Népszabadság, 2001. augusztus (59. évfolyam, 178-203. szám)
2001-08-06 / 182. szám
NÉPSZABADSÁG MAGYAR TÜKÖR 2001. AUGUSZTUS 6., HÉTFŐ Olyan ez, mint egy nagy méhkas. Az ember nézi, nézi, egyre többen döngicsélnek körülötte - jellemezte a magyar légierő fejlesztése körüli érdeklődést szokásos szerdai reggeli rádióinterjújában a miniszterelnök. A kormányfő a hónap végére ígérte a több mint fél évtizedes vadászrepülőgép-vita lezárását. Az előzmények ismeretében meglepő lenne egy határozott döntés, amelyet ráadásul az MSZP felülvizsgálattal fenyeget, ha kormányra kerül. Kilenc évvel azután, hogy a Pentagon elutasította a magyar védelmi tárca akkori irányítójának, Für Lajosnak igencsak merész kérelmét F-16-osok vásárlására, a magyar kormány minden valószínűség szerint az amerikai típus rendszerbeállításáról dönt majd. Egy hete még az is nagy bizonyossággal megjósolható volt, hogy a Gripennel házaló svédekkel szemben a kezdetektől favorizált amerikai ajánlatra bólint rá a nemzetbiztonságban érintett miniszterek szűkebb testülete. A kétszemélyes, mégis már a startnál lefutottnak tűnő versenyt ismét nyílttá tette a sokadik végső határidő után váratlanul megérkezett török ajánlat. Kiderült, az amerikaiak kínálta lehetőségeknél létezik sokkal jobb is. Tender, ami nincs A törökök jelentkezése felerősítette azokat a véleményeket, hogy pályázatot kellett volna kiírni a vadászgépekre, hiszen a verseny a vásárlónak kedvez. A tenderkiírásra a Horn-kormány idején volt a legnagyobb esély. Kovács László külügyminiszterként 1994-ben jelezte, hogy Magyarországnak 20-30 vadászgépre lenne szüksége az ezredfordulóra kiöregedő, elavult MiG-21- esek kiváltására. Az 1995-re ígért pályázat iránt a világ legnagyobb hadiipari cégei érdeklődtek és nyitottak kire.-A magyar légierőnek is vannak használaton kívüli gépei. Az 1980- as években még három repülőezredből (Pápa, Taszár, Kecskemét) álló légierő az elmúlt évtizedben a pénzhiány miatt folyamatosan karcsúsodot. Takarékossági okokból előbb a 11 darab MiG-23-ast és a 12 Szu-22-es harcigépet vonták ki a hadrendből. Folyamatosan búcsúzott el a honvédség a hatvanas évek közepén rendszerbe állított MiG-21-esektől. Az utolsó 22 darabot tavaly, a pápai repülőezred felszámolásakor állították le. Az összesen több mint száz használaton kívüli harcigép eladási kísérletei eddig kudarcba fulladtak. Bár egyes gépek iránt volt érdeklődés, ajánlottak is hét darabért egy milliárd forintot, a körülményes értékesítési feltételek miatt azonban a vevőjelölt tovább állt. A vadászrepülőgépek megsemmisítése darabonként tízmillió forint. Ezért néhány gépet múzeumoknak ajánlottak fel. Nemzetközi egyezmények ugyanakkor tiltják, hogy vadászrepülőket gyűjtőknek adjanak el. A légierőnek jelenleg egyetlen harcirepülő-típusa maradt: az orosz államadósság terhére kapott MiG-29-esek. A 28 gépből egy légi balesetben megsemmisült, a megmaradók fele pedig üzemképtelen. A NATO-átlagnál kevesebb időt a levegőben töltő pilóták a MiG-29-eseken kívül takarékosságból az NDK légierejétől örökölt 19 Albatroson szállnak fel, azokon „karbantartó repüléseket” folytatnak költségeket Budapesten. Több együttműködési megállapodás született, ezek