Népszabadság, 2004. január (62. évfolyam, 1-26. szám)

2004-01-10 / 8. szám

NÉPSZABADSÁG Az idén is gazdag a választék A londoni galériák, operahá­zak, színházak, koncertter­mek és a kultúra egyéb felleg­várai már 2004 első napjaiban nyilvánosságra hozták mű­sortervüket. Manapság egyre gyakoribb, hogy a kép­zőművészet szerelmesei akár egy kiállí­tás kedvéért is útra kelnek, vagy turisz­tikai elképzeléseiket egy-egy kasszasi­ker show köré szervezik. A régi meste­rek kategóriájában az év legfelkapot­tabb kiállításának a londoni National Galle­ryben február 11-én nyíló és má­jus 23-ig látható El Greco-tárlat ígérke­zik. Ez az első alkalom, hogy Nagy-Bri­­tanniában átfogó retrospektív villantja fel Domenikosz Theotokopoulosz, „A görög" munkásságát. A Nemzeti Galé­ria kurátorainak számos, mindeddig csak a görögországi hegyi kolostorok­ban hozzáférhető El Greco-festményt si­került kikölcsönözniük. A modern mű­vészetek kedvelői sem csalódnak. A Tate Modern Brancusi­, a Hayward Ga­léria Roy Lichtenstein­­show-t rendez. A Királyi Akadémia patinás ter­meiben egyidejűleg, már a hónap végén nyílik Philip Gaston, Jackson Pollock barátja, egyben a háború utáni amerikai festészet egyik meghatá­rozó egyénisége, illetve a francia szimbolizmus és szecesszió mestere, Edouard Vuillard műve­iből válogató tárlat. Az eredeti, In-A-Gadda-Da-Vida címet vi­seli az a közös vállalkozás, melynek ke­retében, márciusban, a Tate Britain a Young British Artists mozgalom kiváló­ságainak, Sarah Lucasnak, Damine Hirstnek és Angus Fairhurstnek biztosít újabb szereplési lehetőséget. A világ leg­rangosabb iparművészeti gyűjteménye, a Viktória és Albert Múzeum folytatja korunk divatdiktátorai munkásságának áttekintését, amikor áprilisban megnyit­ja az élő legendaként számon tartott, különc brit dizájner, Vivienne Westwood „művészetének" szentelt ki­állítását. Nem tekinthető konzervatívnak a ko­rábban szenvedélyesen bírált Királyi Operaház műsorpolitikája sem. Számos kritikus kérdőjelezte meg a világhírű és véres Sondheim-musical, a Sweeney Todd minapi bemutatásának helyessé­gét. A Covent Garden további merész tervei közé tartozik Sosztakovics Kisvá­rosi Lady Macbethjének műsorra tűzése, és nagy kérdés, hogy fogynak-e majd a jegyek az ígéretes brit tehetség, Thomas Ades debütálására. A zeneszerző maga vezényli Shakespeare Viharja alapján készült operáját. A „Királyi" pénzes kof­ferjét nyilvánvalóan jobban megtöltik Gounod Faustjának előadásai. A népsze­rű opera címszerepét Roberto Alagna alakítja, míg Margitot felesége, Angela Gheorghiu játssza. A brit közönség szá­mára talán még vonzóbb, hogy Mephistóként a walesi sztár, Bryn Terfel tér vissza a Covent Gardenbe. A „Kirá­lyit" elitistának vagy legalábbis drágá­nak tartó közönség (a Fausthoz a legma­gasabb jegyárak elérik a 175 fontot - mintegy 63 ezer forintot) nagy várako­zással tekint a londoni „Erkel Színház", az English National Opera visszaköltö­­zése elé belvárosi otthonába, a fényű­zően felújított Coliseumba. A súlyos pénzügyi nehézségekkel küzdő opera­ház által vállalt legnagyobb kihívás Wagner Ringjének műsorra tűzése. Már ebben az évben bemutatják a tetralógia első három darabját, a leginkább a Mamma Mia című Abba-musicallel hí­ressé vált Phyllida Lloyd rendezésében. Ami a színházakat illeti, a legnagyobb kérdés a világhírű Royal Shakespeare Company jövője. Az összeomlás küszö­bére jutott, Londonnak teljesen hátat fordított együttes új művészeti igazgatójától, Michael Boydtól hasonló csodát vár, mint amit Nicholas Hytner jelentett a Royal National, a Királyi Nem­zeti Színház számára. Az RSC biztató tervei közé tartozik az egykor itt fel­fedezett színházi és mo­zisztár, Judi Dench visz­­szatérése a Minden jó, ha a vége jó előadásában, majd Colin Redgrave