Népszabadság, 2004. február (62. évfolyam, 27-50. szám)
2004-02-02 / 27. szám
4 2004. FEBRUÁR 2., HÉTFŐ HAZAI KÖRKÉP NÉPSZABADSÁG FIDELITAS: A MÚLTAT BE KELL VALLANI A kormány állítsa vissza az otthonteremtési támogatás 2002-es rendszerét, a diplomás munkanélkülieknek pedig ne kelljen visszafizetniük a diákhitelek összegét és annak kamatait - ezt kérte a Fidelitas országos választmánya szombaton a kormánytól. Minderről Szijjártó Péter beszélt, akit a választmány alakuló ülésén a testület elnökévé választott. Az alakuló ülést követő sajtótájékoztatón bemutatták a Fidesz európai parlamenti listáján szereplő hat Fidelitas-jelöltet is, köztük Gyürk Andrást, a szervezet elnökét, aki a Fidesz kampányfőnöke is lesz. Lapunk kérdésére, hogy a Fidelitas EP-megfigyelői is támogatják-e azt az európai néppárti indítványt, mely szerint mindazok, akik a volt rezsimben vezető posztokat töltöttek be, ne legyenek EU- tisztségviselők, Gyürk András úgy válaszolt: a múltat be kell vallani. De szerinte az európai néppárti javaslat nem kizárja az egykori kommunista tisztségviselőket, hanem arra szólít fel, hogy adott esetben hozzák nyilvánosságra múltjukat. (Cs..) A CENTRUM RÉSZT VESZ AZ EP-VÁLASZTÁSON Mindenképpen részt kíván venni a Centrum a nyári európai parlamenti választáson - így döntött a pártszövetség elnöksége, amelynek ülésén a napokban a HOME, a Zöld Demokraták, az MDNP és a kereszténydemokraták is képviseltették magukat. Minderről Bartók Tivadar kereszténydemokrata politikus tájékoztatta lapunkat vasárnap. Elmondta: a Centrum - tekintettel arra, hogy a közvélemény-kutatások szerint két százalékon áll - vagy önállóan indul, vagy olyan szélsőségektől mentes középerőt támogat majd, amelyik az ország kettéosztása, megosztása ellen politizál. Bartók Tivadar nem kívánta megnevezni azokat a középerőket, amelyeket támogatnának, információink szerint ugyanakkor szövetségesként leginkább az MDF jöhet szóba a Centrum számára. A pártszövetséghez tartozó MDNP már egyébként is kinyilvánította, hogy az EP- választáson közös listát állít a demokrata fórummal. A Centrum helyzetét bonyolítja, hogy ellentmondásos hírek látnak napvilágot arról: Kupa Mihály a pártszövetség elnöke-e még. Bartók Tivadar szerint ez egyértelmű, mivel decemberben március végéig meghoszszabbították a tisztségviselők mandátumát. (Cs. I.) ÚJSÁGÍRÓBÁL: 122. Szombat este nagy érdeklődés mellett a budapesti Mariott Szállóban tartották meg a 122. újságíróbált. A rendezvényen a szakma képviselőin kívül megjelent a politikai és közélet több ismert személyisége is. Képünkön Medgyessy Péter miniszterelnök és felesége a bálon (MTI) MEGALAKULT A NEMZETI CIVIL ALAPPROGRAM TANÁCSA Megalakult a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) civil szervezetek által választott tanácsa Gödön. A tanács fog dönteni a civil szervezetek részére kiírt pályázatok rendszeréről. A tanács saját elnökének Bárdos Ferencet, az egri Életfa Környezetvédő Szövetség elnökét, alelnöknek Bíró Endre nonprofit szakjogászt javasolta. A tanács kollégiumai várhatóan már februárban megalakulhatnak, és így márciusban közzétehetik pályázati felhívásaikat, amelyekben a kormányprogramnak megfelelően a civileknek juttatandó hétmilliárd forint támogatásra pályázhatnak a társadalmi szervezetek. (MTI) Mozgalmas MSZP-hétvége Négy befutó helyet kérnek