Népszabadság, 2004. július (62. évfolyam, 152-178. szám)
2004-07-21 / 169. szám
4 2004. JÚLIUS 21., SZERDA kerékvilág Francia matematika A G5, G3 és G2 után jön a G4, amelynek ülése egy kicsit ráz Új modelljeinek eltérő kialakításaival a Citroen folytatja eddigi stratégiáját és erősen különböző stílusú autókkal próbál megfelelni a markánsan különböző vásárlói igényeknek. Merész vállalkozás. Miközben a gyártók egységes arculattal és ennek köszönhetően sokszor unalmasan egyforma autókkal jelennek meg, a Citroen - a másik francia avantgárd márkához, a Renault-hoz hasonlóan - bátran alkot, és a különböző kategóriákhoz illő karosszériákkal öltözteti fel autóit. Kétajtós, C2-es minije szinte csak jelvényében hasonlít nagyobb testvérére, az ötajtós és családiasabb C3-asra, és az igazán karakteres és talán túlságosan is sokoldalú Plurielre, amely megpróbálja egyesíteni a kupé, a kabrió, a pickup és a strandkocsi előnyeit. Nem szokványos az őszi Párizsi Autószalonon bemutatásra kerülő két középkategóriás újdonsága, a C4 ötajtós ferde hátú és kupé változata sem. Mindkettő határozott, egyéni stílust képvisel, amíg az ötajtós változatnál a lekerekített formák, a kupé esetében az élesebb vonások dominálnak. A letisztult és lendületes forma garantálja a Citroennél már hagyományos aerodinamikai tulajdonságokat. A szélcsatornának és a mérnököknek köszönhetően a C4-es mindkét változata a kategóriájában rekordnak számító 0,28-as légellenállási együtthatóval rendelkezik, ami alacsonyabb fogyasztást és alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást eredményez. A külső visszapillantó tükrök zászlóformájának és az oldalsó ablakok réteges kialakításának köszönhetően lényegesen kevesebb zaj szűrődik be az utastérbe, ami az akusztikai kényelmet is javítja. A C4 utasterének high-tech stílusa is harmonizál a műszerfal letisztult vonalaival, miközben egyszerű és ergonomikus megoldásokat kínál. A rögzített egyrészű kormány központi helyen öszszesíti a legfontosabb, vezetést segítő funkciókat (sebességkorlátozó és tempómat) és kényelmi berendezéseket (audiorendszer, telefon). A kormányon található rögzített rész lehetővé teszi a vezető testfelépítéséhez illeszkedő légzsák beszerelését. A műszerfal közepén található áttetsző kijelző a kinti fényt áteresztő lemezen jeleníti meg az információkat. Mivel a kijelző fényereje így igazodik a külső fényviszonyokhoz, a megjelenő információk minden körülmények között jól olvashatók. A véletlen sávelhagyásra figyelmeztető jelzés autópályán vagy autóúton jelzi, ha a gépkocsi átlépte akár a terelőakár a záróvonalat anélkül, hogy indexelt volna. Ha a vezető véletlenül nem figyel, az ülésébe szerelt vibráló elem figyelmezteti a vonal átlépésének megfelelő oldalon. A kétfunkciós irányítható xenonfényszórók (távolsági és tompított fény), melyek általában magasabb kategóriájú modellek felszerelései, optimális világítást tesznek lehetővé kanyarodáskor. A C4 további két, kategóriájában kevésbé jellemző felszerelést kínál, a sebességkorlátozó berendezést és az alacsony abroncsnyomás kijelzését. A C4-es már bevezetésétől kezdve öt benzinmotorral készül: az 1.4i 16V-től 2.0i 16V-ig, 90 LE-től 180 LE-ig terjedő teljesítménnyel, valamint három legújabb generációs HDi dízelmotoros változattal, melyek teljesítménye 92 LE-től 138 LE-ig terjed. A motorok többsége Euro IV-es környezetvédelmi besorolásúak, ráadásul a C4-essel a Citroen a részecskeszűrővel felszerelt modellek kínálatát is bővíti. B.J. A szélcsatornának és a mérnököknek köszönhetően a C4-es mindkét változata a kategóriájában rekordnak számító 0,28-as légellenállási együtthatóval rendelkezik Lesz szervizharc? Megrohamozzák-e az osztrák autósok a határon túli szervizeket és biztosítókat? A nyugat-európainál alacsonyabb szlovákiai és magyarországi munkadíjak miatt kétségtelenül olcsóbb megoldás lenne, ám kérdés, hogy hányan élnek majd a lehetőséggel. A legnagyobb osztrák biztosítótársaságok nem szándékozzák a jövőben sem a keleti szomszédok műhelyeibe szállítani a károsultak sérült járműveit - határolták el magukat sorban az érintettek, elutasítva ezzel a VAV Biztosítási Részvénytársaság kétségkívül költségcsökkentő