Népszabadság, 2004. június (62. évfolyam, 126-151. szám)

2004-06-07 / 131. szám

NÉPSZABADSÁG Alapítvány szívinfarktusos betegekért Alapítványt hoztak létre az orvosok az­zal a céllal, hogy a szív- és érrendszeri betegek minél előbb a felépülésükhöz szükséges katéterekhez jussanak. Rászo­rulók egész sora nem jut ma Magyaror­szágon a megfelelő és leginkább gyors segítséghez szívinfarktus vagy annak előjelei esetén. Ugyanakkor ott, ahol van szívkatéteres labor, akár ötven százalék­kal is csökkenthetik a szívroham miatti halálozást, a maradandó károsodást pe­dig szinte teljesen megelőzhetik. A be­jegyzés előtt álló Intervencionális Kar­diológiai Fejlődésért Alapítvány elsősor­ban nehezen finanszírozható, új beavat­kozásokat szeretne lehetővé, elérhetővé tenni a magyar betegek számára is, illet­ve elősegíteni azt, hogy a támogatásra váró eszközök, beavatkozások minél előbb ingyenessé és hozzáférhetővé vál­janak valamennyi rászorulónak. Dr. Hor­váth Iván, a közhasznú szervezet alapító­ja és vezetője szerint leginkább a beteg­­szervezeteknek akarnak segítséget adni, illetve mozgósítani őket, hogy valóban a számukra legértékesebb, legszüksége­sebb eszközökért lobbizzanak.­­ Például a cukorbetegekkel megértetni, hogy életmentő, ugyanakkor élethosszig segí­tő lehet, ha szívroham esetén olyan katé­ter kerül a szervezetükbe, amely nem­csak akkor ad azonnali hatékony segít­séget, de a későbbiekben sem lesz szük­ség újabb beavatkozásokra. Mindaddig viszont alapítványi pénzekből igyek­szünk finanszírozni a bizonyítottan ha­tékony eljárást - részletezte a vezető. - Ugyanakkor - tette még hozzá - mind a minisztériumot, mind az egészségbizto­sítót is meg kell győzni.Kun J. Viktória ! Cikkünk nyomán Figyelő kontra Medián A Figyelő főszerkesztője rosszul emlék­szik, a lapjában közölt pártpreferencia­adatokat nem úgy kapták meg ,mint a legutolsó, s egyszersmind a legfrissebb" Medián-felmérést. Alig hiszem, hogy a Népszabadság olvasóit túlságosan érdekel­nék ennek a már-már kínossá váló ügy­nek a részletei, a „hírbe hozott" jogán mégis kénytelen vagyok elmesélni a tör­ténetet. A Medián rendszeres havi országos közvélemény-kutatásai, úgynevezett omnibuszfelmérései sorában a májusi is több témában, több megrendelő számára készült. A szavazási szándékokra vonat­kozó szokásos adatok a Magyar Hírlapban jelentek meg május 19-én. A napilap pon­tosan közölte azt is, hogy a kutatás május 7. és 10. között zajlott. Másnap egyéb­ként több országos napilap is idézte a fel­mérés eredményeit. Ugyanebben a fel­mérésben tettük fel azokat a gazdasági közgondolkodásra vonatkozó kérdése­ket is, amelyekről korábban a Figyelővel állapodtunk meg. Az elemzésből készült cikket a Medián munkatársa május 27- én, csütörtökön küldte át a Figyelő fő­­szerkesztőjének, aki valamivel később te­lefonált, és jelezte, hogy szeretné a már ismert, de az írás témájához valamelyest kapcsolódó legutóbbi pártpreferencia­adatokat is közölni. Kollégám kicsivel később, még csütörtök délután átküldte a korábbi Magyar Hírlap-cikk kéziratát, csak azért, hogy a Figyelő munkatársai­nak ne kelljen azt az újságból kimásolnia. Kétségtelen, hogy a Medián kutatója nem hívta fel Martin főszerkesztő úr fi­gyelmét arra, hogy már folyik az előké­születe egy következő kutatásnak, amely a HVG megbízásából a nyolcnapos pub­likációs moratórium előtti utolsó előre­jelzés igényével készült, és amelynek friss eredményei aztán ugyanaznap je­lentek meg, mint az ominózus