Népszabadság, 2003. május (61. évfolyam, 101-126. szám)

2003-05-21 / 117. szám

6 NÉPSZABADSÁG 2003. MÁJUS 21., SZERDA HAZAI KÖRKÉP Segítő vidéki Tourinform-irodák Az idegenforgalmi szakemberek előrejel­zése szerint Magyarországon egyre in­kább előtérbe kerül a belföldi turizmus, melynek fellendítésében fontos szerep juthat a Tourinform-irodáknak is. Ezek az irodák azonban nincsenek könnyű hely­zetben: egyszerre kell megfelelniük a fel­adataikat meghatározó Magyar Turiz­mus Rt.-nek és a fenntartásukat biztosító önkormányzatoknak - mondja Glózik Klára, a mintegy száznegyven hazai Tourinform-iroda dolgozóit tömörítő Tourinform Szövetség alelnöke, a szarva­si iroda vezetője. A Tourinform-irodák elsődleges fel­adata, hogy az adott településre érkező turistákat tájékoztassák a helyi és kör­nyékbeli szállás- és étkezési lehetőségek­ről, látnivalókról, programokról. Emellett a különböző kiállításokon, szakmai ren­dezvényeken képviselik nemcsak a saját településüket, hanem az adott régiót, kül­földi rendezvény esetén pedig az orszá­got is. Fontos része tevékenységüknek a marketing, az ismertető kiadványok, prospektusok készítése. Foglalkoznak jegyértékesítéssel (rendezvényekre, prog­ramokra), továbbá turisztikai kiad­ványok árusításával is. Ez azonban csak igen kis részét képezi munkájuknak, mi­vel - s itt van az alapvető különbség az utazási irodákhoz képest - a Tourinform­­irodák nonprofit jellegűek. Az informá­ciókat ingyenesen adják át, s nem árusíta­nak utazási csomagokat. A szarvasi irodavezető elmondta: van­nak stabil anyagi körülmények között működő irodák, s vannak - nem kis számban - olyanok, amelyek fennmara­dása bizonytalan. A legnagyobb bajnak Glózik Klára azt tartja, hogy a fenntartók - legtöbbször a helyi önkormányzat, de lehetnek alapítványok, illetve közhasznú társaságok is - nincsenek tisztában a Tourinform-irodák feladataival. Sok ön­­kormányzat úgy véli, ha megnyitottak egy ilyen irodát, máris özönleni fognak a turisták. Pedig ehhez jól eladható termé­kek is kellenek: látnivalók, szálláslehető­ségek, rendezvények. Az önkormányzatok adakozókedvét nem utolsósorban az is meghatározza, hogy mennyi idegenforgalmi adó folyik be a kasszájukba. Glózik Klára ezzel kap­csolatban elgondolkodtató példát említ: a Békés megyei Szarvason, ahol a helyi iro­da vezetőjeként dolgozik, 2001-ben egy fillér idegenforgalmi adót sem fizettek be Sok önkormányzat úgy véli, ha megnyitottak egy ilyen irodát, máris özönleni fognak a turisták. Pedig ehhez jól eladható termékek is kellenek, a magánszállásadók. És ez nem egyedül­álló eset, számos településen hasonló a helyzet, ami nemcsak azért baj, mert az önkormányzatnak nincs belőle bevétele (holott az odaérkező vendégek is hasz­nálják az infrastruktúrát), hanem azért is, mert fontos információk nem futnak be a Tourinform-irodához. Az emberek „fű alatt", kapcsolataikra építve adják ki szál­lásaikat, félve attól, hogy ha bejelentkez­nek, akkor esetleg az adóhatóság is tudo­mást szerezhet bevételeikről. „Így aztán előfordul, hogy a hozzánk forduló turis­táknak nem tudunk magánszállást aján­lani, miközben sokaknak van kiadó laká­suk, szobájuk" - mondja az irodavezető. A szakemberek felkészültsége a fel­mérések tanúsága szerint kielégítő: az irodavezetők többsége főiskolai végzett­ségű (bár nem minden esetben szakirá­nyú), s az alkalmazottaknak is van ide­genforgalmi képzettségük és idegen­­nyelv-ismeretük. A Magyar Turizmus Rt ingyenes szakmai tanfolyamokkal, to­vábbképzésekkel segíti munkájukat. Gondot jelent viszont, hogy nagyon sok - körülbelül negyven - az egyszemélyes iroda. Az ott dolgozók nem tudnak részt venni a különböző konferenciákon, szak­mai továbbképzéseken, erre