az EP-listán a fiatal szocialisták Mozgalmas hétvége áll az MSZP mögött: távozott Ron Werber, kedvezőtlen közvélemény-kutatási eredmények, lezárul az EP-képviselők jelölése. A polgári köröket is támadták a fiatal szocialisták. Valóban elváltak az útjaink Ron Werberrel - erősítette meg a Népszabadság értesülését Jánosi György, a szocialista párt választmányának elnöke. Lapunk szombaton számolt be arról, hogy az MSZP izraeli tanácsadója az európai parlamenti választási kampány stratégiájával kapcsolatos szakmai viták, illetve a párt és a kormány együttműködését illető véleménykülönbségek miatt távozott. Erről a kérdésről információink szerint nem esett szó a szocialista párt szombati választmányi ülésén, mint ahogy a legfrissebb népszerűségi adatokról sem. Pedig valamennyi közvélemény-kutató cég szerint jelentősen növelte előnyét a Fidesz az MSZP-vel szemben. Ezzel kapcsolatban Jánosi György sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: „bolond az a párt, amelyik nem figyel a közvélemény-kutatások eredményeire". Szerinte egyébként érthetőek a számok, miután az utóbbi időben hozott döntések hatása még nem csapódott le az emberekben, de folytatják a szociális fordulat és a jóléti rendszerváltás programját, és ennek a kedvező változásait már a következő közvélemény-kutatási adatokban érzékelni lehet. A választmány március 12-re, Szegedre összehívta a párt kongresszusát, amelyen az európai parlamenti (EP) képviselőjelöltekről döntenek. A jelölések ma zárulnak, az elnökség keddi ülésén fogadja el a névsort. Újhelyi István, a Fiatal Baloldal - Ifjú Szocialisták (Fibisz) elnöke lapunknak úgy nyilatkozott: az MSZP fiatal politikusai négy befutó helyet kérnek, támogatva természetesen a regionális alapon jelölt képviselőket és a megfigyelők jelölését. A képviselő elmondta: a héten egyeztettek az MSZP fiatal megyei vezetőivel, polgármestereivel, országgyűlési képviselőivel, valamint a Harmadik Hullám Platform vezetőivel, akik „ezt a kötött mandátumot adták" a párt fiatal elnökségi tagjainak. Értesüléseink szerint ez valójában azt jelenti, hogy ha jelöltjeik (Nagy Nóra, Harangozó Gábor, Dobolyi Alexandra és Bazsa Tamás) nem lesznek az első tizenötben, akkor a fiatalok várhatóan nem szavazzák meg a listát, amelyet kedden fogad el az elnökség. A Fibisz mindemellett foglalkozik azzal is, hogy feljelentse Lovas István publicistát életveszéllyel való fenyegetés miatt, törvényességi vizsgálat elindítását kezdeményezze a polgári körökkel szemben, valamint hogy felszólítsa Orbán Viktort, határolódjon el a polgári köröktől, a „szélsőséges elemektől". „Az elmúlt két év eseményei bizonyították, a polgári körök működése veszélyezteti az ország demokratikus berendezkedését" - jelentette ki Zuschlag János elnökhelyettes. A polgári körök antidemokratikus kampánysorozata ebben az évben is folytatódik, „veszélyeztetve ezzel az ország belső rendjét európai uniós csatlakozásunk küszöbén" - fogalmazott Szitka Péter képviselő. Szerinte a polgári körök rendezvényei és azok retorikája, valamint a Fidesz politizálása „ékes bizonyítéka annak, hogy a Fidesz a szélsőjobboldal felé nyit, és együtt politizál vele". Ron Werber elment, de a szelleme itt maradt - reagált minderre Hende Csaba. A polgári körök koordinátora szerint megalapozatlan, alantas és végtelen tudatlanságot tükröző