Népszabadság, 2004. október (62. évfolyam, 230-254. szám)
2004-10-13 / 240. szám
4 2004. OKTÓBER 13., SZERDA kerékvilág Aranyszárny Villanyhajtással tolat Tekintélyt parancsoló óriás, kétkerekű fényűzés vagy motoripari képtelenség? Legalább annyira nehéz eldönteni, mint a harminc éve bemutatott Gold Winget. Nem véletlen, hogy a gyár éppen motorkerékpárjainak ismertető jelét, a szárny szimbólumot választotta típusjelzésként, amikor 1974 őszén előrukkolt az első változattal, a GLICOO-vel. Négyhengeres bokszermotorjával, kényelmes, csípőtámaszos nyergével már a kezdetekkor is feltűnést keltett a legnagyobb túramotorok között. A konkurencia azóta folyamatosan ott lohol a Honda csúcsmodelljének nyomában, ezért a gyár az elmúlt évtizedek során nem csupán köbcentihalmozással tartotta életben a motorok Mercedesét. Az erőfeszítések nem hiábavalók, hiszen egy BMW K1200LT vagy egy Harley- Davidson Electra Glide csupán lelkes próbálkozásnak tűnhet a Honda zászlóshajója mellett. A folyamatosan hizlalt erőforráshoz mindig a kor legfeltűnőbb, és a prémiumkategóriás autók komfortjához legközelebb álló felépítményét párosítják. Hagyományos értelemben vett áramvonalidomokról a Gold Wing esetében kár is beszélni, hiszen a formán és az ergonómián túl a kényeztető kétkerekű már a nyolcvanas évek elején elkezdett a technikai tartalom irányába fejlődni. A harmadik generációtól kezdve számos extraszerelvénnyel és korát meghaladó újításokkal tartotta fenn maga körül az érdeklődést. Az 1988-ban megjelent GL1500-as talán a legismertebb Gold Wing a mai napig. Tehetősebb országokban népes rajongótábora van. Legtöbbször ötvenes örökifjú házaspárok választják, és tekernek tízezer kilométert nyaranta az egymilliónál átforduló kilométer-számlálóba. Itthon ma is valódi szenzációnak számít, amikor végigpöfögnek vele a Balaton-parton, és a kedvenc slágereiket hallgatják a fedélzeti rádión. A legnagyobb Honda erőssége éppen az, hogy még a motorozástól idegenkedők is szájtátva nézik, irigykednek, és titkon még azok is a nyergébe vágynak, akik megmosolyogják a méretei miatt. A fejlesztőcsapat tagjai feltehetőleg együtt ebédelnek az autós részleg „belsőépítészeivel", aztán vastag ceruzával kezdenek a következő aranyszárnú tervezésébe. A hagyományos csomagtartó dobozokból fokozatosan oldaltámaszokkal határolt, kényelmesen párnázott utasfotelt fejlesztettek, amelyben ezer kilométert utazni, enni, illetve zenét hallgatni éppúgy nem nagy mutatvány, mint végigaludni a monoton útszakaszokat. A Gold Wing, az átlagos vasparipákkal ellentétben - jó limuzin módjára - nagyobb kényelmet kínál utasának, mint vezetőjének. Persze pilótaként sem egyhangú a winges élet. A vezető és utasa közötti vagy a motoros társakkal váltott szavakat csaknem két évtizede fedélzeti kommunikációs rendszer és beépített adó-vevő továbbítja, a szórakozásról pedig hifi minőségű, CD-tárral rendelhető audioberendezés gondoskodik. A tengernyi kapcsoló és elektromos eszköz teljesen előálló, jóllehet az utazást egyébként megkeserítő égi áldást csak ritkán tapasztalják a luxusmotoron ülők, mert az állítható, kirakat méretű szélvédő és trükkös borítás a leváló légörvényeket kihasználva már városi tempónál is óv a megázástól. A vezető fázós kezét több fokozatban állítható markolatfűtés melegíti, de utasa sem hűl ki a nyeregbe, hála a beépített fűtőrendszernek. A harmincadik évfordulón megjelenő jubileumi sorozat alig tér el a 2001-ben bemutatott GL1800-astól. A hathengeres, 117 lóerős és 167 Nm-t mozgósító bébibálna tenyérnyi folyadékkristályos kijelzőjén indításkor születésnapi logó jelzi, hogy a divatváltozásokra fittyet hányó koncepció krisztusi korba lépett. És hogy lehet-e vezetni egy félautónyi motort? A száznyolcvan kilós sportmotorok korában sokan félve közelítenek a négyszáz kilónyi menetkész tömegű nagyvashoz. A