vendégszereplése Lear király szerepében. A legnagyobb londoni slá­ger alighanem a Broadwayn már kirob­banó sikert aratott Producerek bemuta­tója lesz októberben, a Drury Lane Szín­házban. A rangos vidéki színházak kö­zül említésre kívánkozik a sheffieldi Crucible, amely Arthur Miller Salemi boszorkányok és Tennesse Williams Múlt nyáron hirtelen című drámáját tűzi műsorára. Utóbbiban a kiváló brit szí­nésznő, Diana Rigg játszik. A folyamatosan sztárokat felvonulta­tó hangversenynaptár jeles eseményei közé tartoznak a két cseh zenei géniusz, Janácek és Dvorák kerek évfordulójához fűződő koncertek és a centenáriumához érkezett London Symphony Orchestra ünnepi műsorai a Barbican kulturális központban olyan hírességek vezényle­tével, mint Pierre Boulez, Valerij Gergijev, Lórin Maazel, Seiji Ozawa és mások. London, 2004. január R. HAHN VERONIKA A legnagyobb londoni sláger alighanem a Broadwayn már kirobbanó sikert aratott Producerek bemutatója lesz. Megjelent Pán Zoltán Európa kapujában - 2004 (?) Galló Béla interjúja Losonc­i Ágnessel Örkény István Egyperces levelek Beszélgetés Parti Nagy Lajossal Mátyás Győző Siker, könyvek 3-Gazdag GYULA-interjú Rózsa Gyula Szabálytalan impresszionizmus Zalán Tibor Párizsban jár Búcsú Molnár Miklóstól 4 \ mm XXXIII. évfolyam, 1. szám \ I \ 2004. I I 1 Ill ________________________________________________________ ára: 395 Ft Társadalomelméleti és kulturális lap iiMliBilllllllLillBl KULTÚRA 2004. JANUÁR 10., SZOMBAT 13 Új, derűs József Attila-arckép Néhány nappal ezelőtt ér­deklődve lapozgattam az egykori népszerű színházi hetilap, a Délibáb négy-öt ré­gi számát. A rádióműsorban közölt fényképről József Atti­la nézett szembe velem. Mint a költő fényképeinek szenve­délyes kutatója örömmel néztem az élethű, kitűnő mi­nőségű sajtófotót, amely Sár­közi György (1899-1945) arc­képe mellett kapott helyet. Meglepődtem, amikor József Attila e portréját az 1936. áp­rilis 3-i és december 11-i rá­dióműsorban is megtaláltam. A Délibáb számait Szász Mihály szegedi zeneszerző­től, a színház zenekari tagjá­tól kaptam, aki több ezer színház- és rádióújságot őriz gyűjteményében. A költő új arcképét először közlő Délibáb 1935. augusz­tus 10-én jelent meg. A lap szombatonként látott napvi­lágot. Az ára 20 fillér volt. A 100 oldalas újság közölte a következő heti rádióműsort is, méghozzá vasárnaptól szombatig. A költő portréja a 47. lapon található, és abból az alkalomból jelent meg, hogy a Budapest I. hullám­hosszán augusztus 14-én, szerda este 8 órától fél kilen­cig „Két költő: József Attila és Sárközy György verseikből olvasnak fel". A Délibáb szerkesztője, Tolnai Sándor a két kép készí­tőjének a nevét is föltüntette. József Attila neve alatt (Inkey felv.) olvasható. A költőnek ezt a portréját nem ismeri fényképeinek ikonográfiája, a Négyszem­közt az utókorral című kötet. Ez a Fotótéka sorozatban je­lent meg 1980-ban. Összeállí­tója, Macht Ilona előszavából kitűnik: „Riport jellegű fotó József Attiláról mindössze három alkalommal készült. Először 1935 januárjában a Baumgarten-alapítvány díj­kiosztásán, majd két évvel később, Thomas Marin buda­pesti előadásakor a Magyar Színházban, s végül 1937 májusában, amikor Kör­mendi Zoltánnal és Németh Andorral közösen lépett közönség elé." A Baumgarten-alapítvány díjkiosztá­sán 1935. január 18-án készült csoportké­pen az 1000-3000 pengővel jutalmazott írók és tudósok láthatók: Barta János, Halász Gábor dr., József Attila, Nagy La­jos, Telekes Béla, Szerb Antal, Weöres Sándor, Füst Milán és Karinthy Frigyes. József Attila ekkor részesült először az alapítvány jutalmából. „A felvételből pozitív kép nem maradt ránk" - írta Macht Ilona. „A Petőfi Iro­dalmi Múzeum művészeti tára őriz a képről egy régi pozitív kópiát, amely a