Népszabadság, 2005. december (63. évfolyam, 281-306. szám)

2005-12-01 / 281. szám

18 2005. DECEMBER 1., CSÜTÖRTÖK HÍREK Nagyjátékfilm Kertész Imre művéből Emelet címmel nagyjáték­­film készül a Nobel-díjas Kertész Imre egyik kisregé­nyéből Vecsernyés János ren­dezésében. A produkció kü­lön érdekessége, hogy az apát és fiát először együtt szerepelve moziban Hau­­mann Péter és Haumann Máté alakítja. A további fő­szerepeket Takács Kati, Fe­kete Ernő, Kovalik Ági, Igló­­di István, Csuja Imre és Czukor Balázs játssza. A for­gatókönyvet a rendező Rad­­nai Annamáriával együtt ír­ta, és Háy János segítségével véglegesítette. Az operatőr Lajos Tamás, a rendező gya­kori alkotótársa. (MTI) Francia mozikban a Before Dawn Kenyeres Bálint rövidfilmje, a Before Dawn hamarosan a francia mozikba kerül. A 13 perces mű bemutatását az teszi lehetővé, hogy el­nyerte a 26. Villeurbanne-i Rövidfilm Fesztivál G.R.A.C. (Regionális Társu­lás a Filmművészet Népsze­rűsítéséért) forgalmazási dí­ját Franciaországban. A rö­vidfilm a csaknem ötven francia mozit számláló G.R.A.C. hálózatában kerül a vetítővásznakra. Kenyeres Bálint alkotását a magyar­­országi moziközönség janu­ártól láthatja Lars von Trier Manderlay című alkotásá­nak kísérőfilmjeként. (MTI) Európában turnézik a Stones Tegnap a Rolling Stones be­jelentette: 2006 nyarán 30 európai koncertet adnak Európában a Bigger Bang turné keretében. Bár Ma­gyarországon nem lesz Rolling Stones-koncert, de a zágrábi koncertet teljes egészében a budapesti Mul­timedia Concerts Kft. szer­vezi, vagyis a magyar érdek­lődők itthon, a Ticketpro hálózat pénztáraiban forint­ért vásárolhatják meg a be­lépőket a július 6-i koncert­re. (Népszabadság) Pénteken temetik Supka Magdolnát Pénteken kísérik utolsó útjá­ra Supka Magdolna Széche­­nyi-díjas, a Köztársasági Ér­deméremmel kitüntetett művészettörténész hamvait a Szent Gellért-plébánia­­templom urnatemetőjében. Az életének 92. évében, no­vember 10-én elhunyt Supka Magdolna pályafutása során rendkívül sokat tett a kor­társ grafika megismertetésé­ért, a magyar grafika arany­korának megteremtéséért. Művészettörténeti jelentősé­gű kiállítások kezdeménye­zője, szervezője és rendezője, monográfiák, tanulmányok, katalógusok írója volt. (MTI) 4 KULTÚRA Behálóz az összművészeti mátrix? Az Intro Fesztivál a hó­nap egyik legnagyobb durranása lesz - ezt ígéri legalábbis a főszervező Millenáris Kht., amely először hívja „modern művészeti összefogásra” a Trafót, az A38 Hajót és a Műcsarnokot. A helyszí­neket mától december 9-ig performerek, dzsesszzongoristák, nép­zenészek, irodalmárok, táncosok, divattervezők és hangköltők szállj­ák meg. Az A38 Hajó magánvállalkozás. A Műcsarnokot a kulturális mi­nisztérium tartja fenn. A Trafó gazdája a főváros, a Millenárisé pedig az Informatikai és Hírköz­lési Minisztérium. Nem elég, hogy a négy intézmény működé­si formája teljesen különböző, ráadásul több területen riválisai is egymásnak. A Millenáris Kht. kulturális programigazgatója, Kirchkeszner Ágnes mégis úgy gondolta, a hazai kortárs művé­szeti irányzatoknak sokkal job­bat tenne, ha befogadóik, a szín­házak, kiállítóhelyek