Népszabadság, 2000. június (58. évfolyam, 127-151. szám)

2000-06-01 / 127. szám

NÉPSZABADSÁG KÜLPOLITIKA - ÁLLÁSPONT 2000. JÚNIUS 1., CSÜTÖRTÖK 3 Orbán Viktor Észtországban MTI-JELENTÉS Észtországba érkezett tegnap kétnapos hivatalos látogatásra a magyar kormány­fő. Orbán Viktort a tartui repülőtéren vendéglátója, Mart Laar észt miniszterel­nök fogadta. Magyar kormányfő még nem járt a balti országban. Orbán az észt szellemi és tudományos élet központjának számító Tartui Egyete­men Magyarország: biztonság és növeke­dés címmel angol nyelvű előadást tartott, amelyben kijelentette: Magyarország tá­mogatja a NATO további északi irányú bővítését is, s nem tartja lehetetlennek Észtország tagságát az észak-atlanti szö­vetségben, csak az egy kissé bonyolultabb feladat, mint Budapest NATO-felvétele volt. Találkozott a nagy hagyományú fel­sőoktatási intézmény vezetőivel, és meg­látogatta a híres finnugor tanszéket is. A magyar kormányfő három területen ítélte különösen fontosnak a magyar-észt kap­csolatok fejlesztését. Az EU-tagságra va­ló közös törekvés szükségessé teszi a gaz­daság és a beruházások szálainak szoro­sabbra fűzését, ezért érthetetlen, hogy ele­nyésző a magyar-észt árucsere értéke. A meglévő szabadkereskedelmi megállapo­dás ellenére a gazdasági együttműködés messze elmarad a kulturális kapcsolatok szintjétől és gazdagságától. Orbán Viktor ezt követően felkereste a balti védelmi főiskolát, ahol a NATO- szabványoknak megfelelő képzés folyik, s amelynek magyar hallgatója is van. A magyar kormányfő még tegnap továbbre­pült Tallinnba, ahol katonai tiszteletadás­sal fogadták. Az észt kormányfő és fele­sége vacsorán látta vendégül Orbán Vik­tort és feleségét, Lévai Anikót. Orbán Viktor kormányfő a Magyar Rádiónak tegnapi interjújában a határokon túli magyarok kettős állampolgárságának kérdéséről szólva leszögezte: a szomszéd országok kormányai - akiktől elsősorban függ ennek a jognak a megadása - nem lelkesek ettől a gondolattól, ezért a magyar kormány a hatá­rokon túli magyarság jogait biztosító úgynevezett státustörvényben gondolko­dik. A miniszterelnök értelmezése szerint ez a megoldás a külföldi státus és a kettős állampolgárság között határozná meg a határokon túliak jogi helyzetét, és Magyarország más államokkal való egyeztetés nélkül, saját elhatározásából is megadhatja ezeket a kedvezményeket. Az észt és a magyar kormányfő a tartui egyetemen FOTÓ: MTI - BRUZÁK NOÉMI Duray Tőkés elhatárolódását sürgeti Az MKP ügyvezető alelnöke nyilatkozata lapunknak Élesen bírálta a Magyarok Világszö­vetségének (MVSZ) új vezetését, és új küldöttgyűlés összehívását sürgette la­punknak adott nyilatkozatában Duray Miklós. A szlovák kormánykoalíció­ban részt vevő Magyar Koalíció Párt­jának ügyvezető alelnöke elutasítja az MKP-nek a pozsonyi kabinetből való kilépését. POZSONYI TUDÓSÍTÓNKTÓL Duray Miklós tud Patrubány Miklós leg­újabb leveléről, amelyben közli a tevé­kenységüket felfüggesztő MVSZ-elnök­­ségi tagokkal: ha június 7-ig nem jelzik részvételi szándékukat a szövetség mun­kájában, akkor kénytelen lesz megállapí­tani az alapszabály megszegését. Az MKP ügyvezető alelnöke a Népszabad­ságnak nyilatkozva kifejtette, hogy az új­donsült elnök nem mozdíthatja el őket a helyükről, mert nem mondtak le, tehát a helyük nem üresedett meg. Póttagokat sem jelölhet, hiszen a bot­rányos zárónapon ezekről a személyekről