Népszabadság, 2005. április (63. évfolyam, 75-100. szám)

2005-04-07 / 80. szám

4 2005. ÁPRILIS 7­, CSÜTÖRTÖK MAGYARORSZÁG Reformot az egészségügyben, de ingyen A többség szerint nincs egyenlőség a hazai kórházakban, rendelőkben Több pénzt szánnának az emberek az egészségügyre, de nem a sajátjukból. A lakosság a háziorvosok mun­kájával a leginkább elégedett, ennél valamivel rosszabb minősítést kapott a szakrendelői hálózat, és a gyógy­szerellátás, a legutolsó helyre pedig a kórházak kerül­tek - ez derül ki a Szonda Ipsos felméréséből. A Szonda Ipsos kutatása szerint a lakosság fele elégedetlen az egészségügyben lezajlott változá­sokkal, de nagyobb reformot csak akkor támogatna, ha azt nem neki kellene finanszíroznia. A reprezentatív vizsgálatot a köz­vélemény-kutató cég munkatár­sai a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképzője (SEEME) és a Magyar Egészség­­ügyi Menedzsment Társaság szakmai fórumán ismertették. A kormányfőváltás után az új miniszterelnök egyértelművé tette: ebben a ciklusban - köz­­megegyezés hiányában - nem lesz egészségügyi reform. Apró, de jól érzékelhető változásokat viszont sürget. Lapunk úgy tud­ja: a kormányfő a háziorvosok áprilisi kongresszusán hirdeti meg az egészségügyben tervezett tízpontos kormányzati prog­ramját. - Olyan reform nincs, ami nem kerül semmibe, a kormá­nyoknak viszont valóban kellene költeniük arra, hogy minőségi változás történjen az egészség­ügyben - magyarázta lapunknak Sinkó Eszter közgazdász, az SEEMK tanára, a fórum résztve­vője. Talán az olcsó reformra le­hetett volna példa az irányított betegellátási modellkísérlet, amelyre évente mindössze két­milliárd forintot fordított az ál­lam. Az összes többi terv ennél biztosan többe fog kerülni. Ha csak a sürgősségi ellátás fejlesz­tését vizsgáljuk - amire éppen a jobb finanszírozás lehetősége kényszeríti majd rá az intézete­ket -, ez több százmilliós beruhá­zás is lehet helyben - tette hozzá a szakember. A megkérdezettek a Szonda kutatásában is a pénzhiányt ítél­ték az egészségügy legnagyobb problémájának. Ennek ellenére a közvélemény elutasította a tár­sadalombiztosítási járulék eme­lését, de azt sem fogadták el, hogy romoljon az ellátás színvo­nala. Az egészségügyre fordított költségek drasztikus növekedé­sének okát legtöbben a társada­lom elöregedésében látják. A vá­laszadók többsége szerint a fi­nanszírozási problémákat az ál­lamnak, a kormánynak, illetve az egészségügyi intézményeknek kellene megoldaniuk. Például úgy, hogy az intézmények és az ellátók ésszerűbben gazdálkod­nak. - Magyarországon alacsonyak az egészségügyre fordított közki­adások - fűzte hozzá Sinkó Esz­ter. - Míg az európai országok­ban az egészségügyi költségek 80-85 százalékát állják közösségi forrásokból, nálunk ez az arány csak 70 százalék. A többit a bete­gek saját zsebből kénytelenek fi­zetni. A lakosság a háziorvosok munkájával a leginkább elége­dett, ennél valamivel rosszabb minősítést kapott a szakrendelői hálózat, és a gyógyszerellátás, a legutolsó helyre pedig a kórház Az Egészséges emberek - sikeres Magyarország címet viseli a kor­mány egészségügyi reformprog­ramja, amelynek célja: tíz év alatt három évvel növekedjen a születéskor várható élettartam. A reform finanszírozásának nagy részét uniós forrásokból valósítanák meg. A munkaanyag három pillér­re épül. Az első, az Egészségünk­re népegészségügyi program. Egyebek mellett szűrőbuszok vásárlásával könnyítenék a nők részvételét a programokon, és újszülöttkori vizsgálatokkal bő­vítenék a rendszert. Mintegy két és fél milliárdos összegből felújí­tók kerültek. A fekvőbeteg-ellátó intézetek szolgáltatásainak szín­vonalát az ötfokú skálán alig hár­masra értékelték a megkérdezet­tek. A többség (74 százalék) hatá­rozottan állítja: a hazai egészség­­ügyi rendszerben nem minden állampolgár kap azonos ellátást, tanák a tüdőgondozói hálózatot. A daganatszűrések kiegészülné­nek prosztata- és szájüregi vizs­gálatokkal. Még az idén meghir­detnék a nulla tolerancia-prog­ramot, amely megtiltaná vala­mennyi közoktatási és egészség­­ügyi intézményben a dohány­zást, és egyetlen sportrendez­vényt sem