Népszabadság, 2003. április (61. évfolyam, 76-100. szám)

2003-04-23 / 94. szám

4 NÉPSZABADSÁG HAZAI KÖRKÉP 2003. ÁPRILIS 23., SZERDA Teljes a Fidesz vezérkara Schmitt Pál Orbán felkérésére elvállalta a néppárt alelnöki posztját Úgy tűnik, immáron kész a Fidesz vezérkara. Pokorni Zoltánhoz hasonlóan tegnap ugyanis Schmitt Pál is beje­lentette: vállalja a jelölést a Fidesz alelnöki posztjára. Azt is közölte Schmitt, hogy kéri felvételét a Fidesz so­raiba, a MOB elnöki tiszt­ségéről viszont nem kíván lemondani. Orbán Viktor a múlt héten, miként arról már beszámol­tunk, a pártelnökség megbízá­sából felkérte Pokorni Zoltánt és Schmitt Pált, hogy fogad­ják el a jelölést a Fidesz alel­nöki posztjára. Az alelnökök megválasztásáról május 17-én dönt a Fidesz kongresszusa. A Fidesz elnöke Orbán Viktor lesz, a szűk, operatív vezetés­hez tartozik majd Áder János parlamenti frakcióvezető és Kövér László választmányi elnök is. Schmitt Pál tegnapi, Pokor­ni Zoltánnal közösen megtar­tott sajtótájékoztatóján közöl­te: megtisztelőnek, és - mint fogalmazott - rendkívüli kihí­vásnak tartja Orbán Viktor felkérését, és kész felajánlani a Fidesznek az őszi önkor­mányzati választásokon „sok­szor aláhúzott” függetlensé­gét, hogy azonosuljon a terve­zett szövetséggel, mely remé­nyei szerint „több lesz, mint párt”. Mint mondta, nyitottságát a jövőben is mindenképpen meg kívánja őrizni, tehát nem tesz majd különbséget a vá­lasztópolgárok között pártpolitikai szempontok szerint - felidézte ugyan­akkor, hogy Magyarország berni nagy­követeként is így járt el. A Népszabadság azon kérdésére, hogy a Fidesz alelnökeként is meg tud­ja-e majd őrizni mindazok rokonszen­­vét, akik ősszel mint független főpol­gármester-jelöltre szavaztak rá, a poli­tikus azt válaszolta: bízik abban, hogy személye mindazokat „megmozgatja”, akik a múltban nem kötelezték el ma­gukat egyetlen párt mellett sem, s ők most csatlakoznak a Fideszhez. Schmitt Pál egyébként hi­vatalosan is kéri felvételét a Fidesz soraiba. A politikus ugyanakkor egyelőre nem kí­ván lemondani a jelenleg tár­sadalmi munkában betöltött különböző tisztségeiről, azaz a Magyar Olimpiai Bizottság elnöki, a Nemzetközi Olim­piai Bizottság protokollfőnö­­ki és az Olimpikonok Világ­­szövetsége (WOA) elnöki posztjáról. - Az idő majd eldönti, hol, hogyan tudok helytállni - tet­te hozzá. Schmitt fontosnak tartotta azt is, hogy a nyil­vánosság előtt számoljon be vagyoni helyzetéről. Elmond­ta, hogy jelenleg két ingatlan kiadásából szerez jövedelmet, illetve olimpiai bajnokként életjáradékot is kap. Megvá­lasztása esetén a Fidesz alel­nöki posztját is társadalmi munkában látná el. Mint ahogyan arról már be­számoltunk, a Fidesz „első számú” alelnöke Pokorni Zol­tán lesz, Schmitt Pál szerepe a civilek megszólítása. A Fi­desz készülő alapszabálya nem rendelkezik a párt alel­­nökeinek jogosítványairól, a politikusok szerepét majd az határozza meg, hogy mekkora lesz a politikai súlyuk a párt­ban. Információink szerint Fi­­desz-körökben azt senki nem vitatja, hogy Schmitt Pál népszerű, fel­készült politikus, s szimbolizálja a pol­gári összefogást. Vannak azonban olyan hangok