Népszabadság, 2005. október (63. évfolyam, 230-255. szám)

2005-10-24 / 249. szám

NÉPSZABADSÁG MAGYARORSZÁG - ÁLLÁSPONT Először nyilvánosan Erdélyben Pozsgay Imre volt a szónok Kárpátalján Hírösszefoglalónk Első alkalommal ünnepelték meg va­sárnap Erdélyben nyilvánosan az októ­ber 23-i nemzeti ünnepet. Kolozsváron, a Farkas utcai református templom előtti téren sok százan gyűltek össze a Kolozsvár Társaság és a Duna Televízió közös rendezvényére - jelentette ko­lozsvári tudósítónk. A magyar forrada­lommal való szimpatizálás miatt, annak erdélyi megismétlése okán 1956-ban és 1957-ben Erdélyben és Románia más régióiban sok ezer személyt tartóztattak le. Diákokat, értelmiségieket, munkáso­kat és földműveseket - magyarokat és románokat egyaránt. Az ünnepi prog­ram délután a Kolozsvári Magyar Ope­rában folytatódott, ahol a Kolozsvár Társaság és a Kolozsvári Magyar Opera együttes szervezésében került sor az 1956 - Moszkvától Kolozsvárig című emlékünnepségre és hangversenyre. A kárpátaljai 56-os megemlékezések központi ünnepségét vasárnap tartot­ták Beregszászon. A Kárpátaljai Ma­gyar Kulturális Szövetség által szerve­zett rendezvény ünnepi szónoka Pozsgay Imre volt, aki beszédében mél­tatta a magyar nemzetnek a 49 évvel ez­előtti forradalom napjaiban mutatott egységét, a megvilágosodás pillanatá­nak nevezve az akkori eseményeket. Mint mondta, az 1956-os forradalmat leverték, de a levert forradalmak legna­gyobb tanulsága az, hogy nem vesznek el, mert a levert forradalmak parancsba adják leverőiknek programjuk teljesíté­sét. így volt ez az 1848-49-es forrada­lommal, amely után már nem lehetett visszaállítani az azt megelőző rendet - tette hozzá. Szerinte hasonlóan alakult a helyzet 1956 után is, amikor az éssze­rűtlenül kegyetlen megtorlást követő konszolidált Kádár-korszak és beletö­rődés ellenére a levert forradalom to­vább működött az 1989-es fordulat be­következtéig. Fütty és bekiabálások Hírösszefoglalónk „Vádolunk...” feliratú táblával és közbe­kiabálással kívánta magára vonni a fi­el­gyelmet tíz-tizenöt idős ember a Kos­­­­suth téren szombat este, amikor­­ Gyurcsány Ferenc miniszterelnök je­­­­lenlétében fellobbant a forradalom­­ lángja. Bozóki István kulturális minisz­­­­ter beszédébe a Műegyetemen szomba­­­­ton fiatalok többször is belefütyültek.­­ Az első sorokban helyet foglaló, jórészt idősebb meghívott vendégek, mintegy Bozóki beszédét fütty és taps zavarta negyvenen, hangos, folyamatos tapssal adtak hangot nemtetszésüknek. „Hagyd abba!”, „Elég” - lehetett hallani az aula több pontjáról. Füttyöt és pfujo­lást kapott a beszédet követő koszorú­záson megjelenő Kóka János gazdasági miniszter is. Molnár Gyula budapesti MSZP-elnöknek a Vértanúk terén tar­tott beszédét vasárnap egy férfi zavarta meg, többek között „Spion vagy” bekia­bálással. A rendőrök elvezették. Sípszó­val és egy bekiabálással - „Ez nem volt valami meggyőző” - alkalmatlankodott egy férfi a 301-es parcellában Kuncze Gábor beszéde után. Rendőrök vezették el az MSZP budapesti elnökét lespionozó férfit Hiteles apróságok a forradalomról Szemtanúk visszaemlékezései, élőszobor-kompozíciók, kora­beli gépjárművek bemutatója és rongylabdázás - ezek voltak a fővárosi ’56-os megemlékezés civil részének fontosabb esemé­nyei a Lánchíd környékén. Vasárnap az 1956-os év hangulatát idézték a