Népszabadság, 2005. december (63. évfolyam, 281-306. szám)
2005-12-01 / 281. szám
18 2005. DECEMBER 1., CSÜTÖRTÖK HÍREK Nagyjátékfilm Kertész Imre művéből Emelet címmel nagyjátékfilm készül a Nobel-díjas Kertész Imre egyik kisregényéből Vecsernyés János rendezésében. A produkció külön érdekessége, hogy az apát és fiát először együtt szerepelve moziban Haumann Péter és Haumann Máté alakítja. A további főszerepeket Takács Kati, Fekete Ernő, Kovalik Ági, Iglódi István, Csuja Imre és Czukor Balázs játssza. A forgatókönyvet a rendező Radnai Annamáriával együtt írta, és Háy János segítségével véglegesítette. Az operatőr Lajos Tamás, a rendező gyakori alkotótársa. (MTI) Francia mozikban a Before Dawn Kenyeres Bálint rövidfilmje, a Before Dawn hamarosan a francia mozikba kerül. A 13 perces mű bemutatását az teszi lehetővé, hogy elnyerte a 26. Villeurbanne-i Rövidfilm Fesztivál G.R.A.C. (Regionális Társulás a Filmművészet Népszerűsítéséért) forgalmazási díját Franciaországban. A rövidfilm a csaknem ötven francia mozit számláló G.R.A.C. hálózatában kerül a vetítővásznakra. Kenyeres Bálint alkotását a magyarországi moziközönség januártól láthatja Lars von Trier Manderlay című alkotásának kísérőfilmjeként. (MTI) Európában turnézik a Stones Tegnap a Rolling Stones bejelentette: 2006 nyarán 30 európai koncertet adnak Európában a Bigger Bang turné keretében. Bár Magyarországon nem lesz Rolling Stones-koncert, de a zágrábi koncertet teljes egészében a budapesti Multimedia Concerts Kft. szervezi, vagyis a magyar érdeklődők itthon, a Ticketpro hálózat pénztáraiban forintért vásárolhatják meg a belépőket a július 6-i koncertre. (Népszabadság) Pénteken temetik Supka Magdolnát Pénteken kísérik utolsó útjára Supka Magdolna Széchenyi-díjas, a Köztársasági Érdeméremmel kitüntetett művészettörténész hamvait a Szent Gellért-plébániatemplom urnatemetőjében. Az életének 92. évében, november 10-én elhunyt Supka Magdolna pályafutása során rendkívül sokat tett a kortárs grafika megismertetéséért, a magyar grafika aranykorának megteremtéséért. Művészettörténeti jelentőségű kiállítások kezdeményezője, szervezője és rendezője, monográfiák, tanulmányok, katalógusok írója volt. (MTI) 4 KULTÚRA Behálóz az összművészeti mátrix? Az Intro Fesztivál a hónap egyik legnagyobb durranása lesz - ezt ígéri legalábbis a főszervező Millenáris Kht., amely először hívja „modern művészeti összefogásra” a Trafót, az A38 Hajót és a Műcsarnokot. A helyszíneket mától december 9-ig performerek, dzsesszzongoristák, népzenészek, irodalmárok, táncosok, divattervezők és hangköltők szállják meg. Az A38 Hajó magánvállalkozás. A Műcsarnokot a kulturális minisztérium tartja fenn. A Trafó gazdája a főváros, a Millenárisé pedig az Informatikai és Hírközlési Minisztérium. Nem elég, hogy a négy intézmény működési formája teljesen különböző, ráadásul több területen riválisai is egymásnak. A Millenáris Kht. kulturális programigazgatója, Kirchkeszner Ágnes mégis úgy gondolta, a hazai kortárs művészeti irányzatoknak sokkal jobbat tenne, ha befogadóik, a színházak, kiállítóhelyek és koncerthelyszínek nem ádázul versengenének, hanem inkább mátrixszerűen összekapcsolódnának. Az Intro név Kirchkeszner