Népszabadság, 2002. szeptember (60. évfolyam, 204-228. szám)
2002-09-04 / 206. szám
I REORG® Gazdasági és Pénzügyi Részvénytársaság 1116 Budapest, Hengermalom út 1. A REORG Rt., mint a Pest Megyei Bíróság által kijelölt felszámoló nyilvánosan értékesíti a szigetszentmiklósi SZIGETFŐ Mgtsz. f. a. M0-ás autóút csepeli csomópontjától 2 km-re fekvő belterületi ingatlanait. Hrsz.:______Megnevezés:_______Terület:_______Beépítve: Irányár: 0171/79 Épület és udvar 5852 nv 1246 m2 60 millió Ft 0171/81 Épület és udvar 7747 m2 1296 m2 70 millió Ft A részletes ajánlattételi felhívás és vagyonismertető a szövetkezet központjában (Szigetszentmiklós, Bercsényi u. 14. III. ép. I. emelet), illetve a REORG Rt.-nél (Budapest XI. ker., Hengermalom u. 1.1. em. 13.) 10 000 Ft + áfa ellenében 2002. szeptember 3-tól megvásárolható. Ajánlatot csak azok tehetnek, akik az ajánlattételi felhívást megvásárolták. A vételi ajánlatokat 2002. október 4-én 12 óráig lehet benyújtani a REORG Rt.-hez. A beérkezett ajánlatok elbírálására, a nyilvános értékesítési tárgyalásra 2002. október 15-én 13 órakor kerül sor a Szigetfő Mgtsz. f. a. Szigetszentmiklós, Bercsényi u. 14. III. épület I. emeleti tanácstermében. A felszámoló ezúton hívja fel az elővásárlási joggal rendelkezők figyelmét arra, hogy e jogukkal csak a nyilvános ártárgyalás helyén és időpontjában élhetnek. Követelés beszámítására lehetőség nincs. A felszámoló fenntartja magának a jogot arra, hogy a pályázatot indoklás nélkül eredménytelennek minősítse. A PÁZMÁNY PÉTER KATOLIKUS EGYETEM JOG- ÉS ÁLLAMTUDOMÁNYI KARÁNAK Deák Ferenc Továbbképző Intézete jogász végzettséggel rendelkezők számára 2002 szeptemberében a következő szakirányú továbbképzési szakot indítja: • Európa jogi szakjogász. Jelentkezési határidő: 2002. szeptember 15. 2003 februárjától: • környezetvédelmi szakjogász, • bank szakjogász, • ingatlanforgalmi szakjogász, • társasági szakjogász, • gazdasági-büntetőjogi szakjogász, közgazdász végzettségűek részére • jogi szakokleveles közgazdász szakirányú továbbképzést hirdet. Jelentkezési határidő: 2002. december 15. Az Intézet jogi szakvizsgára felkészítő tanfolyamait - a jelentkezők számától függően - egész évben folyamatosan indítja. Információ: Deák Ferenc Továbbképző Intézet, 1088 Budapest, Szentkirályi u. 26-30., tel.: 429-7200/342, tel./fax: 266-5286, interneteim: www.jak.ppke.hu e-mail: deak@jak.ppke.hu NÉPSZABADSÁG A Népszabadság hetente, szerdán jelentkezik KERÉKVILÁG című rovatával, minden hónapban egyszer pedig az ugyancsak Kerékvilág című, színes magazinjával. Az állandó témák: - új személyautók, haszongépjárművek, kerékpárok, motorok - hazai és külföldi járműpiac - különleges terepjárók, dzsipek, mikrobuszok, sportkocsik - híres emberek közlekedési eszközei - technikai múzeumok kerekes kincsei - fogyasztóvédelem, szervizek, alkatrészek - részletvásárlási lehetőségek, akciók, biztosítási módozatok - közlekedésbiztonsági, járműtechnikai és vezetési ismeretek - szolgáltatások, üzemanyagok és kenőanyagok a kútnál (a feketétől az ólommentesig). Az összeállítás szerkesztője, Boros Jenő Hirdetési ügyekben felvilágosítást ad Zsemba Mária a 436-4465-ös és a 06 (30) 924-3314-es telefonszámon. NÉPSZABADSÁG AUTÓ-MOTOR PIAC 2002. SZEPTEMBER 4., SZERDA 13 Y-generáció Nem vett, hanem inkább kitalált egy márkát a Toyota, így a Lexus és a Daihatsu után már Scion jelzéssel is gyárt majd autókat. Egy név és egy prototípus, egyelőre ezek a tények, miközben az álmok 71 millió potenciális vásárlóról szólnak, ennyivel számolnak az amerikai felmérések és persze az autógyártók is a 2010- es év Y-generációjánál, így jelölik a 16 és 25 év közötti fiatalokat. Az új