közé tartozott a Horn Gyula által szignált szerződés a svéd Wallenberg Holding vezetőjével, melyben vállalta a kormány, hogy a később kiírandó meghívásos beszerzési pályázaton a céghez tartozó Saab Military Aircraft is részt vehet. A svédeknek égetően fontos lett volna, hogy a British Aerospace-szal kifejlesztett, előszeretettel „az első hadrendbe állított negyedik generációs gépként” emlegetett JAS-39 Gripenre a saját légierejükön kívül is találjanak vevőt. A tenderen valószínűleg a repülők árára gazdasági ellentételezést vállaló és több beruházást megkezdő svédek nyertek volna, ám az egymilliárd dollárra becsült beszerzést a Horn-kormány - a Pénzügyminisztérium javaslatára - elhalasztotta a NATO-csatlakozás utánra. A szövetségi tagság elnyerése sem hozott áttörést a vadászgépbeszerzés ügyében. Orbán Viktor ugyanis tovább jegelte a katonák által egyre inkább sürgetett, a pénzügyesek által azonban látni sem kívánt repülővásárlást. A kormányfő bejelentette, hogy új gépeket nem vásárol Magyarország a Mig-29- esek rendszerben tartásának végéig, azaz 2010-ig. Ezzel eldőlt, hogy a MiG-21-esek kivonása után, amelynek időpontját takarékossági okokból még egy évvel előre is hozták, mindössze egyetlen vadászrepülő-ezrede marad a légierőnek. A nagyobb, több százmilliárdos üzlet elmaradása után még mindig maradt üzleti lehetőség a magyar légierőben. A Kecskeméten állomásozó, orosz államadósságból beszerzett MiG-29-esek ugyanis elértek repülési idejük határához. Ráadásul - mint a Jugoszlávia elleni bombázások bizonyították, modernizálni kell őket, hogy képesek legyenek együttműködni a NATO-flottillával. (A csapások idején az ellenségbarát felismerő rendszerrel fel nem szerelt magyar gépek a földön maradtak. Mint később kiderült, a megkülönböztethetőséget segítő eszköz önmagában kevés lett volna, mert ezt a típust alkalmazzák a szerb légierőnél is, az amerikai pilóták pedig nem bajlódtak volna az összehasonlítással.) A vásárlás helyébe lépő felújítás is húszmilliárdos üzlettel kecsegtetett. A kisgazdák szívügyének tekintett modernizációnál a közbeszerzési pályázat ismét elmaradt. Szabó János honvédelmi miniszter szinte titokban, a kormányfő szabadsága alatt kötött szándéknyilatkozatot egy német-orosz konzorciummal a MiG-29-esek feljavításáról. Az utólag a tárcavezető „partizánakciójának” minősített dokumentum több következménnyel járt: a védelmi tárca elvesztette döntéshozó szerepét a légierő fejlesztésében és az amerikai nagykövet olyan nyilatkozatot tett, amely elindította a „vadászgép-szappanopera” újabb fejezetét. Tufo lavinája Utólag úgy látszik, hogy az amerikai nagykövet tavaly júliusi beszéde hozott változást az addigi kormányzat álláspontban. Bár informálisan több, főként amerikai NATO-tisztségviselő jelezte, hogy a MiG-29-esek helyett Magyarországnak nyugati típust kellene rendszerbe állítania, első körben ezt azzal utasíthatta vissza Szabó János és Horváth Gábor külügyi szóvivő is, hogy a csatlakozási tárgyalásokon a szövetség elfogadta az orosz gépekre vonatkozó felajánlást, amelyek modernizáció után alkalmas lesznek a NATO-val való együttműködésre. Megérkezik azonban az F-16-osokról szóló tengerentúli ajánlat - bár annak első változata távolról sem olyan kedvező, mint amire magyar részről számítottak. A típus legrégebbi, sivatagban konzervált változatát kínálják az amerikaiak, a gépek életkora a húsz évet közelíti. Tufo ígéreteinek teljesítése kisebb gondokat okoz az Egyesült Államok külügyminisztériumában. Ennek ellenére a nemzetbiztonsági kabinet több ülésen foglalkozik a légierővel. Miközben a grémium Orbán Viktor részvételével többször módosíttatja a védelmi miniszterrel a MiG-ek felújítására vonatkozó elképzeléseket, felhatalmazza Szabót, hogy kérjen ajánlatokat 14, illetve 24 gép beszerzésére. A közbeszerzési pályázat ezúttal is elmarad, amit kormányzati oldalról azzal magyaráznak, hogy csak új gépek vásárlásánál lenne indokolt. Az általunk igényelt használt gépeket csak kormányok ajánlhatják fel, márpedig kabineteket nem szokás tendereztetni - mondta Simicskó István, a Fidesz nemzetbiztonsági szakértője. Több ajánlat érkezik. A kanadaiak a nálunk már kivont MiG-21-esekkel egy szinten álló CF-5-ösöket kínálják fel. A svédek ott hibáznak, hogy új Gripent kívánnak eladni. Bár a védelmi miniszter még decemberben is az orosz gépek felújításáról beszél, február elején a nemzetbiztonsági kabinet elveti a MiG-ek felújítását. Az orosz harci gép repülési tulajdonságai kiválóak, ezzel a típussal lett a napokban harmadszor is a magyar Vári Gyula a legjobb pilóta a világ legnagyobb légi bemutatóján, ám üzemeltetési költségei magasak, elektronikája elmarad vetélytársaitól és az akadozó alkatrész-utánpótlás miatt nehézségbe ütközik még azon nyolc gép üzemképességének a fenntartása is, amelyeket felajánlottunk a NATO-nak. Ugyanakkor a modernizációjuk költsége mindössze tizede egy használt gép rendszerbeállításának. Búcsú a MiG-ektől A kabinet tagjai a váltás mellett döntenek: az orosz típus modernizációja helyett használt nyugati gépek jöhetnek. Ez nem oldja meg azt a problémát, hogy a MiG-ek élettartam hosszabbítása elodázhatatlan, a pilótáknak addig is repülni kellene, amíg valamikor 2004-2005-ig megérkezik az új típus. A halaszthatatlan munkálatok megkezdéséről egyelőre semmi hír. A nyugati típusok bérletére beérkezett lehetőségek közül az amerikai F-16-osokat minősíti a legjobbnak a nemzetbiztonsági kabinet. Nem kis problémát okoz, hogy a honvédelmi miniszter sajtótájékoztatón ezt végső döntésként jelenti be, miközben a versenyhelyzet, vagy legalábbis annak látszata érdekében a kabinet egy hónapos határidőt ad az ajánlatok módosítására. Mindössze a svédek élnek a lehetőséggel, akik ismét a Gripennel próbálkoznak, ezúttal már használtakkal. Az amerikai ajánlattal egy időben az ellenzék felidézi az 1999-es Lockheedügyet, amelyben több mint harminc, zömében fideszes képviselő lobbizott az F-16-osokat gyártó cég egyik vezetőjének budapesti nagyköveti posztjáért. A vezető kormánypárt azzal utasítja vissza az összefüggést kereső véleményeket, hogy a gépek bérlésénél az Egyesült Államok kormányával egyeznek meg, nem a céggel. Ugyanakkor a Lockheed a gépek felújítási munkálataiban és az ellentételezésben szerepet vállalhat a gépek kölcsönadásában. Az F-16-os infrastruktúrájának kiépítése pedig előkészítheti a Lockheed új, negyedik