Népszabadság, 2002. szeptember (60. évfolyam, 204-228. szám)

2002-09-04 / 206. szám

I REORG® Gazdasági és Pénzügyi Részvénytársaság 1116 Budapest, Hengermalom út 1. A REORG Rt., mint a Pest Megyei Bíróság által kijelölt felszámoló nyilvánosan értékesíti a szigetszentmiklósi SZIGETFŐ Mgtsz. f. a. M0-ás autóút csepeli csomópontjától 2 km-re fekvő belterületi ingatlanait. Hrsz.:______Megnevezés:_______Terület:_______Beépítve: Irányár: 0171/79 Épület és udvar 5852 nv 1246 m2 60 millió Ft 0171/81 Épület és udvar 7747 m2 1296 m2 70 millió Ft A részletes ajánlattételi felhívás és vagyonismertető a szövetkezet központjában (Szigetszentmiklós, Bercsényi u. 14. III. ép. I. emelet), illetve a REORG Rt.-nél (Budapest XI. ker., Hengermalom u. 1.1. em. 13.) 10 000 Ft + áfa ellenében 2002. szeptember 3-tól megvásárolható. Ajánlatot csak azok tehetnek, akik az ajánlatté­teli felhívást megvásárolták. A vételi ajánlatokat 2002. október 4-én 12 óráig lehet benyújtani a REORG Rt.-hez. A beérkezett ajánlatok elbírálására, a nyilvános értékesítési tárgyalásra 2002. október 15-én 13 órakor kerül sor a Szigetfő Mgtsz. f. a. Szigetszentmiklós, Bercsényi u. 14. III. épület I. eme­leti tanácstermében. A felszámoló ezúton hívja fel az elővásárlási joggal rendelke­zők figyelmét arra, hogy e jogukkal csak a nyilvános ártárgyalás helyén és időpont­jában élhetnek. Követelés beszámítására lehetőség nincs. A felszámoló fenntartja magának a jogot arra, hogy a pályázatot indoklás nélkül eredménytelennek minősítse. A PÁZMÁNY PÉTER KATOLIKUS EGYETEM JOG- ÉS ÁLLAMTUDOMÁNYI KARÁNAK Deák Ferenc Továbbképző Intézete jogász végzettséggel rendelkezők számára 2002 szeptemberében a következő szakirányú tovább­képzési szakot indítja: • Európa jogi szakjogász. Jelentkezési határidő: 2002. szeptember 15. 2003 februárjától: • környezetvédelmi szakjogász, • bank szakjogász, • ingatlanforgalmi szakjogász, • társasági szakjogász, • gazdasági-büntetőjogi szakjogász, közgazdász végzettségűek részére • jogi szakokleveles közgazdász szakirányú tovább­képzést hirdet. Jelentkezési határidő: 2002. december 15. Az Intézet jogi szakvizsgára felkészítő tanfolyamait - a jelentkezők számától függően - egész évben folyamatosan indítja. Információ: Deák Ferenc Továbbképző Intézet, 1088 Budapest, Szentkirályi u. 26-30., tel.: 429-7200/342, tel./fax: 266-5286, interneteim: www.jak.ppke.hu e-mail: deak@jak.ppke.hu NÉPSZABADSÁG A Népszabadság hetente, szerdán jelentkezik K­ERÉKVILÁG című rovatával, minden hónapban egyszer pedig az ugyancsak Kerékvilág című, színes magazinjával. Az állandó témák: - új személyautók, haszongépjárművek, kerékpárok, motorok - hazai és külföldi járműpiac - különleges terepjárók, dzsipek, mikrobuszok, sportkocsik - híres emberek közlekedési eszközei - technikai múzeumok kerekes kincsei - fogyasztóvédelem, szervizek, alkatrészek - részletvásárlási lehetőségek, akciók, biztosítási módozatok - közlekedésbiztonsági, járműtechnikai és vezetési ismeretek - szolgáltatások, üzemanyagok és kenőanyagok a kútnál (a feketétől az ólommentesig). Az összeállítás szerkesztője, Boros Jenő Hirdetési ügyekben felvilágosítást ad Zsemba Mária a 436-4465-ös és a 06 (30) 924-3314-es telefonszámon. NÉPSZABADSÁG AUTÓ-MOTOR PIAC 2002. SZEPTEMBER 4., SZERDA 13 Y-generáció Nem vett, hanem inkább kitalált egy márkát a Toyota, így a Lexus és a Dai­hatsu után már Scion jelzéssel is gyárt majd autókat. Egy név és egy prototípus, egyelőre ezek a tények, miközben az álmok 71 millió potenciális vásárlóról szólnak, ennyivel számolnak az amerikai felmé­rések és persze az autógyártók is a 2010- es év Y-generációjánál, így jelölik a 16 és 25 év közötti fiatalokat. Az új márka, a Scion is