Népszabadság, 2005. május (63. évfolyam, 101-125. szám)

2005-05-07 / 106. szám

NÉPSZABADSÁG KULTÚRA 2005. MÁJUS 7­, SZOMBAT 15 Versenypótlék Televízió SZERBHORVÁTH GYÖRGY Azért, mert a tévé Csaó Darwin!-jának semmi köze az evolúciós harchoz, még nem érheti kritika, hiszen azt jól szem­lélteti, hogy a majomtól származunk (s néha mi hozunk rájuk szégyent). A két csapat versenyét imitáló műsorban ez különösen a műsorvezetőre, Bochkor Gáborra vonatkozhatna, főképpen, mert most az egyik csapat versenyzői­vel, az ázsiai árusokkal bánt úgy, mint­ha állatkertben lennénk. Azon röhörészett, hogy egy vietnami nem ér­ti, mit jelent a pacsirtaszó, meg hogy milyen kimondhatatlan a nevük. Na igen, a majmok sem értik a nyelvünket, csak ha huhogunk. Bochkor szórakozott, figyelmetlen. Vontatottan vezeti a produkciót, arca megfeszül, amikor folyamatosan jobb­ra fölfelé néz, alighanem egy kivetítőre, és megpróbál két számadatot vagy va­lami utasítást leolvasni. Kínos. Dekon­­centráltságának talán az az egyik oka, hogy Molnár »Nagy D” Anikóval való szakítása ma a nagy (tévé)téma, de naprakészek lehetünk abból is, mikor, hol vacsorázik egykori kedvesével, az MTV-s Tomóczky Anitával - lassan többet tudok róluk, mint saját magam­ról. Ilyen bulvártempó mellett érezhe­tően éppen a műsorkészítésre fogy el Bochkor ereje. Vagy már maga is fá­rasztónak érzi a műsort, amelyről kife­jezetten üdítő elkapcsolni, amikor a karaokizásra kerül a sor. Nem mintha bármivel is meg lehetne menteni, a nézettségi adatok elmarad­nak a várakozásoktól (az Esti showder A folyton változó zsűri - többnyire nőném, bár médiában, színházban, popiparban mozgó emberek - nem tud semmit, főleg nem azt, mi alapján döntenek. esetenként messze elhúz mellette), de a licencbe, a díszletekbe, a bugyuta kellé­kekbe való befektetés mértéke miatt senkinek sem volt bátorsága a TV 2-nél azt mondani, hogy gyerekek, azért a blamálásnak is van határa. A Csaó Darwin! másik kirívó baja, hogy a játéknak se tétje, se világos sza­bályai nincsenek. Az ismeretlen „ver­senyzők” nyereménye a „benne voltam a tévében” filing lehet, az ismert csapat­­kapitányoké nyilván már konkrétabb... A zsűri meg olyan funkciótlan, hogy az a világon párját ritkítja, hozzá képest a kiszáradt sivatagi kaktusz maga az érte­lem, mert szúrni azért még szar. Ez a folyton változó zsűri - többnyire nőném, bár médiában, színházban, popiparban mozgó emberek, eseten­ként egy-egy ismert sportoló - nem tud semmit, főleg nem azt, mi alapján dön­tenek. Abban biztosak lehetünk, hogy a vége felé inkább az a csapat kapja majd a pontokat, amely lemaradt. Humoruk persze egy csepp sem, közben hát hehe­­résznek, úgy csinálnak, mintha jaj, de mulatságos lenne egy félnapos forgatást végigszenvedni. Ezúttal Bochkornak - aki pártatlannak és igazságosnak nevezi önmagát - még az is ment, hogy ráve­gye őket, változtassák meg egyik dönté­süket a vietnamiak javára. Na igen, leg­alább politikaiag korrekt. Az egész tehát egy verseny imitációja, minden önmaga paródiája: a tét, a zsű­ri, az éneklés, a küzdősport, akármi. Most az állóképességet (!) párperces