Népszabadság, 2004. október (62. évfolyam, 230-254. szám)

2004-10-13 / 240. szám

­ Miért váltott a GM? Chevrolet lett a Daewookból az egy multinacionális cég, a neve General Motors, ilyen néven azonban nem gyárta­nak személyautót, ezért sok márkája közül a Chevroletet fejleszti globálissá, p­iacon is meghatáro­zóak. A General Motorshoz tartozik a német Opel, a brit Vauxhall, a svéd Saab, az amerikai Buick, Cadillac, Chevrolet, Oldsmobile, Pontiac, Saturn, a kanadai Acadian és az ausztrál Holden. Ezeken kívül még a következő márkákban ren­delkezik résztulajdonnal: Fiat (10%), Isuzu (12%), Subaru Fuji Heavy Industries (20%), Suzuki (20%), GM Daewoo Autó (42%). Készülnek GMC jelzéssel terepjárók, teherautók, buszok. A General Motors tavaly 8,24 millió gép­kocsit gyártott, ebből 3,6 millió volt Chevrolet, a márka hetven országban van jelen. A Louis Chevrolet autóver­senyzőről elnevezett márkát 1911-ben alapították a Michigan állambeli Det­­roitban. A Chevrolet Motor Companyt 917-ben szerezte meg a General Mo­tors, miközben a második helyezett To­yota és a harmadik Ford sokkal köny­­nyebb helyzetben van, mivel konszern­nevük és autójuk márkája azonos. A General Motorsnak azért sem könnyű, mert a cég rövidítése egybecseng a nap­jainkban terjedő, génmanipulált és an­golosan ugyancsak dzsi-em-nek hangzó­­termékekkel. Magyar hasonlóság is volt, hiszen korábban a gazdasági miniszté­rium kezdőbetűi is azonosak voltak. De hát nem emiatt változtat stratégiát és csi­nál világmárkát a Chevroletből az 1908. szeptember 16-án alapított General Mo­tors.­hevrolet-jelvénnyel árusítják az ausztrál és a japán piacokon a Suzuki Igniseket csakúgy, mint a Togliattiban gyártott Lada terepjárókat az orosz pia­con. Argentínában és Brazíliában Chev­roletként forgalmazzák az Európában Opelként, illetve Vauxhallként ismert Astra-, Corsa-, Meriva- és Zafira-mo­­delleket. Most a GM-Daewoo által Dél-oreában gyártott autók következnek. A General Motors először 1972 és 1992 kö­zött működtetett vegyesvállalatot a Dae­wooval. Opel Kadett mintájú modelle­ket gyártottak Pontiac néven, ám ezeket 1993-ig csak a hazai és az észak-amerikai piacon forgalmazhatták. Az európai áru­sítás csak ezután indulhatott meg. A 2000 novemberében csődbe ment dél­koreai Daewoo-konszern négy autógyá­­ rából, a Bupyong, Kunsan, Changon, il­ letve Hanoi városában működő üze­mekből és kilenc vezérképviseletből 2002 októberében alakult a GM-Daewoo Auto & Technology Company. Az egy­milliós kapacitással rendelkező ve­gyesvállalat idén 400 ezer autót gyárt, ennek kétharmadát exportálta. Jövőre már valamennyi európai piacon Chev­rolet-jelvénnyel forgalmazzák a Dae­wookat, amelyek közül megújul a Matiz, és jön az egyelőre még S3X kódú, telje­sen új, sportos terepjáró.­­A magyarországi értékesítési hálózat mind az 53 szalonján lecserélik a zöld-fe­hér Daewoo-logókat kék-fehér-arany jel­vényekre. Az új dekoráció költségeit a GM-Europe közép- és kelet-európai köz­pontja állja, egy szalon „chevroletesítése" nem éri el a százezer forintot. A General Motors több tízmillió eurót költ a cégér­váltásra, amelynek következő lépcsője 1800 nyugat-európai kereskedőt érint. Boros Jenő : Egy klasszikus Bel Air 1957-ből, és a jövő modelljei, az M3X mini és az S3X terepjáró már Chevrolet-jelvénnyel készülnek NÉPSZABADSÁG A NÉVADÓ Az amerikai márka nevét egy francia autószerelőről, az 1878-ban született Louis- Joseph Chevrolet-ről kapta. Az Amerikába vándorolt Chevrolet (ejtsd: sevrolé) először a Buick gyári versenyzője lett, itt ismerte meg William Durant-t, aki a Cadillac, Buick és Oldsmobile márkákat birtokló General Motors alapítója. Durant anyagi problémák miatt 1910-ben kiszorult cége vezetéséből, ekkor Chevrolet-vel új autó gyártásába fogtak. A húszas évek végére - néha a csőd szélén táncolva - az Egyesült Államok legnagyobb autógyártójává nőtte ki magát a Chevrolet. Louis-Joseph Chevrolet Egy sikertelen próbakör után, 1905-ben kerékvilág 2004. OKTÓBER 13., SZERDA 3 Labdába is rúgnak világbajnokságot támogató dél-ko­reai Hyundai mellett a német Audi vál­lal egyre nagyobb szerepet a fociban. A Real Madrid és a Bayern München után a Manchester United klubjait is szpon­ zorálja az ingolstadti