Népszabadság, 2005. augusztus (63. évfolyam, 178-203. szám)

2005-08-10 / 186. szám

14 2005. AUGUSZTUS 10., SZERDA KERÉKVILÁG Okosodó járgányok Automatikusan araszol, ha kell, magától beparkol Nem messze az az idő, amikor a büsz­ke autós így fogja dicsérni a járgányát: nem csak szép és gyors, hanem okos is! A nagy autógyárak és beszállítóik gőz­erővel dolgoznak ugyanis az intelli­gens autó kifejlesztésén. Arról persze, hogy egy autó mitől in­telligens, eléggé megoszlanak a véle­mények. A törekvések elsősorban a biztonság további javítására, egyes ve­zetési funkciók elektronikával való he­lyettesítésére irányulnak. De belefér a sorba az­ elektronikus parkoló rendszer is, amely egyes verzióiban tanácsokat ad a vezetőnek arról, hogy milyen kor­mánymozdulatokat tegyen egy szűk helyre való beálláshoz, illetve már léte­zik olyan rendszer is a Citroennél, amely magától bekormányozza az au­tót a helyére. Az ESP, az elektronikus stabilizáló program most jubilált, a Bosch tíz év­vel ezelőtt kezdte sorozatban gyártani. Ma már a Németországban eladott új autók kétharmada ESP beépítésével kerül forgalomba, egész Európában ez az arány 40 százalék. Baleseti statiszti­kák egyértelműen mutatják az ESP előnyeit. A mérnökök most a rendszer finomításán dolgoznak, elsősorban a rendkívül finom féknyomás-szabályo­­zással csökkentik a megpördülés ve­szélyét. Az ESP Plusz hardver ezenkí­vül még azt is észreveszi, ha a vezető hirtelen leveszi a lábát a gázpedálról, ezt úgy értelmezi, hogy fékezés várha­tó, ezért óvatosan felfekteti a fékbeté­teket a féktárcsára, így abban az eset­ben, ha a vezetőnek valóban fékeznie kell, sokkal hamarabb eléri a jármű a maximális lassulást. Esőben pedig úgy javítja a biztonságot, hogy időről időre felfekteti a fékbetétet a tárcsára, a súr­lódással leszárítja róla a nedvességet és ezzel javítja a fékezés hatékonyságát. Azon is dolgoznak a szakemberek, hogy hogyan tudják összeilleszteni az autóban egyelőre egymással párhuza­mosan működő biztonsági rendszere­ket. Az ESP Prémiumot egyelőre a lu­xuskategóriákba szánják, mert alkal­mas arra, hogy együttműködjön az Adaptive Cruise Controllal (ACC)­­ az alkalmazkodó sebességautomatával. Ez a rendszer radarja sebességével ké­pes követni az elöl haladó jármű moz­gását és annak megfelelően gyorsítja vagy fékezi az autót természetesen a biztonságos követési távolság megtar­tásával. A jelenlegi rendszerek csak 30 kilométeres sebesség felett használha­tók. A jövőre sorozatgyártásba kerülő és az ESP-vel együttműködő ACC Plus azonban már araszoló forgalomban, 30 kilométeres sebesség alatt is dolgo­zik. Megállítja, és a vezető engedélyé­vel (finom pöccintés a gázpedálon) új­ra mozgásba hozza a járművet. A radar mellett a videorendszerek is egyre nagyobb szerepet kapnak az in­telligens autókban. Jeleznek, ha az au­tó elhagyja a haladási sávját, éjszaka és rossz látási körülmények között felis­merik és jelzik az autó előtt felbukkanó akadályokat, felismerik a közlekedési táblákat és figyelmeztetik a vezetőt, ha nem alkalmazkodik hozzájuk. Az eddig ismertetett rendszerek összehangolásával működik a Pre­dictive Collision Warning, az ütközést megelőző figyelmeztető rendszer, amely felhívja a vezető figyelmét a veszélyes közlekedési helyzet kialakulására. 