Népszabadság, 2000. november (58. évfolyam, 256-280. szám)

2000-11-08 / 261. szám

NÉPSZABADSÁG Gazdasági szentháromság Hol, hogyan tanítanak filozófiát? 30. oldal Garantált oktatási szint Miskolcon 31. oldal Diploma EGYETEMI, FŐISKOLAI MELLÉKLET 2­0­0­0. NOVEMBER 8., SZERDA Műszakisok tréfája a Közgázon 32. oldal Két évet is kaphat, aki jegyzetet másol 33. oldal Virtuális egyetem Barcelonában 34. oldal Magyar oklevél külföldön Az országos kreditrendszert 2002-ben vezetik be. Sokak szerint a kreditezés a diákok tanulmányainak rovására is me­het. Az okozhatja a bajt, ha a hallgatók a kreditpontok megszerzésére összpon­tosítanak, nem arra, hogy minél jobb jegyet szerezzenek.­­ A kreditrendszer a hallgatók elő­nyére fog szolgálni - jelentette ki dr. Mészáros Gábor, a Magyar Ekvivalen­cia és Információs Központ főosztály­­vezetője. Az itthon még új rendszert el­marasztaló véleményekkel szemben Mészáros Gábor úgy gondolja, hogy a szisztéma sok új lehetőséget nyújt a hallgatóknak. A külföldre és más egye­temekre való áthallgatás mellett a diá­kok azt a tárgyat veszik föl saját szaku­kon, amelyet akarnak, attól tanulnak, akitől és ahol akarnak. A kreditrendszer lehetővé teszi a kü­lönféle országokban szerzett oklevelek­ összehasonlítását is. Egyre inkább használják az immár nálunk is elérhető diplomamellékletet, amely a más rend­szerű felsőoktatást alkalmazó orszá­gokban is információkat nyújt a a ka­pott képzésről. Az oklevélmellékletet az Európai Bi­zottság, az Európa Tanács és a UNESCO/CEPES közös munkacso­portja alakította ki 1997-1998-ban a felsőfokú oklevelek és tanulmányi pon­tok (kreditek) határon túli elismerése című PHARE-projekt keretében. A pa­pír tulajdonosáról közöl fontos adato­kat: a képesítés megnevezését, szintjét, tartalmát és az elért eredményeket. Mutatja, hogy mire jogosít (szakmai státus, továbbtanulási lehetőség). Ezenkívül a melléklet tartalmazza a nemzeti felsőoktatási rendszer jellem­zését, egyéb adatokat és az okmány hi­telesítését. Mindezt jelenleg csak a hallgató kü­lön kérésére állítják ki diplomájának megszerzése után. A diplomamelléklet elsősorban külföldön könnyítheti meg a dolgozni vagy továbbtanulni kívánó hallgató dolgát. Az okmány bizonyítja az adott felsőoktatási intézmény és az általa kibocsátott oklevél elismertségét. A melléklet a hazánkban dolgozni vagy tanulni kívánó külföldiek számára is nagy segítség lehet. Ha egy külföl­dön szerzett diplomával szeretne valaki itthon továbbtanulni vagy dolgozni, ak­kor annak itthoni elismertetésére van szükség. Ez arra a hat külföldi egye­temre is vonatkozik, melyek hazánkban működik. Az Európai Unióhoz való csatlako­zás után hazai okleveleink elismerése automatikussá válik külföldön. Sőt rá­adásul a magyar diplomák jelentős fel­értékelődése várható. Az EU-ban az az irányelv érvényesül, hogy aki jogosult egy tevékenység kifejtésére egy tagál­lamban, annak jogosultnak kell lennie egy másikban is. Addig is a diplomamelléklet tisztáz­za a végzettséggel és annak fajtájával, kategóriájával, az adott országban való besorolhatóságával kapcsolatos kérdé­seket. Balogh Szonja Országos tárgyalások, személyi viták A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) november 1­­án tartja tisztújító közgyűlését Debre­cenben. Az alapszabály szerint az elnök­jelölteket a helyszínen kell megnevezni, de informálisan két elnökjelöltről lehet tudni: Jancsák Csaba (Szegedi Tudo­mányegyetem) és Almássy Kornél (Bu­dapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem). Az ország hallgatói