Népszabadság, 2001. december (59. évfolyam, 280-303. szám)

2001-12-18 / 294. szám

6 NÉPSZABADSÁG VILÁGTÜKÖR 2001. DECEMBER 18., KEDD f­tfjek­•, B­fcT­|jjíj101§.vu —s. Az új szám tartalmából: mEB oftííí'J ■ Hitelek, állami és önkormányzati támogatások ***­»; * • Előre gyártott házak ■ Ereszcsatornák fémből és műanyagból ■ Házi energiaellátás: biogáz, hőszivattyú, napenergia, szélenergia ■ Konyha­­­sütők, főzők, páraelszívók ■ Fürdőszobák felszerelési eszközei: masszázskádak, zuhanykabinok ■ Új mintaházak, költségvetéssel RENDELJE MEG MOST! ...............................................................................................................................................mm MEGRENDELŐLAP Címzett: Napi Gazdaság Kiadó Kft. Faxszám: 350-1117* Postacím: 1135 Budapest, Csata u. 32. E-mail: terjesztes@napi.hu • online: www.napi.hu □ Megrendelem a házépítők kalauza 2. (2001. októberi) számát 980 forintért. □ Megrendelem a házépítők kalauza 1-2. (2001. márciusi és 2001. októberi) || számát 1960 forint helyett 1400 forint kedvezményes árért. Név: ..................................................................................................................... 1 Utca, házszám: □□□□............................................................................... A befizetéshez □ csekket □ számlát kérek! Ii.: A megrendelt kiadványt az előfizetési díj beérkezése után 1B- 1-1­1 tudjuk biztosítani Önnek. A postaköltséget a kiadó vállalja. Telefonos hirdetésfelvétel zöldszámon: M 06(80)388-888 K­m hétfőtől péntekig 8-20 óráig, szombat-vasárnap 9-17 óráig, utána IpH üzenetrögzítő. Ha apróhirdetéseit hétköznap 17 óráig telefonon felad- ISZ­­a lapunkban másnap megjelenik. Felhívjuk tisztelt ügyfeleink figyelmét, hogy hálálo- ▼ zással kapcsolatos hirdetés, illetve részvétnyilvánítás a ■ 1 M u s új ITOZABADSAG Kól kizárólag személyesen adható fel. * * PÁLYÁZATI FELHÍVÁS Tiszaföldvár Város Önkormányzata koncessziós pályázatot hirdet a helyi tömegközlekedés autóbusszal történő ellátására. A pályázat benyújtási határideje: 2002. március 1. Részletes pályázati kiírás személyesen vagy postai úton az alábbi címen kérhető: Tiszaföldvár Város Polgármesteri Hivatala városgazdálkodási, építési és műszaki osztály, 5430 Tiszaföldvár, Bajcsy-Zs. út 2, Pf 56 Telefon: (56) 470-017, fax: (56) 470-001. J Székelyföld útközben - Európa felé Beszélgetés Zsombori Vilmossal, Hargita tanácselnökével Állítólag van a székelyudvarhelyi teme­tőben egy sírkő, amelyen ez olvasható: „Itt nyugszom e sírban, / Itt is jobb, mint Csíkban”. Hogy van-e valóban ilyen sír­kő vagy nincs, nem jártunk utána. Annyi azonban bizonyos, hogy Székelyföld kü­lönböző területeinek erős az öntudatuk, ahogyan mostanában mondjuk: az identi­tásérzetük. Ennek következtében megle­hetősen nagy közöttük a rivalizálás. Ért­hető tehát, hogy sokan tartják számon: Zsombori Vilmos, a Csíkszeredai szék­helyű Hargita Megyei Tanács 2000-ben megválasztott elnöke székelyudvarhelyi születésű. Pedig az elnök gyermekkorát Csíkszeredában töltötte. 