Népszabadság, 2001. október (59. évfolyam, 229-254. szám)

2001-10-19 / 245. szám

NÉPSZABADSÁG KULTÚRA 2001. OKTÓBER 19., PÉNTEK IS _________Film__________ Haj­dú( sági) vízió A cigánykereket hányó történet színtere - a Hajdúságból érkezett s szellemi ambícióit, avantgárd szellemiségét ott építgető szerző, Hajdú Szabolcs szerint - „egy jámbor, szeretnivaló emberektől népes, félreeső városka”. Higy­­gyünk neki, de hihetünk a sze­münknek is, hiszen valójában tényleg egy jámbor, szeretnivaló emberektől népes, de hát nem félreeső, hanem országos jelen­tőségű, dinamikusan fejlődő tele-­­­pülés, Debrecen külvárosában kószálnak, lelkesednek, vicce­lődnek, szenvednek, ábrándoz­nak, szinte élnek-halnak a hősök. A lakótelepi házak beazonosítha­­tóak, s tulajdonképpen közeli is­merőseink a rokonszenves fiata­lok, a rendező kor- és játszótár­sai, a baráti kompánia tagjai is, akikkel megesnek a vásznon áb­rázolt furcsa dolgok (a film nem különösebben fantáziadús címé­vel szólva: Macerás ügyek). Per­sze nincs különösebb elvi jelen­tősége a couleur locale megvá­lasztásának (ha a forgatókönyv­­íróként is bemutatkozó vallomás­tevő erős kötődését, tisztelettudó kalapemelését nem tekintjük an­nak), másutt is játszódhatna az egészséges derűvel átszínezett mese, mégsem véletlen, hogy Hajdú Szabolcs nem a fenséges Nagyerdő vagy a kiglancolt kor­zó ünnepi fényeiben fürdeti meg szereplőit, s kifejezetten tartóz­kodik az idegenforgalmi neveze­tességek megidézésétől. Távol áll tőle az áhítat. Ehelyett kinyújtja a nyelvét. Ide-oda csapong. Meré­szen megszegi a filmkészítés ka­nonizált szabályait. A sztorit ugyan nem veti el - ha egyáltalán használhatjuk ezt a kifejezést eb­ben az esetben -, de számára sok­kal fontosabbak a commedia dell’arte-szerű helyzetek, a derűs széljegyzetek, a bolondos ötle­tek, a makutyi dumák (copyright Iszlai Zoltán), a hangulatok viha­ros változásai, egy generáció közérzetének fikcióba foglalt do­kumentumai. Miközben az ifjú filmes megnevezi mestereit, Jean-Luc Godard előtt kegyelet­tel letérdel, s a modern új hullá­mok több más óriása előtt is tisz­teleg, sőt Jancsó Miklóst testi mi­voltában is behozza az elbeszé­lésbe, lépten-nyomon elszakad a hagyományoktól. Zavarba ejtően banális monda­tokat kell leírnunk, ha a Macerás ügyek úgynevezett cselekményét kívánjuk rekonstruálni. Ketten szeretnek egy lányt (megesik az életben). A fiúk elszántan rivali­zálnak egymással (szintén min­dennap előfordul). Egy harmadik srác vívódik furcsa érzései miatt, s „mássága” megerősödésétől tart (hallottunk már ilyesmiről). A barátság kötelékei meglazul­nak Imi és Zsolt között imádatuk tárgya, Brigi miatt (szabványszi­tuáció). És így tovább, és így to­vább. Találkozások és beszélge­tések, drámai és komikus, illetve főleg tragikomikus pillanatok követik egymást; megismerke­dünk egy amatőr színtársulat hét­köznapjaival (dokumentumok régi motívuma). Imi meghitt táj-Szaporodnak a jelent és a közelmúltat, a történelmi sorsfordulót és a robbanásszerű változásokat hitelesen megörökítő hazai filmes lenyomatok. Halgást folytat nagyapja óriási fá­ba költözött szellemével, még szerelmét is bemutatja neki (ami viszont már a képzelet terrénu­ma, ugyanakkor emberi és meg­ható, komoly pillanatok a köny­­nyed viháncolásban). Még soká­ig sorolhatnánk