szponzorálhatnának a dohánytermékgyártók. A terv második eleme a Sem­­melweis-program, amely szerint a ciklus végéig el kell érni, hogy a mentők hívás után 15 perccel ki­érjenek a helyszínre, a betegnek pedig legkésőbb egy órán belül intézeti ellátást kell kapnia. En-Az így vélekedők szerint a szegé­nyek, a nyugdíjasok, az öregek, a cigányok és a hajléktalanok, illet­ve mindazok, akik nem tudnak, vagy nem akarnak hálapénzt ad­ni, rosszabb ellátáshoz jutnak, mint a jómódúak. DANÓ ANNA nek érdekében 18 új mentőállo­mást, 2007-ig 275 új roham-, és 400 mentőautót állítanak szol­gálatba. Nyolc légimentő-bázist alakítanának ki, továbbá 2008- ig 10 új mentőhelikopter beszer­zése a cél. 2006 közepéig lecse­rélnék a 10 évnél öregebb altató­gépeket. Újabb onkológiacentru­mot építenének a Közép-Dunán­­túl-régióban, Veszprémben. A harmadik pillér, a Sikeres Magyarországért Program - ez, mint ismeretes, a 2007-2013 közti időszakban az uniós támo­gatások sikeres megszerzését ígéri. D. A. N. Szűrőbusz és nulla tolerancia Képeinken egy luxuskórház (vagy csak normális?) és egy átlagos. Nem azzal van a baj, hogy akadnak, akik tisztességes ellátást kapnak, hanem azzal, hogy az emberek szerint pénz nélkül ehhez nehéz hozzájutni Mi számít közszolgálatinak? Félmilliárdos büntetést szabhat ki az ORTT az RTL Klubra Mi minősül közszolgálati műsor­nak? Ennek eldöntése egy re­kordösszegű, 480 millió forintos büntetés tétje. A médiahatóság ennyire büntetné az RTL Klubot, mert a tévé a 2004-es évről szóló beszámolójában több olyan mű­sort sorolt a közszolgálati kategó­riába, amelyik valójában nem az. Miután az RTL a szerződésében azt vállalta, hogy naponta teljes műsoridejének 32 százaléka, esti fő műsoridejének pedig 36 perce lesz közszolgálati, ennek nem tel­jesítése esetén minden hiányzó percért több mint egymillió fo­rinttal büntethető. A médiatör­vény kevés fogódzót ad a vita el­döntésére. A jogszabályban felso­rolt példák között vannak például a gyerekműsorok, ugyanakkor az RTL esetében a büntetés előké­szítői nem sorolták ide a hétvé­génként reggel sugárzott rajzfil­meket. Értesülésünk szerint ugyanez a helyzet az Iker-show, illetve az Ország tesztje, A nagy évismétlés esetében is. Márpedig egy-egy ilyen hosszabb műsor utólagos besorolása befolyásolja, hogy az RTL teljesíti-e vállalásait. Az adatokat ugyanis a hatóságnál nem átlagolják, hanem minden napot külön-külön vizsgálhat­nak. Ahány perccel kevesebb a teljesítés a vállalásnál, annyiszor több mint egymillió forint a bün­tetés, így jött össze az RTL-nek 300 millió a Szeress most! hazai gyártású sorozatból. Az ORTT apparátusa dönti el, hogy mi közszolgálati és mi nem. A kereskedelmi tévét hivatalosan nem is értesítették a kifogások­ról. Az RTL Klub egy illetékese megjegyezte: furcsa, hogy az ORTT nem tárgyal velük a fél­éves beszámolóikról. A testület a jövő heti ülésén dönt az előter­jesztésről. Korábban a TV 2-t elmarasz­talták ilyen indoklással. Miután a kereskedelmi tévé többször sem tudta teljesíteni azon vállalásait, amelyeknek döntő részben a frekvencia elnyerését köszönhet­te, a hatóság engedélyezte az ará­nyok csökkentését. Ha a mosta­nihoz hasonló szigorral járt volna el a testület, akkor a TV 2-nek majdnem egymilliárd forintot kellett volna fizetnie. HASZÁN ZOLTÁN A médiatörvény kevés segítséget ad 18. Közszolgálati műsor: az a műsor, amely­ben a közszolgálati műsorszámok megha­tározó szerepet játszanak, és amely a mű­sorszolgáltató vételkörzetében élő hallga­tókat, nézőket rendszeresen tájékoztatja közérdeklődésre számot tartó kérdésekről. 