önkormányzatai­nak jelentős része felismerte, hogy az országos szervezet egyben maradása és megújhodása érdekében fontos az egy­ség megteremtése. A HÖOK elnökét a tavaszi közgyűlés alapszabály-módosí­tása értelmében egy helyett két évre vá­lasztják. A szervezetnek felsőoktatási intézmények integrációjából adódó nagy feladatokat kell megoldania, és ja­vaslatot kell tennie a gazdasági helyzet­nek megfelelően a szociális és tanulmá­nyi ösztöndíjrendszer kialakítására. A Jelenkor Társadalomkutató Mű­hely felmérése szerint az egyetemi és főiskolai hallgatók csaknem 40 száza­léka nem tudja megnevezni pontosan az országos hallgatói képviseletet, nagy részük azzal sincs tisztában, hogy léte­zik a HÖOK. A szervezetnek ezért mar­kánsan meg kell újítania kommuniká­cióját. Szeptember végén a hallgatói önkor­mányzatok képviselői a fenti kérdések megvitatására tárgyalóasztalhoz ültek. A jelenlegi elnökséggel egyetértésben (!) úgy látták, hogy a problémák meg­oldására Jancsák Csaba volna a leg­megfelelőbb személy. Jancsák prog­ramjával és személyével tehát a jelenle­gi elnök, Kucsera Tamás Gergely is egyetértett. A megbeszélések folyamán azonban világossá vált, hogy Kucsera olyan személyi feltételeket támaszt, ami nem segíti a konszenzusos elnök jelölését. Ő az eddigi elnökségi tagjait és a pénzügyi, jogi ellenőrzésért felelős felügyelőbizottság nagy részét viszont szeretné látni Jancsák elnökségében is. Mások szerint viszont éppen az elnök­ség okozta az országos szervezet meg­­roggyanását. Két héttel az elnökválasztás előtt újabb magát konszenzusosnak tartó el­nökjelölt, a Kucserához közelálló Al­mássy Kornél került elő a színfalak mö­gül. Hornyák Tibor-Kisfalvi Gábor ­ A hét végén választják az új diákvezért JANCSÁK CSABA A Szegedi Tudományegyetem összegyetemi hallgatói önkormányzatának elnöke, magyar-történelem, média, szociológia és pedagógia szakon végezte, illetve végzi tanulmányait. Három évig a szegedi Juhász Gyula Ta­nárképző Főiskola önkormányzatának elnöke volt, majd az integráció után létrejött új intézmény, a Szegedi Tu­dományegyetem egyetemi hallgatói önkormányzatának elnökévé választották. 1998 márciusától elnökségi tagja a Fiatal Szegedi Írók Körének. Köztársasági ösztöndíjas volt 1996-ban és 1997-ben, ugyanebben az évben meg­kapta a szegedi pályakezdők ösztöndíját is. A HÖOK- ban az elmúlt két évben a szegedi régiót képviselte mint választmányi képviselő. ALMÁSSY KORNÉL A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egye­tem építőmérnöki karának doktorandusz hallgatója. Egy évig volt a műegyetem hét kara közül az építő­mérnöki kar hallgatói önkormányzatának elnöke, majd az egyetem külügyi bizottságát vezette és veze­ti. Az elmúlt félévet Hollandiában töltötte Erasmus­­ösztöndíjjal. Külföldi tartózkodásával párhuzamosan a HÖOK budapesti választmányi képviselőjét, Szent­­györgyi Józsefet helyettesítette. Továbbá a tavaszi ár­vizek során az egyetemisták összefogását szervezte mint elnöki megbízott, amely kezdeményezés végül a szervezők effektív munkájáig sem jutott el. Jelenleg párhuzamosan három karra iratkozott be. Két és fél évszázados univerzitás Miskolci Egyetem: a diákélet fellegvára 2000. január 1-je óta magyar egyete­mek és főiskolák egyesült intézmé­nyekként működnek tovább. Mellék­letünk fontos feladatának tartja, hogy a hazai felsőoktatás meghatározó in­tézményeit bemutassa olvasóinknak. Ebben a számunkban több írás foglal­kozik a Miskolci Egytem, a Pécsi Tu­­domány­egy­etem és a Budapesti Gaz­dasági Főiskola életével. A