Népszabadság, 2003. március (61. évfolyam, 51-75. szám)

2003-03-20 / 66. szám

16 NÉPSZABADSÁG UTAZÁS 2003. MÁRCIUS 20., CSÜTÖRTÖK A háborútól függ a nyári szezon A magyar utazni vágyók egyelőre kivárnak­­ Az idegenforgalmi cégek gyorsan lezáruló hadjáratban reménykednek Bár az európai sajtó többnyire borúlá­tóan ír a közelgő iraki háború miatt a nyári turisztikai szezonról, a magyar irodák a ma nyíló Utazás kiállítás előtt egyelőre óvatosan bizakodóak - leg­alábbis nyilatkozataikban. Legtöbben gyors és korlátozott háborúra számíta­nak, ami esélyt adhatna egy többé-ke­­vésbé zavartalan nyári szezonra. A háború árnyékában nyitja meg ma kapuit a budapesti Utazás kiállítás. A tu­risztikai szakemberek a várható háború kilátásait mérlegelik, közelebbről azt, melyik napon, mely órában kezdődhet­nek a hadműveletek, és mely országokat érintik annyira, hogy az oda tervezett tár­sasutazások netán ellehetetlenülnek. Deák Péter, a Biztonságpolitikai és Honvédelmi Kutatások Központjának tu­dományos igazgatója szerint ezúttal nem regionális konfliktus, hanem világpoliti­kai jelenség tanúi vagyunk. A közfelfogás szerint a háború nagy csapatmozgásokkal, frontok nyitásával jár, de a most várható konfliktus nem ilyennek ígérkezik, még csak annyira totálisnak sem, mint az Öböl-háború volt - állította Deák Péter. Szerinte Irak csak helyben tud ellenállást kifejteni, azonkívül még Izraelre mérhet csapást. Különféle terroristacsoportok azonban felhasználhatják az iraki esemé­nyeket arra, hogy amerikai, angol, auszt­rál célok ellen merényleteket, robbantá­sokat hajtsanak végre vagy túszokat ejt­senek, de ezek az akciók már nem lehet­nek olyan méretűek és hasonlóan jól szer­vezettek, mint a szeptember 11-i cselek­mények voltak. Vékony János, a Quaestor-csoport ve­zérigazgató-helyettese kérdésünkre el­mondta, hogy utazási irodájuk, a Quaes­tor Travel, amely tavaly már tízezer utast kalauzolt, óvatosan készült a szezonra. Csak charterjáratokat vesz igénybe, mert azok egyenesen a célállomásra érkeznek, nem érintenek veszélyes területeket. A külföldi szállodavállalatokkal is olyan szerződéseket kötöttek, amelyek értelmé­ben a háború vis maiornak tekintendő, és így az előre kifizetett szállásdíj nekik visszajár. Ugyanez vonatkozik utasaikra is: visszaadják a részvételi díjat, ha a ma­gyar Külügyminisztérium nem ajánlja az odautazást. Bár erről szóló jogszabályt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékes főosztályvezetője sem tudott kérdésünkre megjelölni, mértékadó véle­mények szerint a korrekt túraszervezők és viszonteladók így járnak el. Számos cég idei kínálatában szerepel a Magyarországon egyre népszerűbb, szo­lid árakat alkalmazó török Riviéra. Deák Péter szerint Törökország tengerparti te­rületeire nem terjednek ki az események. Noha március amolyan szezonon kívü­li hónap, amikor a téli utazások befeje­ződtek, a nyári helyfoglalások pedig csak az Utazás kiállításon kezdődnek, több ki­utaztató már tapasztalatokat próbált le­szűrni az utasok magatartásából. Simon András, a Malév Air Tours vezérigazga­tója például azt figyelte meg, hogy növe­kedett az érdeklődés a nyugat-európai vá­rosnéző túrák iránt. Reményei szerint a nyári foglalásokra nem fog kihatni az ira­ki konfliktus. Kenessey Gábor, az