2006-tól gyártja majd a Bosch ezt nagy sorozatban, és már tisztán látszik a kö­vetkező lépcsője a fejlődésnek, amikor a megelőző vészfék (PEB) rendszer már meg is állítja az autót ilyenkor. Az aktív és a passzív biztonsági rendszerek összekapcsolódásából ki­alakuló CAPS (Combined Active and Passive Safety) az elektronikus stabili­zációs rendszerből kapott vészjelzések nyomán képes annak elemzésére, hogy meg tudja-e előzni a balesetet. Ha nem, akkor felkészíti az autót az ütkö­zésre, bezárja például a tetőablakot, egyenes állásba hozza az üléseket, megfeszíti a biztonsági öveket, felké­szíti a légzsákokat. Erős a verseny a cégek között az au­tó-intelligencia fejlesztésében. A Cit­roen mutatta be újságíróknak a magá­tól beparkoló C3-as prototípusát, amivel elsősorban nőkollégáink kö­zött váltott ki nagy elismerést. A rend­szer felismeri az üres parkolóhelyet, figyelmezteti a vezetőt, szóbeli utasí­tásokat ad a megállásra, indulásra, to­latásra, a kormányt viszont már auto­matikusan tekeri a megfelelő helyze­tekbe. Ugyancsak a Citroen mutatta be azt a C5-jét, amely a repülőgépiparból im­portált eljárás, a Fly by Wire nyomán a Drive by Wire (vezess drótokkal) elven működik. Ebben a kormány és a fék nincs direkt összeköttetésben a kere­kekkel. A kezelőszervek mozgását elektromos impulzusokká alakítják és ezek az impulzusok irányítják aztán a fékhidraulikát, illetve a kerekeket kor­mányzó szerkezetet. Nincs az autóban fék és gázpedál, a repülőkből kölcsön­vett szarvkormányon van elhelyezve a gáz és a fék a többi kezelőszervvel egyetemben. Magunk is kipróbáltuk, igen könnyen hozzá lehet szokni a Drive by Wire rendszerű vezetéshez. Egyelőre azonban erre csak nagyon keveseknek lesz alkalmuk, a szakem­berek szerint ugyanis tíz-tizenöt év, mire ez a rendszer szériában gyártott autókba is bekerül. KARCAGI LÁSZLÓ A repülőkhöz hasonló elektronikával kormányozható a C5-ös Gombnyomásra működik a parkoló automatika Traktorgyári limited edition Az Audihoz tartozó Lamborghini Gallardo SE modellje 315 km/órás se­bességre képes, és négy másodperc alatt éri el a százat. A kétszínű karos­szérián a bikavadító sárga dominál. A 10 hengeres, 5 literes V-motor teljesít­ménye 500 lóerő, a Gallardo menet­kész tömege 1530 kg, tengelytávja 2,56 méter, hossza 4,3 méter, szélessége 1,9 méter, magassága 1,17 méter. Stabilitá­sáról állítható keménységű futómű és elektronikus menetstabilizáló rend­szer gondoskodik. Az alumínium váz­­szerkezetre épített kétüléses karosszé­riában négy légzsák védi a bennülőket. A Gallardo ára 141,5 ezer euró, ami nagyjából 56,5 millió forint, és ehhez jön még a 25 százalék áfa, és az 1,89 millió forintnyi regisztrációs adó. A klímaberendezés alapáron jár, de a téli csomag fűthető ülése feláras. Csak 250 példányban gyártja a Gallardo SE modellt a Lamborghini Egerz Mátyás kir. út 4. DARAZS padötu KR. Jászba / B. J. HIRDETÉS NYaim jáfík ÍSfflL. A FIAT