Népszabadság, 2000. november (58. évfolyam, 256-280. szám)

2000-11-06 / 259. szám

NÉPSZABADSÁG KULTÚRA 20­0­0. NOVEMBER 6., HÉTFŐ 11 „A megismerés a kérdésekkel kezdődik, de sosem fejeződik be a válaszokkal.” ismeretlen Megmarad a többletpénz Baán László államtitkár a kétéves kulturális költségvetésről Ha a parlament a jelenlegi terve­zetet fogadja el, jövőre és 2002- ben a Nemzeti Kulturális Örök­ség Minisztériuma reálértékben megőrzi azt a többletpénzt, ame­lyet a millennium kapcsán kapott a költségvetéstől - derül ki a Baán Lászlóval, a tárca közigaz­gatási államtitkárával készült in­terjúból. A tárca tervei között szerepel jövőre a Nemzeti Filhar­monikusok és az Operaház fej­lesztése, illetve a Hagyományok Háza létrehozása. - Mennyi a tárca költségvetési támogatása 2001-ben és 2002- ben a jelenlegi tervezet szerint?­­ Jövőre 72,5 milliárd, a kö­vetkező évben pedig 82,5 milli­árd. A tényleges emelkedés eh­hez az évhez képest jövőre 4,3 százalék, 2002-ben pedig az elő­ző évihez viszonyítva 13,6 száza­lék. Az utóbbiba beleszámít, hogy a Nemzeti Színház beruhá­zási költsége csak 2002-ben jele­nik meg, jövőre még nem. De ha ezt az összeget elosztjuk két év­re, akkor évenként átlagosan 7-8 százalékos növekedésről beszél­hetünk. Egyszerű forráscsere -A szerződés szerint a jövő év végéig el kell készülnie a Nemze­ti épületének. Ezt a munkát — mint arról már hírt adtunk — hi­telből fogja elvégezni az építő Árkádom Rt.­­ Igen, azzal a feltétellel nyer­te meg a cég a közbeszerzési pá­lyázatot, hogy a végszámla be­nyújtásának határideje 2002. ja­nuár 15. Addig neki kell gondos­kodnia a finanszírozásról.­­ Az említett számok tükrében a következő két évben megtorpan a tárcának jutó támogatási­ ösz­­szeg növekedése.­­ A költségvetés reálértékét megőrizzük, talán még egy-két százalékpontos emelkedés is lesz. Ehhez hozzá kell tenni, hogy a millenniumi kiadások je­lentősen megnövelték az anyagi lehetőségeket, de ez a támogatási összeg az ünnep elmúltával sem vész el a tárca költségvetési bázi­sából. Ez nagyon nagy ered­ménynek számít, ha figyelembe vesszük, hogy 1998-ról 1999-re a tárca költségvetése 63 százalék­kal nőtt, 1999-ről 2000-re pedig további 14,3 százalékkal. Ezt te­hát sikerül a következő években is megtartani.­­Föltéve, hogy az infláció nem lesz magasabb a vártnál. Mind­azonáltal a most benyújtott két­éves kulturális büdzsé kritikusai kifogásolják, hogy a települések­nek jutó támogatások növekedése nem fogja elérni a kulturális tör­vényben előírt mértéket.­­ A településeknek járó úgy­nevezett kulturális normatíva a Belügyminisztérium fejezetében van, és a költségvetési javaslat szerint a várható inflációnál vala­mivel magasabb mértékben nö­vekszik. Ez a támogatás egyéb­ként nem úgy kötődik az egyes önkormányzatok hozzájárulásá­hoz, mint például a központi színházi támogatás, és nem is a felhasználóhoz kötött, mint pél­dául az oktatási normatívák, ha­nem lakosságszám után jár. Az említett törvény egyfajta számí­tási módszert ír elő, amely orszá­gosan összegzi az önkormány­zatok közművelődési és közgyűj­teményi kiadásait, és azok 60 százalékában határozza meg a garantált állami támogatás össz­értékét. Bebizonyosodott, hogy ez a rendszer nem hoz olyan for­rásnövekedést, mint amilyet vár­tak tőle. - Miért nem ? - Részben azért, mert ezt a pénzt - mivel nem felhasználó­hoz kötött - az önkormányzatok másra is elkölthették, és nemegy­szer el is költötték. Van ezer olyan település az országban, ahol nincs kulturális intézmény, tevékenység. Az ottani önkor­mányzatok is - a lakosok száma alapján - megkapták a normatíva szerinti összeget. Ráadásul az önkormányzatoknak járó egyéb kommunális normatívák abban az évben csökkentek, emiatt az önkormányzatok addigi saját for­rásaik egy részét kivonták a kul­turális intézményrendszerből. Magyarán, egyszerű forráscsere történt: amennyivel az állam nö­velte részesedését a kulturális normatíva útján a helyi kulturális intézményrendszer finanszírozá­sában, annyival csökkentették az önkormányzatok a saját részese­désüket.­­ Feltehetően az állami költ­ségvetés egészében lehetne meg­oldani a problémát, de mégis lé­tezik a kulturális normatívát elő­író törvény, amelytől nem szabad eltérni.­­ A költségvetési javaslatban törvénymódosítási indítvány is szerepel, amely - általános kor­mányzati törekvésként - meg­szüntetné a költségvetési terve­zés ésszerűségét korlátozó finan­szírozási automatizmusokat. A kulturális normatíva, mint emlí­tettem, ennek ellenére megma­rad, de át kell gondolnunk, ho­gyan lenne az legalább részben átalakítható a színházi vagy a ze­nekari támogatásokhoz hasonló­vá, amelyeknél az önkormányza­ti hozzájárulás mértéke valóban befolyásolná, mennyit kaphatnak ezek az intézmények az államtól. Legalábbis a megyei intézmé­nyeknél ez elképzelhető.