ötletét. A hamburgi VHV ausztriai leánycége a minap azzal a gondolattal állt elő, hogy az egyre magasabbra kúszó autójavítási költségeket jócskán le lehetne faragni, ha a sérült járműveket összegyűjtenék, és egy határon túli műhelybe szállítanák. A kétségbeesett ötlet oka, hogy míg a javítási költségek Ausztriában folyamatosan növekednek - az idén 4,4 százalékkal -, a biztosítók már csak az óriási verseny miatt is kénytelenek visszafogni magukat a díjemeléssel, miközben az ügyfelek ugyancsak sokallják a díjakat. Norbert Griesmayr, a VAV vezérigazgatója szerint a határon túliak - és itt elsősorban a pozsonyi szervizekre gondol - lényegesen olcsóbbak, nemcsak az alacsonyabb órabér, hanem a szellemesebb megoldások miatt is. Akinek volt alkalma Ausztriában gépkocsit - avagy bármilyen más gépet - javíttatni, az tudja, hogy itt a legkisebb hiba esetén is új alkatrészt építenek be. „Odaát" - érvel a javíttatási turizmus szószólója - nem feltétlenül cserélik ki a szélvédőt, ha arra kő csapódott fel. A csere Ausztriában 5-600 euróba is belekerül, míg ha szépen megcsiszolnák, az kijönne 100-ból. Ez azonban itt nem divat. Ugyanez vonatkozik az éppen csak karcolt, megnyomott karosszériára. Ha tehát ilyen munkákra rá lehetne venni a hazai szerelőket, akkor valóban nem lenne értelme a sérült autók utaztatásának. Ez utóbbi ötletet a nagy biztosítók elsősorban arra hivatkozva vetik el, hogy AZ OSZTRÁK műhelyek csaknem 90 eurós (22 ezer Ft-os) órabérrel dolgoznak. Magyarországon általában 20-40 eurónak megfelelő rezsiórabért számítanak fel a márkaszervizekben, ennél is alacsonyabb sok kis műhely tarifája, számlával együtt. a biztosítottnak joga van a szabad műhelyválasztásra. Mások - a gazdasági kamara, a fogyasztóvédelem - arra figyelmeztetnek, hogy jogi viták lehetnek a garancia érvényesítése körül. Az intelem már nem is annyira a biztosítási ügyekre, a nagy cégekre vonatkozik, inkább szól a magánszemélyeknek, akik már régen felfedezték a határ közeli szlovák - és magyar műhelyek előnyeit. Ők vállalják az esetleges nyelvi nehézségeket is inkább, mint az osztrák műhelyek csaknem 90 eurós (22 ezer Ft-os) órabérét. Magyarországon általában 20-40 eurónak megfelelő rezsiórabért számítanak fel a márkaszervizekben, ennél is alacsonyabb sok kis műhely számlás tarifája. Ha a nagyok (egyelőre) el is vetik az ötletet, van biztosító, amelyet foglalkoztat a megvalósítás. A majdani javíttatás e módját szerződésbe foglalnák, és a határon túli szervizelést vállaló ügyfél e hajlandósága jutalmául eleve 20-30 százalékkal alacsonyabb tarifát fizetne. Vagyis a biztosító kétféle szerződésváltozatot ajánlana - az eredeti, drágább osztrákot és az olcsóbb, külföldi javítást tartalmazót. Az ötletgazda nem tart attól, hogy a közeli jövőben a munkadíjak kiegyenlítődnének. Erre garancia, hogy a határon túl jóval alacsonyabb adó sújtja az autójavítókat, no és a bérköltségek közti majdnem 50 százalékos eltérés se tűnik el egyik napról a másikra. Az osztrák biztosítók gépkocsijavításra kiadott éves költsége meghaladja az egytrlliárd eurót, ennek egyharmada megtakarítható - állítja Norbert Griesmayer. Egyéb lidérces álmaik is vannak az osztrák biztosítóknak. Az tudniillik, hogy bármikor megjelenhetnek a piacon az újonnan felvett EU-tagállamok biztosítói, és alákínálhatnak az ausztriai tarifáknak. Ahhoz, hogy sikerük legyen, nem elég az olcsóbb ár, valószínűleg nem ártana az ügyintézésben, az ügyfelek kezelésében megközelíteni az ausztriai színvonalat. Akinek nem volt még kalandja magyarországi biztosítóval, az persze mit sem tud a nehézségekről. A Bécs 14. kerületében lévő kis autószerviz tulajdonosa már elvesztette e tekintetben ártatlanságát. Történt ugyanis, hogy egy pórul járt magyar gyors segítségért fordult hozzá. Az illető - soproni lízingcégtől bérelt - kocsiján reggel letört bal oldali tükröt talált, igaz, a szélvédőn rendőrségi értesítő is volt. A papír ellenében a rendőrségen készséggel közölték az éjszakai „kaland" elkövetőjének nevét, biztosítóját, kötvényének számát. Ám ennél többet az adatvédelem miatt nem kötöttek az orrára. A készséges szerelőnek ennyi elég volt, az adatokat a biztosítónál ellenőrizte, minden