kijelentések hangzottak el. Kérdésünkre, miszerint a „provokációk" megakadályozzák-e a polgári köröket, hogy a jövőben az utcára vonuljanak, azt mondta: a jövőben is élni kívánnak alkotmányos jogaikkal, s ha indokoltnak tartják, s a nemzeti érdekek úgy kívánják, törvényes keretek között változatlanul ünnepelni vagy tiltakozni fognak a polgári körök. Hasonlóan nyilatkozott Orbán Viktor szóvivője, Révész Máriusz is. CSUHAJ ILDIKÓ-NAGY SZILVIA Jánosi György választmányi elnök CIVILEK A JOGALKOTÁSBAN Házszabály-módosítást kezdeményez az Országgyűlés elnöke, hogy az érdek-képviseleti szerveket, a „civiliádót" is bevonják a törvényhozásba, a jogalkotásba. Szili Katalin elmondta: a héten négypárti egyeztetést tartanak arról, hogy a munkaadók véleményét a parlamenti bizottsági és a plenáris üléseken a legfontosabb gazdasági ügyekben kötelező legyen meghallgatni. „A jogalkotásban hiányosságok vannak e tekintetben. Ez általános probléma. Miután azonban úgyis az asztalunkon van egy házszabály-módosító csomag, amellyel az ügyrendi bizottság foglalkozik, jó lenne most megvizsgálni ezt a kérdést, mielőtt arról gondolkodnánk, hogy szükség van-e egy második kamara létrehozására egy új alkotmányozás során" - fogalmazott Szili. Bizonytalan közszolgasors Politikai tisztogatásra utaló jelei nem voltak a közigazgatásban végrehajtott létszámcsökkentésnek, a szakszervezet szerint azonban több száz esetben megsértették az elbocsátásról kötött megállapodást. A minisztériumokban és a háttérintézményekben 6945 munkahely megszüntetését rendelte el tavaly ősszel a kormány. A Magyar Közalkalmazottak és Köztisztviselők Szakszervezetének (MKKSZ) adatai szerint 6370 köztisztviselő kapta meg az elbocsátólevelet november 30-ig, egyes tárcák viszont, amelyeknél a leépítést szervezeti átalakítással kötik össze, ez év februárjáig haladékot kaptak. Az eddigi információk szerint nem egészen ötezer köztisztviselő maradt munka és ellátás nélkül - vagyis még nem jogosultak öregségi nyugdíjra -, több mint harmaduk azonban nem jelentkezett tartalékállományba, ami azt jelzi, hogy sikerült elhelyezkednie. A közalkalmazottaktól eltérően ugyanis a köztisztviselők elbocsátásuk esetén nem kapják meg jogos járandóságaikat - végkielégítésüket, a felmondással járó pénzüket - a munkában töltött utolsó napon, hanem tartalékállományba kerülnek, amelynek ideje megegyezik a felmondási idő hat hónapos tartamával. Ez idő alatt meghatározott paraméterekkel felajánlhatnak számukra munkát, például az előző fizetés legalább 80 százaléka erejéig. Aki nem fogadja el, azonnal kikerül a tartalékállományból, ez esetben azonban a végkielégítésnek csak a felére jogosult. Ez a szabály akkor is, ha az elbocsátott nem vállalja a tartalékállományt. Januárban mindazonáltal több mint 2500 elbocsátott tisztviselő volt de facto munkanélküli. Közülük csupán nyolcszázan jelentkeztek a „köztisztviselők a civil szférában" nevű programra, amelyet azért indított el a munkaügyi tárca, hogy továbbképzést biztosítson, és segítse a munka nélkül maradtak elhelyezkedését. Fehér József szakszervezeti vezető szerint a szakminisztérium ugyan mindent megtett a széles körű tájékoztatás érdekében, a program kissé későn indult, az elbocsátás pillanatában a felmondólevélhez még nem mellékelték a munkahelyet kínáló civil szervezeteket, képzési lehetőségeket