kétkedőket megtévesztik a számok. Azt még egy lelkes eladási szakember sem állítja, hogy néhány szűk fordulóban nem fog gyöngyözni a vezető homloka, de biztonságos üléspozíciója és a hengerelrendezésből adódó alacsony súlypontja miatt csak hirtelen mozdulatokkal fektethető oldalra a gép. Autópályán használhatjuk a sebességtartó automatát, gombnyomással finomíthatjuk a futóművet, lassításkor véd az ABS és a kombinált fékrendszer, parkolni pedig nem nehezebb vele, mint egy középkategóriás autóval. Sőt, a villanyhajtású hátramenetet kapcsolva akár egy Polski Fiat helyét is gond nélkül foglalhatjuk el a Gold Winggel. Zách Dániel A harmincéves születésnapra készült Honda Gold Wing motorkerékpár Az 1974-es ősmodell A jelenleg is gyártott változat A műszerfal is inkább autóhoz illő HIRDETÉS A sport nem csupán szabadidős tevékenység, hanem életforma, sőt szenvedély. A lagúna Sport limitált szériában ezt Ön is átélheti! A gazdag felszereltség része az Alcantara-kör üléshuzat, a napfénytető, az esőérzékelős ablaktörlő, a hátsó spoiler, a 17* könnyűfém keréktárcsa és az állítható sportülések. Emellett nagy teljesítményű dCi motorok széles választéka garantálja a kimagasló vezetési élményt kategóriájának legbiztonságosabb autójában. Próbáljon ki Ön is egy új Sportot már 5 190 000 Ft-tal, maximum 4,99 V6-os THM - mel! www.renaultásu Renault Lagúna. Stílus, érzékkel Lagúna Sport limitált széria •V r ' i^t * készletekjéig rnrt-nyn. i mmBcokon CwTn&r&m fihrqvc’vyében változhat. A részetekről Cfdektödjon markakercskrtCK r.kbrn. Lottyasztas Jtfcr/IOC u*’ vegv**- vérokr '.6; országúti 4.G-4LS; COj-kihocsingjlnv ISO-704 (változattól fürgwn). A képen látható autó tHurrtravita. NÉPSZABADSÁG Túl a százezrediken A Mazda-központ melletti Ujina 1 üzem szerelőszalagjáról legördült a százezredik RX8-as sportkocsi. A modellt 2003 áprilisában kezdték sorozatban gyártani, ezzel már másodszor került a Guinness Rekordok Könyvébe a japán cég, hiszen nyitott tetős, kétüléses MX5- öse minden idők legkelendőbb sportkocsija, ami 750 ezres eladást jelent. A Mazda RX8-as 2003 áprilisában mutatkozott be Japánban, mára pedig több mint 20 ország piacán kínálják. Az összesített eladások 2004 augusztusára már meghaladták Japánban a 23 ezer, az Amerikai Egyesült Államokban a 29 ezer, míg Európában a 18 ezer darabot. A Mazda RX8 modellt a többszörös díjnyertes, atmoszferikus Renesis motor hajtja. A bicikli marad MTI Környezetvédők élénk tiltakozását váltotta ki a Ford terve, hogy megsemmisíti korábban gyártott villanyautóit, így zárva le egy tiszta jármű fejlesztési fejezetét. A Ford már 2002-ben abbahagyta a Think Nordic nevezetű projektjét, amelynek keretében kis elektromos autókat gyártott, miközben bejelentette, hogy nem tervezi a már kész próbajárművek értékesítését sem. A befejezés miatt a Greenpeace aktivistái, tiltakozásul a Think projekt teljes felszámolására vonatkozó autógyártói döntés ellen, és hogy a környezetbarát válanyautókat, amelyekből összesen vagy 400 futhat még szerte a világon, a nagyvállalat likvidálni akarja, a Ford norvégiai központjának épületére másztak fel, miután korábban már San Franciscóban is hasonló akciót hajtottak végre. A szervezet szerint vásárlók egész sora vár arra, hogy az autókat birtokba vehesse és használhassa. Az amerikai autógyár azért nem akarja megtartani a kisautókat, hogy helyettük hagyományos benzines járműveit tudja értékesíteni. A Ford korábban azt közölte, hogy tesztelési céllal közlekedtetett elektromos autóit a kísérleti hároméves időszak után nem kívánja tovább üzemben tartani, az alternatív üzemanyagú járműipar fejlődésének nem a villanyautó a fejlesztési iránya. A környezetvédőknek nem kell elkeseredniük, hiszen továbbra is gyártják a villanyhajtású biciklit, ugyancsak Think néven. A Ford Think villanyhajtású kerékpárja