Euro­­tours vezérigazgatója szerint náluk az autóbuszos utak keresettebbek, mint ta­valy. Ugyanakkor az üzleti érdekektől e témában független szakmai tanácsadó cég, a Horwath Consulting ügyvezető igazgatója, Hegymegi János lapunknak azt mondta: az emberek most óvatosak, inkább elhalasztják utazásaikat, és ez minden bizonnyal így lesz egészen addig, amíg a háború kimeneteléről biztosat nem lehet tudni. A Chemol Travel kereskedelmi veze­tője, Földi Katalin abban bízik, hogy az április 15-ig tartó előfoglalási időszak­ban - amikor útjaikat kedvezménnyel árulják - jelentős megrendeléseket kap­nak, és a júniusi szezonkezdetre már be­fejeződik a háború. A Thomas Cook (TC) konszern, amely Európa számos or­szágában van jelen, nemzetközi szintű tervet dolgozott ki annak érdekében, hogy a háború miatt ne csökkenjen utas­forgalma. A Neckermann (a TC hazánk­ban megtartotta a márkát) repülési osztá­lyának vezetője, Hermányi Attila szerint új ajánlatokkal képesek pótolni a kocká­zatossá váló úti célokat. A Touropa Magyarország (TUI) ügy­vezető igazgatója arról számolt be la­punknak, hogy nem kívánják feladni a ta­valy slágernek számító Törökországot: a tervek szerint hetente 350 utast szállíta­nak majd oda. A Vista Utazási Irodák Kft. igazgatója, Kurucz János azt mond­ta, hogy cégük egyelőre nem érzékelt for­galomcsökkenést, noha a hazai utazási piac egy-két éve folyamatosan zsugoro­dik. Szerinte a bizonytalanok most nem indulnak útnak, aki viszont egyszer elha­tározta, hogy utazik, kitart szándéka mel­lett. Jellemzőnek nevezte, hogy egy Jor­dániába utazó társaság nem törölte, ha­nem elhalasztotta látogatását. Az optimisták közé tartozik a legna­gyobb hazai charterfuvarozónak számí­tó Malév is. A flottacsere keretében az idén három új Boeing 737-est állít csata­sorba, melyek kizárólag „chartereztetés­­sel” foglalkoznak majd. A férőhelyek száma összesen ötszázra emelkedik, így a tavalyi 222 ezer után ebben az évben már 350 ezer utassal számol a cég char­terosztálya. Gál Zsuzsa-Szakály Attila A mexikói Cancunban a biztonsági intézkedések ellenére még zsúfolt a tengerpart fotó: mti ap­­­jose luis magana Fél világ körüli utazás • 23 nap • 1190000 Ft/fő Argentina - Chile - Húsvét-Sziget - Tahiti - Moorea (üdülés) - új-Zéland - Ausztria - Szingapúr Indulás: 2003. nov. 20. Mexikó - azték és maja kultúra • 13 nap • 490000 Ft/fő Mexico City - Teotihu­acan - Oaxaca - Tuxtla -- San Christobal - Merida - Chichen Itza - Cancún (üdülés) Indulás: 2003. nov. 2. Mexikó egzotikus tájain • 16 nap • 990000 Ft/fő Mexico City - Teolihuacan - Chihuahua - El-Divisadero - los Mochte - Baja California - La Paz - Cabo San Lucas (üdülés) Indulta: 2003. november 14. Távol Afrikától • 21 nap • 1290000 Ft/fő Tanzánia (Dar es Salaam, Szafari) - Dél-afrikai Köztársaság (Fokváros, Garden Route, Johannesburg, Sun City, Kruger Nemzeti Park, szafari) - Mauritius (üdülés) Indulás: 2004. feb. 5. Világ körül az északi féltekén • 22 nap • 1290000 Ft/fő Los Angeles (USA) - Tokyo, Kyoto, Osaka (Japán) - Bangkok (Thaiföki) - Phuket (üdülés) - Rangoon, Bagan, I­ie­tó (Mianmar) Angkor (Kambodzsa) Indulás: 2003. október 25. Tradesco Privilege tours 1053 Bp . Papnövelde u.3. www.trapic.hu Tel.: 485 0400,­­01, 0 02. 235 0039 T­V HIRDETÉS E­gészség mindenekelőtt! 