cég, amely két év­re 20 autót ad használatra. Mikael Silvestre például egy 100 ezer euró érté­kű A8-as Quattrót kapott 2006-ig. E­gy korábbi szerződés értelmében a Bayern Münchent hat éven keresztül ötven autóval támogatja az Audi, amely egy másik német márkát váltott a focicsapatnál. Az Opel tizenhárom­ven át tartó kapcsolatának utolsó évé­ben 15 millió eurót költött a Bayern Münchenre, amely első lépcsőben 5 millió eurós támogatást kap az Auditól. Az Opel korábban a Franciaországban rendezett labdarúgó-vb mellett a Paris Saint Germain és az Olympic Marseilles klubját támogatta. Liverpool játékosai Jaguarral jár­nak, a 2005-ig érvényes és huszonöt au­tóról szóló szerződést a Bank of Scotland finanszírozta. B. J. : Aygo és társai T­hierry Dombreval, a Toyota Motor Marketing Europe alelnöke bejelentet­te, hogy új minijük neve Aygo lesz. A modell érdekessége, hogy a Citroennel és a Peugeot-val közös gyárban készül majd. A csehországi Kolinban 2006-tól évente 200 ezer kisautó gördül le a sza­lagokról, ennek fele Toyota-jelvénnyel, 50-50 ezer pedig Peugeot 107-es és Cit­roen C1-es jelzéssel. Az új autó, amely a aris, a C2-es és a 206-os alá lesz pozício­nálva, egy izgalmas és dinamikus ki­egészítése a márkák modellpalettájá­nak, célközönsége pedig a fiatalabb korosztály nagyvárosi és egyedülálló tagjai, ezért is döntöttek az Aygo név mellett, amely az angol „I" és Go", ma­gyarul „Én" és „Menni" szavakból áll. B. J. Büntetett SUV-ok MTI Olaszország büntetőadóval kívánja kiszorítani az utakról a városi terepjáró­kat. Az olasz kormány külön adó kiveté­sét tervezi a városi használatú terepjárók­ra. A SUV-típusok korlátozása kedvezhet a Fiat eladásainak, viszont egészen bizto­san magára vonja a többi európai autó­gyártó haragját. Altero Matteoli a benzin­faló szörnyetegekre kivetett adóból be­folyt összeget a koros autók forgalomból történő kivonásának és környezetbarát új autókra való lecserélésének támogatására kívánja fordítani. Az olasz utakat hagyo­mányosan kisautók népesítették be, de az elmúlt években óriási népszerűségre tet­tek szert az olyan hatalmas járművek, mint a Porsche Cayenne vagy a BMW X5 luxusterepjáró. „Az adó nemcsak a kör­nyezetszennyezésre, de a városi dugók megelőzésére is megoldást kíván nyújta­­ ni" - jelentette ki Altero Matteoli a Corriere della Sera napilapnak. A hatalmas városi terepjárók az utca­kép szerves részét alkotják az Egyesült Államokban. Európában azonban ma­gukra vonták a környezetvédők és a pol­gármesterek haragját. A környezetvédők a túlzott szennyezést, a városi vezetők edig a kisebb autókra, gyalogosokra és kerékpárosokra jelentett veszélyt hoz­zák fel ellenük. Anglia után Franciaor­szág már megpróbálkozott egy hasonló büntetőadó bevezetésével, az azonban megbukott, mert a németek szerint az intézkedés előnyhöz juttatta volna az in­kább kisautókat gyártó francia autógyá­rakat. A tervezet érinti az Audi, a BMW, a Mercedes, a Land Rover, a Porsche Cayenne, a Volkswagen sportos sza­badidő autót. Hasonló hátrányba kerül­het a Ford Maverick és testvérmodellje, a Mazda Tribute, a Nissan Terrano, a Mitsubishi Pajero, a Hyundai Santa Fe és a Kia Sorrento, a Toyota Land Cruiser és a Lexus RX 300-as, amelyek az amerikai piac után Európában is egyre népsze­rűbbek. O­laszország a gépjármű környezet­­szennyezőanyag-kibocsátása, motorjá­nak hengerűrtartalma, üzembe helyezé­sének dátuma és a felhasznált üzem­anyagtípusa alapján kalkulált útdíjat ter­vez kivetni. Ez a megoldás szintén a Fiat­nak kedvezne, amelynek alacsony fo­gyasztású dízelautói a legnépszerűbbek közé tartoznak Olaszországban. HIRDETÉS www.ersteleasing.hu Hitelvonal: 06 40 555 444 Vásárolja meg autóját Erste Leasing hitellel és most visszakaphatja gépkocsija árát! KÖSSÖN GÉPJÁRMŰ-HITELSZERZŐDÉST ÚJ VAGY HASZNÁLT AUTÓRA AZ ERSTE LEASINGNÉL, és egyike lehet 5 ügyfelünknek, aki visszakapja autója vételárát. Az akció 2004. október 1-től november 30-ig tart.* HITELÜNKET KERESSE A GÉPJÁRMŰ-MÁRKA­KERESKEDŐKNÉL, VAGY AZ ERSTE BANK FIÓKJAIBAN. Részletekért hívja a 06 40 555 444-es Hitelvonalat. ♦Részletes feltételek a Játékszabályzatban találhatók. Jelen hirdetés nem minősül szerződéskötésre irányuló ajánlattételnek. ERSTES LEASING

Next