zöldségdaraboláson, tojás- és diótöré­sen mérték le, azaz még egy versenyszá­mot sem tudnak elnevezni annak, ami, s közben Bochkor arra is rájött, hogy időmérésre sincs szükség. Az erotikus táncot nézve kétségünk sem lehetett, hogy a magyar lány fut be az ázsiai fiú előtt: az egyik legjobb alakú, nagymellű lányt „sorsolták ki” a feladatra, és a kel­lékek közt éppen rá passzoló erotikus fehérnemű is akadt, így persze a piaci kofák pontszámban már el is hagyták a kezdetben elhúzó keletieket. Mi­közben lerágjuk a körmünket, csak nem az iz­galomtól, hanem unalmunkban. A bokszmeccs is eleve vérfagyasztónak ígérkezik: az egy fejjel alacsonyabb viet­nami azzal a tanáccsal lép a ringbe, hogy óvatosan üssön. Mit gondolnak, ekkor ki nyert? Mert mi semmit. A leg­végén is csak annyit, hogy végre vége. S reménykedünk, a tavaszi szezon után megszűnik végképp a műsor is. Móricz és a zsidókérdés Új dokumentumok a lappangó hagyatékból A közlemúltban izgalmas naplók, ma­gánlevelek, újságírói elképzeléseket rögzítő tervezetek kerültek napvilágra Móricz Zsigmond hagyatékából. A do­kumentumok birtokosa Kiss Ferenc műgyűjtő, ő a családtól jutott hozzájuk. A velük kötött megállapodás szerint a jogdíjak a családot illetik, a publikáció­ról azonban már ő rendelkezhet - az örökösökkel ebben egyetértésre kell jut­nia. A műgyűjtő azt mondja, vaskos, oly­kor pikáns családi jeleneteket rögzítő kéziratokról van szó, s hogy még számos dokumentum lappang a család tagjai­nál. A most felleltek között több olyan is akad, amely Móricz zsidósághoz való vi­szonyát tárja fel az antiszemita napló­­részlettől a zsidók melletti kiállásig. Ezek közül Kiss Ferenc egy Leányfalu, 1938. április 8-i keltezésű naplóbejegy­zés, és egy ugyanitt 1941. május 2-án írott levél közléséhez járult hozzá. A naplórészlet: „Történelmi nap: ma nyújtották be a zsidótörvényt a Házban. Egész neveltetésemmel, illetve múltam­mal oly ellentétben áll, hogy alig bírom megérteni, hogy fejlődött odáig a dolog. (...) Az ország bevette a zsidókat az al­kotmány sáncaiba, így a törvénnyel szemben áll, hogy valaki bármilyen kü­lönbséget is tegyen magyar és zsidó és német vallásfelekezetek közt. (...) A zsi­dóság a gettóélet és a kereskedelmi te­vékenység, a talmudista neveltetés kö­vetkeztében oly pallérozott elméjű volt, hogy játszva repült át a gátakon. A lom­ha agyvelejű magyarság s általában minden keresztény elem csak ámulva nézett utána. Nem értette, hogy ebben a nyomorult földi életben, ahol az ő pap­jaik csak azt prédikálták, hogy a föld si­ralom völgye, hogy a szegénység s a gaz­dagság istennek kikutathatatlan akara­tából állott elő, s hogy e földön kereszté­nyi kötelesség a nélkülözés, a tekintély­tisztelet és a mások érdekének nem ár­­tás - látni és éreznie kell, hogy a csak most felszabadított zsidóság egy pilla­nat alatt, illetve három generáció alatt oly hatalomra, gazdagságra és erőre tett szert, hogy mire észrevette valaki, már újra rabszolga lett a nem zsidó, a zsidó­ság kezében. A zsidóságtól kifejlődött intelligenci­ája volt a többi összes fajtához képest. (...) Az ész volt az ő fidei