az időre ugyanis be kellene zárniuk az irodát. Magas a fluktuáció is, ami elsősorban az ottani fizetésekkel magyarázható, ame­lyek - a közalkalmazotti béremelések el­lenére - a vállalkozói szférához képest még mindig alacsonyak. A közelmúltban a szarvasi iroda veze­tőjeként Glózik Klára egyik házigazdája volt a Békés megyében rendezett orszá­gos szakmai találkozónak. A helyszín megválasztásával az volt a cél, hogy rá­irányítsák az irodavezetők figyelmét az országnak erre a vidékére, s ezáltal széle­sedjék az ajánlott úti célok választéka. LIPTÁK JUDIT Vasút a magyar-szlovén határig Épül az ország legmodernebb vonala Bajánsenye és Boba között A zalaegerszegi deltavágány néhány nappal ezelőtti átadásával befejeződött az ország egyik legnagyobb vasúti beru­házásának, a Bajánsenye-Boba közötti vonal rekonstrukciójának első szakasza. Két évvel ezelőtt adták át a forgalom­nak a magyar-szlovén vasútvonalat, amelynek részeként új pálya épült Zalalövő és a magyar-szlovén határon fekvő Bajánsenye között. Már akkor el­kezdődött a Bajánsenye és Boda közötti, 120 kilométeres nemzetközi vasútvonallá váló szakasz teljes rekonstrukciójának előkészítése.­­ A mintegy hatvanmilliárd forintos beruházás, a zalaegerszegi deltavágány megépítésével kezdődött, és várhatóan a teljes szakasz villamosításával 2006-ra fe­jeződik be - tudtuk meg Mayer Ferenctől, a MÁV Rt. beruházási osztályvezetőjétől. A vasúttársaság a költségek felét ISPA- pályázatokból, negyven százalékát bank­hitelekből, tíz százalékát pedig állami tá­mogatásból teremtette elő. Mayer Ferenc kérdésünkre elmondta: a rekonstrukciót kilenc részre bontották, amelyek közül elsőként a 2,3 kilométer hosszú zalaegerszegi deltavágányt épí­tették meg. Az elmúlt napokban átadott, s 2,1 milliárd forintba kerülő deltavágány jelentősen felgyorsítja a közlekedést a magyar-szlovén vasútvonal zalai szaka­szán, mostantól ugyanis a nemzetközi te­­hervonatoknak nem kell áthaladniuk a zalaegerszegi vasútállomáson. A deltavágány legdrágább eleme a most átadott, 120 méter hosszú, hegesz­tett acélszerkezetű új vasúti híd: a Zala folyó felett átívelő objektum megépítése mintegy 700 millió forintba került. Mayer Ferenctől megtudtuk: az átfogó rekonstrukció keretében felújítják a Zala­­lövő-Boba közötti mintegy 100 kilométe­res pályaszakaszt, amelynek részeként a Zalalövő és Zalaegerszeg közötti 19 kilo­méteres útvonalon egy vadonatúj nyom­vonalat alakítanak ki. A 2006-ig tartó munkálatok során megszépülnek az ál­lomások és a megállóhelyek, sőt András­­hidán felhúznak egy új állomásépületet is. A rekonstrukció egyetlen vitatott ele­me, hogy a Zalaegerszegen áthaladó pá­lyát sikerül-e a jelenlegi nyomvonaltól néhány száz méterre északra, a város ha­tárába áthelyezni, ennek a költségeit ugyanis eredetileg nem tervezték be a hatvanmilliárd forintos büdzsébe. Mayer Ferenc tájékoztatása szerint a nyomvo­nal áthelyezése mintegy 4,5 milliárd fo­rintos pluszköltséget jelentene, amely­nek jelentős részét már sikerült előterem­teni: kétmilliárd forintot a gazdasági tár­ca, ötszázmillió forintot pedig a zala­egerszegi önkormányzat ajánlott fel a munkálatokhoz. A vasúttársaság illeté­kese szerint a 2006-ra elkészülő, a Bajánsenye és Boba között 120 kilométer hosszan villamosított pálya az ország legmodernebb vasútja lesz, amelyen 100-120 kilométeres sebességgel halad­hatnak majd a szerelvények. CSERI PÉTER Az új vasúti híd 700 millió forintba került Villamosítást kapó pályaszakasz 1 1111 Új nyomvonalú pálya építése­­ Teljes felújításra kerülő szakasz NÉPSZABADSÁG-grafika A Flextronicsnál nincs leépítés TUDÓSÍTÓNKTÓL Hazánknak nem kell attól tartania, hogy a Flextronics az olcsóbb bérek miatt kelet felé