sem tudtak dönteni. Már Patrubány kam­pánya is politikai szempontokkal volt át­itatva, a választások végeredménye révén pedig az RMDSZ-ben uralkodó konflik­tusoknak a jelentős részét áthelyezték Budapestre, hiszen az MVSZ erdélyi ta­nácsa gyakorlatilag azonos a romániai magyar politikai tömörülés reformplat­formjával — mondta. Szerinte az MVSZ morális csődbe ju­tott, mert Patrubány folyamatosan és bi­zonyíthatóan hazudozik. Legutóbb a köz­­szolgálati tévé Aktuális című vitaműsorá­ban is tételesen cáfolható állításokkal ruk­kolt elő. Kányádi Sándor például azonnal tiltakozott. Az sem igaz, hogy amikor az ominózus trianoni határozatot elfogadták, akkor Patrubány saját elmondása szerint állítólag az utcán sétált letörve. Ugyanis éppen egy sörözőben ült, s híveivel azt vi­tatta meg, mi legyen székfoglaló beszédé­nek a tartalma. Duray értesülései szerint az elnök dolgozószobáját nem Csoóri Sándor szimpatizánsai törték fel. Anyagi összeomlás is fenyegeti a szö­vetséget, amelynek nincs jóváhagyott költségvetése. Emiatt a szlovákiai magyar politikus kizártnak tartja, hogy folyósítsák a működéshez nélkülözhetetlen költség­­vetési támogatást. Patru­bány egészen sajátos bal­káni észjárását Duray sze­rint az a vélekedése jellem­zi: majdnem elfogadták a költségvetést. Ez teljes képtelenség, hiszen ha csak egyetlen szavazat hi­ányzik, a dokumentum nem érvényes. Duray sür­gette a védnöki testület, köztük Tőkés Lászlónak az egyértelmű elhatárolódá­sát Patrubányéktól. Az MVSZ tiszteletbeli elnö­kének már régen fel kellett volna emelnie a szavát azok ellen, akik az elmúlt években szekér­táborokat hoztak létre még az egyes régi­ókon belül is, miközben minden testület­ben önpusztító ellentéteket szítottak. Arra a kérdésre, hogy miként lehet megoldani a jelenlegi súlyos konfliktust, Duray kifejtette: új küldöttgyűlést kell összehívni, amelyet esetenként küldött­választásnak kellene megelőznie, mert tudomása szerint Patrubányék megakadá­lyozták, hogy a szövetség székelyföldi képviselői bekerüljenek a romániai kül­döttek közé. Fontos lenne belátható időn belül törvényt alkotni a világszövetség­ről, ugyanis így új alapszabályt alkothat­nának, és tisztújításra is sor kerülhetne. Az MKP ügyvezető alelnöke a szlová­kiai belpolitikai gondok kapcsán el­utasította azt az erősödő véleményt, mi­szerint a pártnak mérlegelnie kellene a ki­lépését a kormánykoalícióból, ha a szep­temberre tervezett alkotmánymódosítás­kor elvetik a szlovákiai alaptörvény beve­zető részének a kihagyására, valamint a nevesítetlen földek önkormányzati keze­lésére tett magyar indítvá­nyokat. Semmiképpen sem vállalhatjuk magunkra a kormányválság kirobban­tásának a felelősségét. Azért sem, mert a Dzurin­­da-kabinet után minden valószínűség szerint olyan politikai erők kerülnének hatalomra, amelyek a fel­vidéki magyarság számára eleve elfogadhatatlanok. Ezért folytatni kell a párbe­szédet, hogy különösen a belső vitái miatt ingatag kormánykoalíció teljesít­hesse a közösen jóváha­gyott programot, beleértve a dokumen­tum részét képező nevesítetlen földek ügyét - hangsúlyozta az MKP ügyvezető alelnöke. Megérti a szlovákságnak azt a törekvését, hogy az alkotmányban to­vábbra is deklarálják a szlovák állam lét­rejöttének számukra történelmi jelentősé­gét. Ám ez a rész sem lehet diszkriminatív jellegű a más ajkú polgárokkal szemben, akik nemcsak polgárai, hanem