és koncert­helyszínek nem ádázul versen­genének, hanem inkább mátrix­­szerűen összekapcsolódnának. Az Intro név Kirchkeszner sze­rint passzol négyük első közös rendezvényéhez. A fesztivál vi­szont nemcsak az év végi kor­­társ művészeti összefogás antréja lenne, hanem a Millenáris de­cember 16-án nyíló Jövő Háza kiállításáé is. A legújabb techni­kai és tudományos eredménye­ket bemutató tárlathoz illik a modern művészeti alkotásokból összeollózott fesztivál - színház­zal, képzőművészettel, iroda­lommal és rengeteg koncerttel. A ma este nyolctól játszó Free Style Chamber Orchestra igazi hibrid zenekar: Nagy János jazz­­zongorista, zeneszerző és Pálhe­­gyi Máté fuvolaművész komplett dzsessz-kombót és egy vonósze­nekart fafúvósokkal egészített ki. A 4-én fellépő Folkestra együttes zenéjéről pedig azt mondják, olyan, mintha Marquez-regényt olvasna az ember. Meg azt: fiata­lok és öregek, lázadók és konzer­vatív ízlésűek, szerelmesek és boldogtalanok mind meglátják benne önmagukat. Szaxofon-, gadulka-, kaval-, cimbalom-, te­norkürt- és harmonikazenéjük este nyolckor kezdődik. Eljön az Intróra Doretta Carter, a jamai­kai születésű soul-funk énekes­nő, akit sokan James Brown és Aretha Franklin követőjének tartanak, és itt lesz a norvég Nils Petter Molvaer, aki állítólag a Miles Davis óta legtöbbet emle­getett trombitás. Szemző Tibor zeneszerző - akit mindig is szen­vedélyesen érdekelt az emberi hang és az instrumentális zene összeillesztése - kétrészes esttel szerepel a Millenárison. Hallunk részleteket a Hamvas Béla ihlet­te lemezéről, és Körösi Csom­a Sándor inspirálta filmjének ze­néjéből. A fesztivál utolsó előtti napján az európai világzenei rá­diólistát már meghódított angol Di Va Voi zenekar lép fel, ők jid­dis- és kelet-európai népzenéket ötvöznek a technoval. A Millená­risbeli záróakkord a 9-i „magyar est” lesz: a Másfél, a Korai Öröm együttes, meg DJ Palotai fellépé­se. Az A38 Hajó vendégül látja többek között az angol-osztrák A legújabb technikai és tudományos eredményeket bem­utató tárlath­oz illik a modern művészeti alkotásokból összeollózott fesztivál. acid jazz-funky formációt, a Count Basket, valamint a fla­menco, az arab-andalúz és kasz­­tíliai hangzásvilágot összeolvasz­tó, spanyol Radio Tarifát. Kubá­ból az énekes-gitáros-dalszerző Pedro Luis Ferrer érkezik, Angli­ából pedig - electronic dub show-jával - Mad Professor, be­csületes nevén Neil Fraser. A nagy kortársművészeti összekapaszkodásban a táncot meg a színházat a Millenáris és a Trafó fogadja be. A Fény utcá­ban ma este Németországban élő olasz rendező, Romániában született, Angliában dolgozó zeneszerző, horvát dramaturg és miskolci társulat közös mű­vét, az Agyő Európa, Európa agya című, egyrészes színházi fantáziát adják. A miskolciak vendégjátékában fontos szere­pe lesz a román származású Alexander Balanescu zenéjé­nek, aki néhány órával később már a Muzsikás Együttessel lép színpadra, Fehér Ferenc pedig Szabad lényként - mint ahogy azt az Emberkönyv című, egy­személyes táncprodukció szín­lapján olvashatjuk. A premier holnap este lesz a Trafóban. A Frenák Pál Társulat megint elő­hozza a 2004-ben bemutatott Csajokat, Fiúk című darabjuk párját. 