­­Egyelőre azonban visszatér­nek az éves költségvetési alkuk gyakorlatához. - Sajnos az automatizmus ko­rábban bevezetett formája nem hozott igazi előnyöket sem az ön­­kormányzatok, sem pedig intéz­ményeik számára.­­Az idei alkuk egyik tétele volt a közművelődésben és a közgyűj­teményekben dolgozók béremelé­se, amelynek mértékét — úgy tu­dom - kezdetben a tárca is 40 százalékra tette. De ennél keve­sebb lesz.­­ Konkrét mértéket korábban nem mondtunk, mert az egyezte­tések során sokféle szám elhan­gozhat. Végül, a művészeti terü­leten dolgozókat is beleértve, összességében 15 százalékos lesz a béremelés jövőre, így tíz év után először végre reálértékben is nőni fog az ágazatban dolgo­zók jövedelme. Kastélyprogram - Van néhány feladat, amelyet a tárca különösen fontosnak ítélt. Ezek közé tartozik az úgynevezett kastélyprogram.­­ Erről a több tárcát érintő ter­vezetről közigazgatási egyezte­tés folyik, reméljük, még novem­berben, de legkésőbb az év végé­ig a kormány elé tudjuk vinni a dokumentumot. Szerényebb álla­mi befektetés mellett szeretnénk megnyerni szakmai és pénzügyi befektetőket az állami tulajdonú kastélyok - első lépésként - több mint tíz ingatlant tartalmazó, leg­értékesebb körének rendbetéte­léhez. A tulajdon a felújítás után is az államnál maradna, a befek­tető használati vagy kezelői jogot kapna. - Milyen célra adnák haszná­latba az épületeket? - Alapvetően turisztikai célú, szállodai üzemeltetés lehet von­zó a befektetők számára. Meg fogjuk azonban határozni példá­ul, melyek az épületeknek azon részei, elemei, amelyeket szaba­don látogathatóvá kell tenni a kö­zönség számára. Ezek felújításá­hoz esetleg az államnak is hozzá kell járulnia, ezért szükség lehet költségvetési pénzre is. -Jövőre „ nemzeti olvasóévet” készülnek meghirdetni. Mit jelent ez? - A könyvkiadással és az olva­sással kapcsolatos meglevő álla­mi támogatás összpontosítását és egy olyan rendezvénysorozat fi­nanszírozását, amely az olvasás megszerettetését tűzi ki célul. Az ötletet egy közelmúltban lezajlott rendkívül sikeres angliai kezde­ményezés adta. Az oktatási és kulturális intézményeken kívül a bevásárlóközpontoktól a közle­kedési eszközökig mindenütt szeretnénk a lehető legváltozato­sabb eszközökkel propagálni az olvasáskultúra fejlesztését. Zenei életünk - A tárca jelenleg megkülön­böztetett figyelmet fordít a Nem­zeti Filharmonikusok anyagi fej­lesztésére, de úgy tudom, az Ope­raház is régóta vár hasonló se­gítségre.­­ Rockenbauer miniszter úr el­képzelése, hogy a tárca többlet­­forrásait kihasználva, a haté­konyság érdekében mindig meg­határozott területekre összponto­sítsuk a fejlesztést. Miután a zene nemzetközileg is elismert kultúr­­kincsünk, nyilvánvalóan adódott, hogy a Nemzeti Filharmoniku­sokkal kezdjük. Az átalakulás eredményeit, sikerét a koncertte­remben már lehetett tapasztalni. Az együttes támogatása közel háromszorosára, jövőre több mint másfél milliárd forintra emelkedik, és ez marad a továb­biakban az alaptámogatás. Az összeg nem csupán béremelésre, hanem például vendégművészek meghívására és hangszervásár­lásra is szolgál. Ami pedig az Operaházat illeti, működését át kell gondolni. Tárgyalásban va­gyunk a fővárossal az Operett­színház átvételéről, amely a jö­vőben operettek, vígoperák elő­adására szolgálna az Operaház­hoz kapcsolva... - Mi lesz az Erkel Színházzal? - Még nem zárult le annak vizsgálata, hogy az Erkel átala­kítható-e nemzeti koncertterem­mé, és ha igen, milyen költség­gel. Budapesten régóta hiányzik egy kétezer személyes hangver­senyterem. Az Operaház műkö­dése tehát összefügg mindhárom épület funkciójával. Mindemel­lett jövőre igazgatói pályázat is lesz a nemzeti dalszínházban. A tárcának tehát néhány hónapon belül döntenie kell személyi, szervezeti és finanszírozási kér­désekről egyaránt. Az utóbbihoz megnövelt ágazati tartalékkere­tünk kellő fedezetet nyújt. Hoz­záteszem, jövőre szeretnénk je­lentősebb költségvetési támoga­tással létrehozni az Állami Népi Együttes feladatkörének kibőví­tésével, átalakításával a Hagyo­mányok Házát, amely a népi ha­gyományok élő megőrzésének, ápolásának központi műhelye lesz. A Károlyi Palota Kulturális Központ megalapítása mellett várhatóan ezzel a három kiemelt intézményi fejlesztéssel számol­hatunk 2001-ben. Ezen túlmenő­en a múzeumi területen kiemelt jelentőségű fejlesztés az a több mint tízmilliárd forintot megha­ladó összköltségű rekonstrukciós program, amelynek keretében 2001-ben 3,5-3,5 milliárd forint jut a Nemzeti, a Szépművészeti és a Természettudományi Múze­um méltó megújítására. Varsányi Gyula Budapesten régóta hiányzik egy kétezer személyes hangver­senyterem FOTÓ: TEKNŐS MIKLÓS

Next