1953-tól - hároméves korától - 1968-ig ott élt szü­leivel. Ám azok éppen akkor költöztek vissza Székelyudvarhelyre, amikor a ko­rábbi közigazgatási rendszert megszün­tették, és az új megyerendszerben Csík­szereda székhellyel létrehozták Hargita megyét. Az ifjú Zsombori aztán Buka­restbe került egyetemre. Geofizikusnak tanult, annak idején tanárai közé tartozott Emil Constantinescu, aki a múlt esztende­ig Románia elnöke volt. A diplomát meg­szerezve pedig végérvényesen Csíkszere­dában telepedett le. Először a Geológiai Kutató és Feltáró Vállalat mérnökeként dolgozott, majd a megyei mérésügyi hiva­tal vezetőjeként. Az 1996-2000 közötti választási ciklusban a Hargita Megyei Ta­nács egyik alelnöke volt, a múlt évben pe­dig ő nyerte a választási versenyt. A most ötvenegy esztendős Zsomboriról azt mondják az igen erősen katolikus Csík­ban, hogy az ő hivatali szobájában nem puszta dekoráció a feszület, hanem a való­di meggyőződést kifejező jelkép. A geofi­zikus mérnök a Romániai Magyar Ke­reszténydemokrata Párt Hargita megyei elnöke is egy személyben, és ilyenként képviseli pártját az RMDSZ-ben. Zsombori úgy ismertet meg bennün­ket az általa irányított térség gondjaival, hogy közben Romániát is jobban megis­merjük. Amint elmondja, az ország nyolc köz­ponti fejlesztési régióra oszlik. A 7. szá­mot kapta az, amelyikbe Hargita megye tartozik. A vele egy csoportban lévő to­vábbi öt erdélyi megye: Kovászna, Bras­só, Szeben, Fehér, Maros. Az elnök úgy véli - amint tudjuk, nem alaptalanul -, Magyarországon kevéssé ismert, hogy Románia milyen erőfeszítéseket tesz az Európai Unióhoz való csatlakozás érde­kében. Pedig az említett területi tagolódás is azért született meg, mert a központi fej­lesztési régiók megkönnyítik az uniós pénzekhez való hozzájutást. Arra a kérdésre, hogy vajon folyik-e vetélkedés a megyék között a régión be­lül, Zsombori azt mondja, hogy igen, ám­de azt is rögtön hozzáteszi, hogy ezt ter­mészetesnek tartja. Annál inkább, mert ő maga alelnöke a Megyei Tanácsok Orszá­gos Szövetségének, amely átfogja egész Romániát. Ebben a testületben szokta tár­sait figyelmeztetni: „Bukarestben azt mondják, minden katonának joga van egy pár bakancsra. Nekünk viszont azt kell mondanunk: minden katonának joga van egy pár, a lábára illő bakancsra.” Vagyis másképp jelenik meg az állami érdek, és megint másképp a megyei. Ta­lán az ilyenfajta bölcsességnek is kö­szönhető, hogy a 2000. évi helyhatósági választások után, amikor azt javasolta Gyulafehérváron, hogy változtassák meg a 7. számú központi régió statútumát, vé­gül is egyetértésre talált. Nagyszeben­ben, illetve Marosvásárhelyen jelölték ki a térség két repülőterét. Nagyszeben, ahonnan a belföldi forgalom mellett Münchenbe is indulnak járatok, a polgá­ri repülés térségi központja, Marosvásár­hely a teherforgalomé. Továbbá a régió „fővárosa”, Gyulafehérvár „átengedett” bizonyos funkciókat más városoknak. Brassó kapta például az ipari központ szerepét, Csíkszereda pedig a térség hu­mánerőforrás-felelőse lett. A székely vá­rosban foglalkoznak a régió foglalkozta­tási, továbbképzési problémáival. Zsomborinak persze elsősorban a saját megyéjében van a legtöbb dolga. Ámde akik ismerik, azt mondják, hogy elég ne­héz őt a hivatalában megtalálni. Amikor csak teheti, a falvakat járja. Velük együtt meg a megyében lévő tizenkét kistérsé­get, amelyből három más megyébe - Kovásznába, Brassóba és Marosba - nyúlik át. Hogy a dolog még kevésbé le­gyen egyszerű, azt is mindig szem előtt kell tartania, hogy a Hargita megyéhez tartozó három székely terület — Csík, Ud­varhely és Gyergyó - érdekei és presz­tízsszempontjai sem esnek egybe mindig. Van hát miért úton lennie az