Népszabadság, 2005. április (63. évfolyam, 75-100. szám)

2005-04-26 / 96. szám

NÉPSZABADSÁG MAGYARORSZÁG 2005. ÁPRILIS 26., KEDD 5 Az ország nem szakadt ketté Társadalomtudósok a politikai törésvonalak jelentőségéről Vajon megfelel-e a valóságos helyzetnek az a közhely, hogy az ország kettészakadt, a jobb- illetve a baloldal között átjárhatatlan árkot ástak a politikusok. Nem azonos szellemi közösséghez tartozó társadalom­­kutatók a minap egy tanácskozáson egyetértettek abban, hogy ilyen megosztottság a valóságban nincs. Ez legfeljebb a pártok legelkötelezettebb híveit jellemzi. Vannak viszont más, fontosabb törésvonak. Kettészakadt politikailag az or­szág, vagy ez csupán feltétele­zés? Erre a kérdésre igyekeztek tegnap a Korridor Politikai Ku­tatások Központja Két Ma­gyarország? címmel megren­dezett vitanapján választ adni az intézmény által meghívott tudósok. Volt olyan vélemény, amely szerint történelmi okai vannak annak, hogy a huszadik század­ban a magyar társadalomban élesebbé váltak az ellentétek, mint korábban. Kende Péter politológus sze­rint a múlt század elején két új szereplő jelent meg a politika színpadán: a polgárság és a munkásság. Ezek megkérdője­lezték az „örök Magyarország” rendjét, s ez máig érezteti hatá­sát. Romsics Ignác történész vi­szont a két világháború közötti időszak viszonyait elemezve ar­ra a következtetésre jutott, hogy sem a társadalmi, sem a politikai, sem a kulturális élet­ben nem érvényesült hazánk­ban a „kétosztatúság”. Csupán kisebbségi - szélső­jobb- vagy szélső baloldali - törekvések irányultak a társadalom ketté­­szakítására, a középső pártok az „egészhez” kívántak szólni. Hasonló véleményt fogalma­zott meg a jelenlegi hazai álla­potokkal kapcsolatban Szi­lágyi Ákos esztéta. Az általa törzsiesnek nevezett viszonyok szerinte 2002-ben, a választá­sok idején jutottak a legmaga­sabb szintre. A Fidesz ekkor, il­letve ezt megelőzően egy „saját­ságos élményközösséget” te­remtett, ám az akkori megosz­tottság nem veszélyeztette a jogállamot. Mióta Gyurcsány Ferenc a miniszterelnök, sajá­tos versenyfutás folyik, mondta Szilágyi: ki képes egyesíteni (nem megosztani) a nemzetet: ő vagy Orbán? Erre vall a volt miniszterelnök ama óhaja is, amely szerint „nemzeti egység­kormányra van szükség”. Nagy a különbség a múlt század első és második fele kö­zött - mondta Gombár Csaba. Emlékeztetett rá, hogy kezdet­ben a szociológia ígérete az volt, hogy pontosan megmond­ja, milyen a társadalom szerke­zete, s ez segít orvosolni a prob­lémákat. Ez az ígéret nem telje­sült. Kérdés, hogy a mai párt­­rendszer „leképezi”-e a társa­dalmat. A válasz: nem. Ez pe­dig azt jelenti, hogy nagymér­tékben megnőtt a voluntariz­­mus lehetősége a politikában. A kettéosztott Magyarország Kolosi Tamás szociológus sze­rint inkább értelmiségi fikció, mint valóság. Becslése szerint másfél-kétmillió embert érint a megosztottság, ez ahhoz a négy-ötmillióhoz képest, aki ál­talában elmegy választani, nem nagy szám. Kolosi úgy véli, a magyar társadalom túlzottan tagolt ahhoz, hogy az elméleti megosztottságból valóság le­gyen. Tény viszont - mondta -, hogy jogos az az érzület, amely szerint Magyarországon erőtel­jesen nőttek az egyenlőtlensé­gek. Az ország negyven százalé­ka Európában él, hatvan száza­léka viszont a Balkánon. Ámde ennek semmi köze ahhoz a tö­résvonalhoz, amelyet Orbán Viktor nevéhez szokás kötni. Vásárhelyi Mária szocioló­gus újabb kutatásai alapján úgy látja, nem volt megalapo­zott az ország szétszakítottsá­­gával kapcsolatos korábbi fel­tevése. Ma egy olyan posztmo­dern politizálás folyik az or­szágban, amelynek az üzenetei nem­ bírnak értéktartalommal, és amelyek hosszabb távon nem is képesek a társadalmat megosztani. Enyedi Zoltán po­litológus szerint a Fidesz a ma­gyar politikai élet fő mozgató­ereje. Ám felhívta a figyelmet: noha a politika szereplői sok mindenre képesek, korántsem mindenhatóak. Ez egy kicsi és nyitott ország, amelyre a huszadik század fo­lyamán sok mindent