Népszabadság, 2005. február (63. évfolyam, 26-49. szám)

2005-02-17 / 40. szám

8 2005. FEBRUÁR 17., CSÜTÖRTÖK MAGYARORSZÁG NÉPSZABADSÁG Cincog és klimpírozgat a gyerek A diákok többsége kölcsönhangszeren gyakorol Bár a zeneiskolák forszírozzák, hogy diákjaik saját hangszert vegyenek, anyagi okok miatt a gyerekek többsége inkább kölcsönvett hegedűn és fuvolán gyakorol. Egyre nagyobb az érdeklődés a zeneta­­nulás iránt a diákok körében. Bár az is­koláskorú gyermekek száma folyamato­san csökken, a zeneiskolákba az idei tan­évben mégis kétezerrel több gyerek irat­kozott be a tavalyinál. A rendszerváltás óta csaknem a duplájára nőtt a zeneisko­lában tanulók száma: míg az 1989-90-es tanévben alig 70 ezer diák járt a többnyi­re délutáni foglalkozásokra, ma már több mint 130 ezer. - Főként az alsó tagozatosok tanulnak nagy számban zenét - mondja Ember Csaba, a Magyar Zeneiskolák és Művé­szeti Iskolák Szövetségének elnöke. Ké­sőbb ugyanis - a felső tagozaton, illetve a középiskolában­­ már inkább az infor­matika és a nyelvtanulás kerül előtérbe.­­ Pedig a muzikalitás az élet más terüle­tein való boldogulást is nagyban segíti. Aki zenét tanul, annak jobban megy a nyelvtanulás, de a matematika is - említ néhány példát Ember Csaba. Mint mondta: egyes kutatások szerint a zene az agy azon központjához kapcsolódik, ahová a sikerélmények is - így egy kel­lemes zene mindjárt sikerélmény forrá­sa is lehet. A zeneiskolák többek között ezért is forszírozzák, hogy a diákok saját hang­szeren gyakoroljanak otthon, mert ha egyszer már megvették a hegedűt vagy a fuvolát, minden bizonnyal később is játszanának rajta, még akár a zeneisko­lai tanulmányok után is. Ezt azonban csak kevés család engedheti meg magá­nak, ezért a diákok mintegy nyolcvan Az olcsó és a használt eszkö­zök a legkelendőbbek a hazai hangszerpiacon. Munkatársunktól A gitár és a szintetizátor a sláger a ha­zai hangszer-kereskedelemben. A kis­kereskedők, a gyártók és az importő­rök kínálatában azonban az oboanádak és a dobok között éppúgy válogathat­nak a hobbizenészek, ahogy a profi muzsikusok is megtalálhatják több millió forintba kerülő hegedűjüket, gordonkájukat. Egy másfél millió forintos zongorán kísérik minden héten a sztárjelöltek fellépését a Megasztár című versenyen. A hazai hangszerkereskedők forgalmá­nak döntő hányada azonban nem az ilyen - a piacon lévő egyéb modellek között drágának aligha számító - zon­gorához hasonló hangszerek eladásá­ból származik. A szakértők szerint - a három-négy milliárd forintos éves ár­bevételt elkönyvelő hangszer-kereske­delem mintegy kétszáz reprezentánsá­nál elérhető 40-50 termékcsoportból - a legkelendőbbek a hagyományos és az elektromos gitárok, százaléka kölcsönhangszeren tanul. A hangszerek ugyanis roppant drágák: egy fuvola 100-150 ezer forintnál kez­dődik, a hegedű több százezer forintba is kerülhet, egy pianínó legalább 600 ezer forint, nem beszélve a zongoráról, amit másfél millió forint alatt nem is nagyon lehet kapni. Az iskola viszont havi pár száz forintos bérleti díjért kel­A legolcsóbb, ezzel együtt évről évre egyre jobb minőségű kínai akusztikus gitárokhoz a zenélni vágyók már 13-15 ezer forintért is hozzájuthatnak. A klasszikus amerikai és japán gitárok ára 400-500 ezer forint is lehet. Igaz, egy-egy márkás használt példányhoz ennél akár negyven százalékkal ol­csóbban is hozzá lehet jutni. A