Figyelő­cikk. Kollégám ezzel semmiképp sem követett el mulasztást - üzleti titkokat nem kell kifecsegni. Azt viszont sajná­lom, hogy engem nem tájékoztatott a Fi­gyelőnek átküldött adatokról - ha tud­tam volna a szándékról, igyekeztem vol­na lebeszélni Martin főszerkesztő urat a „másodlagos frissességű" adatok újra­közléséről. Különösen arról, hogy a köz­lés azt a látszatot keltse, mintha ezek az adatok is a Figyelő számára készült Me­­dián-felmérés részét képeznék. Hann Endre a Medián igazgatója MAGYARORSZÁG 2004. JÚNIUS 7., HÉTFŐ I­­nterjú Életszerű körülményeket akarunk Kuncze Gábor két EP-mandátumra számít Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke és parlamenti frakcióvezetője szerint a választási kampány után is lesznek vitatott kérdések a két koalíciós párt kö­zött, többek között az egészségügy vagy az adóelképzelések kapcsán. Ám, mint mondja, aki kompromisszumképtelen, az koalícióképtelen is. „Én nem akarom tudomásul venni, hogy a politika mindenhová képes befurakodni" - válaszolta az SZDSZ elnöke arra, hogy néhány független intézmény éppen a kampány finisében hirdet a kormányt hátrányos helyzetbe hozó döntést.­ ­ Akkor, amikor a miniszterelnök előállt közjo­gi javaslataival, szópárbajba keveredett a mi­niszterelnökkel. Akkor viszont csöndben ma­radt, amikor a szocialisták elnöke, Kovács László arról beszélt, hogy az MSZP volt az igazi rendszerváltó párt. Ha van kedve, most válaszolhat. - Én már minden komoly felvetésre válaszoltam. - Kovács László kijelentése tehát komolytalan? - Kitartok előző válaszom mellett. - Akkor most felhőtlen marad a koalíciós part­nerek viszonya. Az sem okozott gondot, hogy az SZDSZ, amely a közigazgatási reform leg­elszántabb élharcosa volt, a kistérségek és a te­rületfejlesztés ügyében valamelyest kihátrált a nagyobbik koalíciós partner mögül?­­ Mi mást akartunk, mint az MSZP. Az eredeti kormányprogramot támogattuk, ahol a választott régiók létrehozása volt a cél. Ezt azonban kétharmados törvény­ben lehet csak szabályozni, ahhoz meg az ellenzék nem járul hozzá.­­ Előbb-utóbb mindig oda lyukadunk ki, hogy a megígért reformok az ellenzék miatt buknak meg. Most már ismerik a politikai körülmé­nyeket, megvalósulhat-e ebben a helyzetben valami az igazi nagy reformokból, a közigaz­gatáséból vagy az egészségügyéből?­­ A területfejlesztési rendszer biztosan átalakításra szorul, mert az európai tá­mogatási rendszer befogadására a jelen­legi nem igazán alkalmas, ezt mindany­­nyian jól tudjuk. És ezt az ellenzéknek is be kell látnia. Ami az egészségügyet illeti: az átalakításáról már van egy előterjesz­tés a kormány előtt, ez némiképp más formában alkalmas lehet a kellő változta­tások elindítására. Én az igazi problémát abban látom, hogy ezek mind olyan kér­dések, amelyek átnyúlnak a kormányzati ciklusokon, tehát elengedhetetlen a kor­mánypártok és az ellenzék közötti mini­mális egyetértés. Erre egyelőre nincs készség a Fideszben, de remélem, hogy előbb-utóbb rájön arra, hogy ez a szemlé­letváltozás az ő érdekét is szolgálná. Te­hát bízom abban, hogy az egészségügy érdemi átalakítása még ebben a ciklusban elindulhat.­­ Azért ne kenjünk mindent az ellenzékre: sok­szor a kormánypártok között sincs meg a kellő összhang. Szerintünk most az egészségügy átalakítása feles törvényként is elbukna.