Népszabadság, 2005. április (63. évfolyam, 75-100. szám)

2005-04-30 / 100. szám

16 2005. ÁPRILIS 30., SZOMBAT KULTÚRA Ficsúr meghalt A Valahol Európában Ficsúr­­jának ismertük meg, és szá­munkra meg is maradt annak. Ennek több véletlen az oka. Ró­nai András 1932-ben Budapes­ten született. Színészkedni Lak­­ner Artúr híres gyerekszínházá­ban kezdett. A Valahol Európá­ban sikere után nagy magyar szí­nész is válhatott volna belőle. Szirtes László, a film producere azonban azt mondta neki: Kár a maga tehetségét ebben a rend­szerben elpazarolnia. Vándorol­jon ki Palesztinába, magából ott kiváló héber színész válik. A Művész Színház műsoráról pedig Várkonyi Zoltán levette a darabot, amelyre szerződtette, így aztán 1949-ben valóban el­hagyta az országot, s valóban Iz­raelben lett jelentős színész. A katonaságnál ugyanis a tábori színházhoz vezényelték, mint­hogy Izraelbe is eljutott a Vala­hol Európában. 1963-ban került az izraeli nemzeti színházhoz, a Habimához, amelynek vezető színészeként mintegy kétszáz szerepet játszott el. Emellett negyven izraeli, amerikai és né­met filmben szerepelt. A magyar színjátszástól egészen Izraelben sem tudott elszakadni, létreho­zott egy színházat, ahol nyaranta magyar színészek játszottak. Első színészsikerei fölötti örömében nevét Avrahamra vál­toztatta. Nekünk Ficsúr marad. Z. L. Rónai András HIRDETÉS 4 Szentély a sátorban Ma ér véget Győrben a XV. Mediawave. A kul­turális miniszter jövőre nagyobb anyagi támo­gatást ígért a fényírók fesztiváljának. Tej áldozatot vettem Tatjana Ondar Kizil-Dolovnától. A szi­bériai sámán asszony rám fújta a füstöt, megtisztulásom és kife­hérítésem érdekében adott egy korty tejet - ezt előtte egy fel­címkézett, műanyag kólásüveg­­ből töltötte a csészébe -, én meg a végén a dobjába dobtam egy százast. Ennyit igazán megér, hogy ne káborogjak lélek nélkül ebben a földi vitágban. A sámán asszony a győri, 22- én kezdődött és ma záruló Fény­írók Nemzetközi Fesztiválján, a Mediawave összművészeti alter­natív rendezvénysorozaton mu­tatott be egy ősi szertartást, amellyel hazájában ma is gyó­gyít, megidézi a hirtelen elhuny­tak búcsúüzenetét a hozzátarto­zóknak. Azt mondta Tatjana, ne­héz volt erre az estre segítségül hívni az égi erőket, hiszen a né­zőtéren különböző nemzetiségű és vallású emberek ültek, akik­ben volt némi gyanakvás, de leg­inkább elzárkózás az ősi vallás elől. A sámánkultúrából így is megérzett az ember valamit. Tatjana előtt Kanalas Éva nép­dalénekes hátborzongatóan szép, torokhangú énekeivel han­golt rá a sámánkultúrára. Ő a szibériai Tuvában - ahol a rokon népek zenéjével ismerkedett - sajátította el ezt az énekmódot. A XV. Mediawave fesztivál­nak ez a rendezvény csupán egyetlen különlegessége volt a sok közül. A fényírók „könyvét” nem lehet elolvasni, csak lapoz­gatni lehet, tetszés szerinti sorrendben. Hátizsákos, feketé­be bújt fiatalok mennek hely­színről helyszínre, mint a kincs­keresők, próbálnak rábukkanni valami újra, érdekesre. Az idén valamivel könnyebb a tájékozódás a „kulturális zarán­dokhelyen”, hiszen az elmúlt 15 évben már itt járt legsikeresebb dzsesszmuzsikusok, etnozené­­szek lépnek fel a Rómer-házban, a Hrabal-teremben, s a megyei múzeum udvarán felhúzott sá­torban. Azért kellett sátorba köl­tözni a legkülönlegesebb hely­színről, a művészetek szentélye­ként használt zsinagógából, mert annak az épületét éppen felújítják. A zsinagóga hangulata érzé­kelhető hiány, ám előnye a vál­tozásnak, hogy a belváros szívé­be vitték a rendezvényeket. A Széchenyi téren - amelynek al­kalmi füvesítésére gyeptéglát árulnak, darabját hatszáz forin­tért­­ szabadtéri filmvetítéseket nézhetnek esténként a látoga­tók, a dinamó és többek között a szódavíz feltalálója, Jedlik Ányos szobra mellett kóstolgat­ják a fröccsöt, vagy az egyik kö­zeli térre költözött teaházból fi­gyelhetik Boka Gábor és Makhuli Gabi szabadtéri krea­tív