budai oldalon korabeli ruhák­ba öltözött mutatványosok. A Lánchí­don a véres harcokat felelevenítő, tizen­három képből álló performance-t lát­hattak az arra járók, Pesten pedig a kor jellegzetes járműveit állították ki: a Moszkvicstól az Ikarus buszokig. A leg­nagyobb érdeklődést talán „Az én 56- om” sátor váltotta ki a Clark Ádám té­ren, ahol egy kamera előtt bárki el­mondhatta tízpercnyi terjedelemben emlékeit a forradalom napjairól. - Csak a kíváncsiság hozott ide, mert nem vagyok radikális emlékező - jegyezte meg az egyik, sorára várakozó úr, amikor a sátor előtt megszólítot­tam. Laurenszky Ernő 27 esztendős múlt 1956 októberében. Tüntetett 23- án, részt vett a Magyar Rádió, illetve a Parlament előtti demonstráción is. Mi­vel jól beszélt oroszul, megpróbált tár­gyalni a harckocsiban várakozó szovjet katonákkal, hogy ne bántsák a forra­dalmárokat. Ha kellett, sebesülteket mentett,, az utolsó napokban pedig nemzetőrnek állt - ott volt tehát szinte minden fontosabb helyszínen. A har­cokban többször is megsebesült, ezért 1957 nyaráig kórházban ápolták. Elbo­csátása után­­ ismerősei segítségével - egy peremkerületi iskolában lett törté­nelemtanár. - A kórházban vészeltem át a forra­dalmat követő lefogásokat, aztán igye­keztem eltűnni szem elől - meséli. - Úgy mutattak be 1957-ben az iskola­­igazgatónak, aki befogadott az intézmé­nyébe, hogy „pöttyös vagyok”. A követ­kező évtizedekben egészen másképp voltam kénytelen tanítani a történelem­nek ezt a szeletét, mint ahogy átéltem. Csak akkor meséltem a személyes ta­pasztalataimról, ha az osztály összetéte­le ezt megengedte, azaz nem kellett tar­tanom a szülők feljelentéseitől. De ak­kor is mindig hozzátettem: most el­mondok pár dolgot, ezek nincsenek a tankönyvben, ezért talán jobb lesz, ha nem használjátok fel. - A rendszerváltozást követően a po­litikusok többsége megpróbálta kisajá­títani 1956-ot, s elsősorban nem arról beszéltek, ami megtörtént. Mindent a maguk elgondolásai, érdekei szerint ér­telmeztek - mondja Magács László, a Merlin Színház igazgatója, „Az én 56- om” sátor kitalálója és létrehozója. - Akik most megszólaltak a kameráink előtt, olyan hiteles apróságokat is elme­séltek, amiket máshonnan soha nem tudhatnánk meg azokról a napokról. Azt, hogy mi lesz a felvételekből, még nem tudni. Ám ezek talán az utolsó pil­lanatok, hogy a még élő szemtanúk em­lékeit rögzítsük és az utókornak meg­őrizzük. FÉDERER ÁGNES Ezek talán az utolsó pillanatok, hogy a még élő szemtanúk emlékeit rögzítsék * 2005. OKTÓBER 24., HÉTFŐ 3 A csapatok harcban állnak O NAGY N. PÉTER­ któber 23-án még mindig nem lehet ünnepelni Magyarországon. Már szabad, de még nem lehet. Nem a politikai karácsony hangulata hi­ányzik, hiszen olyan eseményről kell ilyenkor megemlékezni, amelynek sze­replői készek voltak ölni és meghalni. Ebből sosem lesz csengettyűs, dalolós ünnep. De hogy a nyilvánosság alig kapjon mást belőle, mint a mai ellensé­geskedés historizálóvá butított változatát! Önáltatás volna mást remélni. Ma alig értem­ már azt, amiről Szűrös Mátyás a Hír TV-ben beszélt, ne­vezetesen, hogy miért gondolta 1989-ben mindenki október 23-át a köztár­saság születésnapjának, mikor mára az a politikai csapat, ahová ő is átvo­nult, bottal verné el a bölcső mellől a rontást hozó, pénzsóvár vajákos álbá­ba szerepében feltüntetett