elnöknek. Szerinte ez természetes, mert nem le­het úgy megfelelő döntéseket hozni, hogy ne tudja egy választott vezető, mit akarnak a helyiek itt és ott, mire hajlan­dóak áldozni, miért hajlandóak tenni. Ma az embereket a legjobban a gázfűtés ér­dekli. Akár csodálkozva is nézhetünk: itt, az erdőrengetegek karéjában akarnak gázzal fűteni? Zsombori azonban válasz­tóit idézi: „Csak a lopott fa olcsóbb a gáznál.” Biztosan így van, ha ők mond­ják. Ez tehát az egyik nagy terv: a gáz el­vitele a 340 ezer lakosú Hargita megye minden háztartásába. Ez még csak ez­után következik, mégis, amerre Csíkban jártunk, mindenfelé fel vannak túrva az utak, most vezetik a vizet. Ezután maguk az utak kerülnek sorra. Amint Zsombori mondja, sikerült elérniük, hogy Hargita megye felé is jusson egy útelágazás ab­ból az európai E4-es folyosóból, amely Konstanca kikötőjéből kiindulva Buka­resten és Brassón át halad majd Arad, il­letve Szeged felé. Ez az elágazás Kovászna megye székhelyét, Sepsiszent­­györgyöt érintve jut el Csíkszeredába, s megy onnan tovább Gyergyószentmikló­­son és Maroshévízen át Besztercébe, így a jelenleginél sokkal jobb közlekedési le­hetőségeket biztosít az egész Székelyföld számára. Ehhez jön a tervek szerint egy­­egy regionális szeméttároló Székely­udvarhely, illetve Csíkszereda közelé­ben, amely hosszú időre megoldhatja Hargita megye gondjait. Mindez — amit infrastrukturális fejlesz­tésnek nevezhetünk - a lakosság közvet­len kényelmén túl természetesen más célt is szolgál. Például a Székelyföldben rejlő óriási idegenforgalmi lehetőségek kiak­názását. Zsombori Vilmos szerint hiába vetekednek Székelyföld szépségei Sváj­céival, nem igazán vonzóak a modern tu­rizmus számára. A modern turista azt szereti, ha a vadregényesség az összkom­forttal párosul. Még a kalandtúrák részt­vevői is szeretnek zuhanyozni. Sokan imádják az istállószagot, ám a szobájuk­ban a legyeket és a bűzt már nem annyira. Bugaci élményeiről számol be az elnök, és azt mondja, hogy a Székelyföldön per­sze jóval nagyobb attrakciók várják az ér­deklődőt, mint Magyarországon a Kis­kunságban, csakhogy jóval kevésbé higi­énikus viszonyok. És amíg ezek nem vál­toznak meg teljesen a megyében, amíg a székelyföldi ember számára is nem lesz magától értetődő a legteljesebb körű higi­éné, addig a Hargita ormai és völgyei nem lesznek eléggé vonzóak nem csupán a nyugati, de még a magyarországi turis­ták számára sem. A skanzen szintű elma­radottság lehet érdekesség, de nem való­ban jövedelmező idegenforgalmi érték. Zsombori Vilmos újra és újra hangsú­lyozza, hogy nagyon sokat tanulnak Ma­gyarországtól, hogy nagyon sok segítsé­get kapnak a testvérmegyéktől, Szabolcs- Szatmár-Beregtől, Somogytól és Zalától, továbbá attól a harminc településtől, amelynek testvérkapcsolatai vannak a Hargita megyei helységekkel. Szakem­bereik rengeteget tanultak Zala megyei kollégáiktól például arról, hogy miként kell kistérségi pályázatokat készíteni. Ugyanakkor mindig oda lyukad ki az el­nök, hogy a legfőbb tanulság mégiscsak az számukra: „Önmagunknak kell megta­nulnunk halászni, mert mástól nem vár­hatunk halat.” Éppen ezért értékeli óvato­san a státustörvényt. Zsombori azt mondja, bennük, széke­lyekben igen jó érzéseket keltett, amikor Antall József kijelentette: ő tizenötmil­lió magyar miniszterelnökének tekinti magát lélekben. A státustörvény azon­ban