is, akik szerint „nem túl szerencsés”, hogy olyan személy lesz „ennyire hirtelen” a Fidesz második­harmadik embere, aki még nem is tagja a pártnak. Csuhaj Ildikó Pokorni és Schmitt: az alelnökök szerepét politikai sú­lyuk határozza meg fotó: Pomaniczky Tivadar MSZP: a MOB elnökének le kellene mondania MUNKATÁRSUNKTÓL Schmitt Pál a Magyar Olim­piai Bizottságban 1983 óta visel vezető tisztséget, 1989- ig főtitkár volt, azóta elnök. Legutóbb 2001. június 9-én választották meg első számú irányítónak, megbízatása az olimpiai ciklushoz igazodik, azaz a jövő év végig szól. A magyar olimpiai mozgalom vezető szervének elnöksége korábban úgy foglalt állást, hogy amennyiben Schmitt Pál a Fidesz alelnöke lesz, tárgyalnak az így kialakuló helyzetről. Tény, hogy jogi összeférhetetlenség nincs a két pozíció között. Minden bizonnyal azt kell megfon­tolniuk, hogy tekintettel a magyar olimpiai csapat egyébként is fogyatkozó szponzoraira, illetve a moz­galom egységére, szeren­csés-e, ha pártpolitikus tölti be a vezetői tisztet. Az MSZP szóvivője, Nyakó István tegnapi nyilat­kozatában Schmitt Pált dön­tésre biztatta, mondván, ha bízik választott pártjában, és a politikai pályafutást választ­ja, akkor a politikafelettiséget megkövetelő egyéb társadal­mi megbízatásairól le kellene mondania. Nyakó szerint az a politikai függetlenség, ame­lyet Schmitt Pál az ellenzéki párt alelnöki posztjáért cseré­be felajánlott, nem létezik, hi­szen „ismeretes, hogy a Fi­desz és más jobboldali szer­veződések támogatásával in­dult a tavalyi önkormányzati választáson főpolgármester­jelöltként”.­­ Schmitt Pál sze­ret több vasat a tűzben tarta­ni, mert tavaly ősszel a berni nagyköveti posztot akarta megtartani, miközben a fő­polgármesteri címért kam­pányolt. Vélhetően akkor sem bízott a Fidesz győzelmében - tette hozzá. Képernyőn marad a Micuko A japán nagykövetség tiltakozása elle­nére a Micuko című műsor a TV 2 prog­ramján marad. A kereskedelmi tévé programigazgatója tegnap tárgyalt a produkcióról a diplomáciai képvisele­ten. A nagykövetség főosztályvezetője pénteken hozta nyilvánosságra azt a le­velet, amelyben a Micuko sugárzásának megszüntetését kéri mondván, a műsor kifigurázza a japánokat, aminek súlyos következményei lehetnek a két ország kapcsolatára is. A szerda esténként látható Micukóban Stahl Judit japán újságíróként — de gro­teszk külsővel, lófogakkal és fekete paró­kában­­ készít álinterjúkat magyar sztá­rokkal. Poich Lóránt, a TV 2 program­­igazgatója szerint ez a műsorvezető szá­mára csak szerep. „Ez a műsor a magyar hírességeknek állít görbe tükröt, a jelmez pedig ahhoz szükséges, hogy megnyílja­nak a beszélgetésben” — nyilatkozta la­punknak a tisztázónak szánt beszélgetés után Poich. A műsor marad, annyi válto­zás azonban lesz, hogy felhívják a figyel­met: Micuko fiktív szereplő. A Bazi nagy roma lagzi után rövid időn belül másodszor tiltakoztak a TV 2- nél valamely népcsoportot sértő műsor miatt. Poich szerint a tévé egyik esetben sem hibázott. Lapunk kérdésére, hogy Nyugat-Európában ilyen jellegű műsorok adásba kerülnének-e, a programigazgató elmondta: nálunk érzékenyebb a közvéle­mény. A produkció