8-án a testi szépséget, a vágy állati éhségét és a nőiség kiszolgáltatottságát táncolják el újra a Millenáris Teátrumban Frenák csajai, többek között Juhász Kata, Kolozsi Viktória és Lisa Kostur. Mostanában egyre gyakrab­ban követelnek maguknak kifu­tók helyett színpadot a divatbe­mutatók. Sőt, illik ezeket egy ponton divatshow-á, divatszín­házzá vagy performance-szá át­nevezni, és kvázi színházi vagy táncprodukciókként hirdetni. Orosz Réka divattervező és Neukum Nóra is szívesen laví­roz műfajok határmezsgyéjén: a fesztiválra Kísértetház fantá­zianevű show-jukat hozzák. His Master’s Voice című divatper­­formance-ában az érsekújvári Juhász R. József pedig - model­leken és ruhákon kívül - a múlt század első feléből való, átépí­tett háztartási berendezéseket is felvonultat. A Műcsarnok programjában az in­terperszonális operától kezdve a táncpárbajon át az in­teraktív hangistallációig min­den olyasmi szerepel, amit ed­dig nehezen képzeltünk volna oda a Műcsarnok összes terme­ibe. Lám, mire jó az egész vá­rost behálózó, kortárs művésze­ti összefonódás? VALACZKAY GABRIELLA A Frenák Pál Társulat megint előadja a Csajokat NÉPSZABADSÁG Dekameron A Népszabadság-könyvek újabb darabja Ma jelent meg a Népsza­badság A Világirodalom Klasszikusai című hu­szonhat kötetes családi sorozatában, Boccaccio Dekameronjának máso­dik kötete, Cserna Szabó András író mutatja be. Vannak művek, melyek minden korban gyanúsak, kényelmetle­nek és egy kicsit kellemetlenek maradnak az elitirodalmi gyo­mornak. Ezeket a könyveket gyanúsan sokan olvassák, ké­nyelmetlenül szórakoztatóak, és kellemetlenül rólunk szól­nak, nincs bennük elég szimbo­lika, tükör általi homályosság, metaforikus emelkedettség. A magas ízlés hol triviálisnak, hol trágárnak, hol pornográfnak, hol populárisnak bélyegzi, az alacsony olvasó meg olvassa őket, mert szerencsétlent hide­gen hagyja az a slendriánság, ahogy a szerzők elmulasztottak nyerseségükhöz valami elfo­gadható művészetelméleti in­dokot koholni, hogy, teszem azt, ők naturalisták vagy poszt­modernek, vagy akármicsodák - talán éppen azért, mert el vol­tak foglalva az írással. E művek közé tartozik pél­dául a Pantagruel, a Svejk vagy a Piszkos Fred, a kapitány, na és persze Boccaccio nagy novellás­­könyve, a Dekameron, melyet nemhogy az elit, de még maga a szerzője is lesajnált olykor. Elég csak mondjuk Szerb Antal vagy Babits irodalomtör­ténetét fellapozni. Előbbi már az életmű tárgyalása előtt „ke­vésbé jelentékenynek” nevezi a Dekameron szerzőjét Daniéhoz és Petrarcához mérve, utóbbi pedig úgy viszonyul hozzá, ahogy egy gyönyörű, ám kétes bárcájú kurtizánhoz szokás: kellő távolságtartással kezeli; kicsit finnyáskodva jegyzi meg: „mennél alacsonyabbra száll té­májával Boccaccio, annál in­kább otthon érzi magát”. De hát mi is ez az alacsony téma, hová Boccaccio alászállva otthon van? Nem a Purgatóri­­um és nem is a Pokol, hol Dan­te oly kényelmesen közlekedik, még csak nem is az eszményi szerelem sötét verme, honnan Petrarca szonetteket ír Laurá­hoz. Ez a lent, ez a mélység ma­ga az Élet. Boccaccio az 1348-as firenzei