1. rész 2003 az egészségturizmus éve hazánkban A Magyar Turizmus Rt. az alább induló cikksorozatban szeretné népszerűsíteni azt a szerteágazó tevékenységét, amelynek most új lendületet szeretnének adni a szakemberek. Az első rész az egészségturizmusról szól, hiszen az idei esztendőt ennek jegyében hirdette meg a részvénytársaság. Magyarország sokszínű idegenforgalmi kínálatának egyik különlegessége az egészség­turizmus, mely a gyógy- és a wellness-turizmus­­ból áll. A gyógyturizmus a bőséges termálvíz­­készletre épül, hazánk a világ ötödik legna­gyobb termálvízkészlettel rendelkező országa. Az egészségturizmus Magyarországon rendkívül nagy tradíciókkal rendelkezik, termálvizeink gyógyító-kényeztető hatását a rómaiak után a törökök is csodás fürdők építésével tették min­dennapjaik részévé. E kultúra nyomai ma is fel­lelhetők többek között a Király, a Lukács, a Rác és Rudas, valamint az egri fürdőben. Mindez a XIX-XX. század folyamán tovább szélesedett, s miután a termálvizek kedvező hatása hamar kiderült, fürdő létesült Hajdúszo­boszlón, Zalakaroson és Sárváron is. Gyógy­vizeink nemzetközi elismertségét bizonyítja, hogy 1937-ben a világ 36 országának részvételével a Nemzetközi Termál- és Gyógy­fürdők Szövetségének (FITEC) első ülését hazánkban rendezték, majd annak örökös házigazdái voltunk egészen a II. világháborúig. Az átmenet évtizedei után a fürdőkultúra újjáélesztése, a fürdő mint attrakció megje­lenése a közelmúlt vívmánya a vendégek, a szol­gáltatók és a döntéshozók egybehangzó igénye alapján. Hazánkban a legkülönfélébb természetes gyógy­módokra van lehetőség, így a termálvizek, gyógy­vizek, gyógyiszapok kihasználására, barlang- és szén-dioxid-, valamint klímaterápiára. Magyar­­ ország adottságai rendkívül kedvezőek, hiszen területének mintegy nyolcvan százalékán talál­ható 30 Celsius-fok feletti termálvízkészlet. A jelenleg nyilvántartott 1289 termálvízkútból mintegy 270 szolgál fürdési célokat. Az ÁNTSZ minősítése alapján Magyarországon 39 gyógyfürdő, öt gyógybarlang (Abaliget, Budapest, Jósvafő, Miskolc és Tapolca), négy gyógyiszaphely (Hajdúszoboszló, Hévíz, Makó, Tiszasüly) és egy mofetta (Mátraderecske) talál­ható. További 13 gyógyhely: Balatonfüred, Bük, Debrecen, Eger, Gyöngyös, Gyula, Hajdúszobosz­ló, Harkány, Hévíz, Miskolc, Parád, Sopron és Zalakaros. Időközben egy új, nemzetközi szinten is külön­legességnek számító, vízre alapozott úgy­nevezett wellness turisztikai kínálat kialakítása vált indokolttá. A 2000-ben meghirdetett tízéves Egészségturizmus Fejlesztési Program két fő irányát így a gyógyturizmus mellett a wellness jelenti. A Széchenyi-terv keretében 2001-2002- ben 74 fürdőintézmény- és szállodafejlesztési program kapott állami támogatást, megközelítő­leg 30 milliárd forintot, ami összességében 89 milliárd forintnyi beruházást, 2700 új munkahe­lyet jelent. A központi támogatás idén is foly­tatódik. A 2003-ra meghirdetett egészségturiz­mus évében a szervezők bemutatják Ma­gyarország egészségmegőrző és gyógyító tu­risztikai kínálatát. A vendégeket a Magyar Wellness Társaság minősítése alapján csaknem ötven wellness-szálloda várja sokféle stílussal, ajánlattal, számos különlegességgel. A Magyar Turizmus Rt. Gyógy- és Wellness üdülési Ajánlatok