generációs gépének érkezését az évtized végén. Szinte döntetlen A két vetélytárs ajánlatát összehasonlító elemzés a végeredménye előre borítékolható, és be is jön a papírforma: a védelmi minisztérium szakértői anyaga az F-16-os beszerzését javasolja. Ami meglepő, hogy a dokumentumban nem egyértelmű az amerikaiak fölénye, szinte ugyanannyi érvet sorakoztatnak fel a Gripen mellett is, lehetőséget adva ezzel a kabinetnek bármilyen döntésre. Az ár is szinte hajszálpontosan egyező, 215 milliárd forint. Szakmailag tehát mindkét verzió alátámasztott, ám a politikai háttér az amerikaiaknál erősebb. Óvatosságra intette a döntéshozókat az első fél évben, hogy a svédek töltötték be az EU soros elnöki tisztét. Egyesek szerint ezért halasztódik a húsvét utánra ígért verdikt a gépekről. Egy hónapig látszólag semmi nem történik, amíg a lapunkban megjelent, a hazai titkolódzás helyett tengerentúli hivatalos információkon alapuló cikkek hatására az Egyesült Államok nagykövetsége nyilatkozatot ad ki „a félreértések tisztázására”. Ez a közlemény még nagyobb kavarodást okoz. Megerősíti a Népszabadságban megjelent, magyar részről cáfolt információt, hogy a tengerentúliak további gépeket ajánlanak fel alkatrész-utánpótlásnak. Csakhogy hivatkozik a magyar kormány április 25-i ajánlatkérő levelére, azaz olyan időpontra, amikor a védelmi tárca már elkészítette a két típus összehasonlító elemzését is. A közleményből kiderül, hogy az amerikai kormánydelegáció júliusban tájékoztatja a magyar kormány tisztviselőit az ajánlatról. Ez megtörténik, az amerikaiak után melegváltásban a svédek is hivatalossá és sokadszorra véglegessé is teszik az ajánlatukat. Az amerikai oldalon van a nagyobb változás. A részletekről hivatalos tájékoztatást magyar részről nem adnak. Annyi kiderül, hogy a korábban jelzett magyar igényekhez igazították a csomagot, felajánlották a legkorszerűbb fegyvereket és a svédeknél gyengébb felderítőképesség javítását is. A típusváltás ára a magyarokon múlik, pontosabban azon, hogy mit rendelünk meg a gépekhez. A tengerentúliak például a magyar igényekhez feleslegesnek ítélik a világ legjobb rakétájának megvásárlását. A svédek nem módosítanak, ők az ár gazdasági ellentételezésre helyezik a hangsúlyt, amelyben erősebbek az amerikaiknál. Látszólag minden készen állt a döntésre, amikor Ankara lépett. Jönnek a törökök A török védelmi miniszter áprilisi budapesti látogatásán jelezte, hogy a hazájában összeszerelt F-16-os készleteikből felkínálnának a magyar légierőnek kéttucatnyi gépet. Az írásbeli ajánlattal azonban vártak a két másik csomag véglegesítéséig. A beérkezett lehetőség alaposan átrendezte a versenyt: a törökök a páholyban lévő amerikaiaknál jóval olcsóbb árat jelöltek meg a gépek bérletére, sőt az F-16-os korszerűbb, tíz évvel fiatalabb változatát ajánlották fel. Szabó János augusztus 15-ig kérte a törököket a mindössze néhány oldalas dokumentum kibontására, ám első olvasatra ő is rendkívül kedvezőnek minősítette az ajánlatot. A verseny végkimenetele tehát a török válaszon múlik, bár ez jelentősen késleltetheti a döntéshozatalt. (Időközben a belgák is jelezték, hogy ők is fenntartják korábbi ajánlatukat szintén az amerikai