ezeket akarja megcélozni, az első, egyelőre még tanulmányautóként bemutatott bbX-típus viszont már 2003- ban piacra kerül. Az ötszemélyes, doboz formájú Scionból az első évben százezret gyártanak Kaliforniában. A tervezett 17 benzines, dízel- és hibrid modell fejlesz­tése és az új üzem beruházási költsége, valamint a gyártás előkészítése együtte­sen meghaladja az egymilliárd dollárt. Az elsődlegesen amerikai fiataloknak szánt 18 ezer dolláros modellt a japán piacon Black BoX néven forgalmazzák majd. A Scion mellett még további há­romszáz nevet teszteltek a Toyota piacku­tatói, a győztesen kívül még az Onyx és a Delta volt versenyben. A több fronton is­ piacszerzési csatába lendült Toyota 5,85 millió autóval jelenleg a világ harmadik gyártója. Nagy-Britanniában Corollákat, Franciaországban Yarisokat, Lengyelor­szágban motorokat készít, Csehország­ban a Citroennel és a Peugeot-val közö­sen, Kínában önállóan épít autógyárat. Az Egyesült Államokban 1,87 millió gépkocsival a legnépszerűbb külföldi márka, Európában 2004-re a piac 20 szá­zalékát akarja megszerezni, ami évi há­rommillió darabot jelent. B.J. A Scion bbX prototípusa „Ne álmodj, csináld meg!” MUNKATÁRSUNKTÓL Először 1991-ben indultak magyarok a Párizs-Dakar-versenyen, majd a Fülöp Imre-Rutterschmidt Károly páros után még öt csapat próbálkozott. A 2003-as futamra már hét magyar egység nevezése várható. A 15 ezer kilométeres verseny útvonala autós-motoros ember által még meghódítatlan területeken, többek között az Atlasz-hegységen keresztül vezet. Hubert Auriol, a szervezőbizottság el­nöke szerint a 25. jubileumi futam tovább emeli majd a Dakar­ maratoni tekintélyét, amelynek jelmondata: „Ne álmodj, csi­náld meg!” A mezőny 2003. január else­jén rajtol a franciaországi Bouches de Rhone megyéből, és a tervek szerint ja­nuár 19-én érkezik a Vörös-tenger partján fekvő egyiptomi Sarm-es-Sejkbe. A tizenkét fős Hyundai Autó Hungary Team két versenyautóval, egy MAN szer­vizkamionnal és egy kísérő kocsival ne­vezett a jövő évi Párizs-Dakarra. A soro­zatgyártású Hyundai Terracan-típust több száz órás munkával alakították át, meg­erősítették a futóművet, és bukócső­szerkezetet építettek az utastérbe. A piló­tát és a navigátort hatpontos övék is vé­dik, a beépített tűzoltórendszer kézi vagy automatikus vezérléssel az autó bármely pontjára képes oltóanyagot fecskendezni. A minimális belső tér, a fej-kormány tá­volság meghatározásával a menekülést segíti a szabály: vészhelyzetben a ver­senyzőnek saját oldalán 7 másodperc, a másik oldalon 12 másodperc alatt kell el­hagynia az autót. Az előírások szerint egy tankolással 880 kilométert kell megtenni, ez pedig az eredeti 75 literes tankkal nem lehetséges, hiszen a 7,5 literes országúti fogyasztás a sivatagi versenyen 20-25 literre nő, a 240 literes gumi üzemanyagtartály beépítése miatt viszont jelentősen csökken az egyébként ötszemélyes terepjáró kétezer literes csomagtere. Az esélyegyenlőség miatt a négykerék-hajtású autók minimá­lis tömege 1900 kg versenyzők, üzem­anyag, pótalkatrészek és szerszámok nél­kül. A 168 km/órás sebességű, gyári vál­tozatában 10 millió forint értékű Hyundai Terracan versenyautót 150 lóerős teljesít­ményű turbódízelmotor hajtja. A Párizs-Dakaron induló Hyundai Autó Hungary Team fotó: boros­jenő Számítások szerint egy csapat negyedmilliárd forintból gazdálkodik. Az összeg tartalmazza az autók árát, az átépítés, a tesztelés, a biztosítás, a szállás, a szállítás és a marketing költségeit, a letéti és nevezési díjat, ami jelenleg ver­senyzőként 11,7 ezer euró, vagyis több mint negyedmillió forint. Ezt az össze­get a kísérő kocsik személyzete, a kamionok vezetői és a szerelők után is meg kell fizetni. A