comissumuk, a hitbizományuk, amire nem lehetett be­táblázni semmi adósságot. (...) az én ol­vasóim legelőször a zsidók voltak. Amit én írtam, az magas és távoli volt az én véreimnek, ellenben a zsidók habzsol­ták. (...) Én nem bántottam őket, min­dig az volt az álláspontom, hogy én nem bántom azt, aki kívül van a családon. Én csak magamat és az enyéimet bántom, arra jogom van, sőt a kötelességem is, szeretem őket s javukat akarom. Legye­nek okosabbak, szorgalmasabbak és ambiciózusabbak. Akkor nekik jobban megnyílik minden lehetőség. Ők azon­ban azt mondták: a zsidókkal mindig bottal és méhészfü­stölővel bántunk el. Ki kellett őket ölni a köpűből, s akkor ki lehet szedni a mézet. Mert ezek gyűjtik a mézet, csak nem akarnak belőle más­nak adni. A zsidóság tényleg tudta tűrni a méz­rablást. Nem lehetett kormánynak, ha­talom látszatával bíróknak annyit köve­telni tőlük, amit meg ne adtak volna. Most aztán a kereszténység visszatért a gettókerélés régi módszeréhez.” Egyelőre senki nem akarta vagy mer­te kiadni Móricz azon naplóját, amely A kommunizmus után címet viseli, dátu­ma szerint azonban 1919 augusztusá­ban született. Ebben az író kendőzetle­nül írja le viszolygását két zsidóval szemben - egy kupéban utazva velük a vonaton. A külsődleges jegyek leírása - mai fogalmaink szerint - egyértelmű antiszemitizmust tükröz. Hegyi Katalin, a Petőfi Irodalmi Mú­zeum munkatársa szerint ezzel a kér­déssel tanulmányok egész sorának kel­lene foglalkozni, és nem elsősorban iro­dalomtörténészeknek, hanem történé­szeknek kellene feltárni ezt a bonyolult kérdést. Móricz ellenérzése a zsidósággal szemben nem volt különös jelenség a múlt század tízes éveiben - egy idő után Ady Endrét is zavarta anyagi függősége Hatvany Lajostól mégsem tekinthető egyikük sem antiszemitának. Amikor Móricz papírra vetette fenntartásait, éppen csak véget ért a vörösterror az or­szágban. Hegyi Katalin úgy látja, hogy a zsidókkal szembeni ellenérzés nem je­lentett egyet a későbbi zsidótörvények elfogadásával. Sokakat ugyan irritált a zsidók kulturáltsága, gyors polgároso­dása, nyelvérzéke, összetartása, de pél­dául Móricz az első zsidótörvény után azonnal kárhoztatta a jogszabályt, és mint olvasható, kifejezetten a zsidók mellé állt. 1919-ben Móricz egyetértett Károlyi Mihály földosztó törekvéseivel, brosúrákat adott ki A földtörvény kiská­téja és Népszavazás a földreformról címmel - Horthyék épp ezért meghur­colták, két hétig vizsgálati fogságban tartották. Móricz a fehérterror kiszol­gáltatottságának megrázó élményéből írta meg Légy jó mindhalálig című re­gényét. Tehát A kommunizmus után cí­mű napló a vörösterror élményéből fa­kad, a szépirodalmi mű pedig a fehér­terroréból. Hegyi Katalin egy példával is illuszt­rálja a kérdés bonyolultságát. Szentkuthy Miklós édesanyja zsidó volt, de szülei csecsemő korában megkeresz­teltették, és vallásos szellemben nevel­ték. Az író is katolikusként nevelkedett, és egyáltalán nem azonosult a zsidóság­gal. Sokat vitatkoztak erről Szerb Antal­lal, s Szentkuthy naplófeljegyzéséből látszik, hogy ezek a viták nagyon megvi­selték őt. Az Utas és