Népszabadság, 2004. október (62. évfolyam, 230-254. szám)

2004-10-13 / 240. szám

4 2004. OKTÓBER 13., SZERDA kerékvilág Aranyszárny Villanyhajtással tolat Tekintélyt parancsoló óriás, kétkerekű fény­űzés vagy motoripari képtelenség? Legalább annyira nehéz eldönteni, mint a harminc éve bemutatott Gold Winget. N­em véletlen, hogy a gyár éppen motorke­rékpárjainak ismertető jelét, a szárny szimbó­lumot választotta tí­pusjelzésként, amikor 1974 őszén előrukkolt az első változattal, a GLICOO-vel. Négy­­hengeres bokszermotorjával, kényel­mes, csípőtámaszos nyergével már a kezdetekkor is feltűnést keltett a legna­gyobb túramotorok között. A konkurencia azóta folyamatosan ott lohol a Honda csúcsmodelljének nyo­mában, ezért a gyár az elmúlt évtizedek során nem csupán köbcentihalmozással tartotta életben a motorok Mercedesét. Az erőfeszítések nem hiábavalók, hiszen egy BMW K1200LT vagy egy Harley- Davidson Electra Glide csupán lelkes próbálkozásnak tűnhet a Honda zász­lóshajója mellett. A folyamatosan hizlalt erőforráshoz mindig a kor legfeltűnőbb, és a prémiumkategóriás autók komfort­jához legközelebb álló felépítményét pá­rosítják. Hagyományos értelemben vett áramvonalidomokról a Gold Wing ese­tében kár is beszélni, hiszen a formán és az ergonómián túl a kényeztető kétkere­kű már a nyolcvanas évek elején elkez­dett a technikai tartalom irányába fejlőd­ni. A harmadik generációtól kezdve szá­mos extraszerelvénnyel és korát megha­ladó újításokkal tartotta fenn maga kö­rül az érdeklődést. Az 1988-ban megjelent GL1500-as ta­lán a legismertebb Gold Wing a mai na­pig. Tehetősebb országokban népes ra­jongótábora van. Legtöbbször ötvenes örökifjú házaspárok választják, és teker­nek tízezer kilométert nyaranta az egy­milliónál átforduló kilométer-számláló­ba. Itthon ma is valódi szenzációnak szá­mít, amikor végigpöfögnek vele a Bala­­ton-parton, és a kedvenc slágereiket hallgatják a fedélzeti rádión. A legna­gyobb Honda erőssége éppen az, hogy még a motorozástól idegenkedők is száj­­tátva nézik, irigykednek, és titkon még azok is a nyergébe vágynak, akik meg­mosolyogják a méretei miatt. A fejlesztőcsapat tagjai feltehetőleg együtt ebédelnek az autós részleg „bel­sőépítészeivel", aztán vastag ceruzával kezdenek a következő aranyszárnú ter­vezésébe. A hagyományos csomagtartó dobozokból fokozatosan oldaltáma­szokkal határolt, kényelmesen párná­zott utasfotelt fejlesztettek, amelyben ezer kilométert utazni, enni, illetve ze­nét hallgatni éppúgy nem nagy mutat­vány, mint végigaludni a monoton út­szakaszokat. A Gold Wing, az átlagos vasparipákkal ellentétben - jó limuzin módjára - nagyobb kényelmet kínál utasának, mint vezetőjének. Persze pi­lótaként sem egyhangú a winges élet. A vezető és utasa közötti vagy a motoros társakkal váltott szavakat csaknem két évtizede fedélzeti kommunikációs rendszer és beépített adó-vevő továb­bítja, a szórakozásról pedig hifi minősé­gű, CD-tárral rendelhető audioberen­­dezés gondoskodik. A tengernyi kapcsoló és elektromos eszköz teljesen előálló, jóllehet az utazást egyébként megkeserítő égi áldást csak ritkán tapasztalják a luxusmotoron ülők, mert az állítható, kirakat méretű szélvédő és trükkös borítás a leváló légörvényeket kihasználva már városi tempónál is óv a megázástól. A vezető fázós kezét több fo­kozatban állítható markolatfűtés mele­gíti, de utasa sem hűl ki a nyeregbe, hála a beépített fűtőrendszernek. A harmincadik évfordulón megjelenő jubileumi sorozat alig tér el a 2001-ben bemutatott GL1800-astól. A hathenge­res, 117 lóerős és 167 Nm-t mozgósító bébibálna tenyérnyi folyadékkristályos kijelzőjén indításkor születésnapi logó jelzi, hogy a divatváltozásokra fittyet hányó koncepció krisztusi korba lépett. És hogy lehet-e vezetni egy félautónyi motort? A száznyolcvan kilós sportmo­torok korában sokan félve közelítenek a négyszáz kilónyi menetkész tömegű nagyvashoz. A