Miskolci Egyetem elődje az 1735- ben Selmecbányán alapított Bányatiszt­­képző Intézet volt, amelyben egyedülálló módon oktatták a bányászati és kohásza­ti ismereteket. Az első világháborút kö­vetően Selmecbánya Csehszlovákiához került, így az intézmény ideiglenesen Sopron városába költözött. Aztán 1949- ben Miskolcra helyezték át a bánya- és a kohómérnöki kart. Megalapították a Ne­hézipari Műszaki Egyetemet, amely ki­egészült a gépészmérnöki karral. Az idők folyamán a régió - és vele Miskolc is - elveszítette nehézipari jel­legét. Az intézményben 1981-ben jogi, 1990-ben gazdaságtudományi kar jött létre. Rá két évre a bölcsészettudományi intézet is megalakult, öt évvel később kari rangra emelkedett. Két évvel ez­előtt, 1998-ban a Bartók Béla Zenemű­vészeti Intézetet is az egyetemhez csa­tolták, amelynek neve 1990-ben Miskol­ci Egyemre változott. Az egyetem campusa több szempont­ból is egyedülálló az országban: egy­részt hatalmas parkjában több száz kü­lönféle fa - fűz, nyár, juhar, kőris — talál­ható. Tavasszal, akárcsak Nyugaton, a fiatalok pokróccal szaladgálnak, és ki­fekszenek a parkba aludni vagy pikni­­kezni. Igen gyakran láthatunk a járdákon átfutkosó mókusokat, amelyek szinte az egyetem jelképévé váltak. A sportolni vágyók rendelkezésére áll több teniszpálya (egy részére minden té­len sátrat húznak), a sportcsarnok, ame­lyet különös alakjáról ufónak neveztek el, a futball- és a futópálya. Uszoda saj­nos még nincs az egyetem területén, de a nemsokára elkezdődő építkezések során pótolják ezt a hiányt. Az egyetem területén található két klub, a Rockwell és az E/2 a bulik szín­tere. Minden évben megrendezik a miskol­ci egyetemi napokat, amely az ország legnagyobb egyetemi fesztiváljává nőtte ki magát. A Miskolci Egyetem egyik sajátossá­ga az, hogy az oktatási épületek közvet­len közelében található a hét kollégium, így a hallgatók nagy része a nap szinte minden óráját az egyetemen tudja tölte­ni. Egyébiránt nincs még egy olyan egyeteme az országnak, amelyben ilyen mélyen ápolnák az egyetemi diákhagyo­mányokat. A selmeci hagyományok né­ven elhíresült tradicionális tevékenysé­gek közé tartozik például az egyenruha­viselés, a „pogány”-, a „balek”- és a „fir­­ma”-vizsga, illetve rang, a felejthetetlen egyedi korsós szakestélyek, a Bursch­­nóták éneklése, a karok között kialakult köszönési formák, a miskolci hagyo­mányként kialakult végzős gyűrű. Lengyel Gergő Miskolci írásaink a 31. oldalon Az ország legnagyobb campusa FOTÓ: LACZKÓ RÓBERT Feltételes módban Zöld utat kapott a Pécsi Tudományegyetem intézményfejlesztési terve A hír nem új: szervezeti szinten lezaj­lott a magyarországi felsőoktatási in­tegráció. A tényleges megvalósítás még várat magára. Egyes intézmények már belekezdtek terveik megvalósításába, mások megakadtak a stratégia kidolgo­zásánál. A nagy vidéki egyetemi köz­pont, Pécs, csak a minisztérium jóindu­latának köszönheti, hogy továbbléphet. Lassan egy éve, hogy hivatalos formát nyert a felsőoktatási integráció. 2000. ja­nuár 1-jétől új szervezeti keretek között és új néven folytatták tovább munkájukat az egyetemek, főiskolák. A mézesma­dzag, amellyel a kormányzat elérte , il­letve kikényszerítette­­ a tíz éve áhított egyesülést, sok száz milliárd forint. A be­ígért anyagi támogatást egyrészt világ­banki kölcsönökből (150 millió dollár), másrészt költségvetési forrásokból (száz­millió dollár) osztják szét. Az intézmények nem kapják azonban „ingyen” a költségvetési kereteikhez mérten igen nagy összegeket (nagyobb iskolák esetében ez