szabályok szerint csak a szervezőirodától bérelt GPS-t lehet használni, ami újabb költséget és nehezítést jelent, mert az egyszerűsített ké­szülék csak napi 5-15 tájékozódási pontot jelez, hogy a versenyzők képességei is szerephez jussanak. Két sivatagi szakaszon tilos a műholdas navigációs be­rendezések használata. A rendőrkocsi nem eladó kamerákkal ellenőrzik a rendszámokat A csendes nyár után az első őszi hétvé­gén már telt ház volt Európa legna­gyobb használtautó-piacán. Az idény­nyitó két napján hatezer személygép­kocsiból válogathatott tizenhétezer lá­togató. A kínálat mellett mobil erede­tiségvizsgáló, civil autókereső rend­szer, a Weltauto és a Magyar Autó­klub bemutatója, valamint a rendőr­múzeum veterán járműveinek külön­leges tárlata és autógraffiti-verseny szórakoztatta a látogatókat. „Eladói szempontból olykor hátrány, a vevők szempontjából viszont előny, hogy az M5-ös autópálya budapesti be­vezető szakasza melletti területen reális áron kínálják a használt gépkocsikat.” Földes Tamás, a Fővárosi Autópiac Kft. ügyvezető igazgatója szerint az árak és a biztonság miatt is érdemes a Nagykőrösi útra menni. Korábban voltak nehéz idők, de napjainkban már nyugodtan sé­tálhat és nézelődhet bárki, nem kell fél­nie a zsebtolvajoktól, megszűnt a látoga­tók molesztálása, eltűnt az „itt a piros, hol a piros?” játék. A cél a vásárlási és eladási kockázat nullára csökkentése, miközben rende­zett körülmények között, színes progra­mokkal bővült a piac kínálata. A telep bejáratánál kamerák figyelik az érkező gépkocsikat, a rendszámfelismerő rend­szer segítségével kiszűrhetők a körözött és tisztázatlan eredetű személygépko­csik, szükség esetén a piacon, a nyitva tartás idején állandó ügyeletet tartó rendőr intézkedik. A hét végén egy autó akadt fenn az ellenőrzésen. Elsőként az autópiac területén működött, és jelenleg is mindennap üzemel a Trans Holding eredetiségvizsgáló állomása. Amennyi­ben a kiválasztott autó nem szerepel a körözési listán, a nyitva tartás ideje alatt az ügyfél kérésére az érintett járműről 2200 forint ellenében rendőrségi igazo­lást is kiállítanak. A kínálatban már csak jogtiszta autók találhatók, és lehe­tőség van a műszaki állapot felmérésére is. Az adásvételi szerződés megkötése mellett a helyszínen köthető kötelező és casco biztosítás. Földes Tamás szerint az új autók bővü­lő eladásai húzzák a használtautó-piacot, ahol a beszámítás és részletfizetés is mű­ködik. A márkakereskedőkön keresztül több bank szolgáltatásai és hitelajánlatai között választhatnak a vásárlók. Az ügy­vezető igazgató szerint sokan lebecsülik a használtautó-piac jelentőségét, pedig széles rétegnek, komoly fogyasztói sáv­nak jelent vásárlási lehetőséget: hétvége­ken 10-15 ezer látogató fordul meg. Van, aki árkategóriában, van, aki évjáratban, és akad, aki típusban válogat. A százötezer négyzetméteres piac terü­letén működő 200 vállalkozás több száz embernek jelent munkahelyet. A bérlők fele autókereskedő, több márka hivatalos dílere működik a piacon, ezek kétezernél több autót kínálnak eladásra. Az állandó autókereskedő­ hely kapacitáskihasznált­sága százszázalékos, többen várnak bér­­lési lehetőségre, ám a magánszemélyek területét nem akarják csökkenteni. A fővárosi önkormányzat 100 száza­lékos tulajdonaként működő Fővárosi Autópiac Kft. 1999 óta nyereséges, éves forgalma közel negyedmilliárd forint. Látogatóknak a belépés díjtalan, eladók­nak autónként hétköznapokon 300, hét végi napokon 800, éjszakánként 500 fo­rintot kell fizetni. Van már hét végi bér­let is, ezzel péntektől vasárnap délutánig éjszaka a kiválasztott őrzött helyen, biz­tonságban parkolhat: személygépko­csiért 2200 forintot, teherautóért 3400 forintot