ugyancsak államalkotói Szlovákiának - tette hozzá. Szilvássy József Duray Miklós Pénzek az erdélyi magyar oktatásra Két Csíkszeredai, egy székelyudvarhe­lyi és egy marosvásárhelyi pályázat fi­nanszírozása mellett döntött az erdé­lyi magyar egyetemre elkülönített két­milliárd forintos magyar költségvetési támogatás szétosztását végző Sapien­­tia Alapítvány kuratóriuma. KOLOZSVÁRI TUDÓSÍTÓNKTÓL A Sapientia kuratóriuma három kategó­riában hirdetett pályázatot: már az idén ősztől beindítható szakokra, távlatilag kiépíthető tanszékekre, illetve a magyar egyetemi oktatást segítő háttérintézmé­nyek kiépítésére. A kuratórium keddi ülésén csupán az első csoportba sorolha­tó pályázatokról született döntés - jelen­tette ki Tónk Sándor elnök. Négy pályázatot ítéltek támogatásra méltónak: a Csíkszeredai Pro Agricul­tura Hargitán Alapítvány élelmiszer-ipa­ri, közgazdasági és környezetgazdálko­dási, a marosvásárhelyi Pro Vitae Chris­­tiana Alapítvány pedig szociálpedagó­­giai szak beindítását tervezi. E két pá­lyázónak esélye van arra, hogy az ideig­lenes működési engedélyt a tervezett in­tézményekre már az idén megkapják. A harmadik támogatott pályázat a székelyudvarhelyi polgármesteri hivata­lé, amely gazdaságtudományi kart kíván létrehozni, míg a negyedik nyertes pá­lyamunka a Csíkszeredai Regionális Képzési Központtól érkezett, amely ag­rártudományi és környezetvédelmi sza­kok kiépítését célozta meg. A Sapientia ugyanakkor infrastruktu­rális fejlesztésre vonatkozó pályázatra is rábólintott. Ez utóbbi a nagyváradi Par­­tium Keresztény Egyetemtől érkezett. A támogatott pályázatok olyan váro­sokból érkeztek, amelyek már évek óta saját felsőoktatási intézmények kiépíté­­sén-fejlesztésén fáradoznak, s ahol a ter­vezett intézmények csírái már működ­nek. Annak magyarázatát, hogy Kolozs­várról az első kategóriában nem érkezett pályázat, Tónk abban látja: a városban a legtöbb szakon folyik magyar nyelvű egyetemi oktatás a Babes-Bolyai Tudo­mányegyetemen. Az is közrejátszhatott, hogy az utóbbi időszakban ismét felerő­södtek a Babes-Bolyai magyar oktatási vonalának kiszélesítésére, az önálló ma­gyar karok létrehozására tett kormány­zati ígéretek. A kolozsvári egyetemi szakok a har­madik kategóriában pályáznak majd na­gyobb számban, ám ennek a típusú pá­lyázatnak a határideje még nem érkezett el - tette hozzá. Tibori Szabó Zoltán (Kis)polgári ethosz Orbán Viktor s. k. áll annak a levélnek az alján, amely a köztársaság el­nökének és legfőbb tisztségviselőinek, valamint a kormány tagjainak ad iránymutatást a költségvetés kívánatos szempontjaira. Maga a mi­niszterelnök fogalmazza meg azt, hogy „a gyermeknevelési ellátások összege változatlan marad. Ugyanakkor olyan új konstrukciót kell ki­dolgozni, amely alapján az iskoláztatási támogatás 50 százaléka a gyer­mek iskolai étkeztetésére kerül felhasználásra.” A mondatok - nem Orbánra jellemző - stílusát nem, de­­ Orbánra annál inkább jellemző - üzenetét érdemes elemezni. A javaslat ponto­san beleillik azoknak az intézkedéseknek a sorába, amelyek az elmúlt években család- és szociálpolitika címén születtek. A Bokros-csomag arra hivatkozva szüntette meg az alanyi jogon járó családi pótlékot, hogy a csökkenő forrásokból legalább az igazán rászorulók kapjanak. Erre még a minimálbér környékén kereső szomszédasszony is azt kiál­totta: gyerek és gyerek között nem szabad különbséget