öt-tízmilliárd forint között mozog). A Világbank, és ezáltal az Oktatási Minisztérium is komoly feltéte­leket támaszt az integrálódó egyetemek­kel szemben. Rövid és hosszú távú terve­iket egy részletesen kidolgozott doku­mentációban, IFT-ként (intézményfej­lesztési terv, régebben az angol név után IDP-ként) emlegetett szöveghalmazban kellett vázolniuk. A benyújtott terveket a szaktárca és a Felsőoktatási Tudományos Tanács bírálta el: osztályzatként A, B, és C kategóriát adhattak rá. (Az A = megfelelt, a B = át­dolgozásra visszaadott, a C = nem felelt meg.) A nagy vidéki egyetemi központok kö­zül Szeged, Debrecen és Miskolc egyesült intézményei az első körben, tehát több mint egy évvel ezelőtt elnyerték az A ka­tegóriát, a „piacosított felsőoktatásban” elvileg konkurensüknek számító Pécsi Tu­dományegyetem négyszer is B minősítést kapott. Az első sikertelen pályázat után Sípos Béla, a pécsi egyetem integrációs ügyekért felelős rektorhelyettese úgy nyi­latkozott az egyetemisták lapjának (Pécsi Campus): azért nem írtak a tervben ke­mény leépítési, tanszék-összevonási szán­dékról, mert azt a intézményi szenátus úgysem hagyta volna jóvá. Akkor még ta­lán nem sejtette, hogy pályázatukra máso­dik, Harmadik, sőt negyedik nekifutásra sem bólint rá a minisztérium. A negyedik rossz hírt a rektorhelyettes úgy magyaráz­ta, hogy „az IDP íróinak kevés idejük ju­tott erre a feladatra, és nem voltak pontos értékelési szempontok sem, amikhez iga­zodni tudtak volna”. A téma iránt érdeklődő hallgatók már tréfálkozni kezdtek, a szakemberek azon­ban higgadtabban értékelték a helyzetet. Igaz, voltak, akik politikai okokat sejtet­tek a háttérben: a város polgármestere szocialista párti képviselő, az egyetem rektora is nyíltan támogatta az 1998-as választásokon az MSZP egyik jelöltjét. Lehet viszont, hogy arról van szó, a pécsi intézményfejlesztési terv nem takar valós egyesülést, nincs benne gazdasági racio­nalizálás, tanszékösszevonás, mintha ké­szítői nagyon is vigyáztak volna arra, ne­hogy olyan változtatásokat javasoljanak, amelyek sértenék a megmerevedett egye­temi hierarchiát. - Nálunk kiegyensúlyozottabbak az egyes részintézmények közötti viszo­nyok, könnyebb volt megegyezni - vála­szolta Rácz Béla, a Szegedi Tudomány­­egyetem rektorhelyettese lapunknak arra a kérdésre, miként lehet, hogy IFT-jük jobban sikerült a pécsinél. A Pécsi Tudományegyetem tervében nem volt teljes harmónia az önértékelés, a kihívások és a stratégiai célok között, a terv tehát nem felelt meg mindenben a kézikönyvben lefektetett kritériumoknak - tudtuk meg az Oktatási Minisztérium­ban. A tárca száz-százötven oldalas IFT- ket várt, ezzel szemben Pécs a mellékle­tekkel együtt több mint hétszáz oldalas dokumentációt készített. Úgy tűnik, ezzel jelentős hátrányba ke­rült az integrációban, hiszen öt intézmény (a miskolci, szegedi, debreceni egyete­mek, a nyíregyházi főiskola és a Sapien­­tia Főiskola) március 3-án már aláírta a minisztériummal a megállapodást. Ők már kiírhatták a világbanki hitelből meg­valósuló fejlesztéseikre az építészeti ter­vezési tendert is. A pécsi egyetem tavasszal egy külső ta­nácsadó céggel, a The Boston Consulting Grouppal szerződött az IFT megírására. - Az egyetem korábbi terveiben nem jelen­tek meg markánsan az integrációból ki­használható előnyök, ráadásul egyes ér­dekcsoportok között ellentétek feszültek - mondta a tanácsadó cég egyik munkatár­sa. - Most mélyebbek a változások, és szélesebb volt az érintettek bevonása. Feltételes... folytatás a 33. oldalon

Next