kép egykorú sajtóközléséről készült. A szóban forgó pozitív hátoldalán a Várkonyi Stúdió félbevágott pecsétje. A kép 1935. évi sajtóközlését nem sikerült megtalálnunk." A csoportképen József Attita a hátsó sorban áll, Halász Gábor és Nagy Lajos között. Csak a feje és a nyaka látszik, vál­la teljesen takarva van. A most közredott képen válla, félrecsúszott nyakkendője is látszik. Ez is bizonyítja, hogy a kép nem a csoportképről van kinagyítva, hanem ismeretlen fölvétel. Valószínű azonban, hogy Inkey fölvétele is ekkor készülhe­tett! Ki az az Inkey, aki fényképet készíthe­tett 1935-ben József Attiláról? A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjte­ményétől kapott fölvilágosítás szerint Inkey Tibor (1908-1998) a legjelesebb magyar fotóművészek közül való. 81. születésnapján, 1989. április 3-án a Magyar Népköztársa­ság Csillagrendjével tüntet­ték ki. 1992-ben pedig Kin­cses Károly szerkesztésében megjelent Fotó Inkey - Egy fényképész visszaemlékezései címmel, 132 fotót tartalmazó albuma. A szegedi Nahóczky Ad­rienn fényképész megállapí­totta, hogy az először 1935. augusztus 14-én közölt kép az eredeti, a másik kettőt eb­ből vágták ki, és fölragasztot­ták a fekete háttérre. Hányszor szerepelt József Attila a Magyar Rádióban? - tette föl a kérdést Wacha Im­re 1969-ben az Irodalomtör­téneti Közleményekben. Ku­tatásaiból tudjuk: „József At­tila négyszer szerepelt verse­ivel a Magyar Rádióban; he­lyesebben szólva a költő éle­tében négyszer kapott lehe­tőséget arra, hogy a rádió nyilvánossága révén szemé­lyesen szólhasson hallgatói­hoz." Első ízben 1935. augusztus 14-én, egy szerdai nap estéjén másodmagával állott a mik­rofon előtt. A két költőnek, József Attilának és Sárközi Györgynek műsorra tűzött felolvasása azonban nem hangozhatott el, mert - mint­­József Jolán könyve is tudósít bennünket - „éppen ez alatt a negyedóra alatt volt vihar­szünet a rádióban". József Attila második rá­diószereplése 1936. április 3- án, pénteki napon volt. Ezút­tal fotója alá a következő szö­veget írta a szerkesztő: „Jó­zsef Attila kitűnő költőtársá­val, Berda Józseffel együtt ma este 8.20-kor a Bp. II-ről ver­seket olvas fel." A harmadik rádiószerep­lésre 1936. december 11-én, pénteken 7.20-kor (azaz 19.20-kor) került sor, ismét a Budapest II. hullámhosszán. Ez alkalommal József Attila megint Sárközi Györggyel állhatott a mikrofon elé. Minden bizonnyal az 1935. augusztus 14-én vihar miatt elmaradt rádiószerep­léséért kárpótolták ezzel a műsorral a két költőt! Negyedszer és utoljára 1937. október 1-jén pénteken és már a Budapest I. rá­dióban, önálló műsorként, egyedül hangzottak el József Attila versei. A nagybeteg költőt ekkor már a Szieszta Szanatóriumban kezelték, verseit pedig Fáy Béla előadóművész adta elő. A most előkerült József Attila-fénykép önmagáért beszél: páratlan a maga ne­mében. Jelentőségét abban látom, hogy a derűs-komoly József Attila néz szembe velünk, mai magyarokkal. „A nagy költő minden betűje szent" - írta Babits Mihály. De a fényképe is az! POLNER ZOLTÁN 1 9.16 IIRC.KMDKH 11PENTEK HUUAl'ESTI MŰSOtt 6 Oonrad -Mnűltlvni * Fifél Páriu­).»n, fi Inaiul(Ninun Martain) ; 7. Fr*v<1...Hrown: WVre togelher again, «ía) (\!errvnme*); 8. Herberl : Fra tdlllng inrm, operett dal (Rddv S>Kon); 9.Krcuder: leh spiir In min keringii (Greta Keller); 10. Maefc- John*on : Old fushioncxl lova (Mills- fivérük ének négyese) ; 11. Stol?.. Auf dér Hiúié Műim dk* k'tílfm Rom■n, kertngódai (Kari Sobnitilt-Walltér); 12. Macidén--­Edw*ira • Jlminiy Valentina, sdxeight (RioGrandr Bánd); 13, IHxio Gál dlerl. l\irtani tűnte rest, dal i Fn*<> di’ Műire l.mmuilo); 14. Wlm­lyprK-—S]>Ol»Bnsky : Néger harcidat íPauiRofoonisón); 15. Km hív John-Suttarpitim, íjuiekstep (Háry Rov ‘kara); 16. I.e Peru­ ronda Órák tánca ; 3. St­rauss JAlift* : Kék Dob* keringd ; 4. Mes­­wiget : Ku/zeor : ;Y Dolmányt: \«sz­­kerb­igd « „PientUr fátyol#'’ némajátékból; 6. LU*t- Wrinir : XIII, rapszódia: 7. Bartók: F.