Népszabadság, 2000. szeptember (58. évfolyam, 205-230. szám)

2000-09-01 / 205. szám

A Nap Témái Bukarestnek szabad? Adrian Nastase volt román külügymi­niszter, vezető ellenzéki pártpolitikus tör­vénnyel tiltaná meg a romániai magyar­ság számára a kettős állampolgárság megszerzését. Románia ugyanakkor ala­nyi jogon teljes jogú román állampolgár­ságot biztosít moldáviai állampolgárok­nak, akik ezt kérik. 3. oldal A 4-es metró huszonöt éve Fókusz rovatunkban felelevenítjük a ter­vezett 4-es metró krónikáját, a mellette és ellene szóló főbb érveket. 7. oldal Nyitottság a zene jövője A montreux-i dzsesszfesztivál keretében megrendezett zongoraversenyt az idén Szabó Sz. Dániel nyerte, s így jövőre fel­léphet a 36. montreux-i dzsesszfesztivá­­lon. Ez egyébként nem az első győzelme: Vilniusban 1997-ben, a Magyar Rádió te­hetségkutató versenyén 1998-ban őt ítélte legjobbnak a zsűri. 10. oldal A föld vigasztal Lenasics Gyula­­ katonakori képét lát­juk itt - ma 86 éves, egy őrségi kis falu­ban él. Élettörténetét, amelyet elmesél, e szavakkal kezdte: Csak fáj a szívem, ha belegondolok, hogy parlagon hever a jó föld. 8. oldal Költségtérítő kenyérdrágulás A hét végétől átlagosan húsz százalékkal drágul a kenyér, ezzel próbálják ellensú­lyozni a magas költségeket. 15. oldal Orbán: Méltányosak a szigetközi igények GYŐRI TUDÓSÍTÓNKTÓL A magyar államot jogi értelemben nem terheli felelősség a Szigetközben kiala­kult állapotok miatt, de a jelenlegi kor­mány méltányosnak tartja az érintett tele­pülések kárenyhítési igényeit - válaszolta győri tudósítónk kérdésére tegnap Orbán Viktor miniszterelnök, aki millenniumi zászlót adott át Ásványrárón, ahová a Dunán hajóval érkezett. A miniszterelnök az ünnepség után ki­fejtette: útja során tapasztalta, hogy mek­kora pusztulást okozott a Szigetközben a korábban 3-5 méteres vízoszlop, illetve a szükséges vízszint hiánya. - Nagyon elbántak a Duna magyaror­szági szakaszával - fogalmazott a mi­niszterelnök, aki hangsúlyozta: a sziget­közi falvak kárenyhítése során a Győr- Moson-Sopron megyei önkormányzat ál­láspontját követi a kormány. A közgyűlés pedig úgy határozott: az elszenvedett kár mértékében kell kártalanítási összeget kapniuk a településeknek. A Duna és a Szigetköz jövőjéről szólva Orbán elmondta: amennyiben a szlová­kok elfogadják a magyar kormány által már átadott megoldási javaslatot, akkor a Szigetköz ökológiai gondjait e megálla­podás keretei között meg lehet oldani. Ha viszont ezt nem fogadják el, akkor Ma­gyarország újból a hágai Nemzetközi Bí­rósághoz fordul, ez a lépés pedig ismét elhúzódó pert eredményezhet. Akkor a Szigetköz gondjait le kell választani a vízlépcső kérdéséről, s az erőmű további sorsától független szigetközi vízpótlási program kidolgozása válik szükségessé. piiiiiiiil un 9 770237 377053 00205 Az AB alá kerül a Legfelsőbb Bíróság? A kormány legutóbbi ülésén elfogadott javaslat értelmében az Alkotmánybí­róság a jövőben felülvizsgálhatná a Legfelsőbb Bíróság jogegységi határo­zatait, amelyekkel az ítélkezés egységét igyekszik biztosítani. A tervezett lépés­sel a Legfelsőbb Bíróság nem ért egyet. Az alkotmánybírósági törvény módo­sításához az ellenzék támogatására is szükség volna, ennek megszerzésére azonban kevés az esély. MUNKATÁRSAINKTÓL Hosszas előkészítés után a kormány ked­den elfogadta és az Országgyűlés