hobbi­zenészeknek szánt legegyszerűbb elektromos basszusgitárokért 3040 ezer forintot kérnek. A professzionális modelleket viszont csak a valóban igé­nyesek tudják megfizetni. A nagy múl­tú gyártóktól származó egyedi dara­bok ára az egymillió forintot is megha­ladja. Sőt, a közelmúltban cserélt már gazdát hazánkban gitár 13 millió forin­tért is. Becslések szerint a vezető márkákat képviselő nagykereskedőktől évente egyenként 800-1000 gitár kerül első tu­lajdonosához. Úgy tartják, forgalmuk nagyobb is lehetne, de ma már a minő­ségi zeneszerszámokhoz külföldön esetenként olcsóbban is hozzá lehet jutni. A magyar boltokba döntő rész­ben a tengerentúlról érkező hangsze­rek árára ugyanis útközben gyakran 100-150 ezer forintnyi közvetítői díj is rárakódik. A klasszikus és modern hangszere­csönzi a hangszereket a diákoknak. Ma Magyarországon több mint ötszáz ze­neiskola működik (ezek felében csak zenét, a többiben más művészeteket is tanítanak). A zeneiskola nem összeté­vesztendő a zenei általános iskolával, ismertebb nevén a Kodály-iskolákkal, amelyekből mára alig száz maradt. A zeneiskolákba délutánonként járnak a két az elmúlt években egyaránt háttér­be szorították a számítógépek, iletve az olcsó és egyszerű szintetizátorok. Az amatőr zenészek és a kezdő zene­karok többnyire olcsó szoftverekkel, gépzongorákkal helyettesítik a hagyo­mányos hangszereket. Körükben a leg­népszerűbbek a 200 ezer forint alatt megvásárolható billentyűs hangszerek, gyerekek, és kivétel nélkül valamilyen hangszeren tanulnak játszani. A leg­népszerűbb a zongora és a hegedű, de a furulyázó és a fuvolázó diák sem ritka. Az utóbbi időben pedig egyre többen szeretnének megtanulni gitáron, szinte­tizátoron és különféle ütős hangszere­ken játszani (bár ez utóbbihoz a megle­hetősen drága felszerelést csak kevés is­kolában tudják a hallgatók rendelkezé­sére bocsátani). A szülőknek a zeneiskolai képzés költségének öt-tíz százalékát kell kifi­zetniük. Egy diák hegedűoktatása pél­dául­­ heti kétszer 30 vagy 45 perces egyéni foglalkozás, illetve kétszer 45 perc csoportos elmélet - évente mint­egy 230 ezer forintjába kerül az iskolá­nak, illetve fenntartójának. A közokta­tási törvény legutóbbi módosítása ér­telmében az újonnan beiratkozóknak már az állami támogatás legalább tíz százalékát elérő tandíjat kell fizetniük. A zenei általános iskolákban viszont - egy-két intézményt kivéve - nem tanul­nak hangszeren játszani a diákok, de az ének-zene tantárgyat magasabb óra­számban tanulják. Nem tudják ugyanis megvásárolni a drága hangszereket, ezért inkább valamelyik zeneiskolával működnek együtt. Hogy a zeneiskolák növendékei kö­zül hányan választanak maguknak ké­sőbb zenei pályát, arról nincsenek pon­tos adatok (de hamarosan ezt is felmé­rik). Ember Csaba az általa vezetett ba­lassagyarmati Rózsavölgyi Márk Mű­vészeti Iskola tapasztalatairól tudott beszámolni. Mint mondta: az elmúlt negyven év alatt az iskolában megfor­dult mintegy hatezer gyerek közül szá­zan választották a zenei pályát: zene­szerzőként tevékenykednek vagy zene­karban játszanak, esetleg zenetanárként dolgoznak, mint ő maga is, aki abba az iskolába tért vissza pedagógusnak, ahol annak idején megismerkedett a hang­szerekkel.Varga Dóra ÉVI TÍZEZER FORINTTAL csökkentették volna a költségvetési törvényben a művészeti iskolák állami támogatását, az alapfo­kú művészeti oktatást pedig kivették