19. Közszolgálati műsorszám: a műsorszolgálta­tó vételkörzetében (országos, körzeti, helyi) élő hallgatók, nézők tájékozódási, kulturális, állampolgári, életviteli szükségleteit, igénye­it szolgáló műsorszám, így különösen: a) a művészeti alkotás, az egyetemes, a ma­gyar és a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek kultúráját, valamint a ma­gyarországi nemzeti és etnikai kisebbsé­gek életét, a kisebbségi álláspontokat be­mutató közlés, b) oktatási, képzési célú ismeretek közzété­tele, c) tudományos tevékenység és eredmények is­mertetése, d) a vallásszabadság megvalósulását szolgáló, valamint az egyházi és a hitéleti tevékeny­séget bemutató műsorok, e) a gyermek- és ifjúsági műsorok, valamint a gyermekvédelem céljait szolgáló ismeret­­terjesztő, felvilágosító műsorok, f) a mindennapi életvitelt segítő, az állampol­gárok jogi és közéleti tájékozódását szol­gáló, az egészséges életmódot, a környe­zetvédelmet, a természet- és tájvédelmet, a közbiztonságot, a közlekedésbiztonságot elősegítő ismeretek terjesztése, g) az életkoruk, testi, szellemi vagy lelki álla­potuk következtében hátrányos helyzetben lévő csoportok számára készített műsor­­szám, h) a hírszolgáltatás. NÉPSZABADSÁG Csak háromkilós lehet az iskolatáska Megoldást az iskolaszekrények jelentenének, de ezekre nincs pénz Nem cipelhetnek napi há­rom kilónál többet az al­sósok - a következő tan­évben az órarendek össze­állításánál erre is tekin­tettel kell lenni. Mivel eb­be a szülők is beleszólhat­nak, lehet, hogy ellehetet­lenül az iskolakezdés. Szeptembertől az 1-4. osztályos diákok órarendjét úgy kell kiala­kítani, hogy az egyes napokon használt tankönyvek összsúlya ne haladhassa meg a három kilo­grammot - ezt tartalmazza az oktatási tárca egyik márciusi rendelete, amellyel a diákok vál­lára nehezedő terheken kívántak könnyíteni. Egy felmérés szerint az alsó tagozatos diákok iskola­táskája négy-öt kilót nyom, a fel­sőbb évfolyamokra járók pedig öt kilónál is többet cipelnek napon­ta. A diákok heti átlagban testsú­lyuk 12-18 százalékát viszik a há­tukon, holott az oktatási tárca szerint legföljebb a súlyuk tíz százaléka lenne megengedett, különben a terhelés maradandó egészségkárosodást okozhat. Lapunknak erről korábban egy ortopédfőorvos azt mondta: a nehéz iskolatáska önmagában nem okoz gerincbetegséget, a helytelen testtartás kialakulásá­ban azonban nagy szerepe van, ami gyakori izomgörcsöt, hát- és derékfájást okoz. Az elmúlt húsz évben egyébként 15-17 százalék­ról a duplájára növekedett a helytelen testtartással küszködő gyermekek aránya. Csakhogy a diákok iskolatás­kája nem csupán a tankönyvek miatt nehéz. Sok gyerek visz ma­gával naponta félliteres üdítőt, irattartó mappát, jól telipakolt, emeletes tolltartót, és sok más kacatot. Egy felmérés szerint a lányok iskolatáskája többnyire nehezebb, mint a fiúké, mert a felnőtt nőkre jellemző „táskate­­letömési mánia”, úgy tűnik, már igen fiatal korban kialakul. Sok diák az iskola után külön­órákra, edzésekre rohan, ők gyakran egész nap kénytelenek magukkal hurcolni a sporttel- Egy első osztályos gyerek iskolatáskája Egy átlagos első osztályos gyerek 4,8 kg-ot cipel ha aznap olvasás-, írás-, matematika- és énekórája van. NÉPSZABADSÁG-grafika­i szerelésüket is, mert a legtöbb iskolában nincs hely ezek biz­tonságos elhelyezésére. A legké­zenfekvőbb megoldásnak az is­kolaszekrények építése tűnne, de erre nincs pénz. Az oktatási miniszter ezért nemrég azzal az ötlettel állt elő, hogy a szekré­nyek árát reklámokból kellene fedezni. Azaz az iskolák az elké­szült szekrények felületét az in­tézményben engedélyezett ter­mékek reklámozására értékesít­hetnék. (A Fidesz ezt élesen bí­rálta, mert a diákok a tankötele­zettség miatt nem „térhetnének ki” a reklámok elől.) Szóba került az is, hogy a tan­könyveket több részre - például az iskolai és az otthoni munkára alkalmas kötetekre - kellene osztani, így csak az éppen aktuá­lis részt kellene magukkal vinni­ük a diákoknak. Egyelőre azon­ban csak az iskolatáskák súlyát korlátozná a szaktárca. A rende­let azt is kimondja: az iskolai szülői szervezeteknek egyetérté­si joguk van a tanulók órarend­jének összeállításakor. A PDSZ szerint ez ellehetetlenítheti majd a tanévkezdést. Szerintük ugyanis ez azt jelenti, hogy nem kezdődhet el a tanév addig, amíg a szülők nem adták hozzájárulá­sukat az órarendhez. A PDSZ rá­mutatott: bár a szándék jó, a sza­bályozás túl későn született, ugyanez a rendelet rögzíti ugyanis, hogy a tankönyveket februárban kell megrendelni - anélkül, hogy az iskolák tisztá­ban lennének a kötetek súlyával. VARGA DÓRA - 2 olvasókönyv - 2 olvasómunkafüzet -1 matematikakönyv - 2 matematika-munkafüzet

Next