meg az oldal, s ha van is információ bőven, nehézkes az adatok elérése. A saab.hu szépen kivitelezett oldal, sok érdekességet tartalmaz, ám ha az ember a Saab egy típusáról akar részleteket megtudni, akkor inkább látogasson el egy márkakereskedőhöz. Hasonló a helyzet a daewoo.hu oldalon is. A vállalat elnökéről, Kim Woo-Choongról sok mindent megtudhatunk, ugyanakkor az autók bemutatója terjedelmében is csak töredéke ennek. Dicsérhető, hogy a márkaképviselet címét és telefonszámát is feltüntették. Ami azért sem árt, mert a leendő Daewoo-tulajdonosoknak ajánlatos a virtuális szalonok helyett rögtön egy valódit felkeresni. Prém András Fagykárok után A fagy ellen felszórt só rongálja a könynyűfém kerekeket, de só nélkül is öregednek a felnik. A lakkrétegük megrepedezik, az anyag elszíneződik. A szépségkúra - csakúgy, mint az acélkerekeknél - mindig homokfúvással kezdődik, majd a színre fényezés, polírozás és lakkozás következik. A legtartósabb megoldás a szinterezés, amelynél műanyagot hordanak fel a felnire. Ez az eljárás viszont nem alkalmazható többrészes felniknél, ahol a műanyagfelhordást követő hőkezelésnél egyrészt kilágyulhat a felni anyaga, másrészt kiéghet a felnielemek közé gyárilag elhelyezett tömítőanyag. A sérült, megrepedt lakkréteg alá beszivárog a nedvesség, így az csúnya, térképes lesz. Télen a repedéseken át bejutó sólé kikezdi az öntvényt, elsősorban a magnéziumtárcsákat, a folyamat során akár át is lyukadhat a palást. Járdázás után érdemes minél előbb megjavíttatni a felnit, mert a nyers fémfelületet hamar megtámadja a sós oldat, és később nehezebb lesz a felújítás, mivel az oxidált felülethez nem lehet hegeszteni. A felnik esztétikai felújítása darabonként - a mérettől függően - 2000-4000 forintba kerül. P.A.