licencen alapul, a TV 2 átadta a nagykövetségnek a Hollan­diában, Dániában, Németországban vetí­tett hasonló részeket. Ezekben az ország­ban Poich szerint nem váltott ki felhábo­rodást a műsor. Angliában kazah álripor­ter, Németországban török készít hasonló interjút. (A japán követség információi szerint viszont ezekben az országokban is vitákat váltottak ki ezek a műsorok.) A roma lagzi és a Micuko körüli azo­nos szellemű vitával kapcsolatban a Nem hozott átütő sikert A Hét he­lyén vasárnap este debütáló Friderikusz - A szólás szabadsága című műsor. Egy héttel korábban a Magyar Televízió belső gyártású magazinja 12 százalékos közön­ségarányt ért el, Friderikusznál 17,7 százalékot mért az AGB Hun­gary. Az adásonként mintegy 13 millió forintba kerülő produkció­nak majdnem 30 beharangozó rek­lámja ment le főműsoridőben. programigazgatónak van egy feltételezé­se: szerinte nem a véletlenek összejátszá­sáról van szó. Ám kérdésünkre nem fej­tette ki részletesen, mire gondol. A TV 2 a jövőben óvatosabb lesz a ha­sonló műsorokkal, ám — mint Poich meg­jegyezte — saját szólásszabadságukat nem akarják korlátozni. Szerinte, ami most történik, a humor halálát okozhatja. Egy másik hír: nemzetiségi napot szervez a Kossuth rádió főszerkesztősé­ge mára, amelyre a Magyarországi Né­metek Országos Önkormányzatának ve­zetői nem mennek el. Ezt Heinek Ottó elnök azzal indokolta: elfogadhatatlan­nak tartják, hogy A magyarországi ki­sebbségek helye és szerepe az EU-ban című konferencián egyetlen hazai ki­sebbség képviselője sem kapott felszóla­lási lehetőséget. A programban Kondor Katalin rádióelnök mond köszöntőt, és felszólalnak többek között a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal, az Ország­­gyűlés emberi jogi, kisebbségi és vallás­ügyi bizottságának elnökei és a kulturá­lis tárca közigazgatási államtitkára. A rádió regionális főszerkesztő-helyettese nem kívánta kommentálni a németek tá­volmaradását. Haszán Zoltán Csökken az USA iránti rokonszenv A magyar lakosság csaknem fele nem tartja kívánatosnak, hogy az Amerikai Egyesült Államok vezető szerepet játsz­­szon a világban - állapítja meg a Medián legfrissebb felmérése, amelyből kiderül: Magyarországon az iraki háború miatt csökkent az amerikaiak iránti rokon­szenv. Fél éve a magyarok alig több mint harmada nem tartotta jónak az ameri­kaiak vezető szerepét. Karácsony Gergely, a Medián kutató­ja a Népszabadságnak elmondta: a 2001. szeptember 11-i terrortámadást követően kezdett megváltozni az Amerika-kép. Az USA mintha veszített volna tekintélyé­ből. Az Irak elleni háború megindítása után tovább romlott az Egyesült Államok megítélése,­bár a többség ma sincs rossz véleménnyel róla. Más európai országok­ban végzett nemzetközi felmérések is ilyen eredményre jutottak. A németeknek például a 61 százaléka szimpatizált az USA-val 2002-ben, jelenleg csupán ne­gyedük. A Medián felméréséből kiderül, hogy míg a korábbi években azok viszonyultak negatívan Amerikához, akik túlzottan érezték Magyarországra gyakorolt befo­lyását, ma elsősorban azok, akik nem tartják kívánatosnak a világban betöltött vezető szerepét. Utóbbiak 90 százaléka