elé ter­jeszti az Alkotmánybíróságról szóló tör­vény módosítását. A kabinet olyan javas­latot nyújt be, amely több ponton alterna­tívát kínál fel a T. Háznak, így például megfontolásra ajánlja, hogy a jelenlegi kilenc évről tizenkettőre emeljék az al­kotmánybírók megbízatását, az AB elnö­két pedig az Országgyűlés válassza, ne pedig a bírák maguk közül. A kormányja­vaslat rendezni kívánja az AB belső ügy­rendjének kérdését. Jóllehet az AB belső működési szabályzatát törvényben kelle­ne rögzíteni, ezt az Országgyűlés a rend­szerváltás óta halogatja, pedig az ügyren­det a testület már 1991-ben kidolgozta. A mostani előterjesztés egyébként legiti­málná az elmúlt tíz év gyakorlatát, és az alkotmánybírókra bízná az ügyrend ki­dolgozását, elfogadását. A törvény módosítására jelenleg nincs esély. A koalíció egyik vezető politikusa lapunknak el is ismerte, hogy nem fűznek nagy reményeket a törvénymódosítás par­lamenti elfogadásához. Az MSZP ugyan­is már tavasszal jelezte, hogy a feszült po­litikai légkörben nem járul hozzá az alkot­mány kétharmados módosításához. Az AB... folytatás a 4. oldalon ­ Világszerte gondokat okoz a drága üzemanyag Mától 6,25 forinttal 216,75 forintra emelte a gázolaj árát a Mol. A benzin ára nem változott. A drágítás oka a nemzet­közi árak emelkedése. A drága olaj vi­lágszerte gondot okoz: az Európai Köz­ponti Bank többek között a magas üzemanyagár miatt, az európai infláció növekedésének megakadályozására emelte kamatait. Franciaországban az általános adócsökkentés egyik fő oka a drága benzin: a magas árak ellentétele­zéseként több adót eltöröl a kormány. Az áremelkedésnek azonban még nincs vége: a szakértők 40 dollár feletti olaj­árat is elképzelhetőnek tartanak. Részletek a 13. oldalon Számcsere a gázolajnál fotó: mti - czimbal gyula W www.nepszabadsag.hu ^ Ma: Ingatlanpiac / Magazin 2000. SZEPTEMBER 1., PÉNTEK ORSZÁGOS NAPILAP LVIII., 205. SZÁM, ELSŐ KIADÁS Tovább növekvő lakástámogatás Lendületet kapott a hitelezés -Téglahiány alakult ki Magyarországon Jövőre tovább emelkedik a lakástámogatásokra fordított összeg. Lapunk úgy tudja: jövőre még könnyebb lehet a la­káshoz jutás. Az elképzelések szerint nő a gyermekek után járó vissza nem térítendő támogatás, a szocpol összege, és több pénz jut az önkormányzati bérlakások építésére is. MUNKATÁRSAINKTÓL Várakozáson felül nőtt az érdeklődés a lakáshitelek iránt, mi­után július elsejével hatályba léptek a módosítások — tudtuk meg az OTP Bank Rt.-nél. Ugyanezt tapasztalják a Postabank­nál is, ahol az elmúlt egy hónapban a korábbiakhoz képest jó­val többen szeretnék megkapni a kiegészítő kamattámogatásos hitelt. A Kereskedelmi és Hitelbank csak május közepe óta nyújtja a támogatott kölcsönöket, viszont a tapasztalatok azt mutatják, hogy csak július elseje után indult be igazán a keres­let. A Földhitel- és Jelzálogbanknál azt mondják, hogy a piac határozottan elmozdult az új lakások és vásárlások irányába. Az építőipar is érzi a változást, hiszen az utóbbi időben nemcsak a szervezett, hanem a magánépítkezések is lendüle­tet kaptak. Olyannyira, hogy téglahiány van Magyarországon — mondta lapunknak Bodnár György, a Wienerberger Tégla­ipari Rt. kereskedelmi igazgatója. Növekvő... folytatás a 14. oldalon Budapest, XII. kerület. Az építkezők emelt szintű támogatást kapnak FOTÓ: SZABÓ BARNABÁS ­ Új tervezet