­­ Meglehet, de most már végre van egy tervezet, amiről lehet és érdemes is vitat­kozni. Úgy nem megy, hogy az orvosi ka­mara összehív egy egészségügyi kerek­­asztal-megbeszélést, ahol csak azt tudják elmondani, hogy mire mondanak nemet, miközben nincsen egy épkézláb, az egész­ségügy jelenlegi problémáira megoldást nyújtó, ráadásul finanszírozható javasla­tuk sem. Az SZDSZ is vitatkozik az előter­jesztés egyes pontjaival, ám javaslataink is vannak, amelyek jelentős részére, úgy tű­nik, van fogadókészség. Bízom abban, hogy a tervezet őszre már az SZDSZ szá­mára is elfogadható lesz.­­ Valóban, meglehet, hogy a kampány után könnyebb lesz megegyezni, hiszen jelenleg a szabad demokraták az MSZP-től ugyanolyan erővel próbálják megkülönböztetni magukat, mint a Fidesztől, és ez a felfokozott hangulat­ban csökkentheti a kompromisszumkészséget.­­ Erről szó sincs, nekünk nem kell megkülönböztetni magunkat az említett pártoktól, hiszen valóban különbözünk tőlük. Mégis, látnunk kell: két, filozófiájá­ban és értékeiben igen eltérő párt kötött koalíciót 2002-ben. A legfontosabb kü­lönbség a szocialisták és a liberálisok kö­zött az állam megítélésében van. A szo­cialisták, ahogyan én látom, alapvetően hisznek a nagy és gondoskodó államban. Azt gondolják, az állam nyugodtan ve­gyen el sok pénzt az emberektől - majd később azt támogatásként visszaadja. Sőt azt is mondják: akiknek jobban megy, mint a többségnek, azok járuljanak hozzá a mainál jobban a közterhekhez. Azaz: fi­zessen a mostaninál több adót az, aki job­ban él, mint az átlag. Mi, liberálisok ezzel szemben jobban hiszünk az emberekben, mint az államban. Azt mondjuk: az állam csak ott vállaljon feladatot, ahol feltétle­nül szükség van rá. Hagyjon minél több pénzt az embereknél, hadd döntsék el ők, mire költik azt. Amikor koalícióra lép­tünk az MSZP-vel, elfogadtunk egy kor­mányprogramot, ennek a megvalósítá­sán dolgozunk. Vita részben a kormány­­program ütemezését illetően, részben olyan ügyek kapcsán van közöttünk, amelyek abban nem szerepelnek. Tehát ebben semmi rendkívülit nem látok. Nyilván lesznek a választások után is vi­tatott kérdések, például az egészségügy vagy az adóelképzelések kapcsán, hiszen azok nem a kampány miatt keletkeztek. A Vita kérdése lehet az európai parlamenti vá­lasztások után a tárcák újrafelosztása is.­­ Ez a kérdés most nincs napirenden. Mi, liberálisok jobban hiszünk az emberekben, mint az államban. Azt mondjuk: az állam csak ott vállaljon feladatot, ahol feltétlenül szükség van rá. *­I­I Azért úgy tűnik, hogy előbb-utóbb napiren­den lesz.­­ De most nincs napirenden. Egyéb­ként van egy koalíciós megállapodás, a tárcák elosztásának megváltoztatása en­nek a módosítását igényelné, mi pedig most erre nem látunk okot.­­ Akkor közelítsünk másképp: e választásnak belpolitikai szempontból mi a tétje az SZDSZ számára? - A választás belpolitikai tétje az: libe­rálisabb irányba halad-e az ország június 13-a után? Megvalósulnak-e a liberálisok céljai: az adócsökkentés, a rászorultsági elvű szociálpolitika, az egészségügy piac­barát reformja? ! Ennek érdekében akár miniszterként is ring­­be szállna? - Ezt nem tervezem. Miniszteri és el­nöki funkciót nem akarok egyidejűleg el­látni. - Miért, hiszen van, ahol ez működik. - Nekem most az SZDSZ elnöki és frakcióvezetői tisztsége a legfontosabb feladatom. I Nem lenne egyszerűbb a kormányból érvé­nyesíteni a szabad demokrata programot? - Amikor vitás ügyeink vannak, azo­kat a miniszterelnökkel, illetve az MSZP elnökével folytatott egyeztetéseken pró­bálom megoldani. - Arra tudna példát említeni, hogy a négy SZDSZ-es miniszter a kormányülésen akadá­lyozott meg valamilyen, az SZDSZ-nek nem tetsző javaslatot? - Bizonyára tudnék, de én nem vagyok jelen a kormányüléseken.