vonulva leépíti magyar részlegeit - mondta Devecz Miklós, a cég stratégiai fej­lesztésekért és kormányzati kapcsolato­kért felelős igazgatója. A szingapúri székhelyű vállalat, amely jelenleg 29 országban nyújt multik­­nak elektronikai gyártói szolgáltatáso­kat, tíz éve kezdte meg a termelését ha­zánkban Tabon. A cég ma már a nyíregy­házi, sárvári és zalaegerszegi ipari park­jaiban, valamint a tabi gyárában csak­nem tízezer embernek biztosít munkale­hetőséget. Az elmúlt tíz év alatt az egy­szerű bérmunkából magasabb hozzá­adott értékeket képviselő, összetett szol­gáltatásokat nyújtó vállalattá alakult. A foglalkoztatást és termelési értéket te­kintve a Flextronics az első tíz magyaror­szági nagyvállalat közé tornázta fel ma­gát. Kiss Péter kancelláriaminiszter a kö­zelmúltban Tabon modellértékűnek ne­vezte a multinacionális cég magyaror­szági tevékenységét. Devecz Miklós kifejtette: a Flextronics vezetése elismeri, hogy a magyar egysé­gek jól képzett szakemberekkel, megbíz­ható minőségben termelnek. Nem kell at­tól tartani - folytatta Devecz Miklós -, hogy a Flextronics az olcsóbb bérek miatt kelet felé fordulva leépíti magyar részle­geit. A cég magyar mérnökökkel működ­teti egyik kutató-fejlesztő bázisát is Zala­egerszegen, továbbá hazánkban található ■ A CÉG A JÖVŐBEN várhatóan növeli magyarországi fogalmát, de ez nem jár további munkahelyek teremtésével. Újabb üzemek épí­tése nem szerepel a tervekben, mivel a meglévő ipari parkokban még sok szabad terület áll rendel­kezésre a fejlesztésekhez, a társaság egyik legfontosabb európai lo­gisztikai központja. A cég a jövőben vár­hatóan növeli magyarországi forgalmát, de ez nem jár további munkahelyek te­remtésével. Újabb üzemek építése nem szerepel a tervekben, mivel a meglévő ipari parkokban még sok szabad terület áll rendelkezésre a fejlesztésekhez. Az uniós csatlakozás előnyös lehet az európai piacokra is szállító társaságnak - fejtette ki a szakember. Probléma csak a társasági adómentességről szóló kedvez­mény miatt adódhat, amit a Flextronics az eredeti megállapodás értelmében 2009-ig élvezhet, de az uniós elvárások miatt át kell alakítani. Mivel az erről szó­ló kormányhatározat még nem jelent meg, egyelőre nem lehet tudni, a változás miként érinti a céget. Devecz Miklós sze­rint a korábbi kedvezmények esetleges elvesztése alapvetően nem változtatná meg a társaság magyarországi stratégiá­ját, de befolyásolhatja a fejlesztési tervek ütemezését. Régiós „csúcstalálkozók” TUDÓSÍTÓNKTÓL Háromszáz projekthez sze­retnének uniós támogatást szerezni az következő évben a Közép-Dunántúlon. Ennyi forrás nem fog rendelkezésre állni, ezért elkerülhetetlen lesz fontossági sorrend felállí­tása - egyebek között ezt is feladatul tűzték ki maguk elé a közép-dunántúli „csúcsta­lálkozó" résztvevői, a három megye önkormányzati elnö­kei, megyei jogú városainak polgármesterei. Rendszeresí­tendő egyeztető megbeszélé­seiken - amelyet ezúttal a Fej­ér megyei Soponyán rendez­tek meg - különösen fontos­nak tekintik a versenyképes régió megteremtését. Ennek érdekében a továbbiakban közösen kívánják fejleszteni a régió nemzetközi kapcsolata­it, a településfejlesztési tervek összhangjának megvalósulá­sát, az egészségügyi ellátás nagytérségi reorganizációját. Mindezzel nem szeretnék a megyék szerepét gyengíteni, sőt egybehangzóan kijelen­tették: az erős megyék alap­vetően feltételei a jól funkcio­náló régióknak. Lapunk kér­désére válaszolva a három megye közgyűlési elnöke ki­jelentette: a jövőben is szük­ségesnek tartják a megyék meglétét, míg a régióknak a területfejlesztésben kell meg­határozó szerephez jutniuk. Úgy vélik: az elkerülhetetlen közigazgatási reform kereté­ben csak 2006 