szerint passzol négyük első közös rendezvényéhez. A fesztivál viszont nemcsak az év végi kortárs művészeti összefogás antréja lenne, hanem a Millenáris december 16-án nyíló Jövő Háza kiállításáé is. A legújabb technikai és tudományos eredményeket bemutató tárlathoz illik a modern művészeti alkotásokból összeollózott fesztivál - színházzal, képzőművészettel, irodalommal és rengeteg koncerttel. A ma este nyolctól játszó Free Style Chamber Orchestra igazi hibrid zenekar: Nagy János jazzzongorista, zeneszerző és Pálhegyi Máté fuvolaművész komplett dzsessz-kombót és egy vonószenekart fafúvósokkal egészített ki. A 4-én fellépő Folkestra együttes zenéjéről pedig azt mondják, olyan, mintha Marquez-regényt olvasna az ember. Meg azt: fiatalok és öregek, lázadók és konzervatív ízlésűek, szerelmesek és boldogtalanok mind meglátják benne önmagukat. Szaxofon-, gadulka-, kaval-, cimbalom-, tenorkürt- és harmonikazenéjük este nyolckor kezdődik. Eljön az Intróra Doretta Carter, a jamaikai születésű soul-funk énekesnő, akit sokan James Brown és Aretha Franklin követőjének tartanak, és itt lesz a norvég Nils Petter Molvaer, aki állítólag a Miles Davis óta legtöbbet emlegetett trombitás. Szemző Tibor zeneszerző - akit mindig is szenvedélyesen érdekelt az emberi hang és az instrumentális zene összeillesztése - kétrészes esttel szerepel a Millenárison. Hallunk részleteket a Hamvas Béla ihlette lemezéről, és Körösi Csoma Sándor inspirálta filmjének zenéjéből. A fesztivál utolsó előtti napján az európai világzenei rádiólistát már meghódított angol Di Va Voi zenekar lép fel, ők jiddis- és kelet-európai népzenéket ötvöznek a technoval. A Millenárisbeli záróakkord a 9-i „magyar est” lesz: a Másfél, a Korai Öröm együttes, meg DJ Palotai fellépése. Az A38 Hajó vendégül látja többek között az angol-osztrák A legújabb technikai és tudományos eredményeket bemutató tárlathoz illik a modern művészeti alkotásokból összeollózott fesztivál. acid jazz-funky formációt, a Count Basket, valamint a flamenco, az arab-andalúz és kasztíliai hangzásvilágot összeolvasztó, spanyol Radio Tarifát. Kubából az énekes-gitáros-dalszerző Pedro Luis Ferrer érkezik, Angliából pedig - electronic dub show-jával - Mad Professor, becsületes nevén Neil Fraser. A nagy kortársművészeti összekapaszkodásban a táncot meg a színházat a Millenáris és a Trafó fogadja be. A Fény utcában ma este Németországban élő olasz rendező, Romániában született, Angliában dolgozó zeneszerző, horvát dramaturg és miskolci társulat közös művét, az Agyő Európa, Európa agya című, egyrészes színházi fantáziát adják. A miskolciak vendégjátékában fontos szerepe lesz a román származású Alexander Balanescu zenéjének, aki néhány órával később már a Muzsikás Együttessel lép színpadra, Fehér Ferenc pedig Szabad lényként - mint ahogy azt az Emberkönyv című, egyszemélyes táncprodukció színlapján olvashatjuk. A premier holnap este lesz a Trafóban. A Frenák Pál Társulat megint előhozza a 2004-ben bemutatott Csajokat, Fiúk című darabjuk párját. 