DARAZSS Itt az ideje, hogy újat vegyen... /Most KIS TEMEK a kisteher! Tel.: 36/427-827, 06-30/3700-600 Dózsa Gy. út 160. Tel.: 28/52-52­ 00, 06-30/415-8374 LCV Sze«., Jásztelki út 1. Tel.: 57/502-520, 06-30/340-2120 NÉPSZABADSÁG Alkohollal vezetnek Fűből, fából és gabonából is előállítható Az alternatív hajtású (üzem­anyagú) autók között a darab­számot, vagyis az elterjedtséget tekintve egyértelműen a hibrid Toyota Prius a nyerő, a második hely viszont megingathatatla­nul a bioetanolé. A természetes alapú alkohol üzem­anyag főként Észak-Amerikában és néhány európai piacon hódít, a legna­gyobb sikereket eddig Svédországban érte el. A tiszta és környezetbarát eta­­nol-erőforrásokban rejlő lehetősége­ket a Fordnak sikerült a legjobban ki­aknázni. Európában elsőként a Ford dobott piacra bioalkohol-üzemű, az átlagos­nál 70 százalékkal alacsonyabb szén­dioxid-kibocsátású autókat. A premi­er a környezetvédelmi szempontokra hagyományosan sokat adó Svédor­szágban volt, ahol máig több mint 20 ezer etanolos személyautó talált gaz­dára. A Flexi-fuelnek elkeresztelt eta­nolos rendszer sikerének egyik titka a rugalmasságban rejlik: a Felxi-fu­el motorokba hagyományos benzint is lehet tölteni, és a benzin meg az eta­­nol bármilyen arányú keverékével is ugyanúgy elmennek. Műszaki szem­pontból ehhez kevés változtatás kell: különlegesen keményített anyagból vannak a 16 szelepes benzinmotor szelepei és szelepfészkei, a gyújtás vál­tozó jellegdiagramja automatikusan alkalmazkodik az aktuális bioalkohol­­benzin arányához, emellett - mivel bioalkohollal rosszabb a hidegindítás, mint benzinnel­­ mínusz 15 fok alatt szintén automatikusan „előfűtést” kap a motorblokk. A sikerrecept másik összetevője az ár: az etanolos autó nem drágább, az etanolos tankolás pedig kifejezetten olcsóbb, mint a benzines. Az etanol (más néven etilalkohol, 99 százalék fölötti töménységű tisz­taszesz) az autózás kezdetei óta is­mert hajtóanyag, igazán nagy, 50 szá­zalék fölötti elterjedtségig azonban csak Brazíliában jutott. Talán a legna­gyobb hátránya, hogy (szemben a hibridhajtással) nem kell hozzá kő­olaj, ezért az olajipar a legcsekélyebb érdeklődést sem mutatja iránta, ami a fejlesztési ráfordításokban is meg­látszik. Ugyanakkor ebben rejlik az előnye is: az elégetésekor nagyon ke­vés szén-dioxid keletkezik, és az sem ásványi eredetű ,hanem megújuló forrásból származik, a bioetanol­­gyártás alapanyagául szolgáló növé­nyek gyakorlatilag a levegőből vonják ki), vagyis szinte egyáltalán nem nö­veli az üvegházhatást). 2001 óta lát­ványosan tör előre, aminek legfőbb oka, hogy a kormányok láthatóan nem bírnak eleget tenni a szén­dioxid-kibocsátás csökkentését célzó vállalásaiknak. Bioetanolt bármiből elő lehet állíta­ni, amiből szesz gyártható: fűből, ga­bonából, gyümölcsből, sőt fából is (lásd fűszesz). A svédek például az arra­felé igen nagy tömegben rendelkezésre álló fűrészporból csinálják­­ 2 tonna szárazanyagból egy 24 órás desztilláci­ós eljárással 500 liter etanol nyerhető. Az etanolos üzemanyagot jelenleg több mint 220 benzinkút árulja, tavaly ez a szám még 