szocialistákat. Nem értjük, milyen félreértésben volt a szabadon választott parlament első ülésén, hogy ellenszavazat nélkül nemzeti ünneppé nyilvánította október 23-át, az új rendszer úgymond a ne­vére vette ötvenhatot, és ennek mindahány képviselő felállva tapsolt. A maiak szerint azok ott tizenöt éve elveszíthették a józanságukat. Nem is­merték fel azt, amit Pokorni Zoltán a Fidesz részéről úgy vezetett le, hogy a forradalom leverőinek örökösei nem ünnepelhetnek szívből velük. Belevette a beszédbe Apró Antalt, hogy ha valakinek asszociációs problémái lennének, azt még rásegítse a Gyurcsány-vonalra, amit Rogán Antal egy másik rendez­vényen folytatott, igaz, tévesen, hiszen a volt miniszterelnök ifjúként nem volt abban a rossz pillanatban azon a rossz helyen, ahol ő látni vélte, de ez most nem számít. Forradalomban nehéz mérlegelni az erőszak még szüksé­ges mértéke és az igazság vágya között, hát úgy fest, forradalmi beszédekben sem megy ez, de nem is mutatkozik rá szándék. A mai jobboldal oly mérték­ben építette egzisztenciáját a baloldal létének történelmi megkérdőjelezésé­re, hogy arcvesztés nélkül ettől, úgy fest, nem mozdulhat el. A túloldalról pedig - szintén determináltan - nem érkezik érvényes, jó érzéssel átélhető válasz, csak az, hogy köszönjük 56, mára rendben va­gyunk. Van köztársaság, szabadság, demokrácia - kész. Védekezni nem akarnak, támadni nem akaródzik. Csendesítenék, lekerekítenék az évfor­dulót - már az ötvenedik előtt. Az SZDSZ, mint általában, az MDF mint már egy ideje, súllyal és méltó­sággal emlékezett. (Kamaratermekben születnek a nagy elődadások?) Csakhogy kint, a nagy teátrális tereken az ilyen típusú, kisimult ünnepeken - lásd: július 14/Franciaország - nem szoktak beszédeket tartani, temetőbe járni, emocionálisan felhajtó erejű helyzeteket felidézni. (Végül is ki a vét­kes Jean-Paul Marat halálában, és hol kellett volna megállni a terrorban? Ugyan már! Egy napig örüljünk neki, hogy franciák vagyunk.) A mostani civil történelemjátékok iránti csekély érdeklődés szerint nem tartunk itt. Figyelemre méltó ebben a helyzetben a köztársasági elnök által válasz­tott szerep. Elődje, Mádl Ferenc tavaly kiegyensúlyozó beszédet mondott, de nem állta meg, hogy a privatizációellenes ellenzéki offenzíva kellős köze­pén ne hívjon fel a köztulajdon fokozott megbecsülésére. Sólyom László tegnap nem beszélt. Kitüntetéseket adott át­­ csendben. Talán egy újfajta szertartás első gesztusai lehettek ezek. Igaz, mindezt bele­látni a Sándor-palotában történtekbe, fantáziát igényel. A valóság... Orbán Viktor szerint az 1956 után kivégzett igazi baloldaliak példája ad reményt, hogy egyszer lehet nemzeti egység. Velük lehetne. Akik nem tűrték volna, hogy az ország élén ne választott államférfi, hanem poli­tikai kalandor álljon. Orbán nem feledkezett meg egy bizonyos luxusvilláról sem. A kormányfő az Operában válaszként rövid beszédet tartott és hosszú csendet kért. A jelek szerint azonban ez jó esetben is csak süket csend lesz. E­gy költői kérdés ACZÉLENDRE A lengyel elnökválasztás két jelöltje közül az egyik azon a hangon szólalt meg, amit én egy elnyűtt szótár egyik szócikkével a„klerikális reakció” hangjának tudnék nevezni. De van modernebb megközelítés is. A szóban forgó jelölt (Lech Kaczynski) zömmel olyan hívószavakkal kampányolt, mint George