márka, a Scion is ezeket akarja megcélozni, az első, egyelőre még tanulmányautóként bemutatott bbX-típus viszont már 2003- ban piacra kerül. Az ötszemélyes, doboz formájú Scionból az első évben százezret gyártanak Kaliforniában. A tervezett 17 benzines, dízel- és hibrid modell fejlesztése és az új üzem beruházási költsége, valamint a gyártás előkészítése együttesen meghaladja az egymilliárd dollárt. Az elsődlegesen amerikai fiataloknak szánt 18 ezer dolláros modellt a japán piacon Black BoX néven forgalmazzák majd. A Scion mellett még további háromszáz nevet teszteltek a Toyota piackutatói, a győztesen kívül még az Onyx és a Delta volt versenyben. A több fronton is piacszerzési csatába lendült Toyota 5,85 millió autóval jelenleg a világ harmadik gyártója. Nagy-Britanniában Corollákat, Franciaországban Yarisokat, Lengyelországban motorokat készít, Csehországban a Citroennel és a Peugeot-val közösen, Kínában önállóan épít autógyárat. Az Egyesült Államokban 1,87 millió gépkocsival a legnépszerűbb külföldi márka, Európában 2004-re a piac 20 százalékát akarja megszerezni, ami évi hárommillió darabot jelent. B.J. A Scion bbX prototípusa „Ne álmodj, csináld meg!” MUNKATÁRSUNKTÓL Először 1991-ben indultak magyarok a Párizs-Dakar-versenyen, majd a Fülöp Imre-Rutterschmidt Károly páros után még öt csapat próbálkozott. A 2003-as futamra már hét magyar egység nevezése várható. A 15 ezer kilométeres verseny útvonala autós-motoros ember által még meghódítatlan területeken, többek között az Atlasz-hegységen keresztül vezet. Hubert Auriol, a szervezőbizottság elnöke szerint a 25. jubileumi futam tovább emeli majd a Dakar maratoni tekintélyét, amelynek jelmondata: „Ne álmodj, csináld meg!” A mezőny 2003. január elsején rajtol a franciaországi Bouches de Rhone megyéből, és a tervek szerint január 19-én érkezik a Vörös-tenger partján fekvő egyiptomi Sarm-es-Sejkbe. A tizenkét fős Hyundai Autó Hungary Team két versenyautóval, egy MAN szervizkamionnal és egy kísérő kocsival nevezett a jövő évi Párizs-Dakarra. A sorozatgyártású Hyundai Terracan-típust több száz órás munkával alakították át, megerősítették a futóművet, és bukócsőszerkezetet építettek az utastérbe. A pilótát és a navigátort hatpontos övék is védik, a beépített tűzoltórendszer kézi vagy automatikus vezérléssel az autó bármely pontjára képes oltóanyagot fecskendezni. A minimális belső tér, a fej-kormány távolság meghatározásával a menekülést segíti a szabály: vészhelyzetben a versenyzőnek saját oldalán 7 másodperc, a másik oldalon 12 másodperc alatt kell elhagynia az autót. Az előírások szerint egy tankolással 880 kilométert kell megtenni, ez pedig az eredeti 75 literes tankkal nem lehetséges, hiszen a 7,5 literes országúti fogyasztás a sivatagi versenyen 20-25 literre nő, a 240 literes gumi üzemanyagtartály beépítése miatt viszont jelentősen csökken az egyébként ötszemélyes terepjáró kétezer literes csomagtere. Az esélyegyenlőség miatt a négykerék-hajtású autók minimális tömege 1900 kg versenyzők, üzemanyag, pótalkatrészek és szerszámok nélkül. A 168 km/órás sebességű, gyári változatában 10 millió forint értékű Hyundai Terracan versenyautót 150 lóerős teljesítményű turbódízelmotor hajtja. A Párizs-Dakaron induló Hyundai Autó Hungary Team fotó: borosjenő Számítások szerint egy csapat negyedmilliárd forintból gazdálkodik. Az összeg tartalmazza az autók árát, az átépítés, a tesztelés, a biztosítás, a szállás, a szállítás és a marketing költségeit, a letéti és nevezési díjat, ami jelenleg versenyzőként 11,7 ezer euró, vagyis több mint negyedmillió forint. Ezt az összeget a kísérő kocsik személyzete, a kamionok vezetői és a szerelők után is meg