8-án a testi szépséget, a vágy állati éhségét és a nőiség kiszolgáltatottságát táncolják el újra a Millenáris Teátrumban Frenák csajai, többek között Juhász Kata, Kolozsi Viktória és Lisa Kostur. Mostanában egyre gyakrabban követelnek maguknak kifutók helyett színpadot a divatbemutatók. Sőt, illik ezeket egy ponton divatshow-á, divatszínházzá vagy performance-szá átnevezni, és kvázi színházi vagy táncprodukciókként hirdetni. Orosz Réka divattervező és Neukum Nóra is szívesen lavíroz műfajok határmezsgyéjén: a fesztiválra Kísértetház fantázianevű show-jukat hozzák. His Master’s Voice című divatperformance-ában az érsekújvári Juhász R. József pedig - modelleken és ruhákon kívül - a múlt század első feléből való, átépített háztartási berendezéseket is felvonultat. A Műcsarnok programjában az interperszonális operától kezdve a táncpárbajon át az interaktív hangistallációig minden olyasmi szerepel, amit eddig nehezen képzeltünk volna oda a Műcsarnok összes termeibe. Lám, mire jó az egész várost behálózó, kortárs művészeti összefonódás? VALACZKAY GABRIELLA A Frenák Pál Társulat megint előadja a Csajokat NÉPSZABADSÁG Dekameron A Népszabadság-könyvek újabb darabja Ma jelent meg a Népszabadság A Világirodalom Klasszikusai című huszonhat kötetes családi sorozatában, Boccaccio Dekameronjának második kötete, Cserna Szabó András író mutatja be. Vannak művek, melyek minden korban gyanúsak, kényelmetlenek és egy kicsit kellemetlenek maradnak az elitirodalmi gyomornak. Ezeket a könyveket gyanúsan sokan olvassák, kényelmetlenül szórakoztatóak, és kellemetlenül rólunk szólnak, nincs bennük elég szimbolika, tükör általi homályosság, metaforikus emelkedettség. A magas ízlés hol triviálisnak, hol trágárnak, hol pornográfnak, hol populárisnak bélyegzi, az alacsony olvasó meg olvassa őket, mert szerencsétlent hidegen hagyja az a slendriánság, ahogy a szerzők elmulasztottak nyerseségükhöz valami elfogadható művészetelméleti indokot koholni, hogy, teszem azt, ők naturalisták vagy posztmodernek, vagy akármicsodák - talán éppen azért, mert el voltak foglalva az írással. E művek közé tartozik például a Pantagruel, a Svejk vagy a Piszkos Fred, a kapitány, na és persze Boccaccio nagy novelláskönyve, a Dekameron, melyet nemhogy az elit, de még maga a szerzője is lesajnált olykor. Elég csak mondjuk Szerb Antal vagy Babits irodalomtörténetét fellapozni. Előbbi már az életmű tárgyalása előtt „kevésbé jelentékenynek” nevezi a Dekameron szerzőjét Daniéhoz és Petrarcához mérve, utóbbi pedig úgy viszonyul hozzá, ahogy egy gyönyörű, ám kétes bárcájú kurtizánhoz szokás: kellő távolságtartással kezeli; kicsit finnyáskodva jegyzi meg: „mennél alacsonyabbra száll témájával Boccaccio, annál inkább otthon érzi magát”. De hát mi is ez az alacsony téma, hová Boccaccio alászállva otthon van? Nem a Purgatórium és nem is a Pokol, hol Dante oly kényelmesen közlekedik, még csak nem is az eszményi szerelem sötét verme, honnan Petrarca szonetteket ír Laurához. Ez a lent, ez a mélység maga az Élet. Boccaccio az 1348-as firenzei pestis leírásával kezdi művét, s erről az indításról még legnagyobb lenézői is elismerik, hogy a haláltáncok haláltánca, a horrorirodalom alapvetése. Ám szerzőnk, miután ilyen jól sikerült a bevezetés, közli, többet egy szót se a sunyi halálról, most már az Élet következik. Dantétól is tudjuk, a Halál örök, a Nemlétet szigorú rend és