bútorkiállítását, ahol min­den fiók rejt valami kedves fal­védőbölcsességet. A vetítőtermekben folyama­tosan peregnek a versenyfilmek, s két előbemutatóra is sor ke­rült. A Dallas mellett a Moszkva tér rendezőjének, Török Ferenc­nek a Csodálatos vadállatok cí­mű tévéfilmjét vetítették. A film minden kockája műteremben készült, megjósolható sikere ta­lán visszaad valamit a tévéjáté­kok régi rangjából. A főszereplő Eszenyi Enikő sírva nézte végig az alkotást: - Amikor rock and rollt kellett táncolnom, éppen haldoklott az édesapám, s a csa­ládi fájdalomban ez a film men­tette meg az én életemet - mondja. A fesztivál már öt országban és húsz helyszínen zajlik. Az egyes fesztiválprogramok rende­zői tartottak egy vitafórumot is a győri városházán, ahol a Mediawave egyik alapítója, Tóth Erzsébet, a Magyar Mozgókép Közalapítvány főtitkára irányí­totta a nemzeti és kisebbségi kultúra egymásra hatásáról szó­ló vitát. Ott volt Csáky Pál, Szlo­vákia miniszterelnök-helyettese, aki előadásában egy olyan sok­színű és rokonszenves Európa közös kialakítását sürgette, ame­lyik leküzdi identitásválságát, bizonytalanságait, s amelyben mindegyik jelen lévő kultúra megtalálja önmaga helyét. A Mediawave konferencia résztve­vői aláírtak egy nyilatkozatot, amellyel Győrt támogatják az Európa kulturális fővárosa cím elnyerésében. A magyar politikusok közül Bozóki András kultuszminiszter járt a fesztiválon, jövőre na­gyobb anyagi támogatást ígért a rendezvénynek, s rögvest be is jelentett egy új ösztöndíjprogra­mot a fiatal filmesek számára. Ennek segítségével forgató­könyvírók, producerek az Euró­pai Unió Média­programja ke­retében pár hetes vagy féléves tanulmányúton vehetnek részt Európában, s a tengerentúlon. Az összművészeti, de a kelet­európai és ázsiai kultúrát kifeje­zetten előtérbe helyező fesztivá­lon a globális kihívásokat is megvitatják a résztvevők, néha komolyan, néha a maguk alter­natív módján. A levéltárban Aranyborjú címmel tartottak konferenciát a pénzvilág sajátos­ságairól, színeiről, történetéről. Jelszavukat Woody Allentől köl­csönözték: „A szegénységnél a gazdagság jobb, már csak anyagi szempontból is.” HAJBA FERENC A Széchenyi téren szabadtéri filmvetítéseket nézhetnek esténként az érdeklődők A Mediawave 2005 díjai A fesztivál fődíját az idén a román Alexandru Solomon kapta A nagy kommunista bankrablás című filmjéért. A zsűri különdíját Sam Huntley érdemelte ki, Pucold ki a cipődet! című alkotásáért. A legjobb magyar kísérleti film címét Lichter Péter művének - Éj­szakai előadás - ítélték oda. A dokumentumfilmdíjat Boris Mitic vehette át Pretty Diana című filmjéért. Két új különdíjat is ki­adott a zsűri: a szerb Peter Jovanovic Vajaja földje, illetve a len­gyel Jarek Sztandera Egy csodáért című filmjének. A Kodak díjá­ra Fillenz Ádám operatőrt tartották méltónak. Győr városa a leg­jobb animációs filmnek járó díjat Jonas Geimaert Lakásélet cí­mű munkájának szavazta meg. A Mediawave Párhuzamos kultú­ráért díjait már a nyitónapon átvehette Király Ernő zeneszerző, Lajkó Félix muzsikus, Sára Ferenc népzenész, Kerekes Péter film­rendező, Marton László Távolodó zenekritikus, s Tóth Erzsébet, a Magyar Mozgókép Közalapítvány főtitkára. B kategóriás humor Televízió__________________ SZERBHORVÁTH GYÖRGY Hogy a tévézés az olvasás kárára megy, arra a múlt héten magam is jó példát szolgáltattam: félre­olvastam az mtv műsorának cí­mét, a Gazdagodj okosan !-t Gazdálkodj okosan!