után képzelhe­tő el a régiós önkormányzat­ok létrehozása. Játszótér európai normák szerint TUDÓSÍTÓNKTÓL Egy hazai biztosítótársaság (ÁB-Aegon) tizenkét városnak ajánlotta fel, hogy az európai normáknak megfelelő játszóte­ret épít az aprónépnek. Cegléd is élt a le­hetőséggel, a koordinálás feladatát rábíz­va a Városvédő és­ Szépítő Egyesületre. Az egyesület elnökétől, Márkus János­tól tudjuk: a Kossuth Ferenc és a Szent Imre herceg utca közötti, régi játszótér helyén - ahol korábban fajátékok voltak, de az évek alatt elhasználódtak - az egyik vasárnapon felvonult az egyesület tizenöt tagja, megerősítve a polgármes­terrel. Elegyengették a terepet, „tükröt" készítettek, kiásták a szükséges gödrö­ket. Másnap jöttek a szakemberek, felál­lítani a csúszdákat - öt centi vastag gu­milapok kerültek alájuk - a hintákat, a rugós lovacskákat. Megtöltötték a ho­mokozót végül, s a hét végén következ­hetett az ünnepélyes avatás. Mind esztétikai, mind balesetvédelmi szempontból megfelel a kívánalmaknak az újjávarázsolt létesítmény. Csakhogy aki a másik tizenöt játszótér közelében lakik, ide járhat szomorkodni. Az ő gye­rekének egyelőre - 2007-ig legalábbis, amikortól minden egyes játszótér meg kell hogy feleljen az európai normáknak - veszélyesebb tér jut, betonnal, vasjáté­kokkal. Barna Benő, a Ceglédi Szolgáltató Kht. vezetője - erre a cégre bízta a város a ját­­szóterek karbantartását - azt mondja: az évi egymillió, amit játszóhelyekre költe­nek, épp csak arra elég, hogy kicseréljék, ami végképp elhasználódott, kijavítsák, ami balesetveszélyes. Lebontottak nem­rég egy négy méter magas, csővázas ra­kétamászókát, amit már eleve fel se kel­lett volna építeni. Két évvel ezelőtt épp azért szántak hárommilliót a nagy karbantartásra, mert másutt előfordultak országos fel­háborodást kiváltó gyerekbalesetek. Barna Benő úgy véli: ha olyan ütemben sikerül pályázatokat nyerniük és szpon­zorokat találniuk, ahogyan nagyjából eddig is történt, 2007-re minden ceglédi játszótér olyanná válhat, mint amit most vehettek birtokba a gyerekek. Egyetemisták gyakorló városa A gyakorló város program keretében, az idén is egyetemisták egy csoportja végzi gyakorlatát Vácon. A megállapodást nyolc éve kötötte meg a város önkor­mányzata a Kertészeti Egyetemmel, és azóta a­­ ma már Szent István Egyetem - tájvédelemre szakosodott hallgatói min­den évben egy hetet töltenek a Duna-par­­ti településen. A gyakorlat során elméleti és gyakorlati környezetvédelmi feladato­kat végeznek: a múlt évben tanulmányo­kat készítettek a Duna-part tájvédelmé­ről, és a Naszály-hegy természeti értékei­ről. Kerékpáros pihenőt építettek a Duna­­parton, a Gombás-patak mentén pedig turistaközpontot állítottak fel. Az egyetemisták idei feladatai között szerepel a városi vásártér környéke reha­bilitációs terveinek elkészítése, valamint a Naszály-hegyen útbaigazító táblák el­helyezése és egy pihenőhely kialakítása a turisták számára. Tevékenységükről kiál­lítás keretében is számot adnak majd a városnak. B. J. G. Alpolgármester bíróság előtt TUDÓSÍTÓNKTÓL Első fokon, nem jogerősen nyolcvan­négyezer forint pénzbüntetésre ítélte a Hatvani Városi Bíróság eg­yrendbeli köz­okirat-hamisításért dr. Sipos János ügyvé­det, a dunaújvárosi önkormányzat al­polgármesterét. Dr. Sipost egy szövevényes, lakásépí­tésekkel és eladásokkal kapcsolatos ügy­ben három rendbeli közokirat-hamisí­tással vádolták, ebből kétrendbeli vádat elejtettek a tárgyalás során. Az alpolgár­mester - aki korábban lapunknak adott nyilatkozatában közölte: nem vétkes az ügyben - fellebbezett az ítélet ellen. Az ügyész tudomásul vette a büntetést. Az ügyet másodfokon Egerben, a Heves Megyei Bíróságon tárgyalják majd.

Next