típusra. Ez a tavalyi felajánlásuk azonban a versenyhelyzet fontosságát hangoztató magyar kormányzati illetékesek részéről visszhang nélkül maradt.) Orbán Viktor mindezek ellenére végleges döntést ígért augusztus végére, elutasítva ezzel az MSZP kérését, hogy a nagy értékű, több cikluson átnyúló beszerzésről ne a ciklus utolsó hónapjaiban mondják ki a végső szót. Medgyessy Péter, a szocialisták kormányfőjelöltje választási győzelmük esetére kilátásba helyezte a döntés felülvizsgálatát. A légierő fejlesztésének ügye tehát, fél évtized után, korántsem tűnik még lefutottnak. Fiedler Ágnes-Haszán Zoltán További részletek a www.nepszabadsag.hu Légierőlködés A sokadik „végső határidő” után veszik számba a döntéshozók a friss török harcigép-ajánlatot Hadrendbe állított negyedik generációs Gripen fotó: velledits Éva A legelterjedtebb F-16-osra több ország is tett ajánlatot fotó: Reuters 9 Kedves Olvasóink, népsz&bm®á©dnMNM? Ha igen, kérjük, olvassák el tájékoztatónkat, hogy a nyaralás idején is zökkenőmentesen juthassanak hozzá lapunkhoz. Minden további lapterjesztési információval készséggel állunk olvasóink rendelkezésére a következő telefonszámokon: 387-8944 vagy 06 (80) 664099 (kérjük, hogy a bejelentkezést követően előbb 9-est, majd mást nyomjon vagy tárcsázzon) NÉPSZABADSÁG A HORVÁT TENGERPARTON A Horvátországba készülő olvasóinkat szeretnénk emlékeztetni arra, hogy a Népszabadság Z MH szeptember 2-ig az itt felsorolt tengerparti települések postáján kapható: Cres, Crikvenica, Krk, Mali Losinj, Novi Vinodolski, Opatija, Rab, Baska, Punat, Pula, Porec, Rovinj, Umag, Vrsar, VSŰU Medulín. Novigrad. SEGÍTSÜK A HÍRLAPKÉZBESÍTŐK MUNKÁJÁT! Nemcsak az újságolvasók, hanem a hírlapkézbesítők is jellemzően a nyári hónapokban veszik ki \ ■ ■ szabadságukat. Kérjük kedves előfizetőinket, hogy az átmeneti helyettesítés idején segítsék az ért% \ ehetően kisebb helyismerettel rendelkező kollégák munkáját. Ha előfizetőnk neve feltűnően és jól ol%ÉBmlvasható a postaládán, illetve ahol ez szükséges, a kapun való bejutás is biztosított, az jelentősen megkönnyíti az alkalmi kézbesítő munkáját. CÍMVÁLTOZÁS BEJELENTÉSE, ILLETVE A NYARALÁSI IDŐSZAK ALATT TÖRTÉNŐ ÁTIRÁNYÍTÁS FELTÉTELEI JJgggLI Csak belföldön valósítható meg, legalább 5 napra. Bejelentése minimum 6 munkanappal az átirányi / -2 táj megkezdése előtt szükséges. Egy hónapban csak egy változtatás lehetséges aT 1ttt Átirányítási igényét írásban kérjük eljuttatni a kiadóhoz (levélcím: Népszabadság Rt./Terjesztés: "IVBBa Budapest 1960, fax: 4364426, e-mail: terjesztes@nepszabadsag.hu) TELEFONÁLJON, HA A HÍRLAPÁRUSNÁL MÁR NEM KAPOTT NÉPSZABADSÁGOT! JEM A nyári szabadságok idején előfizetőink közül is sokan a napi vásárlást választják. Előfordul, hogy egyes hírlapárusoknál hirtelen megnő a kereslet, ezért olvasóink csak több utánajárással jutnak hozzá lapunkhoz. Ennek kiküszöbölése érdekében arra kérjük olvasóinkat, hogy ha a megszokott árushelyen nem kapnak Népszabadságot, szíveskedjenek informálni minket az ingyenesen hívható terjesztési zöldszámunkon, hogy intézkedhessünk: 06 (80) 66-00-99. (Kérjük, hogy a bejelentkezést követően előbb 9-est, majd 4-est nyomjon vagy tárcsázzon!) »