stimmelt. A jó nevű, nagy osztrák biztosító kárbecslője kijött, fényképezett, a szerelő megvette és feltette az új tükröt, ami nélkül Sopronig is bajos lett volna eljutni. Az ügyfélnek Ausztriában ez egy centjébe se kerül, az ügy a szerelő és a biztosító között rendeződik. Hacsak... Ezúttal kiderült, hogy az illető ellen megindult a rendőrségi eljárás. Nem tagadja ugyan, hogy a helyszínen járt, de a károkozásról nem akar tudni. A biztosító pedig csak akkor fizet, ha ügyfele elismeri a kárt, vagy ha a rendőrségi eljárás lezárult. Minimum háromnegyed év. Semmi baj, a magyar kocsinak van cascója, majd az fedezi az önrész levonásával a kárt. A soproni lízingcég rögtön intézkedik, majd széttárja a karját: a Garancia Biztosító nem fogadja el az osztrákok fotóját, s csak akkor fizetne, ha az ő kárbecslője fényképezett volna. A kör bezárult, a károsult a jóhiszemű osztrák szerelő és a Garancia Biztosító vagyonokat cascóra költő ügyfele. Mindketten le fognak beszélni minden osztrákot arról, hogy magyar biztosítónál kössenek szerződést. Bécs, 2004. július.................................... Szászi Júlia NÉPSZABADSÁG AGEA: közös lista, először Az Európai Autógyártók Szövetsége először hozta nyilvánosságra az immár új tagországokkal kibővített és az EFTA- eladásokat is tartalmazó összesített féléves statisztikáját. Az ACEA adatai szerint 2004 első felében 8,28 millió új személygépkocsi kelt el az európai piacon, ami 3,5 százalékkal több, mint a tavalyi év azonos időszakában. A várakozásoknak megfelelően múlóban van a receszszió, amit a növekvő energiafelhasználás és acélipari termelés mellett az autóeladások is igazolnak. Ami meglepő, hogy az eddig jóval az európai átlag felett teljesítő kelet-európai országokban lassult a tempó, bár az 5,9 százalékkal még mindig megelőzik a korábbi tagok és az EFTA-országok átlagát. A legnagyobb mértékű, pontosan 23,7 százalékos növekedés Dániában volt, ahol ebben az évben 58,4 ezer autót adtak el. A kontinens legnagyobb piacán, Németországban 1,656 millió kocsit értékesítettek a kereskedők, ami 1,3 százalékos visszaesést jelent. A második helyezett olaszoknál az év első felében 1,29 millió új autó kelt el, ami az európai átlaggal közel azonos, mintegy 3,1 százalékos növekedést jelent, miközben a franciáknál 1,06 mllió darabbal stagnáltak az eladások. Európa legkisebb piacán, Litvániában volt a legnagyobb arányú a növekedés mértéke: az idén eladott 4687 új személyautó 36,2 százalékos bővülést jelent. 2004-ben a csehek 67,7 ezer új gépkocsit vásároltak, majdnem tízezerrel kevesebbet, mint tavaly, ezzel Európában ott regisztrálták a legnagyobb mértékű - mínusz 11,8 százalékos - csökkenést. Az unióhoz májusban csatlakozott országok közül a lengyeleké a legnagyobb piac, ott az év első felében 192 ezer kocsi kelt el, ami 12,5 százalékos növekedést jelent. A magyarországi személyautó-eladások 3,1 százalékos növekedése jóval elmarad a korábbi évek ütemétől: 2004 első hat hónapjában 105 ezer új személygépkocsi kelt el. Boros Jenő ■ ÚJ SZEMÉLYAUTÓK PIACA EURÓPÁBAN (millió darab, változás százalékban) Április Május Június ____ 2003 2004 Forrás: ACEA NépszABADSÁG-grafika A MÁRKÁK FRONTJÁN Az európai forgalomba helyezések számát tekintve a Volkswagen-csoport vezet 1,38 millió autóval, a konszernen belül a Volkswagen márka 755 ezer új gépkocsit, az Audi 284 ezret, a Seat 200 ezret, a Skoda 127 ezret adott el. A második legnagyobb európai egyesülés, a PSA 1,12 millió Peugeot-t és Citroent értékesített, a harmadik francia márka, a Renault modelljeiből 811 ezer kelt el. Miközben a klaszszikus európai márkák értékesítései szinte stagnálnak, a tavalyinál 12 százalékkal több japán és 22,3 százalékkal több dél-koreai autó kelt el Európában. A márkák közül a növekedés mértékében a Jaguar vezet 36,4 százalékkal a dél-koreai Daewoo előtt, amely 33,5 százalékkal a második, majd a japán Mazda következik 28,9 százalékkal. A legnagyobb mértékű visszaesést, mintegy 7,2 százalékot az MG Rover szenvedte el: a patinás brit márka modelljeiből idén 67 ezer kelt el. Kerékvilág-szerkesztő: Boros Jenő Hirdetési ügyekben felvilágosítás: Váczi Péter termékmenedzsernél a 436-4459-es telefonszámon.