kell fizetni. A szabályok szerint csak a szervezőirodától bérelt GPS-t lehet használni, ami újabb költséget és nehezítést jelent, mert az egyszerűsített készülék csak napi 5-15 tájékozódási pontot jelez, hogy a versenyzők képességei is szerephez jussanak. Két sivatagi szakaszon tilos a műholdas navigációs berendezések használata. A rendőrkocsi nem eladó kamerákkal ellenőrzik a rendszámokat A csendes nyár után az első őszi hétvégén már telt ház volt Európa legnagyobb használtautó-piacán. Az idénynyitó két napján hatezer személygépkocsiból válogathatott tizenhétezer látogató. A kínálat mellett mobil eredetiségvizsgáló, civil autókereső rendszer, a Weltauto és a Magyar Autóklub bemutatója, valamint a rendőrmúzeum veterán járműveinek különleges tárlata és autógraffiti-verseny szórakoztatta a látogatókat. „Eladói szempontból olykor hátrány, a vevők szempontjából viszont előny, hogy az M5-ös autópálya budapesti bevezető szakasza melletti területen reális áron kínálják a használt gépkocsikat.” Földes Tamás, a Fővárosi Autópiac Kft. ügyvezető igazgatója szerint az árak és a biztonság miatt is érdemes a Nagykőrösi útra menni. Korábban voltak nehéz idők, de napjainkban már nyugodtan sétálhat és nézelődhet bárki, nem kell félnie a zsebtolvajoktól, megszűnt a látogatók molesztálása, eltűnt az „itt a piros, hol a piros?” játék. A cél a vásárlási és eladási kockázat nullára csökkentése, miközben rendezett körülmények között, színes programokkal bővült a piac kínálata. A telep bejáratánál kamerák figyelik az érkező gépkocsikat, a rendszámfelismerő rendszer segítségével kiszűrhetők a körözött és tisztázatlan eredetű személygépkocsik, szükség esetén a piacon, a nyitva tartás idején állandó ügyeletet tartó rendőr intézkedik. A hét végén egy autó akadt fenn az ellenőrzésen. Elsőként az autópiac területén működött, és jelenleg is mindennap üzemel a Trans Holding eredetiségvizsgáló állomása. Amennyiben a kiválasztott autó nem szerepel a körözési listán, a nyitva tartás ideje alatt az ügyfél kérésére az érintett járműről 2200 forint ellenében rendőrségi igazolást is kiállítanak. A kínálatban már csak jogtiszta autók találhatók, és lehetőség van a műszaki állapot felmérésére is. Az adásvételi szerződés megkötése mellett a helyszínen köthető kötelező és casco biztosítás. Földes Tamás szerint az új autók bővülő eladásai húzzák a használtautó-piacot, ahol a beszámítás és részletfizetés is működik. A márkakereskedőkön keresztül több bank szolgáltatásai és hitelajánlatai között választhatnak a vásárlók. Az ügyvezető igazgató szerint sokan lebecsülik a használtautó-piac jelentőségét, pedig széles rétegnek, komoly fogyasztói sávnak jelent vásárlási lehetőséget: hétvégeken 10-15 ezer látogató fordul meg. Van, aki árkategóriában, van, aki évjáratban, és akad, aki típusban válogat. A százötezer négyzetméteres piac területén működő 200 vállalkozás több száz embernek jelent munkahelyet. A bérlők fele autókereskedő, több márka hivatalos dílere működik a piacon, ezek kétezernél több autót kínálnak eladásra. Az állandó autókereskedő hely kapacitáskihasználtsága százszázalékos, többen várnak bérlési lehetőségre, ám a magánszemélyek területét nem akarják csökkenteni. A fővárosi önkormányzat 100 százalékos tulajdonaként működő Fővárosi Autópiac Kft. 1999 óta nyereséges, éves forgalma közel negyedmilliárd forint. Látogatóknak a belépés díjtalan, eladóknak autónként hétköznapokon 300, hét végi napokon 800, éjszakánként 500 forintot kell fizetni. Van már hét végi bérlet is, ezzel péntektől vasárnap délutánig éjszaka a kiválasztott őrzött helyen, biztonságban parkolhat: személygépkocsiért 2200 forintot, teherautóért 3400 