ráerősza­koltak, mondta Lengyel László politológus, aki ennek alapján azt hangsúlyozta, hogy helyte­len volna hazai viszonyainkat öntörvényűeknek tekinteni. Így történt ez 1989 után is: „Globalizálj és csinálj demokrá­ciát!” A nemzetközi mintáknak óriási szerepük volt a rendszer­­váltásban, van jelenleg, és lesz a jövőben is. Ezek figyelembevé­tele nélkül nem érthető meg, mi történik ebben az országban. HOVANYECZ LÁSZLÓ ____j ' ■__di__-trA - AB: a közjogi méltóságok új jelölési rendet kérnek Hírösszefoglalónk Az új demokrácia történetében párját ritkító esemény színhe­lye volt tegnap a köztársasági elnök hivatala. Az öt legfőbb közjogi méltóság közösen kér­te fel a kormányt, hogy tegyen jogalkotási lépéseket. Azt vár­ják, hogy az alkotmánybírák jelölésének eljárása hatéko­nyabbá váljon. Mádl Ferenc ál­lamfő az Alkotmánybíróság (AB) elnökének kezdeménye­zésére hívta meg a Sándor-pa­lotába Gyurcsány Ferenc mi­niszterelnököt, Szili Katalin házelnököt, Holló Andrást, az AB és Lomnici Zoltánt, a Leg­felsőbb Bíróság elnökét. Az in­vitálás közvetlen oka az, hogy az alkotmánybírókat jelölő parlamenti bizottság hosszú ideje nem képes egyetértésre jutni a tizenegyről nyolcfősre apadt testület új tagjainak megválasztásáról, s ezzel a de­mokratikus berendezkedésben kulcsszerepet betöltő testület működőképessége kerül ve­szélybe. Csakhogy itt legalább kétharmados konszenzusra volna szükség. A kormány 2002 végén be­terjesztette ugyan az új alkot­mánybírósági törvény terveze­tét, illetve az alaptörvény mó­dosítására vonatkozó javasla­tát, ám az alkotmánybírák je­lölési rendjét ebben érintetle­nül hagyta volna. Az új törvény éppúgy minősített többséget igényel, mint ahogy az alkot­mánybírák választásakor is er­re van szükség. De ahogy a tör­vényt meg sem próbálták „vé­gigvinni”, úgy a taláros testület is lassan elfogy, miközben a pártok képtelenek egymással dűlőre jutni, így kétséges, hogy a legfőbb közjogi méltó­ságok által sürgetett módosítá­sokról sikerül-e a frakcióknak megegyezniük. Gyurcsány Ferenc, Szili Katalin, Mádl Ferenc, Holló András és Lomnici Zoltán a Köztársasági Elnöki Hivatalban folytatott megbeszélés után HIRDETÉS Microsoft A LINUX TÉNYLEG OLCSÓBB, MINT A WINDOWS? LÁSSUK HÁT! „A most bevezetett Windows Server System alapú rendszer üzemeltetése 50%-kal kevesebbe kerül, mint a Linux rendszerünké." Bódis Péter, a Duna TV informatikai vezetője „A Microsoft Windows ServerTM 2003 és Exchange ServerTM 2003 bevezetésével elértük, hogy házon belül, központilag menedzselhetjük a kommunikációs szer­verünket, amely a tevékenységünk támogatásához szükséges szolgáltatásokat nyújtja. Mindez a hatékonyság növelése, a biztonság és a költségcsökkentés terén egyaránt nagy előrelépést eredményezett. Az egyszerűbb menedzsmentnek és a meglévő szakértelemnek köszönhetően az Exchange ServerTM-t magába foglaló Windows Server SystemTM üzemeltetése ma 50%-kal kevesebbe kerül számunkra, mint a mellette használt és vele együttműködő Linux szerveré”, mondja Bódis Péter, az öt kontinens több mint félszáz országában fogható Duna Televízió infor­matikai vezetője. Lásson tisztán Ön is! A teljes esettanulmányt és a független piackutató cégek elemzéseit keresse a www.microsoft.com/hun/getthefacts címen. Microsoft' -Windows Server System C 2005 Microsoft Corporation. Minden jog fenntartva. A Microsoft 1M, a WindowsTM, a Windows logo és a Windows Server SystemTM 3 Microsoft CorporationTM bejegyzett védjegye vagy védjegyei az Egyesült Államokban és más országokban. Az itt megemlített cég- és terméknevek az illető tulajdonos védjegyei lehetnek. NÉPSZABADSÁG Adakozzon a mátrakeresztesi katasztrófa káro­sultjainak. A Mátrakeresztesnél történt katasztrófa károsultjai számára gyűjtést szervez a Blikk, a Magyar Nemzet, a Nemzeti Sport és a Népszabadság. Segítsen, hogy az árvízkatasztrófa károsultjai minél gyorsabb, hathatósabb segítséget kapjanak! Adományaikat a Magyar Vöröskereszt számlaszámára küldhetik: MKB: 10300002-20329725-72583285

Next