-nak írtam. Hja, a gyerekkori emlékek... A gazdagodás a gazdálkodás helyett azonban jól szemlélteti az értékváltást, bár megkockáz­tatom, hogy az okosság lenne a gazdagodás legfőbb előfeltétele, noha az okosság önmagában vé­ve nem erény, egy maffiózó is le­het okos, miképpen humoros is. Ám utóbbit a filozófusok többé-Mindvégig az volt az érzésem, hogy a szerzők vagy a netről, vagy régi Fülesekből merítik a vicceket, kevésbé mégis erénynek tekin­tik, mondván, hogy élni segít, a szellemes ember mindig is elis­merésre méltó. Gálvölgyi János is az volt. Kétségkívül a legjobb szórakoz­tatók egyike, aki igényes színészi szerepekben is bizonyított már, a Heti Hetesben pedig alighanem a legüdítőbb olykori humoros, önironikus gesztusaival. Csak ne láttam volna az RTL- es műsorát. Nem tagadom, gye­rekkoromban odavoltam a Gálvölgyi show-ért, üdítő szín­foltnak rémlik, és Hofival ellen­tétben „értettem” is a poénokat. A magyar Benny Hill - az ilyes­mihez nem kell háttértudás­­, ám ugyanez jó húsz évvel később már inkább csak lehangol. Kü­lönben is, folyton előbukkannak ezek a mára avíttá vált bohózat­szerűségek az Önök körtékben, de máshol és máskor is, mintha ellenállhatatlanul mulatságos volna mindenkinek, ha egy öreg bácsikát játszó parodista a park­ban a lányok fenekére csap, mi­közben kilóg a nyelve. Gálvölgyi még ma is ragasz­kodik a nyelvöltögetős figura ka­rakteréhez (itt a reklámparódi­ákban), ami bizony nagyon kí­nos, mert unalmas, cseppet sem vicces, és a legkevésbé sem hu­moros. A szellentés sem szelle­mes - igaz, ezt inkább az Irigy Hónaljmirigy gyakorolja. A fia­talabb Bagi-Nacsa produkciói­hoz képest meg egyenesen fá­­rasztóak Gálvölgyi tévéműsor­paródiái (előbbiek legalább be­öltöznek úgy, hogy tudjuk, kit utánoznak, míg Gálvölgyi csak a műfajt vesézné ki). A kórházso­rozatokat kifigurázó Vészes helyzetben például háromszor is a (korai) magömlés a poén, akárha egy általános iskolai fiú­vécében röhögnének a nyolcadi­kosok; a fitneszműsorokat a ká­vézás tanításával tennék nevet­ségessé, de rögtön három epi­zódban, mintha egy nem lenne untig elég. A főzőműsorok paró­diája is általánosságban mozgott - vízsütés és zacskósleves-főzés -, mintha Stahltól a Recept Klubon át akár Jamie Olivérig nem lenne kit kifigurázni. Némi társadalomkritikai és - jobb híján mondom ezt csak - kiérezhető volt a korrupcióról és az alvásbevallásról szóló jelenet­ben, de mindvégig az volt az ér­zésem, hogy a szerzők vagy a netről, vagy régi Fülesekből me­rítik a vicceket. B kategóriás hu­mor. Ha az, mert még a legjobb jelenetet is - két újgazdag súly­zózás közben dumálgat - elront­ja a folyamatos „vazzeg”-eléssel, ami ugyebár arra jó, hogy ha nincs poén, ott a vazzeg. Tényleg, vazzeg, ez mindenre jó. Közismert az idősödő bohóc alakja, aki mindennapi betevő­jéért még mindig kiáll a porond­ra, de már csak önmaga árnyéka. Szomorú látvány, s egy kicsit szánalmas is. NÉPSZABADSÁG 41 HÍREK Átvette a Herder-díjat Klimó Károly festőművész Átvette a Herder-díjat teg­nap a bécsi egyetemen Klimó Károly festőművész, akit a hamburgi Alfred Toepfer alapítvány tüntetett ki a füg­getlen kuratórium döntése alapján. A díjazottak a szoká­soknak megfelelően egy-egy ösztöndíjast is kiválaszthat­nak, aki egy évig Bécs egyik felsőoktatási intézményében tanulhat. Klimó Krasznahorkai Katalin fiatal művészettörténészt választot­ta ösztöndíjasnak, aki már néhány írásával és az eddigi tevékenységével bebizonyí­totta, hogy érdemes erre az ösztöndíjra. A díjat, amellyel 15 ezer euró is jár, Alfred Toepfer hamburgi üzletem­ber alapította. Az alapítvány kuratóriuma 1963 óta ítéli oda a díjat a kelet- és délke­let-európai országokkal ki­alakított kulturális kapcsola­tok erősítése jegyében. Idén Klimó Károlyon kívül Eimun­­tas Nekrosius litván színházi rendező, Hanna Krall len­gyel írónő, Jirí Kub­an cseh művészettörténész, Primoz Kuret szlovén zenetudós, Kresimir Nemec horvát iro­dalomtudós, valamint Andrei Marga román filozófus ka­pott Herder-díjat, amelyet minden évben a bécsi egyete­men adnak át. (MTI) A Kolibri vendégjátéka Szentpéterváron A Kirágberúg című előadásá­val vendégszerepel a Kolibri Színház a szentpétervári VI. Rainbow Fesztiválon, május 16-án. Christina Gottfrieds­­son művét Benedek Judit, Svédországban élő rendező dolgozta át színpadra, aki a darabot rendezőként is jegy­zi. (Munkatársunktól)

Next