tenni. Azóta ez a különbségtétel megszűnt. Most már „csak” a családok közt van kü­lönbség, de még milyen. Mert az minden gyermekre egyformán érvé­nyes, hogy jövőre már mintegy harmadával ér kevesebbet a családi pót­lék, mint a kormányváltozás idején. Ha viszont minden az elképzelé­seknek megfelelően alakul, lesznek családok, amelyek gyermekeik ré­vén 40-50 ezer forint adókedvezményhez jutnak havonta. Ám ez nem különbségtétel, nem a gyereknek adják, csak otthagyják annál a család­nál, amely képes megkeresni ekkora kedvezményre jogosító összeget. Nagyléptékű változtatások ezen kívül is történtek az el- és lemara­dók — no, nem felzárkóztatására , „észre térítésére”. Az elmúlt évek szociálpolitikája - a családi pótlék befagyasztása és a rászorultsági ala­pon járó egyéb gyereknevelési támogatások éppen inflációkövető eme­lése mellett - abból állt, hogy csökkentették a munkanélküli-járadék időtartamát, eltörölték a jövedelempótló támogatást, nagyjából az ön­­kormányzatok szabad döntésére - értsd: lehetőségeire, szubjektivizmu­sára - hagyták, hogy ki kaphat segélyt. De ebbe a kijózanítási stratégi­ába illik bele, hogy a tervek szerint egyszerűsítik a kilakoltatást, és va­­gyonvizsgálathoz kötik a gyerekvédelmi támogatást. És ebbe a sorba illeszkedett az iskoláztatási támogatás bevezetése, ami a putriban vagy nyomortanyán élők felzárkózási esélyeit nem növelte ugyan, de a meg­bélyegzésre és a folyamatos fenyegetettség fenntartására kiválóan al­kalmas. A morzsolódó értékű családi pótlék természetbeni juttatásokra váltása pedig egyértelműen azt mondja, hogy azok a családok, amelyek költségvetésében súlya van ennek a támogatásnak, felelőtlenül herdál­ják azt a pénzt, amelyet gyermekeikre szán a nagylelkű kormányzat. A szakirodalom szerint igaz ugyan, de úgy látszik, mellékes, hogy a természetbeni segélyezés jóval drágább, mint a pénzbeli, és általában nem is éri el a kívánt hatást. Mármint akkor, ha a kívánt hatás az, hogy a rossz helyzetben lévő családokban élő gyerekek életkörülményeit ja­vítsák. E cél esetében azonban „az elmúlt évek eredményei, a kormány által felvállalt gazdaságpolitikai pálya” nemcsak azt tennék lehetővé, hogy „az éves költségvetési gyakorlat továbbfejlesztésre kerüljön” (idézetek a levélből), hanem azt is, hogy az elmúlt években igen jelen­tős méretűvé nőtt társadalmi szakadék feltöltése megkezdődjék. A polgári kormány szociálpolitikája viszont nem szolidaritásról, nem is az esélyek kiegyenlítéséről, hanem a pénz hatalmáról szól. Ar­ról, hogy pénzért minden megvehető, a „normálisnak” minősített csa­ládban a több gyerek az adókedvezmény és gyed révén, a szociális tá­mogatások folyamatos erodálása révén csökkenthető a gyerekek száma azokban a családokban, amelyek nem a polgári értékrendnek megfele­lően élnek. A tévedés csak annyi, hogy ez nem polgári értékrend, de még csak nem is keresztényi. Ez tipikusan a kispolgári ethosz, amely retteg a szokatlantól, a saját értékrendszerétől eltérőt képtelen elfogad­ni, a deviancia kezelésének egyetlen módját ismeri: az erőszakos elha­tárolást, a rendszerből való kiiktatást. Hámor Szilvia A „Németh-mítosz” Ha ő maga történetesen nem akarja, nem szeretné, Németh Miklósból ak­kor is ügy van. Illetve lesz. Ahogy tudom, a hetekkel ezelőtt visszatért volt miniszterelnök az egyetlen olyan­­ ellenzéki­­ személy­iség), akit a kancellária (vagy ma­ga