című ingyenes kiadványa csaknem kétszáz hazai konkrét üdülési kínálatot mutat be. Az ingyenes kiadvány beszerezhető Budapesten az V., Dorottya és Sütő utcai, valamint a vidéki Tourinform irodákban. További információ és internetes kiadványrendelés a Magyar Turizmus Rt. honlapján: www.itthon.hu. ................................................................................................................................................................................................................­x 1. Kérjük, küldje vissza ezt a szelvényt a következő címre: Magyar Turizmus Rt. Egészségturizmus Iroda, 1548 Budapest, és postai úton eljuttatjuk önnek ingyenes gyógy- és wellness-üdülési ajánlatunkat tartalmazó kiadványunkat. Név:.............................................................................................................................................................. Lakcím (város, irányítószám, utca, házszám): ......................................................................................................................................... A veszteség már biztos TUDÓSÍTÓINKTÓL Az Egyesült Államok idegenforgalma kétszeresen is meg fogja szenvedni az iraki háborút. Egyrészt az amerikaiak fognak kevesebbet utazni­­ külföldre és belföldre is, másrészt a fenyegető terrortámadások miatt a tavalyinál sokkal kevesebb külföldi látogató­ra számítanak. A United Airlines terveiben a háború első heteire a járatok tíz-tizenkét százalékos csökke­nése szerepel, a többiek titkolóznak, de alighanem ugyanilyen számokkal dolgoznak. A turizmus összesített veszteségét még becsülni sem könnyű. A jelentős részben az idegenforgalom­ból élő New York, Las Vegas vagy Los Angeles ese­tében a veszteség katasztrofális lehet. Az egyik leg­fontosabb turistaparadicsom, Florida részben állami, részben magánkézben lévő idegenforgalmi marke­tingcége, a Visit Florida úgy számolja, hogy a szál­lodák, a vidámparkok, az autókölcsönzők és általá­ban a turistákból élő vállalkozások összesen 3,9 mil­liárd dollárt és 55 ezer munkahelyet veszíthetnek. Florida a hátrányokat agresszív marketingkam­pánnyal kívánja ellensúlyozni. A háború gazdasági hatásainak csökkentésére létrehozott helyi alapban összesen 40 millió dollár van, ebből 10, de akár 20 millió is juthat idegenforgalmi hirdetésekre. Colora­do éppen ellenkezőleg, úgy ítéli meg, hogy kidobott pénz lenne minden cent, amelyet egy reménytelenül visszaeső ágazatba ölnének. Ezért meghatározatlan időre elhalasztották egy korábban kiemelten kezelt, az állam értékeit, látványosságait népszerűsítő mé­diaakció kezdetét. Franciaország a tavaly regisztrált 76,7 millió kül­földi vendéggel változatlanul őrzi a turisztikai célországok ranglistáján elfoglalt világbajnoki he­lyét, a mostani háborús hangulat azonban lényegé­ben már 2001. szeptember 11. óta érezteti hatását a 34 milliárd euró árbevételű francia idegenforgalmi ágazatban. A legtöbbet költő amerikai és japán turis­ták jóval kevesebben jöttek Franciaországba, az USA-ból közel húsz százalékkal csökkent a beuta­zók száma, s a tendencia várhatóan az idén sem fog megfordulni. A kiesést valamelyest ellensúlyozza a néhány napos villámvizitre érkező nyugat- és dél­európai turisták számának növekedése. Az esetleges