kétkedőket megtévesztik a számok. Azt még egy lelkes eladási szakember sem állítja, hogy néhány szűk fordulóban nem fog gyöngyözni a veze­tő homloka, de biztonságos üléspozíciója és a hengerelrendezésből adódó ala­csony súlypontja miatt csak hirtelen mozdulatokkal fektethető oldalra a gép. Autópályán használhatjuk a sebességtar­tó automatát, gombnyomással finomít­hatjuk a futóművet, lassításkor véd az ABS és a kombinált fékrendszer, parkol­ni pedig nem nehezebb vele, mint egy középkategóriás autóval. Sőt, a villany­hajtású hátramenetet kapcsolva akár egy Polski Fiat helyét is gond nélkül foglal­hatjuk el a Gold Winggel. Zách Dániel A harmincéves születésnapra készült Honda Gold Wing motorkerékpár Az 1974-es ősmodell A jelenleg is gyártott változat A műszerfal is inkább autóhoz illő HIRDETÉS A sport nem csupán szabadidős tevé­kenység, hanem életforma, sőt szenvedély. A lagúna Sport limitált szériában ezt Ön is átélheti! A gazdag felszereltség része az Alcantara-kör üléshuzat, a napfénytető, az eső­­érzékelős ablaktörlő, a hátsó spoiler, a 17* könnyűfém keréktárcsa és az állítható sportülések. Emellett nagy teljesítményű dCi motorok széles választéka garantálja a kimagasló vezetési élményt kategóriájának leg­biztonságosabb autójában. Próbál­jon ki Ön is egy új Sportot­­ már 5 190 000 Ft-tal, maximum 4,99­ V6-os THM - me­l! www.renaultásu Renault Lagúna. Stílus, érzékkel Lagúna Sport limitált széria •V r ' i^t * készlet­ekjéig rnrt-nyn. i mmBcokon CwTn&r&m fihrqvc’vyében változhat. A részetekről Cfdektödjon markakercskrtCK­ r.kbrn. Lottyasztas Jtfcr/IOC u*’ vegv**- vérokr '.6; országúti 4.G-4LS; COj-kihocsingjl­nv ISO-704 (változattól für­gwn). A képen látható autó tHurrtravita. NÉPSZABADSÁG Túl a százezrediken A Mazda-központ melletti Ujina 1 üzem szerelőszalagjáról legördült a százezre­dik RX8-as sportkocsi. A modellt 2003 áprilisában kezdték sorozatban gyárta­ni, ezzel már másodszor került a Guinness Rekordok Könyvébe a japán cég, hiszen nyitott tetős, kétüléses MX5- öse minden idők legkelendőbb sportko­csija, ami 750 ezres eladást jelent. A Maz­da RX8-as 2003 áprilisában mutatkozott be Japánban, mára pedig több mint 20 ország piacán kínálják. Az összesített el­adások 2004 augusztusára már megha­ladták Japánban a 23 ezer, az Amerikai Egyesült Államokban a 29 ezer, míg Eu­rópában a 18 ezer darabot. A Mazda RX8 modellt a többszörös díjnyertes, atmosz­ferikus Renesis motor hajtja. A bicikli marad MTI Környezetvédők élénk tiltakozását váltotta ki a Ford terve, hogy megsem­misíti korábban gyártott villanyautóit, így zárva le egy tiszta jármű fejlesztési fejezetét. A Ford már 2002-ben abbahagyta a Think Nordic nevezetű projektjét, amelynek keretében kis elektromos au­tókat gyártott, miközben bejelentette, hogy nem tervezi a már kész próbajár­művek értékesítését sem. A befejezés mi­att a Greenpeace aktivistái, tiltakozásul a Think projekt teljes felszámolására vo­natkozó autógyártói döntés ellen, és hogy a környezetbarát válanyautókat, amelyekből összesen vagy 400 futhat még szerte a világon, a nagyvállalat likvi­dálni akarja, a Ford norvégiai központjá­nak épületére másztak fel, miután koráb­ban már San Franciscóban is hasonló ak­ciót hajtottak végre. A szervezet szerint vásárlók egész sora vár arra, hogy az au­tókat birtokba vehesse és használhassa. Az amerikai autógyár azért nem akarja megtartani a kisautókat, hogy helyettük hagyományos benzines járműveit tudja értékesíteni. A Ford korábban azt közölte, hogy tesztelési céllal közlekedtetett elekt­romos autóit a kísérleti hároméves idő­szak után nem kívánja tovább üzemben tartani, az alternatív üzemanyagú jármű­ipar fejlődésének nem a villanyautó a fej­lesztési iránya. A környezetvédőknek nem kell elkeseredniük, hiszen továbbra is gyártják a villanyhajtású biciklit, ugyancsak Think néven. A Ford Think villanyhajtású kerékpárja

Next