tartalmazó információkat. Azt egyébként még nem összegezték, hogy hány civil szervezet vállalta az elküldött tisztviselők foglalkoztatását. Mint ismeretes, a civil szervezetek négy évig állami támogatást kapnak, ha most elküldött tisztviselőt foglalkoztatnak. A 48 hónapra számított 13 millió 421 ezer forintos bérköltséghez a költségvetés 5 millió 871 ezer forinttal járul hozzá. Fehér elmondta, hogy érdekegyeztető fórumon a kormány képviselőivel közösen értékelik az elbocsátások végrehajtásáról kötött megállapodás tapasztalatait. Eddig több százan keresték meg a szakszervezetet, mert - szerintük - a munkáltatók nem vették figyelembe az egyezségbe foglalt elveket, egyebek között azt, hogy 50 éven felüli nőt, 55 évesnél idősebb férfit és gyermekét egyedül nevelő szülőt nem szabad elküldeni. A gazdasági tárcánál ez ügyben már pert indított az érdekvédő szervezet. Az MKKSZ főtitkára is úgy gondolja, a kormány kötelezettséget vállalt a megállapodásban foglaltak érvényesítésére, így az egyezség kormányzati intézkedésnek tekinthető. Mindazonáltal már most megállapítható, hogy a közigazgatásban végrehajtott leépítésnek nem volt politikai tisztogatás íze, olyan panasz nem érkezett, hogy kapóra jött a kormánynak a létszámcsökkentés, mert elküldhette a jobboldallal szimpatizálókat - fogalmazott Fehér József. Elmondta azt is, hogy még meg sem nyugodtak a kedélyek a közigazgatásban, az úgynevezett Draskovics-csomag bejelentése óta újabb létszámcsökkentéstől tartanak a dolgozók. KUNI. ERZSÉBET ■ MINISZTÉRIUMI APPARÁTUSOK LÉTSZÁMA Minisztériumok 1999 2000 2002 2003 2004 Miniszterelnöki Hivatal 383 460 654 780 549 Belügyminisztérium 603 548 708 708 666 Egészségügyi Minisztérium 301 657 576 592 579 Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium 852 782 1009 1180 914 Gazdasági Minisztérium 624 630 552 614 680 Honvédelmi Minisztérium 367 377 886 983 865 Igazságügyi Minisztérium 273 318 329 241 395 Ifjúsági és Sportminisztérium 106 143 200 215 215 Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium 297 363 411 565 565 Külügyminisztérium 687 691 849 889 891 Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma 252 257 262 250 293 Oktatási Minisztérium 419 440 603 553 483 Pénzügyminisztérium 604 655 725 725 663 Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium-250 257 285 Informatikai és Hírközlési Minisztérium-363 200 200 213 Összesen 6406 6684 8214 8747 8256 Forrás: MeH, lapinformáció Számítania kellett a rendőrségnek a provokációra Folytatás az I. ódásról A szakmai értékelés szerint egyértelműen megállapítható (a jelentés Belügyminisztériumba küldött változata szerint csak „valószínűsíthető"), hogy a biztosítás előkészítésekor nem tartották be a vonatkozó utasításokat, s az abban közreműködők személyi felelőssége is kimutatható. Úgy tudjuk, az ORFK a szakmai vizsgálathoz bekérte a BRFK biztosítástervét, a rendezvényen történtekről készült valamennyi rendőri jelentést, a kereskedelmi televíziók és hírügynökségek helyszíni felvételeit és a rendőrségi rádiófrekvenciákon az eseménnyel összefüggésben bonyolított beszélgetések hanganyagát. Ezekből kiderült: a BRFK központi ügyelete elsőként egy internetes újságból értesült a zászlóégetésről. Rádión rákérdeztek a helyszíni biztosítást végző rendőrökre, mire azt a választ kapták, hogy „elégettek itt