fegyelem uralja, átírhatatlan szabályok. Boccacciót azonban az Élet érdekli, ahol a szabályok felrúghatóak, sőt, felrúgandóak, ahol a rendet átírja az ész és a szív, ahol minden ideiglenes és képlékeny. Az evilági lét karámja az ő prózatere, ahol majdan üdvözülők és majdan elkárhozottak még együtt játsszák kisded játékaikat, s próbálják megszerezni maguknak, ami jár. Boccacciót a nagy tülekedés hozza lázba, ahogy szerelemért, pénzért és hatalomért nyomakszik az alacsony eleven. A hús folyton változó törvénye, a buksza csalfa logikája, a szerelem ereje, az ész halálig tartó uralkodása. A porban kotorászik novellatéma után, s bizony csak alig törli le a cselekményről a piszkot, máris papíron van. De hát ilyenek vagyunk mi, az élet karámlakói, kicsit büdösek, kicsit koszosak, kicsit bűnösek, de mindig érdekesek és meglepőek, mulatságosak és folyton változók. Majd a Purgatóriumban kitisztítanak bennünket, ha ugyan még használ az isteni főzőmosás. A Dekameronban minden megtörténhet és minden meg is történik, így aztán Boccaccio tulajdonképpen nemcsak föltalálja a novellát, de hat és fél év alatt majdnem ki is meríti a műfaj szinte minden lehetőségét. Mi, novellisták tulajdonképpen nem teszünk egyebet hat és fél évszázada, minthogy nagyítóval nézzük a port, morzsák után kutatunk, azt keressük, mit hagyott a jó Giovanni nekünk, amit még megírhatnánk. Szerencsére a karámlakó gyorsan változó jószág, így aztán marad számunkra is némi konc. Jean Fouquet illusztrációja Boccaccio művének XV. századi francia kiadásához Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza - Dunaújváros: Cs.: Tévedések vígjátéka (Bartók-bérlet), P.: Tévedések vígjátéka (Kodály-bérlet). Kamaraterem: Cs.: Zöldboszorka (3), P.: Zöldboszorka (3), V.: Harold, és Maude, H.: Harold és Maude, K.: Csalódások (6), Sz.: Várakozók. Debreceni Csokonai Színház: Stúdiószínház: Cs.: „Burokban születtem" (7.15), P.: „Burokban születtem” (7.15), H.: Őrbengő (Dégi-bérlet) (7.15), K.: Őrbengő (Somlay-bérlet) (7.15), Sz.: Őrbengő (Soós Imre-bérlet) (7.15). Kamaraszínház: P: Indul a bakterház (Téri-bérlet), V.: Indul a bakterház (Novák-bérlet), H.: Indul a bakterház (Gárdonyi-bérlet), K.: Indul a bakterház (Benedek-bérlet), Sz.: Indul a bakterház (Fekete-bérlet), Egri Gárdonyi Géza Színház, Cs.: Hair, P. Hair, Szó.: Micimackó (de. 11), 3:1 A szerelem javára, H.: A Benkó Dixieland Band koncertje. Győri Nemzeti Színház: Cs: Hyppolit, a lakáj (Kazinczy-bérlet) (5), P: Giovanni (Várady-bérlet), Szó.: Hypolit, a lakáj (6), V.: Hyppolit, a lakáj (du. Sipka-bérlet) (3 és 7), K.: Hyppolit, a lakáj (Czuczor-bérlet) (5), Sz.: Hyppolit, a lakáj (Radnótibérlet) (5). Kisfaludy Terem: Cs.: Macska a forró bádogtetőn (Déryné/B-bérlet), P: Sógornők (Földes/B-bérlet), Szó.: Sógornők (Somlai/E-bérlet), V: Sógornők (Betlen/C és Solti/C-bérlet) (3 és 7), K.: Macska a forró bádogtetőn (Kiss/C-E- bérlet), Sz.: Adáshiba (Lelkes B-bérlet). Kaposvári Csiky Gergely Színház: Cs.: A bűvös erdő (D-bérlet) (2.30), R: A bűvös erdő (B-bérlet) (2.30), Paravarieté (Stúdióea.) (7.30). Kecskeméti Katona József Színház: Cs.: Rózsa és Ibolya (Jersánszky-bérlet) (3), Szabadságharc Szebenben (Nagy L- bérlet), P: Rózsa és Ibolya (3), Don Carlos (Bessenyei-bérlet), Szó.: Don Carlos (Csortos-bérlet), V: Don Carlos (Ruttkaibérlet) (3), H.: A Máltai Szeretetszolgálat hangversenye, K: Rózsa és Ibolya (Gárdonyi-bérlet) (3), Szabadságharc Szebenben (Gózon-bérlet), Sz.: Don Carlos (Bajor-bérlet) (5). Üzemszínház: V.: A balkáni kobra, H.: A balkáni kobra (du. 4 és 7.30). Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház: Szó.: Ahogy nektek tetszik (Bemutató-bérlet), V.: Ahogy nektek tetszik (Premier plusz-bérlet), H.: Félke fényben (Krúdy Kamara) (5 és 7), K.: Anconai szerelmesek, Sz.: Vackor (Szende és Hókuszpók-bérlet) (de. 11 és 2). Miskolci Nemzeti Színház, Cs.: Csárdáskirálynő (Schiller ifj. bérlet), Agyő Európa, Európa ügyő (Bp.), P: Csárdáskirálynő (Földes-bérlet), Szó.: Szép kilátás (Miskolci Páholy ea.), V.: Csárdáskirálynő, H.: Miskolci Szimfonikus Zenekar Hangversenye (Szkezon-bérlet) (7.30), K.: szép kilátás (Laborfalvi ifj. bérlet) (5), Sz.: Agyő Európa, Európa ügye, Kamaraszínház, P: Indul a bakterház (5), Szó.: A kölyök, V: A dzsungel könyve (3), K.: Csizmás Kandúr (de. 11 és 3), Sz.: Csizmás Kandúr (3). Játékszín: P: Gőzben (8), Szó.: Egy óra versek között (5), H.: Fülke-fényben (5 és 7) (vendégea). Pécsi Nemzeti Színház, Cs.: A notredame-i toronyőr (Uray-bérlet), P: Liliom (Mendelényi-bérlet), Szó.: Oliver (3 és 7), V: Macskafogó (3 és 7), K.: Uriel Acosta (Berzsenyi-bérlet), Sz.: Liliom (Kölcseybérlet). Kamaraszínház: Cs.: Hajmeresztő (Balassi-bérlet) (7.30), V: Godspell (7.30). Soproni Petőfi Színház: Cs.: Kerített város (Palotay-bérlet), Szó.: Kerített város (Löszl-bérlet), Sz.: Minden egér szereti a sajtot (Zelk-bérlet) (2.30). Kisszínház: P: Kaland (de: főpróba, este Széchenyi-bérlet) (de. 11 és 7.30). Szó.: Kaland (Premier-bérlet) (7.30), V: Kaland (Madách-bérlet) (7.30). Szegedi Nemzeti Színház: Cs.: Bors néni (Füles és Vidor-bérlet) (de. 10 és 2), R: Bors néni (Malacka és Hófehérke-bérlet) (de. 11 és 3). Szó.: Carmen (Mecénásbérlet), V: Carmen (Kiss Mányi-bérlet) (3). Kisszínház: P: Reviczky (Páger-bérlet), Szó.: Reviczky (Jávor-bérlet) (3). Szolnoki Szigligeti Színház: Cs.: Balfácánt vacsorára! (Hegedűs-bérlet), R: A rózsa neve (Rátkai-bérlet), Szó.: Macskajáték (Berky-bérlet), V.: Macskajáték (Upor és Ruttkai-bérlet) (3 és 7), Sz.: Macskajáték. Tatabányai Jászai Mari Színház, Cs.: Mackókaland (Vük és dr. Bubó-bérlet 2. ea.) (de. 9 és 10), R: Mackókaland (Vük és dr. Bubó-bérlet 2. ea.) (de. 9 és 10), H.: Süsü, a sárkány (2). Veszprémi Petőfi Színház: Cs.: A windsori víg nők (Simon-bérlet), P: Minden egér szereti a sajtot (Pinokkió-bérlet) (3), H.: Minden egér szereti a sajtot (János Vitéz-bérlet) (3), K.: A windsori víg nők (Vetési-bérlet) (5), Sz.: A windsori víg nők (Arany-bérlet). Játékszín: Cs.: „Csütörtökölés” (7.30), K.: Dresch Quartet - koncert (7.30). Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház: Cs.: A vörös bestia (Madách-bérlet), P: Az ajtó (Kisfaludy-bérlet), Szó.: Az ajtó (Máriáss-bérlet), V: Benkó Dixieland Band Jótékonysági Koncert (6), Falujárás (Zalacsány), H.: A vörös bestia, K.: Az ajtó (Ruttkai-bérlet), Sz.: Az ajtó (Tolnay-bérlet). A VIDÉKI SZÍNHÁZAK MŰSORA DECEMBER 1-JÉTŐL 7-IG * i