100 alatt volt, 2010-re pedig minden második töltőállomás­nál lehet majd etanolt tankolni. Az ára most 7,8 korona körül van, szemben a 95-ös benzin 11 koronát közelítő árá­val. Ez még akkor is jó üzlet, ha figye­lembe vesszük, hogy az etanolos autó a bioüzemanyag alacsonyabb energia­­tartalma miatt valamivel többet fo­gyaszt (az etanol-üzemmel 8 százalék körüli megtakarítás érhető el). A svéd utakon futó, nagyjából 20 ezernyi etanolos autó közül 15 ezer Ford gyártmány (többnyire Focus és újabban C-Max), a maradék nagy ré­sze Volvo és Saab. De etanollal közle­kedik a stockholmi agglomeráció tel­jes buszparkja, illetve az északi Örn­­sköldsvik (itt gyártják a bioüzem­anyagot) városi buszai is ezt használ­­ják. Az Önsköldsvik-Umea közötti száz kilométeres útszakaszon alkalmunk volt kipróbálni az etanolhajtást. Új Focusokat vezettünk, az autókat a gyár új generációs, 1,8-as Flexi-Fuel motor­ja hajtotta (ennek azért van jelentősé­ge, mert a hengerűrtartalmat csak utó­lag árulták el, és a dinamizmus alapján a szakújságírók többsége 2000-es mo­torra tippelt). Vezetés közben semmi nem árulkodik róla, hogy alternatív hajtású kocsit irányítunk: a motor ne­véhez méltóan rugalmas, váltani rit­kán kell, az autó ötödik sebességben is értékelhető gyorsulást produkál. Kí­vülről figyelve az egyik különbség a FlexiFuel felirat a hátsó ajtón, a másik a szagtalan (illetve egyeseket, lehet hogy csak pszichésen, a pálinkafőzők környékére, másokat az iskolai bor­­szeszégőkre emlékeztető illatú) kipu­fogógáz. Az autó ára pontosan az 1.6- os és a 2000-es benzinesé között van (közelebb az 1.6-oshoz), a FlexiFuelért nem számítanak többet a kereskedők. A vevő számos előnyt kap az autójá­hoz, például a nagyvárosokban ingyen parkolhat vele, olcsóbb az adó és a zöldkártya-kiállítás. A bioetanol önköltsége az örn­­sköldsviki gyárban 20 eurocent (mint­egy 50 forint), amit a szállítás és az el­osztás költsége, az árrés, némi adó, és az üzemanyag 15 százalékos benzintar­talma tornáz fel a 7,8 svéd koronás (200 forintos) kiskereskedelmi ár­­szintre. A svéd szakemberek szerint mezőgazdasági alapanyagból, például szőlőből vagy almából ennél is olcsób­ban előállítható a bioüzemanyag. Rá­adásul ez a legolcsóbb módja a szén­dioxid-felesleg eltüntetésének (éppen ennek fejében mond le a svéd állam a bioetanol jövedéki adójáról). Az etanolüzemű autózás világszerte terjed - az USA-ban például 2001 óta a háromszorosára nőtt -, a leggyorsab­ban éppen Európában halad előre az EU bioetanol- és adódirektívájának köszönhetően (az előbbi szerint jelen­leg a teljes üzemanyag-forgalom 2 szá­zalékát bioüzemanyagokkal kell lefed­ni - 2010-től 6 százalék az arány­­, az utóbbi pedig lehetővé teszi az adóked­vezményeket). A svéd szakemberek szerint Kelet-Közép-Európa rendelke­zik a legnagyobb bioetanol-potenciál­­lal: itt gyors ütemben újul az autópark, a vevők költségérzékenyek, és óriási szabad földterület, illetve mezőgazda­­sági munkaerő áll rendelkezésre az etanolalapanyag-termeléshez. HARGITAI MIKLÓS Almából vagy faforgácsból készült üzemanyag hajtja a Ford Focust

Next