rendkívüli helyzetben gyors hazaté­résre lehetőséget biztosító „szomszédolási turizmus” a franciák körében is nagyon népszerű. A francia utazási irodák forgalma márciusban - a nyári utak szempontjából kulcsfontosságú foglalási időszakban — a korábbi évekhez képest pár százalékos vissza­esést mutat. Az iraki háború küszöbén az ügyfelek jelentős része kivár. Nagy-Britanniában a­ turizmus hagyományosan óriási jelentőségű üzletág, amelynek forgalma - a szórakoztatóiparral együtt - eléri a 80 milliárd fon­tot. A vendégforgalom az elmúlt év végére kezdte összeszedni magát a 2001-es kettős csapás, a száj- és körömfájásjárvány, majd a szeptember 11-i atrocitá­sok okozta bizalomvesztés és anyagi veszteség után: a beutazások száma az egy évvel korábbihoz képest hat százalékkal, több mint 24 millióra növekedett, és a látogatók költése is emelkedett négy százalékkal, 12 milliárd fontra. Az első Öböl-háború tapasztalatai alapján az ide­genforgalom szakmai szervezete, a British Tourist Authority abban bízik, hogy az iraki konfliktus ha­tása is viszonylag rövid lesz. Ugyanezt remélik a je­lentős részben ugyancsak a külföldi vendégekre ba­­zírozó West End-i színházak is, amelyek képvisele­tében a Londoni Színházak Szövetsége kész rendkí­vüli intézkedéseket hozni, árkedvezményt nyújtani a belföldi közönségnek, nehogy üresen maradjanak a nézőterek. A szórakoztatóipar arra építi optimiz­musát, hogy bár a háború előtti viharfelhők hóna­pok óta gyülekeznek, januárban kilenc százalékkal többen váltottak színházjegyet, mint egy évvel ko­rábban. Ami a kiutazó forgalmat illeti, a cégek egyelőre csekély érdeklődést tapasztalnak nyári kínálatuk iránt. Az irodák átlagosan húsz százalékkal keve­sebb üdülést adtak el az év első hónapjaiban, mint 2002 hasonló időszakában. Míg a szigetország uta­zási irodái nyári belföldi ajánlataik iránt növekvő ke­resletet tapasztalnak, a Földközi-tenger keleti vidé­ke, Ciprus és Törökország az iraki válság nagy vesz­tesének látszik. A kihívásra több légitársaság és uta­zásszervező azzal válaszolt, hogy példátlan mértékű rugalmasságot biztosít az ügyfeleknek repülésük, il­letve üdülésük időpontjának ingyenes megváltozta­tásához. A British Airways például a március 25-ét megelőző tengerentúli foglalások úti célját és/vagy időpontját készséggel módosítja, és megtéríti az ár­különbséget, ha valaki inkább rövidebb útra szánja el magát. Olaszországban már a háborús előkészületek hatá­sára is negyven százalékkal visszaesett a ki- és be­utazóforgalom az ezer olasz utazási irodát tömörítő Assotravel adatai szerint - tájékoztatta lapunk római tudósítóját Varga Béla idegenforgalmi szakember Milánóban. A veszteséget 1,6 milliárd euróra becsü­lik. A turizmusban várható visszaesés 42 ezer mun­kahelyet veszélyeztet Itáliában. A foglalások vissza­mondására utal, hogy - mint arról Molnár Mirtill, a római központú Interprisma utazási iroda munkatár­sa beszámolt - az olasz szállodák a szokásos késle­kedés helyett a férőhelyek iránti érdeklődés esetén azonnal visszajeleznek. Az Assotravel szakértői az 1991-es Öböl-háború hatását is elemezve arra a következtetésre jutottak, hogy a háború kirobbanása utáni első két hétben a forgalom 90, a második két hétben pedig 65-70 szá­zalékkal eshet vissza.

Next