ellenzi az Irak elleni háborút is — derül ki a közvélemény-kutatásból. K. Cs. Kistérségi akták, kíváncsi képviselők Tegnap Bánki Erik fideszes képviselő megtekintette a kistérségi menedzse­rek kinevezésével kapcsolatos jegyző­könyveket. Úgy tűnik, a megbízottak vélt vagy valós politikai kötődésével kapcsolatos vita a jövőben is napiren­den marad. Bánki Erik fideszes és Varju László MSZP-s országgyűlési képviselő egy­aránt azt tartaná jónak, ha a kistérségi megbízottak hozzájárulhatnának a sze­mélyes adataikba történő betekintéshez. A két képviselő erről tegnap sajtótájékoz­tatón beszélt, amelynek kezdetén Bánki Erik megtekintette a kistérségi mene­dzserek kinevezésével kapcsolatos jegy­zőkönyveket a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) területfejlesztési államtitkársá­gán. A fideszes képviselő felvetette: ér­demes lenne alkotmánybírósági állásfog­lalást kérni arról, milyen mértékben lehet hozzáférni a kistérségi megbízottak sze­mélyes adataihoz. Ezekből feltételezhe­tően a politikai kötődésükre vonatkozóan szeretnének adatokat megtudni. A kistérségi megbízotti rendszer kiala­kításáról 2000-ben döntött a kormány. Az eredeti ötlet a demokrata fórumé volt, az MDF ugyanis „elirigyelte” a kisgazdák­hoz kötődő falugazdász-hálózatot. Az öt­let a Fidesznek is megtetszett - az Orbán­­kormány rövid idő alatt megszervezte a hálózatot, a 150 megbízott többsége kö­tődött is a fiatal demokratákhoz. Vita ala­kult ki arról, vajon mi a valódi célja a rendszernek. Az erről szóló kormányren­delet ugyanis csonka határozat, vagyis tartalmazza ugyan a rendszer működteté­séhez szükséges pénzeszközöket, de nem határozza meg a megbízottak konkrét teendőit. Azt persze tudni lehet, hogy fel­adatuk a központi hatalom és a kistérsé­gek közötti folyamatos kapcsolattartás, a pályázatok figyelése, elérésük megköny­nyítése, de azzal, hogy munkáltatójuk nem a kistérségek, hanem a kormány, függetlenségük megkérdőjelezhető. Az akkori ellenzék, vagyis az MSZP és az SZDSZ azzal vádolta a kabinetet, hogy a megbízottak a Fidesz vidéki hát­terét szervezik. Nem véletlenül voltak arra irányuló szocialista törekvések, hogy a rendszert föl kell számolni. A szocialisták győztek a választáson - a kistérségi rendszert azonban nem szün­tették meg, épp ellenkezőleg: a MeH Nagy Sándor vezette terület politikai ál­lamtitkársága - az önkormányzati vá­lasztások előtt - új megbízottakat neve­zett ki. A bevált gyakorlaton nem változ­tattak: a megbízottak közül jó néhányan az MSZP és az SZDSZ érdekkörébe tar­toznak. Ez a lépés ismét politikai vihart kavart, Nagy Sándor viszont azzal véde­kezett, hogy szemben a korábbi kor­mánnyal, ők legalább pályázatot írtak ki a megbízotti tisztségre. Nagy bejelentet­te ugyanakkor, december végén azok he­lyére, akik nem váltak be, új pályázatot írnak ki. Ez 28 megbízott esetében meg is történt. A Fidesz azonban továbbra sem hagy­ta elütni az ügyet: továbbra is szeretné megtekinteni a kistérségi megbízottak aktáit, nyilvánvalóan azzal a céllal, hogy bebizonyítsa politikai elkötelezettségü­ket. Ezt célozta tegnap Bánki Erik kezde­ményezése. Varjú László szocialista kép­viselő ezzel