az ironikus le­­zserséggel összeszőtt mozzana­tokat, melyekben keverednek egymással a vaskos realitás és groteszk szemlélet képei, a fékte­len életöröm epizódjai, a jókedvű kötekedés színei és ízei. A saját hangjára meglepő biz­tonsággal rátalált elsőfilmes - mellesleg több főszerep eljátszá­sa és rövidfilmek dirigálása je­lentette számára az előiskolát -szelíd agresszióval fogalmazta meg ars poeticáját egyik nyilat­kozatában. (Zárójelben jegyzem meg, nem fontos, csak érdekes, az egri filmművészeti nyári egyetemen folytatott beszélgetés is meggyőzött róla. Hajdú, aki főiskolai tanulmányai során nem jutott el a diploma megszerzésé­­ig, teoretikus alapossággal képes kivesézni azt, amit csinál.) „Ha trend most az erőszak megmuta­tása, akkor ennek ellene fogok menni, nem lesz egyetlen csúnya szó, sem erőszak, sem szex a filmben” — mondj­a, hetyke maga­­biztossággal, s a látvány meg­győz az álláspont következetes érvényesítéséről, ha nem is ezer­­százalékosan. Igaz, a megszokott és kedvelt összetevő elemek he­lyett felhasznált stílusvariációk, színdramaturgiai kombinációk, inzertpoénok, helyzetgyakorla­tok nem mindig funkcionálnak azonos hatóerővel, az eklekticiz­mus gubancossága néha árulko­dó, a záró nagytotál mintha el­nyújtott lenne, ám ezek a szeplők eltörpülnek az említett erények mellett. A szerepjátszók össze­szokott csapatának eredeti figu­rái lelkes odaadással alakítják önmagukat (a leghálásabb fel­adat Szabó Domokosnak, Nyitrai Illésnek, Katona Lászlónak és Török Illyés Orsolyának jutott). Emléktárgyak 2000-ből - ol­vastam valahol a műfaj meghatá­rozásának improvizációját. Talá­ló megközelítés, a Macerás ügyek tényleg felfogható cellulo­idszalagon rögzített emléktárgy­ként, azaz állapotrajzként. S ami a fő: szaporodnak a jelent és a közelmúltat, a történelmi sors­fordulót és a robbanásszerű vál­tozásokat hitelesen megörökítő hazai filmes lenyomatok. A leg­fiatalabb nemzedék tehetséges képviselői „macerás ügyeik” áb­rázolásával kopogtatnak. Sok a nyugtalanító jelenség, nincs pénz, elpártolt a közönség, szik­­rázóak a feszültségek, az ilyes­fajta művek mégis táplálják a hi­tet: egyszer, talán nemsokára majd csak véget ér a magyar film tartós mélyrepülése. (Forgalma­zó: Mokép Rt.) Veress József Macerás fiatalok (Török Illyés Orsolya és Szabó Domokos) Régi-új királyok Kelet-Európában Folyóirattól szokatlan gyorsasággal reagált a Histó­ria arra a jelenségre, hogy térségünkben a rendszer­­váltást követő válságos időkben számos országban került terítékre a királyság újraélesztésének gondo­lata. A lap legújabb, ez évi 7. számában Glatz Fe­renc főszerkesztő tanulmánya indítja el a jelenség­gel kapcsolatos gondolkodást. Az akadémikus Rendszerváltások és dinasztiák című írásában számba veszi azokat az országokat, amelyekben a restauráció kérdése szóba került. Ro­mániáról, Oroszországról, Jugoszláviáról, Bulgári­áról írva teszi fel a kérdést, vajon mi annak az oka, hogy az egykori uralkodócsaládok ismét aktivizá­lódnak Kelet-Európában? Megállapítja, hogy erre egyebek között azért sem könnyű válaszolni, mert a történettudomány eddig nem végzett összehason­lító kutatásokat az európai dinasztiák késői törté­nelméről. És addig, amíg ezek együttes vizsgálatá­val adós a história, az európai politikai uralmi rend­szer sem