­­ Jó, váltsunk: nem tartja furcsának, hogy épp e mostani kampány finisében hoz az Alkot­mánybíróság határozatot gyógyszerárügy­ben? Lát abban valami meglepőt, hogy a bíró­ság éppen most marasztalja el Kovács Lászlót az ügyészséggel szemben? - Az Alkotmánybíróság dönt, a dönté­seit pedig elfogadjuk. De én nem akarom tudomásul venni, hogy a politika min­denhová képes befurakodni.­­A gyűlöletbeszédről szóló törvény elbuktatá­­sa azért kedvező fogadtatásra találhatott az SZDSZ-ben.­­ Nem ért minket váratlanul az Alkot­mánybíróság döntése. A testület azt mondta, a szólásszabadság jogát olyan fontosnak tekinti, hogy csak nagyon sú­lyos esetben lehet annak korlátot szabni. Ebből számunkra az következik, hogy a politikának következetesen kell elutasíta­nia az ilyen jelenségeket. Ezt az előző kormány nem tette meg, s így bátorítást adott mindazoknak, akik a történelem szemétdombjára való nézetek vissza­­hozatalában voltak érdekeltek.­­ Azért már számos olyan ügy volt az elmúlt két évben - ezek között volt a gyűlöletbeszéd­ről szóló törvényjavaslat is vagy Medgyessy ügynökmúltja -, amely megosztotta, s talán valamelyest morzsolta is a liberális pártot. Az SZDSZ hivatalos álláspontjának képviselői és a liberális holdudvar egy markáns köre élesen szemben áll egymással.­­ Azért vagyunk liberálisok, hogy a véleményeket ütköztessük. Azzal viszont vitatkoznék, hogy ezek a viták valóban lemorzsolták a pártot. A közvélemény­kutatási eredmények nem ezt tükrözik, épp ellenkezőleg, az erősödésünket jel­zik. Nézzék: Kis János azért lépett ki a pártból, mert az SZDSZ nem képviselte következetesen azt, hogy le kell váltani a kormányfőt, Hack Péter pedig azért, mert szerinte túlságosan is megzsaroltuk az MSZP-t a kormányátalakításkor, így szű­kítettük saját mozgásterünket. Ez két markánsan ellentétes vélemény, mégis, bizonyos vagyok abban, hogy Kis János ugyanúgy az SZDSZ-re szavaz majd, mint Hack Péter ! Talán kizárásos alapon.­­ Nem hiszem! Azért szavaznak ránk, mert mindketten liberálisok, Magyaror­szágon pedig egyetlen liberális párt van, az SZDSZ.­­ És a belső ellenzékként számon tartott, a koa­líción belüli keményebb érdekérvényesítést számon kérő Szabad Tanácskozás? - Hát az most például nem működik. - Miért? Netán rájuk szóltak? - A Szabad Tanácskozás működtetői szabad emberek, ha akarnak, tanácskoz­nak, ha nem akarnak, nem tanácskoz­nak. De nem akarom megkerülni az ere­deti kérdést: tudomásul kell venni, hogy a koalíciós együttműködés kompro­misszumokat igényel. Aki kompromisz­­szumképtelen, az koalícióképtelen is. Lehet úgy is politizálni, hogy én mindig ellenzékben leszek, és akkor mindig megmondhatom a nagybetűs igazságot, de ebben az esetben a választóknak nincs miért erre a pártra szavazniuk. Hi­szen mégiscsak azért vagyunk, hogy el­képzeléseink közül a lehető legtöbbet megvalósítsuk az adott körülmények között. Addig, amíg van értelme, s létre­hozhatók egészséges kompromisszu­mok, addig benne kell maradni a koalí­cióban.