kell fizetni. Az autópiac hétköz­nap reggel 8 órától, hét végén 6 órától 16 óráig tart nyitva. A cég honlapjára (www.lap.hu vagy a www.fovarosi­­autopiac.hu vagy a www.hasznaltauto­­piac.hu) magánszemélyek is hamarosan feltehetik eladó gépkocsijaikat. Boros Jenő A rendőrmúzeum veterán járműveinek kiállítása A SZERZŐ FELVÉTELE HASZNÁLTAUTÓ-PIAC Modell Kor (év) Irányár (Ezer Ft) Zastava 101-es 1986 170 Skoda 120-as 1988 178 Polski Fiat 126-os 1990 178 Lada 1200as 1984 180 VW Golf 1,6-os D 1982 249 Trabant 601-as 1,0-as 1990 290 Wartburg 1,3-as 1991 330 Ford Escort 1,4-es 1991 899 Suzuki Swlft 1,3-as 1996 980 Opel Corsa 1,4-es 1994 1099 Daewoo Matlz 0,8-as 1999 1280 Honda CRXl,6os 1992 1390 Peugeot 306os kabrlós 1996 1599 Renault Mégane 1,4-es 1997 1690 Daewoo Lanos 1,6-os 1999 1879 Toyota Yarls 1,0-es 1999 2100 Peugeot 307-es 1,6-os 2001 3250 AudlA&as 1995 4899 Opel Astra kupé 2,2-es 2001 5200 A jó autók jó áron gyorsan elkel­nek. A piacon egyre ritkább a két­ütemű Trabant és Wartburg. A kiírt árakból rámenősség nélkül is lehet alkudni: próbavásárlásunknál a fris­sen fényezett és 180 ezer forintért kínált Zsigulit egy percen belül 160 ezerért odaadta volna tulajdonosa. Egy hasonló korú és 109 ezer kilo­métert futott Daciát első tulajdono­sa 150 ezer forintért kínálta, ponto­san ennyiért vette 18 évvel ezelőtt. Ellentétes trend MUNKATÁRSUNKTÓL Az idei nyolcmilliomodik autót a tavalyi­nál 19 nappal korábban, augusztus 22-én gyártotta le az amerikai járműipar, ami hatszázalékos javulást jelent, miközben a legnagyobb európai piacokon jelentősen visszaestek az eladások. Az első hét hónapban 9,146 millió sze­mélygépkocsi kelt el a nyugat-európai piacon, ez 420 ezerrel kevesebb az előző év azonos időszakánál. 2002-ben 9 millió személygépkocsit gyártottak, ami 3 szá­zalékos termeléscsökkenést jelent. To­vábbra is a minik, a kisautók és az alsó középkategóriás modellek teszik ki az el­adások felét. Tizenhárom kategória ösz­­szesítése szerint az alsó és felső közép­osztályos prémiumautók, terepjárók, a sportkocsik és a kompakt egyterűek, va­gyis a drágább modellek iránt nőtt, az ol­csóbbak iránt csökkent a kereslet. Rolls-Royce-ból kelt el a legkeve­sebb: az idei 40 autó alig fele a tavalyi mennyiségnek. A minik osztályában a Renault Twingo vezet. A kisautóknál át­lagosan 8,5 százalékos a visszaesés, en­nek ellenére ezek közül került ki az ab­szolút európai listavezető: a Peugeot 206-osból az első fél évben a tavalyinál ugyan 2,9 százalékkal kevesebb kelt el, ám a 331 ezer autó így is elég volt az el­ső helyhez. A korábban évekig vezető Volkswagen Golf eladásai 13 százalék­kal csökkentek, ez többek között a cég legnagyobb felvevőpiacának szűkülésé­vel, a német vásárlások csökkenésével magyarázható. Hasonló mértékben estek a Mégane eladásai, amelyből viszont már alig van raktáron, mert a Renault a teljesen új, immár II. generációs alsó kö­zépkategóriás autó három- és ötajtós változatának szeptemberi bevezetésére készül egész Európában. A kevésbé telített térségekben tovább­ra is bővülnek a piacok. Az első fél év adatai alapján a növekedés mértékében a kelet-közép-európai régióban Magyaror­szág áll az élen 12 százalékkal, az idei el­adások száma az előrejelzések szerint át­lépi a bűvös kétszázezres határt. EURÓPAI TOPLISTA (LEI év) Modell 2002 2001 Változás (db) (db) (%) Peugeot 206os 331148 340 884 -2,9 Volkswagen Golf 321679 369 633 -13,0 Ford Focus 302 054 304 314 -0,7 Renault Mégane 277 460 319 932 -13,3 Renault Cllo 272 698 251 419 +8,5 Fiat Punto 242 649 325 460 -25,4 Opel Astra 240 394 291 079 -17,4 Opel Corsa 228 107 261109 -12,6 Peugeot 307-es 223 031 35 188 +533,8 Citroen Xsara 216 166 235 593 -8,2 Forrás: ACEA

Next