szemben úgy vélte: a kineve­zések során szó sem volt politikai megkö­zelítésről. Feltételezhető, hogy amíg a csonka kormán­yhatározatot nem egészíti ki a­ kormány - vagyis nem tisztázza a részletekbe menőkig a megbízottak fel­adatát, s nem szánja el magát arra, hogy garantálja a függetlenségüket addig a rendszerrel kapcsolatos viták továbbra is napirenden maradnak. Tóth Ákos Bánki Erik (középen) átveszi a jegyzőkönyveket FOTÓ: DOMANICZKY TIVADAR Önkormányzati régiók már 2005-től? A Belügyminisztérium közigazgatási reformprog­ramja szerint legkésőbb 2005 tavaszán regionális önkormányzati választá­sokat kell tartani Magyar­­országon az uniós források fogadása érdekében. • Ezt Ágh Attila, a megva­lósítási program vezetője Egerben tartott keddi saj­tótájékoztatóján mondta, ahol emlékeztetett arra, hogy az Európai Unió 2007-tel kezdődő költség­vetési ciklusában a ma­gyar régióknak már önál­lóan kell pályázniuk a kö­zösség strukturális és ko­héziós alapjaira. - Ha a választott regio­nális testületek csak a 2006 őszén esedékes ön­­kormányzati választások után állnának fel, már nem volnának képesek létre­hozni az uniós támogatá­sok fogadásához szüksé­ges intézményrendszert - mondta a szakember. Kétségtelen, hogy a po­litológus kijelentései ko­moly vihart kavarnak majd szakértői körökben. A belügyminiszter már többször is hangoztatta: az önkormányzati régiók­nak 2006-ban kell föláll­­niuk, de közigazgatással foglalkozó szakemberek ezt is kétkedve fogadták. Úgy vélték, mindenek­előtt az önkormányzatok finanszírozása szorul re­formra. Ha a reform megreked, Vadász távozik MUNKATÁRSUNKTÓL Az egységes közszolgálati törvény kon­cepciója a tervezett határidő előtt hat hó­nappal elkészült, így nincs akadálya an­nak, hogy a kormány az előterjesztést el­fogadja, és május 1-je körül bejelentse: megkezdődhet a 830 ezer közszolgálati dolgozót érintő reform — nyilatkozta la­punknak Vadász János, a közszolgálat re­formjáért felelős kormánymegbízott. Ha a kabinet dönt, megkezdődhet a kodifiká­­ció, és az új szabályozás 2004 nyarán, közvetlenül Magyarország uniós csatla­kozása után életbe léphet. Nálunk a közszolgálatban a bérek az uniós átlag ötöde körül alakulnak. A kormánymegbízott szerint 2005-2006- ban el kellene érni, hogy a fizetések a portugál átlaghoz közelítsenek, ahol há­romszor akkora bért fizetnek, mint Ma­gyarországon. Ehhez a közszolgálatban két év alatt nettó háromszázmilliárd fo­rintot kellene az illetmények emelésére fordítani. Bízik benne, hogy a koncep­ciót a kormány támogatja. - Ha a reform zöld utat kap, annak megvalósításában is részt kívánok venni — szögezte le kérdésünkre Vadász. Ezért csak feltételesen vállalta el a jelöltséget a SZÉF elnöki tisztére, amelyre - hangsú­lyozta - nem maga jelentkezett, hanem a SZÉF egyik tagszervezete kérte fel. Va­dász azzal a kikötéssel mondott igent, hogy kormányzati szerepétől kizárólag akkor válik meg, ha a koncepciót valami­lyen okból elutasítják. Vadász kijelentet­te: ebben az esetben szívesen vállalná a megmérettetést, hogy szakszervezeti ve­zetőként dolgozzék a reform folytatásán, az egységes közszolgálati törvény ki­munkálásán.

Next