komplikáltabb dolog. Végezzünk egy számítást - javasolja. A 100 ezer hektárnyi közbirtokossági erdő, amelyet mostanában kapnak vissza Székelyföld lakói a román államtól, felbecsül­hetetlen értéket képvisel. Azt a 30 millió dollárt is nehezen tudnák nélkülözni, amelyre a gázvezeték kiépítéséhez a kormánynak kell garanciát adnia. Ugyanígy vannak az útépítéshez szüksé­ges 70 millió dollárral is. Bizonyos szemszögből nézve mindehhez kell viszonyítani szemben annak a 7 milliárd forintnak az ideeső részét, amelyet a stá­tustörvény hat Kárpát-medencei ország magyarjainak együttesen szán. Zsombori szerint Németország példa­mutatóan segített a romániai szászokon és svábokon. Minden településen, ahol németek élnek, igen megbízhatóan tudják a papok és lelkészek, kik a németek. Ők adnak egy papírt híveiknek, akik ennek birtokában a nagyszebeni német konzulá­tuson minden nehézség nélkül kapnak egy esztendőre szóló vízumot Németor­szágba. Nincsen csinnadratta, nincsen konfliktus. „Ha csendben, a papok és lel­készek segítségének igénybevételével ugyanezt megcsinálta volna Magyaror­szág, akkor talán könnyebb helyzetben lettünk volna. Nekünk Bukarest felé, ro­mán kollégáink és politikai partnereink felé is kell tekintenünk. Jó politikai kap­csolatok nélkül sokkal nehezebb az itteni magyarság érdekvédelme, sőt elképzel­hetetlen Székelyföld felemelkedése” - mondja Zsombori. A megyei elnök sze­rint a státustörvény mellett nagyon nagy szükségük volna egy székelyföldi ma­gyar konzulátusra és legalább annyira egy ottani magyar bankra. Végül az új romániai magyar magán­­egyetemről is szót ejtünk. Azzal tisztá­ban kell lennünk - mondja Zsombori -, hogy a legjobb képességű székelyföldi diákok nagy valószínűséggel továbbra is Kolozsvárra vagy Bukarestbe men­nek tanulni, mert ragaszkodnak a maga­sabb szintű oktatáshoz. A székelyföldi tömbmagyarság önérzetét persze erősen növeli a Csíkszeredai magyar egyetem, annál nagyobb baj volna, ha nem válta­ná be a hozzá fűzött reményeket. Az el­nök tapasztalatai szerint egyre keveseb­ben hajlandók csupán a szülőföld, a szé­kelyföldi magyarság üdvéért cseleked­ni. Vagyis ha jó­képzésre tartanak igényt a Csíkszeredai egyetemen, meg kell fi­zetni az oktatókat. Zsombori tájékozó­dott, és ki is alakult az ezzel kapcsolatos javaslata. Mivel Erdélyben és Bukarest­ben nincsen megfelelő számú kvalifi­kált tanár, magyarországi tudósokkal kellene a probléma orvoslását kezdeni. Információi szerint havi 1500 dolláros díjazásért volnának hajlandóak megfe­lelő felkészültségű magyarországi okta­tók Csíkszeredában eltölteni és tanítani három-hat hónapot. Itt az a lényeg, hogy ezt az időt valóban ott töltsék, mert az időnkénti „lejárás” semmit sem old meg. Nos, ezt a havi 1500 dollárt kellene Magyarországnak addig fizet­nie, amíg ki nem alakul a helyi utánpót­lás. A magyar állami támogatásból tehát magyar állampolgárokat javadalmaztat­­nának, akik a honoráriumuk jó részét ráadásul haza is vinnék. Ennek fejében viszont magas szintű tudást hagynának Székelyföldön. „Ez is, mint a gáz, az út, a víz, a sze­méttelepek, a turizmus fejlesztése térsé­günk Európához való közeledését szol­gálná", mondja összegzésül a Hargita Megyei Tanács elnöke. Csíkszereda, 2001. december Hovanyecz László Közművek híján sok helyütt ma is a patakban mosnak fotók: szabó Barnabás Csak a lopott fa olcsóbb, mint a gáz

Next