Orbán?) abban a kitüntetésben részesített, hogy csakis az ő testére sza­bott „kezelési stratégiát” rendelt meg saját elemzőitől. Mellesleg szólva közpénzen, ami: Watergate. De hagyjuk az ilyen kicsiségeket. Hagyjuk azt, hogy Németh Miklós magyar állampolgár, továbbá feltételezett poli­tikai ellenfél kezelésére közpénzekből illetlenség (na nem az: inkább tör­vénytelenség) akár egy fillért is költeni, mivelhogy a szóban forgó úrnak a Magyar Köztársaság kormányához való viszonya az ilyesmit nem in­dokolja. Németh Miklósnak még az MSZP-hez való viszonya sem „tisz­ta”­­ a kormánnyal pedig momentán semmi dolga. Ami engem ebben az egészben megfog, a kormányzati stratégák által alkotott (1) Németh-mítosz, illetve (2) Németh-legendák kifejezés, elis­merése annak, hogy Németh nevét idehaza mítoszok és legendák övezik. Szerintem ebben a stratégák nem tévednek. Különösen akkor nem, ha azt írják le, hogy a legendák Németh tízéves távolléte alatt keletkeztek. Még akkor sem, ha ez mellébeszélő megfogalmazása annak az egyszerű összefüggésnek, amit a népnyelv „megszépítő távolságnak” nevez. Itt nincs másról szó: a magyar népnek az új és a jobb élet iránti - 1988/89- ben már agresszíven erős - vágya Németh Miklós kormányában testesült meg. Új élet aztán lett, jobb azonban a többség számára még sokáig nem, amit azonban az emlékezet egyszerűen nem tud Németh számlájára írni. Ó, elmenekülvén a hazából, nagyon sok ember szemében ikon lett. És ezért irigyelni a legkevésbé lehet őt, az immár visszatért embert, még kevésbé besározni. Nem tehet róla. Az irigységet azért nem ajánla­nám, mert az a bizonyos jobb élet iránti vágy nem halt ki a magyar nép­ből, és Némethnek­­ ma és holnap még csak verbálisan­­ meg kell felel­nie ennek a kihívásnak. El kell mondania, hogy neki volt és van receptje. (Mindenki számára, ideértve immár az időközben jelentékennyé duzzadt vállalkozói réteget is.) Másodsorban azért nem ajánlanám az irigységet, mert Némethnek „vissza kell tagozódnia” elhagyott pártjába, és szembe kell néznie mindazzal az idegenkedéssel, ami az „amíg te ott, mi itt...” fe­dőfogalommal foglalható össze. (Ilyen típusú ellenérzésről az MSZP bal­oldaláról éppúgy hallani, mint a liberálisaitól.) A harmadik ok, amiért óvnék bárkit az irigységtől, az a tanulás kényszere. Németh ma nagyon sokat tud a világról, kivált Európáról, és - vélem - elég keveset Magyar­­országról. A kettő sajnos nem egyensúlyozza ki egymást. Ám a volt mi­niszterelnök, okos ember lévén, hátrányait behozhatja. Föltéve, hogy eb­ben az MSZP segíti őt. És ugyancsak föltéve, hogy illő szerénységgel ke­resi és találja meg a maga helyét az MSZP „hierarchiájában”. A kettő csak együtt megy, egymás nélkül nem. Tekintsük, mondjuk, munkahipo­tézisnek és nem kenetes szólásnak azt, hogy az MSZP-nek szüksége van Némethre, amannak pedig a pártra. Azt pedig, hogy az országnak szük­sége van-e erre a (közhely, de igaz) még mindig népszerű emberre, nyomban ki fog derülni, mihelyt az emberek előveszik a szavazócédulá­ikat, és a szemük előtt megjelenik a... na mi? A csapatjátékos? Ez retten­tően jól hangzik. És jól is fog hangzani, feltéve, hogy az MSZP két meg­határozó embere, először is Kovács László, azután pedig (szemöldökök fel!) Horn Gyula is azt bizonyítja magáról: ők is csapatjátékosok. A ma­gyar dolgozó nép jócskán elszokott már a csoportképektől. Aczél Endre

Next