forintot kell fizetni. Az autópiac hétköznap reggel 8 órától, hét végén 6 órától 16 óráig tart nyitva. A cég honlapjára (www.lap.hu vagy a www.fovarosiautopiac.hu vagy a www.hasznaltautopiac.hu) magánszemélyek is hamarosan feltehetik eladó gépkocsijaikat. Boros Jenő A rendőrmúzeum veterán járműveinek kiállítása A SZERZŐ FELVÉTELE HASZNÁLTAUTÓ-PIAC Modell Kor (év) Irányár (Ezer Ft) Zastava 101-es 1986 170 Skoda 120-as 1988 178 Polski Fiat 126-os 1990 178 Lada 1200as 1984 180 VW Golf 1,6-os D 1982 249 Trabant 601-as 1,0-as 1990 290 Wartburg 1,3-as 1991 330 Ford Escort 1,4-es 1991 899 Suzuki Swlft 1,3-as 1996 980 Opel Corsa 1,4-es 1994 1099 Daewoo Matlz 0,8-as 1999 1280 Honda CRXl,6os 1992 1390 Peugeot 306os kabrlós 1996 1599 Renault Mégane 1,4-es 1997 1690 Daewoo Lanos 1,6-os 1999 1879 Toyota Yarls 1,0-es 1999 2100 Peugeot 307-es 1,6-os 2001 3250 AudlA&as 1995 4899 Opel Astra kupé 2,2-es 2001 5200 A jó autók jó áron gyorsan elkelnek. A piacon egyre ritkább a kétütemű Trabant és Wartburg. A kiírt árakból rámenősség nélkül is lehet alkudni: próbavásárlásunknál a frissen fényezett és 180 ezer forintért kínált Zsigulit egy percen belül 160 ezerért odaadta volna tulajdonosa. Egy hasonló korú és 109 ezer kilométert futott Daciát első tulajdonosa 150 ezer forintért kínálta, pontosan ennyiért vette 18 évvel ezelőtt. Ellentétes trend MUNKATÁRSUNKTÓL Az idei nyolcmilliomodik autót a tavalyinál 19 nappal korábban, augusztus 22-én gyártotta le az amerikai járműipar, ami hatszázalékos javulást jelent, miközben a legnagyobb európai piacokon jelentősen visszaestek az eladások. Az első hét hónapban 9,146 millió személygépkocsi kelt el a nyugat-európai piacon, ez 420 ezerrel kevesebb az előző év azonos időszakánál. 2002-ben 9 millió személygépkocsit gyártottak, ami 3 százalékos termeléscsökkenést jelent. Továbbra is a minik, a kisautók és az alsó középkategóriás modellek teszik ki az eladások felét. Tizenhárom kategória öszszesítése szerint az alsó és felső középosztályos prémiumautók, terepjárók, a sportkocsik és a kompakt egyterűek, vagyis a drágább modellek iránt nőtt, az olcsóbbak iránt csökkent a kereslet. Rolls-Royce-ból kelt el a legkevesebb: az idei 40 autó alig fele a tavalyi mennyiségnek. A minik osztályában a Renault Twingo vezet. A kisautóknál átlagosan 8,5 százalékos a visszaesés, ennek ellenére ezek közül került ki az abszolút európai listavezető: a Peugeot 206-osból az első fél évben a tavalyinál ugyan 2,9 százalékkal kevesebb kelt el, ám a 331 ezer autó így is elég volt az első helyhez. A korábban évekig vezető Volkswagen Golf eladásai 13 százalékkal csökkentek, ez többek között a cég legnagyobb felvevőpiacának szűkülésével, a német vásárlások csökkenésével magyarázható. Hasonló mértékben estek a Mégane eladásai, amelyből viszont már alig van raktáron, mert a Renault a teljesen új, immár II. generációs alsó középkategóriás autó három- és ötajtós változatának szeptemberi bevezetésére készül egész Európában. A kevésbé telített térségekben továbbra is bővülnek a piacok. Az első fél év adatai alapján a növekedés mértékében a kelet-közép-európai régióban Magyarország áll az élen 12 százalékkal, az idei eladások száma az előrejelzések szerint átlépi a bűvös kétszázezres határt. EURÓPAI TOPLISTA (LEI év) Modell 2002 2001 Változás (db) (db) (%) Peugeot 206os 331148 340 884 -2,9 Volkswagen Golf 321679 369 633 -13,0 Ford Focus 302 054 304 314 -0,7 Renault Mégane 277 460 319 932 -13,3 Renault Cllo 272 698 251 419 +8,5 Fiat Punto 242 649 325 460 -25,4 Opel Astra 240 394 291 079 -17,4 Opel Corsa 228 107 261109 -12,6 Peugeot 307-es 223 031 35 188 +533,8 Citroen Xsara 216 166 235 593 -8,2 Forrás: ACEA