volna az önkormányzatok kötelező feladatai közül. Az iskolák tiltakozásának hatására azonban a képviselők végül úgy döntöttek: a zeneművészeti oktatás támogatása marad diákonként 105 ezer forint (ennyi volt tavaly, az idei évre vonatkozó tervezetben pedig 95 ezer forint szerepelt). A többi területen - például a tánc vagy a képzőművészet esetében - azonban valóban csökken a támo­gatás: a tavalyi 68 ezer forint helyett az idén 59 ezer lesz. Az alapfokú művészeti oktatás viszont továbbra is kötelező önkormányzati feladat maradt. Az oboánál népszerűbb a gitár óra közben: Dénes László tanítványát, Molnár Dávidot instruálja Az egyedi darabok ára magas Debreceni „tűzszünet" Debreceni tudósítónktól Az Európa kulturális fővárosa cím elnye­résére való felkészülés és az azzal össze­függő fejlesztések kérdésében „tűzszüne­tet" kötött egymással a Fidesz és az MSZP Debrecenben - jelentette be közös sajtótájékoztatón tegnap a cívisvárosban Halász János, a Fidesz és Csontos János, az MSZP parlamenti képviselője. Halász János elmondta: a politikusok­nak ezúttal túl kell lépniük a pártszem­pontokon, és együtt kell működniük an­nak érdekében, hogy Debrecen lehessen Európa kulturális fővárosa 2010-ben. Hozzátette: a parlament kulturális bizott­ságának alelnökeként azt javasolja, hogy ne csak a nyertes település, hanem 2006- tól mind a tizenegy pályázó város kap­hasson központi támogatást fontosabb kulturális beruházásaik megvalósítására. Arra a kérdésünkre, hogy a kultúrán kívül más várospolitikai ügyekben is el­képzelhető-e a két nagy párt együttmű­ködése a hajdú-bihari megyeszékhelyen, Csontos azt válaszolta: a cím elnyerésére olyan pályázat készült, amely egyben a település középtávú városfejlesztési kon­cepciója, ezért a „fegyverszünet" ellenére az MSZP-nek kritikus hangja marad ugyan a Fidesszel szemben, de a várost érintő legfontosabb ügyekben a két párt párbeszédre törekszik. Energiaszektor: sztrájk? Nő a feszültség az energiaszektorban: ha egy héten belül nem lesz megállapodás az ágazat mintegy húszezer dolgozójá­nak idei béremeléséről, a szakszerveze­tek a jövő csütörtökre tüntetést szervez­nek az ÁPV Rt. székháza elé, majd a tár­saságok külföldi tulajdonosainak mün­cheni, esseni és párizsi székhelyén is. Ha a demonstrációk hatástalanok marad­nak, vagyis a munkaadói szövetségek továbbra sem emelik jelenleg 6,5 száza­lékos bérfejlesztési ajánlatukat, a szak­­szervezetek február végén sztrájkfelhí­vást tesznek közzé. A társaságok gazdál­kodása alapján ugyanis indokoltnak tartják, hogy az idén nyolc százalékkal növekedjen a fizetés. Gál Rezső, a Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke a tárgyalások során azt tapasztal­ta, hogy „az egyezség legfőbb gátja az állami tulajdonú cégek merev magatar­tása". Ezt azzal magyarázza, hogy az ÁPV Rt. nem enged a 6,5 százalékból. Arról, hogy a szakszervezetek a legvég­ső eszközt is képesek bevetni a maga­sabb béremelés érdekében, az érdekvé­dő azt mondta: a villamosenergia-ipar­­ban működő külföldi cégek az idén 45 milliárd forint osztalékot visznek ki. Ugyanakkor a húszezer dolgozót képvi­selő szakszervezetek követelése mind­össze egymilliárd forintos tétel. K. J. E. Magukhoz láncolják sztárjaikat a tévék Egyre szigorúbb exkluzív szerződésekkel kötik magukhoz képernyőseiket a tévé­­társaságok. Az RTL Klub legutóbb valóságshow-inak állandó műsorvezető­jét, ám a jelenleg képernyős munka nél­küli Stohl András szereplését tiltotta le a köztévés Névshowr című produkcióban. Ugyanide nem mehetett el a szintén RTL klubos Détár Enikő. A három országos tévénél titokként kezelik azt, hogy kivel kötnek exkluzív szerződéseket. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója szerint a fő szabály az, hogy mindenkivel, aki rendszeresen szerepel a képernyőn. Emlékezete szerint még nem fordult elő, hogy valaki azért nem írt alá velük szerződést, mert abban védték a csatorna kizárólagosságát. A szerződések tartalma titok, de lénye­gében a tévétársaság szabhatja meg, hogy hol szerepelhet a műsorvezetőjük. Ha va­laki engedély nélkül szerepel a konkuren­ciánál, az a munkáját kockáztatja. Ezt a té­véknél azzal indokolják, hogy ha a csator­na milliókat költ valakinek a megismerte­tésére promóciókban, megvásárolt újság­felületekkel, akkor ne más csatornáknál arassák le ennek a hasznát, így a TV 2 szi­gorúan szabályozza a Megasztár éneke­seinek szereplését, hiszen - bár tehetsé­gekről van szó, de mégis - a tévé teremtett számukra kiugrási lehetőséget. Ugyanez a helyzet a valóságshow-k játékosaival, akiket általában a műsorok befejezése után további egy évig szerződés köt a té­vékhez, akár megjelennek a képernyőn, akár nem. A napi szappanoperák színé­szei is „féltett kincsei" a tévéknek, miként a hírolvasók is. Van több olyan műsorve­zető, aki már korábban is ismert volt, pél­dául színészként. Róluk a tévéknél azt mondják: a színházi fellépéseket nem szokták korlátozni. A tévés szereplés azonban más, hiszen a képernyős karrier a csatornákhoz köthető. A szerződésekben többeknél nemcsak egyeztetési, hanem szereplési kötelezett­ség is szerepel. Ennek nem tett eleget pél­dául a Való Világ egyik győztese, ami mi­att az RTL Klub visszatartotta többhavi apanázsát. Információnk szerint a megállapodá­sokban az elmúlt időszakban szigorodtak azok a szankciók is, amelyek egy-egy csa­­tornaváltással járnak. Korábban rendsze­res volt, hogy átcsábították egymás képer­nyőseit a tévék. Emiatt perek is indultak: a TV 2 a Pongó nevű Big Brother-szereplő RTL-es megjelenése miatt fordult bíróság­hoz. Az RTL viszont azért kért kártérítést, mert a Való Világban felbukkant Molnár Anikó Nagy Ő lett a TV 2-nél. Vágó István­nal pedig akkor kötöttek új - mindkét fél számára erősebb garanciákat tartalmazó - szerződést az RTL-nél, miután kiderült: a játékvezetőt az MTV csábítgatja. Vannak persze kivételek: Verebes Ist­vánt például nem köti kizárólagos szerző­dés az RTL Klubhoz, így látható a Nap­keltében is. A köztévé reggeli műsorát is eléri lassan a konkurenciaharc: a TV 2 a Mokka című műsorral Gyárfás Tamásék vetélytársává vált, így ettől a csatornától nemigen bukkannak majd fel képernyő­sök a Nap-keltében. Verebes István Miközben a tévék a legvégsőkig har­colnak képernyőseikért, a Színházi Dol­gozók Szakszervezete elégedetlen a mik­rofonhoz jutókkal. Konrád Antal elnök hétfőn egy sajtótájékoztatón azt követel­te, hogy honoráriumért mikrofon elé csak valódi iskolában, valódi ismereteket szer­zettek állhassanak. „Egészen addig, amíg porig alázhatnak azzal, hogy négy bu­­gyiletolás egy valóságshow-ban egyenér­tékű négy egyetemi évvel vagy színház­nál alázatosan és küzdelmesen szerzett szakmai tudással, addig nem beszélhe­tünk esélyegyenlőségről" - fogalmazott Konrád.Haszán Zoltán Gyárfás Tamás

Next