­­ Az SZDSZ a kampányában az egyéni boldo­gulásra helyezi a hangsúlyt. Ez a társadalom azonban úgy szocializálódott, hogy az állam valamilyen formában gondoskodik róla. Nem érez ebben a szabad demokrata elszántságban valamiféle ridegséget vagy életidegenséget? - A válaszom határozott nem. Épp el­lenkezőleg: főleg mi akarunk életszerű körülményeket. A világban verseny van, s uniós csatlakozásunkkal ebbe a ver­senybe neveztünk be. Az az érdekünk, hogy ezt mindenki lássa, s elkövessen mindent annak érdekében, hogy a ver­senyben helytálljon. Minél inkább támo­gatunk és osztogatunk, annál inkább le­szoktatunk mindenkit a versenyről, és hozzuk hátrányos helyzetbe az országot. Én úgy látom, hogy többen vannak, akik képesek és tudnak is magukról gondos­kodni, csak az ehhez szükséges normális kereteket várják. Nekünk, politikusok­nak az a feladatunk, hogy ezeket a kerete­ket biztosítsuk, és utána mindenkit „hagyjunk békén". Ha valaki valóban rá­szorul az állam gondoskodására, őt tá­mogatni is fogjuk. De csak őt. A többiek­nél meg hagyjunk több pénzt, és higgyük el, hogy azt jobban költik el, mint az ál­lam. Az SZDSZ nemcsak a szabadság pártja, hanem a szolidaritásé is.­­ És hogyan vállalnak szolidaritást a mező­­gazdaságból élőkkel? Ők nem örülhettek an­nak, hogy európai listavezetőjük, Demszky Gábor a városok érdekében kampányol, na­gyobb támogatást kérve az agráriummal szemben a városoknak. - Nem mondtunk le a vidéken élőkről. Látok például új lehetőségeket azok szá­mára, akik egy-két hektáron gazdálkod­nak, és bizonyosan látszik, hogy az EU- ban nem lesznek versenyképesek. Az EU támogatási rendszere fokozatosan alakul át, és a termékalapú támogatások mellé más támogatási formákat is bevezettek, amelyekkel ez a hátrányos kör, körülbe­lül 200 ezer emberről lehet szó, élhet. Az unió ezekhez 80 százalékos kiegészítést ad. Az idén 16 milliárd forint áll a rendel­kezésünkre, ehhez négymilliárdot kell hozzátennünk. Ez óriási lehetőség. Visz­­szatérve Demszky szerepére: a főpolgár­mester az Európai Fővárosok Szövetsé­gének elnöke, így értelemszerű, hogy az unióban a városok érdekében akar hang­súlyosan föllépni.­­ A főpolgármester ugyanakkor társelnöke a többnyire vidéki településeket tömörítő Tele­pülési Önkormányzatok Országos Szövetsé­gének is.­­ A főpolgármester arról beszélt, hogy Európa lakóinak 80 százaléka, a magyar lakosságnak pedig 64 százaléka városok­ban él. Ehhez képest háttérbe szorulnak a városban élők érdekei az unióban. Egy sor városi probléma európai szinten je­lentkezik, az EU mégsem támogatja meg­felelő mértékben a megoldásukat.­­ Más: miközben minden korrupciós botrány kapcsán élesen hallatják a hangjukat, a kor­mányfő és a Nemzeti Fejlesztési Tervért fele­lős államtitkár fiainak brüsszeli lobbicégének ügyében hallgatnak. Miért? - Olyan nincs, hogy a miniszterelnök fia nem élhet addig, amíg az apja a kor­mányfő. Én úgy tudom, hogy Baráth Gergely és Medgyessy Gergely is ko­moly szakemberek, ezért nem lehet kü­lönösképpen kifogásolni, hogy magán­céget alapítanak, és dolgozni akarnak. Azt hiszem, hogy két tehetséges fiatal­embernek joga van boldogulni az élet­ben, bár kétségtelen ugyanakkor, hogy a miniszterelnök fiának lenni jobb opció, mint nem a miniszterelnök fiának lenni. Visszatérve a Fideszhez. Amikor kormá­nyon voltak, nem zavarta őket, hogy ál­lami cégek adtak a volt miniszterelnök apjának több százmillió forintos szerző­déseket? A két politikus fiai egyébként nem kapnak megrendeléseket állami cé­gektől.­­ Tartja azt az ígéretét, hogy ha nem lépik át az európai parlamenti választáson az öt százalé­kot, akkor lemond? - Tartom, bár úgy látom, nincs ilyen veszély. Az SZDSZ eredeti célja, a két mandátum elérése, reális.­­ És mit jósol a többi pártnak? - A többi párttal most nem foglalko­zom, engem a liberális szavazók érde­kelnek.Haszán Zoltán-Tóth Ákos

Next