*te . S. Siklós Albert : Valsc Alléé ; Hubay: Alkonyat­­ti(~gedd«xólót Józsna H. Fehér Miklós). 10. Ko­dály : Háry János, közzene. Az eddig ismeretlen fotó a költő harmadik rádiószereplé­se alkalmából is megjelent a Délibáb című folyóiratban K versenytársainál finnyá- kisabb, a felszínen legalább­is kifinomultabbnak látszani akaró TV 2 sem bír ellenállni a könnyű, délutáni műsorok csábításának. Az RTL Klub pokoli Balázs show-ja és alul­­múlhatatlan Mónikája kel életre minden hétköznap dél­után a TV 2-n a Katalin bíró­nő című műsorban, csak in­­tellektuálisabb és kevésbé íz­léstelen formában. Első látásra legalábbis ezt a benyomást kelti a műsor. Mert kétségtelen, ha egy adásban bírósági díszletek között talár­ban sétálgatnak a főszereplők, akkor a néző hajlamos azt hin­ni, hogy itt komoly dologról van szó. Persze pillanatok alatt kiderül, hogy a műsor koncepciójában nincs áttörés. A TV 2 nem józanodott ki, nem lett elbutulásnak indult kereskedelmi televízióból iz­galmas szellemi műhely, tehát nem számít most sem más, csak a becserkészett nézőlel­kek száma. Az egész szóra sem érdemes. A dolog érde­kessége csupán abban áll, hogy a kereskedelmi televízi­ók milyen tematikai változta­tásokkal próbálják nyilván a maguk számára is elviselhe­tőbbé tenni mechanikus, köz­­gazdasági tevékenységüket. A Katalin bírónő nem ma­gyar szerkesztőknek jutott eszébe. A bírósági show is im­port. Az ideológia mögötte nyilván valami olyasmi, hogy segítségére lesz a nézőknek jogérzékenységük finomításá­ban, illetve elvetemültebb egyedek esetében elrettentő példát mutathat. Bűnözők százai dobják el a kést a műsor hatására, így társadalmi szük­ségessége cáfolhatatlan. A szemforgatás mögött aztán ott van a valódi cél: össze kell sze­relni egy délutáni műsorocs­­kát, lehetőleg minél olcsóbban és olyan minőségben, hogy azért ne süljön le a csatorna képéről a bőr, mindeközben gondosan ügyelve arra, hogy a teljesen elvadított nézők ta­láljanak benne elég csámcsog­­nivalót. A Katalin bírónő rosszindu­latú olvasata tehát ez. Jóindu­latú verzió sajnos nincs. Mert a TV 2 láthatólag megelége­dett a látszattal, azzal, hogy ők legalább nem aláznak meg na­ponta több szerencsétlen és öntudatlan szereplőt. Ez ön­magában figyelemre méltó döntés, csak ezután már nem történt semmi. A műsor ugyanis nincs megcsinálva. Egy nagyon száraz és automa­tikus dramaturgia mentén egyszerűen lezavarják az adást. Bírónő bejön, ismerteti az ügyet, vádlott be, tanú be, két keresztkérdés, ítélet. Mindez egy adáson belül kétszer. Egy bírósági tárgyalás vázlatát lát­juk, de olyan fantáziátlanul feldolgozva, annyira gondat­lanul és kedvetlenül, hogy az ember azon gondolkozik, hogy minek megy televíziós­nak az, aki ennyire utálja az egészet. Mert ebben a Katalin bírónő-zanzában sok öröme nincs a készítőknek. Szimpla banki tranzakció. Mindenki kap érte fizetést, és cserébe el­készíti a csatornán futó rek­lámblokkok háttéranyagát. A statiszták hol jól, hol rosszul adják a szerepüket, a ruhások hol eltalálják a figurát pulóve­reikkel és kiskosztümjeikkel, hol meg nem. A bírónőt alakí­tó bírónő pedig teszi, amire vállalkozott: hagyja, hogy on­­dolálják, sminkeljék, szakmai teljesítményt pedig legfeljebb hanghordozásának változta­tásaival van módja mutatni. Elég pocsék műsor a Kata­lin bírónő. Unalmas, rutinos, lelketlen. Pedig lehetne szelle­mes is, végletes, felkavaró, el­gondolkodtató, ritmusos. Jel­zők, jelzők, jelzők. A végtelen­ségig lehetne sorolni őket. De ha munka nincs, semmit sem ér egyik sem. TELEVÍZIÓ KRAUSZ BARNABÁS Sivatagi délután

Next