érthető meg. Noha a XIX. század végére az európai uralkodó­családok rokonsága behálózta a kontinenst, a ve­lük kapcsolatos adattárak rendkívüli módon hiá­nyosak. Nemcsak az összehasonlító rokonsági kö­tődések adattára, genealógiai táblái, de a szocioló­giai adattár is hiányzik. „És azt sem írtuk le mi, történészek - írja Glatz hogyan illeszkedik álta­lában ezen európai uralkodó réteg először a polgá­ri közélethez, cserélik fel a gyakran hiába várt uralkodói gyakorlatot a közélet más megtisztelő funkcióival, klubok, jótékonysági, művelődési tár­saságok, alapítványok elnökségével.” A dinasztiák „újrajelentkezésének” egyik oka tehát a helyi tár­sadalmakhoz, vagyis az egyes országokhoz való kötődés. A másik az, hogy erőszakkal távolították el őket az uralomból, így országuk állampolgárai gyakran szimpátiával, nosztalgiával gondolnak rá­juk. Nagyon fontos azonban az, figyelmeztet az Akadémia elnöke, hogy a volt uralkodódinasztiák népszerűsége az új politikai rendszerből, a több­pártrendszerből való kiábrándulást tükrözi. „A volt szovjet megszállási övezetben a társadalom azért került folytonos konfliktusba a szovjet rend­szerrel, mert az nyíltan pártpolitikai tárgyúvá tette az élet minden részletét: a magánéletet, a hitvilá­got, a kultúrát, a szociális, a tudományos életet is... a polgárok a rendszerváltástól joggal várták, hogy a köznapi élet, nem utolsósorban a gazdaság, a ma­gánélet, a közművelődési fórumok, tévé, rádió, na­pilapok, a civil társadalom depolitizálódnak. A pártpolitika majd visszaszorul oda, ahova való. A pártházakba, politikai gyűlésekre, parlamentbe. Ezzel szemben szinte egész Kelet-Európában a sok új párt egy totális pártüzemmé alakítja lassan a közéletet.” Az egykori dinasztiák látszanak olyan intézményeknek, amelyek felette állnak a párt­harcoknak, amelyek „össznemzeti” szempontot képviselnek a választók szerint. Glatz szerint mindebből nem következik, hogy térségünkben valamiféle monarchista hullám kö­vetkezik a jövőben, mint ahogyan az sem, hogy a rendszerváltás restauráció volna. A História legújabb számában a főszerkesztő be­vezetőjét követően is kitűnő írások olvashatók. Niederhauser Emil akadémikus, térségünk talán legavatottabb ismerője a bolgár, az orosz uralkodó­család történetével és a Habsburgok utóéletével is­merteti meg az olvasót. Szász Zoltán a romániai Hohenzollernek históriáját mutatja be. Bíró László a szerb Karagyorgyevicsek „helyi” dinasztiájának történetéről rajzol igen tanulságos tablót. H. L. Most 3x30! M­ost nem csak a 30%~OS állami támogatást** írjuk jóvá megtakarításai után, h­anem 0 napig 3­0%-t mi fizetünk*** Ön helyett a számla­­nyitási díjból.**** Ezt nyújtja most Önnek a Fundamenta lakás-előtakarékossági konstrukciója. Biztonságos lakáscélú befektetés, kimagasló, rögzített éves hozammal, rugalmas, személyre szabott feltételekkel. További információért kérjük, hívja munkatársunkat a (06-1) 41­1 -8282-es telefonszámon, vagy érdeklődjön a legközelebbi takarékszövetkezetben. *A 2001.11.1­9-ig kötött és 11.21-ig benyújtott ajánlatokra vonatkozik. _ "Max. évi 36 000 Ft L. I I H H ft ¥Y\ A 11 trt **’Az éves állami támogatás maximális | II I I 1 I I | I I I III II kihasználása esetén minden futamidőben. * III v* |* ****A szerződéses összeg 1 %-a. Alap,amelyre építhet

Next