valami kékfehér, jelzés nélküli textíliát, amit, ha valaki nagyon akarja, akár zászlónak is nézhet..." A televíziós felvételek némelyikén egyenruhás rendőrök is feltűnnek, egészen közel a lángokhoz. Nekik látniuk kellett, hogy mi történik. Az ORFK birtokában van egy olyan felvétel is, amelyen a rendőrség videója is látható munka közben. Az ORFK ezért bekérte a BRFK helyszíni videoszalagjait is, amelyeken látszik a zászlóégetés. A kamerát kezelő rendőr a későbbiekben már csak azokra a személyekre fókuszált, akik abban részt vettek. Amikor a szervezők a tüntetést bejelentették a BRFK-n, még 500-1500 résztvevőre számítottak. Csaknem négyszer ekkora tömeg jelent meg a Kinizsi utcában. A rendezvény biztosítási parancsnoka ezért erősítést kért. A BRFK kapcsolatba lépett a készenléti rendőrséggel, ahonnan öt bevetési egységet, azaz mintegy hatvan rendőrt ígértek, a BRFK azonban végül mégsem tartott igényt rájuk. Helyettük a BRFK három bevetési járőrét vezényelték oda, a kértnél jóval kisebb létszámban. Utóbbiak - a készenléti rendőrség tagjaival ellentétben - nem kaptak speciális kiképzést, nem rendelkeztek a feladat ellátásához szükséges különleges felszereléssel, így tömegoszlatásra, rendbontók, provokátorok kiemelésére nem voltak alkalmasak. A helyszínt biztosító parancsnok azonban - a vizsgálat megállapítása szerint - úgy tudta, megkapta a kért erősítést. A rádióforgalmazásból kitűnik, arra utasította a frissen érkezetteket, hogy maradjanak a kijelölt várakozási helyükön. Később, amikor a Nemzetbiztonsági Hivatal által előre jelzett szélsőségesen radikális csoport néhány tagja szét akarta szedni a rádió bejárata előtt felállított rendőrségi kordont, a parancsnok rádión utasítást adott az erősítésként küldött egységeknek: öltözzenek védőruhába, készüljenek fel egy esetleges tömegoszlatásra, illetve egy kisebb garázda csoport megfékezésére. Még ekkor sem tudta, hogy azok, akiknek parancsot oszt, nincsenek jelen. Bár az ORFK vizsgálói szerint sejthette volna, mivel - ha szabályszerűen járnak el - a bevetési egységek parancsnokainak be kellett volna jelentkezniük a biztosításparancsnoknál. A rádióforgalmazásból és a rendőrségi jelentésekből az is kiderül, hogy a biztosítási parancsnok felettesei döntöttek arról, hogy a rendőrség nem avatkozik be. Többször elhangzott annak az ezredesnek a neve, akivel „mindent egyeztettek". A BRFK vizsgálata még nem zárult le. A főkapitányság illetékese érdeklődésünkre közölte: a meghallgatott rendőrök és civilek szavai egyelőre inkább azt támasztják alá, hogy a rendőrök nem látták a zászlóégetést. Egyik forrásunk úgy fogalmazott: a demonstráció alatt a BRFK törvényesen járt el. Az ORFK vizsgálatának megállapításai azonban számos ponton megkérdőjelezik a fővárosiak intézkedésének jog- és főleg szakszerűségét, s inkább azok véleményét támasztják alá, akik szerint a rendőrség tétlen szemlélője volt a zászlóégetésnek. Forrásaink példaként említették, hogy a rendőri jelentés szerint „esemény nem történt", de nincs magyarázat arra, hogy ha ez igaz, a biztosítás parancsnoka miért adott utasítást arra, hogy készüljenek fel a tömegoszlatásra. Az tehát most az igazi kérdés, ki tesz igazságot a két vizsgálat - a jelek szerint - azonos tényekből egymással homlokegyenest ellentétes következtetéseket levonó vezetői között? FEKETE GY. ATTILA