holdvilág szerzője talán elmenekülhetett volna a munka­­szolgálatból, de a zsidó közösségi létet vállalva a halált is vállalta. A muzeoló­gus azt mondja, fontos volna, hogy az irodalomtörténet feltárja az írók viszo­nyát a zsidósághoz vagy éppen Trianon­hoz. - Igaz, hogy ezek kényes témák, de nem kell ezektől elmenekülni. A kibe­­szélés segíti a tisztázást - szögezi le He­gyi Katalin, aki attól sem tart, hogy az eddig csak lappangó kéziratok alapján akár Móricz, akár más írók vagy költők munkásságának jelentőségét az utókor­nak újra kellene értékelnie. GRÉCZY ZSOLT M*B ■"‚‚« JjgXE T£ ^***” J PESTI T1l|V PLAYBOYNKPS/ABADS.V V HIRDETES HEArtWuuUL rrjUI SPFCIAI. i PAPPLWSZrO BUDAPEST SPORTARENA r* * Z 005.o­.24., 20.00 www.cocker.com * www.showtimebudapest.hu Showtime Budapest production in association with Marshall Arts Ltd by arrangement with RDWM Pty.Ltd Jegyek kaphatóak a Ticket Express jegyirodáiban. Internetes jegyrendelés: www.eventim.hu index itcSjl NEPSZABADSAGI A i­V % % ák a zsidó '.kérdést egy nagy neg­­­irmait.*..... ft »kint era l. r*gysr sorsprobi- tik kcszt. Talaroennyi asidót agvoarirünk­ is, tryal nég egy'etlen ru'.gynr ssn­i«sz sera ekeaabb, se »*»,■ gfelmaaabb ae gy'adagsbb. Igen g.vzdogabbak X»aa nek u usisni cuszinilált németek. Biztositulak hogy minden pe al-ciét feglel­­ik el. Én rettenetes hwraot rirok­­zárt, hogy a magyart ráébresszük «mraag&j*«, fstnulj éa t*ar. «• fiadn*. Ter­uld meg,ah»gy a s.*idó kát ge «ráción tTval tudta elfö&UXni »z. összes vezet* vonalat» hoc ninde, asidó minden gyere­két, ft...' :t­a énen a..it volm is, tanittatta. e zs­idóság taníttatta a „:vere«fi «.e* t. ■ ** ■.­­...'7* ne evvel szemben mi iun Hodrnez'óvasáraelyn Szeretném m­* megkérdeznéd s sémit?.nád. .fene ötté. tónt* nög a sáliért: mért v«n Ennyi övsne .tartás bennük?-szér.t ravrt együtt kEli',:flish­ Majd j!5h még ránk is olyan i­ 5, hogy paasebuvun mint a nyáj a viharban, /vikor' majd mi is neki látunk & munkának. Szeretettel és tisztelettel *■ köa .­.öntelek Le Ang fa In 941. máj­u­s 4.1. Móricz Zsigmond levele Pákozdy László ny. főállatorvosnak „Kedves Barátom, én a zsidókérdést egy nagy negatívumnak tekintem a magyar sorsproblémák közt. Ha valamennyi zsidót agyonverünk is, avval még egyetlen magyar sem lesz sem okosabb, se szorgalmasabb, se gazdagabb. Igen gazdagabbak lesznek a ha­zai asszimilált németek. Biztosítalak, hogy minden pozíciót ők foglalnak el. Én rettenetes harcot vívok azért, hogy a magyart ráébresszük önmagára. Tanulj, és taníttasd fiadat. Tanuld meg, hogy­ a zsidó két generáción avval tudta elfoglal­ni az összes vezető vonalat, hogy minden zsidó minden gyerekét, ha maga éhen halt volna is, taníttatta. Sőt a zsidóság taníttatta a gyerekeket. De evvel szemben mi van Hódmezővásárhelyen. Szeretném, ha megkérdeznéd s kiszámítanád. Fene ette vóna meg a zsidóit: mert van annyi összetartás bennük? Azért, mert együtt kalapálják őket. Majd jön még ránk olyan idő, hogy összebú­­vunk, mint a nyár a viharban. Akkor majd mi is nekilátunk a munkának. Szeretettel és tisztelettel köszöntelek Leányfalu, 1941. május 2.”

Next