a büntetőpontokról A Belügyminisztérium átdolgozta és is­mét a parlament elé terjeszti a közleke­dési büntetőpontrendszer bevezetését. A tárca álláspontja szerint csak a köz­lekedés biztonságára valós veszélyt je­lentő cselekményeket lenne célszerű büntetőpontokkal szankcionálni. MUNKATÁRSUNKTÓL Magyarországon tavaly 18 835 személyi sérüléses közlekedési baleset történt, ezek közül 1003 végződött tragikusan, összesen 1283 emberéletet követelve. Több mint kétezer esetben ittas vezetők okozták a balesetet. Bár az elmúlt évek­ben a közlekedési balesetek száma és sú­lyossága egyaránt csökkent, a Belügymi­nisztérium illetékesei szerint indokolt to­vábbi megelőzési intézkedéseket beve­zetni. (Az idén lépett hatályba a módosí­tott szabálysértési törvény, amely jelentő­sen felemelte a közlekedési szabálysérté­sekért kiróható bírságok összegét, illetve egyes jogsértések elbírálását a bíróságok hatáskörébe utalta.) A büntetőpontrendszer első változatát a szaktárca visszavonta, minthogy azt a parlamenti bizottsági viták során számos bírálat érte. A BM illetékesei elmondták: a tárca ennek ellenére ragaszkodik az Eu­rópa több országában eredményesen al­kalmazott szankciórendszer bevezetésé­hez. Ugyanakkor minden jobbító szándé­kú módosító javaslatra nyitottak. Mint hangsúlyozták, a pontrendszer bevezeté­sét nem újabb büntetési formának szán­ják, sokkal inkább azt szeretnék elérni ve­le, hogy az autósokat rákényszerítsék a szabályok betartására, a kulturált közle­kedésre. Épp ezért a legújabb elképzelé­sek szerint kizárólag azokért a cselekmé­nyekért kapnának a gépkocsivezetők büntetőpontokat, amelyek valós veszélyt jelentenek a közlekedés biztonságára. Új tervezet... folytatás a 23. oldalon Nincs napirenden a külföldiek ingatlanszerzési korlátozása MUNKATÁRSAINKTÓL Nincs napirenden a külföldiek ingatlan­­szerzésével kapcsolatos, jelenleg hatá­lyos szabályozás megváltoztatása - szö­gezték le kormányzati források a Nép­­szabadság kérdésére válaszolva, cáfolva egyben azokat a híreket, melyek szerint a kérdés már a kormány mai ülésének napirendjén szerepelne. Mint arról korábban hírt adtunk, Grespik László fővárosi közigazgatási hivatalvezetőnek a külföldiek ingatlan­­szerzési lehetőségét korlátozó javaslata nyomán a BM véleményeket gyűjtött be a közigazgatási hivatalok vezetőitől egy esetleges új szabályozáshoz. A tárcánál megerősítették a minisztérium vezetői­nek egy korábbi nyilatkozatát, mely sze­rint tájékozódáshoz kértek véleménye­ket, nem jogszabály-előkészítéshez. A javaslat hírét felháborodással ve­gyes értetlenséggel fogadták a Magyar­­országon működő, többségben amerikai érdekeltségeket tömörítő kamarai szö­vetség, az AmCham tagjai - közölte Fáth Péter ügyvezető igazgató, aki sze­rint a Grespik által kezdeményezett vál­toztatások a szabadpiaci folyamatokba történő beleszólást jelentenék. Hozzátet­te: álláspontja szerint a külföldiek által kiválasztott ingatlanok önmagukban ér­tékesek, és nem attól megy fel az áruk, hogy „idegenek” érdeklődnek irántuk. Peter Rejtő, az osztrák gazdasági ka­mara budapesti képviselője lapunknak el­mondta, a mai szabályozás minden hely­zetre alkalmazható, a lehetséges korláto­zásokról is rendelkezik, ezért a kvótákra vonatkozó elképzelés értelmezhetetlen, és Magyarország EU-csatlakozási törek­véseit figyelembe véve ésszerűtlen is.

Next