W. Bush szellemi hátországa, az amerikai „keresztény jobbol­dal”: „nem” az abortuszra, „nem” a homoszexuálisok jogköveteléseire, „igen” a halálbüntetés visszaállítására, „igen” a bűnözés visszaszorítására. Egyszó­val: jogállamiság helyett törvényesség és rend. Elég érdekes, hogy amikor Orbán Viktor, még friss miniszterelnökként, a külföldön szolgáló magyar nagykövetek elé állt, ugyancsak a „law and order” embereként kívánta ön­­nönmagát, egyszersmind kormányát a Lajtán túl reklámoztatni. Van logika a politikatörténetben. A „posztkommunistákkal” szemben mindig a „törvé­nyesség és rend” képviselte erkölcsi magaslat kínálkozik a legjobb hívószó­nak. Kaczynski persze a rendpártiságot leöntötte még egy nagy adag rend­szerváltozás-kritikus demagógiával, tömény katolicizmussal, idegen- és EU-ellenességgel­­ rájátszva azoknak a tömegeknek az elvárásaira, akik a szó erkölcsi és anyagi értelmében esendően konzervatívok, és a rendszer­­változás veszteseinek érzik magukat. Az ellenfél, Donald Tusk viszont inkább a rendszerváltás nyerteseit igye­kezett megszólítani, liberális hangon, liberális témákkal, bár olykor ugyan­csak sötéten konzervatív tónusokkal. (Lásd még: „erkölcsi megújulás”. A gyakorlatban ez persze soha nem több annál, mint hogy kicserélem a te em­bereidet az én embereimre.) A kétféle narratíva szépen kettészelte Lengyel­­országot. Azokra az emberekre, akik az új Lengyelország építését úgy kez­denék el, mintha tizenöt év alatt az ország tévutat járt volna be, s szükség­képpen ütközött 2005-ben a zsákutca falába; továbbá azokra, akik úgy gon­dolják, hogy a rendszerváltozás egyéni és kollektív áldásai egy soha nem lá­tott mértékben prosperáló Lengyelországot segítettek a világra. Úgy gondolom, fontos volna, hogy Donald Tusk nyerjen, bár lapzártakor ez nagyon valószínűtlennek tűnik. Győzelme legitimálná a hajdani Szolida­ritásból, a kommunista rendszer ellenzékéből kinőtt sokféle szárny közül annak az álláspontját, amely lényegében Churchill parlamenti demokrácia­­tézisét parafrazeálja: ami van, az rossz, de mondjanak jobbat nála. Különben is mit ért volna az, ha a lengyel választók még oly ösztövér részvétellel is, de a liberál-konzervatív nézetet legitimálják a klerikál­­nacionalizmussal szemben? Sokat nem. Kaczynski és Tusk világ- és jövő­képének konfliktusa nemcsak azért irreleváns, mert ennek a két ember­nek a pártja a jövőben koalícióban fog kormányozni (a jobboldal minden vonalon lesöpörte a balt), hanem azért is, mert a lengyel állam feje a leg­jobb megközelítésben is csak „középerős elnök”, gyakorlatilag a külpoliti­kán kívül semmi egyébre nincs komoly befolyása. Ha pedig csak arra van, akkor nézzük. A lengyel fájdalom kétféleképpen nevesíthető: az orosz meg a német. A német-orosz komplett anakronisztikus réme (lásd még: a Lengyelországot megkerülő balti-tengeri földgázvezeték) olyannyira kí­sérti a lengyeleket, hogy kétségbeesésükben mindig Amerikába kapasz­kodnak. Igaz, hogy a németek és a franciák önző oroszbarát politikát folytat­nak, de biztos, hogy ezzel szemben az EU-n kívül (Amerikában) kell vé­dekezni? Nem az-e a jobb alternatíva, hogy a lengyelek mint EU-tagok, ráadásul méreteik folytán befolyásosak, „kinyomják” az unióból a közös politikát Oroszországgal szemben? A kérdés költői. Szembesül vele Len­gyelország új elnöke.h

Next