pestis leírásával kezdi művét, s erről az indításról még legna­gyobb lenézői is elismerik, hogy a haláltáncok haláltánca, a hor­­rorirodalom alapvetése. Ám szerzőnk, miután ilyen jól sike­rült a bevezetés, közli, többet egy szót se a sunyi halálról, most már az Élet következik. Dantétól is tudjuk, a Halál örök, a Nemlétet szigorú rend és fegyelem uralja, átírhatatlan szabályok. Boccacciót azonban az Élet érdekli, ahol a szabályok felrúghatóak, sőt, felrúgandó­­ak, ahol a rendet átírja az ész és a szív, ahol minden ideiglenes és képlékeny. Az evilági lét ka­rámja az ő prózatere, ahol maj­dan üdvözülők és majdan el­­kárhozottak még együtt játs­­­szák kisded játékaikat, s pró­bálják megszerezni maguknak, ami jár. Boccacciót a nagy tüle­kedés hozza lázba, ahogy szere­lemért, pénzért és hatalomért nyomakszik az alacsony eleven. A hús folyton változó törvénye, a buksza csalfa logikája, a sze­relem ereje, az ész halálig tartó uralkodása. A porban kotorá­szik novellatéma után, s bizony csak alig törli le a cselekmény­ről a piszkot, máris papíron van. De hát ilyenek vagyunk mi, az élet karámlakói, kicsit büdö­sek, kicsit koszosak, kicsit bű­nösek, de mindig érdekesek és meglepőek, mulatságosak és folyton változók. Majd a Purga­­tóriumban kitisztítanak ben­nünket, ha ugyan még használ az isteni főzőmosás. A Dekameronban minden megtörténhet és minden meg is történik, így aztán Boccaccio tulajdonképpen nemcsak fölta­lálja a novellát, de hat és fél év alatt majdnem ki is meríti a műfaj szinte minden lehetősé­gét. Mi, novellisták tulajdon­képpen nem teszünk egyebet hat és fél évszázada, minthogy nagyítóval nézzük a port, mor­zsák után kutatunk, azt keres­sük, mit hagyott a jó Giovanni nekünk, amit még megírhat­nánk. Szerencsére a karámlakó gyorsan változó jószág, így az­tán marad számunkra is némi konc. Jean Fouquet illusztrációja Boccaccio művének XV. századi fran­cia kiadásához Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza - Dunaújváros: Cs.: Tévedések víg­­játéka (Bartók-bérlet), P.: Tévedések víg­játéka (Kodály-bérlet). Kamaraterem: Cs.: Zöldboszorka (3), P.: Zöldboszorka (3), V.: Harold, és Maude, H.: Harold és Maude, K.: Csalódások (6), Sz.: Várako­zók. Debreceni Csokonai Színház: Stúdió­­színház: Cs.: „Burokban születtem" (7.15), P.: „Burokban születtem” (7.15), H.: Őrbe­ngő (Dégi-bérlet) (7.15), K.: Őrbe­ngő (Somlay-bérlet) (7.15), Sz.: Őrbe­ngő (Soós Imre-bérlet) (7.15). Kamaraszín­ház: P: Indul a bakterház (Téri-bérlet), V.: Indul a bakterház (Novák-bérlet), H.: In­dul a bakterház (Gárdonyi-bérlet), K.: In­dul a bakterház (Benedek-bérlet), Sz.: Indul a bakterház (Fekete-bérlet), Egri Gárdonyi Géza Színház, Cs.: Hair, P. Hair, Szó.: Micimackó (de. 11), 3:1 A szerelem javára, H.: A Benkó Dixieland Band koncertje. Győri Nemzeti Színház: Cs: Hyppolit, a lakáj (Kazinczy-bérlet) (5), P: Giovanni (Várady-bérlet), Szó.: Hypolit, a lakáj (6), V.: Hyppolit, a lakáj (du. Sipka-bérlet) (3 és 7), K.: Hyppolit, a lakáj (Czuczor-bér­­let) (5), Sz.: Hyppolit, a lakáj (Radnóti­­bérlet) (5). Kisfaludy Terem: Cs.: Macska a forró bádogtetőn (Déryné/B-bérlet), P: Sógornők (Földes/B-bérlet), Szó.: Só­gornők (Somlai/E-bérlet), V: Sógornők (Betlen/C és Solti/C-bérlet) (3 és 7), K.: Macska a forró bádogtetőn (Kiss/C-E- bérlet), Sz.: Adáshiba (Lelkes­ B-bérlet). Kaposvári Csiky Gergely Színház: Cs.: A bűvös erdő (D-bérlet) (2.30), R: A bű­vös erdő (B-bérlet) (2.30), Paravarieté (Stúdióea.) (7.30). Kecskeméti Katona József Színház: Cs.: Rózsa és Ibolya (Jersánszky-bérlet) (3), Szabadságharc Szebenben (Nagy L- bérlet), P: Rózsa és Ibolya (3), Don Car­los (Bessenyei-bérlet), Szó.: Don Carlos (Csortos-bérlet), V: Don Carlos (Ruttkai­­bérlet) (3), H.: A Máltai Szeretetszolgálat hangversenye, K: Rózsa és Ibolya (Gár­donyi-bérlet) (3), Szabadságharc Szebenben (Gózon-bérlet), Sz.: Don Car­los (Bajor-bérlet) (5). Üzemszínház: V.: A balkáni kobra, H.: A balkáni kobra (du. 4 és 7.30). Nyíregyházi Móricz Zsigmond Szín­ház: Szó.: Ahogy nektek tetszik (Bemu­tató-bérlet), V.: Ahogy nektek tetszik (Premier plusz-bérlet), H.: Félke­­ fény­ben (Krúdy Kamara) (5 és 7), K.: Anconai szerelmesek, Sz.: Vackor (Szende és Hókuszpók-bérlet) (de. 11 és 2). Miskolci Nemzeti Színház, Cs.: Csár­dáskirálynő (Schiller ifj. bérlet), Agyő Európa, Európa ügyő (Bp.), P: Csárdás­királynő (Földes-bérlet), Szó.: Szép kilá­tás (Miskolci Páholy ea.), V.: Csárdáski­rálynő, H.: Miskolci Szimfonikus Zenekar Hangversenye (Szkezon-bérlet) (7.30), K.: szép kilátás (Laborfalvi ifj. bérlet) (5), Sz.: Agyő Európa, Európa ügye, Kamara­­színház, P: Indul a bakterház (5), Szó.: A kölyök, V: A dzsungel könyve (3), K.: Csizmás Kandúr (de. 11 és 3), Sz.: Csiz­más Kandúr (3). Játékszín: P: Gőzben (8), Szó.: Egy óra versek között (5), H.: Fülke-fényben (5 és 7) (vendégea­). Pécsi Nemzeti Színház, Cs.: A notre­­dame-i toronyőr (Uray-bérlet), P: Liliom (Mendelényi-bérlet), Szó.: Oliver (3 és 7), V: Macskafogó (3 és 7), K.: Uriel Acosta (Berzsenyi-bérlet), Sz.: Liliom (Kölcsey­­bérlet). Kamaraszínház: Cs.: Hajmeresz­tő (Balassi-bérlet) (7.30), V: Godspell (7.30). Soproni Petőfi Színház: Cs.: Kerített város (Palotay-bérlet), Szó.: Kerített vá­ros (Löszl-bérlet), Sz.: Minden egér sze­reti a sajtot (Zelk-bérlet) (2.30). Kisszín­­ház: P: Kaland (de: főpróba, este Szé­­chenyi-bérlet) (de. 11 és 7.30). Szó.: Ka­land (Premier-bérlet) (7.30), V: Kaland (Madách-bérlet) (7.30). Szegedi Nemzeti Színház: Cs.: Bors néni (Füles és Vidor-bérlet) (de. 10 és 2), R: Bors néni (Malacka és Hófehérke-bér­­let) (de. 11 és 3). Szó.: Carmen (Mecénás­­bérlet), V: Carmen (Kiss Mányi-bérlet) (3). Kisszínház: P: Reviczky (Páger-bér­­let), Szó.: Reviczky (Jávor-bérlet) (3). Szolnoki Szigligeti Színház: Cs.: Bal­fácánt vacsorára! (Hegedűs-bérlet), R: A rózsa neve (Rátkai-bérlet), Szó.: Macska­játék (Berky-bérlet), V.: Macskajáték (Upor és Ruttkai-bérlet) (3 és 7), Sz.: Macskajáték. Tatabányai Jászai Mari Színház, Cs.: Mackókaland (Vük és dr. Bubó-bérlet 2. ea.) (de. 9 és 10), R: Mackókaland (Vük és dr. Bubó-bérlet 2. ea.) (de. 9 és 10), H.: Süsü, a sárkány (2). Veszprémi Petőfi Színház: Cs.: A windsori víg nők (Simon-bérlet), P: Min­den egér szereti a sajtot (Pinokkió-bér­­let) (3), H.: Minden egér szereti a sajtot (János Vitéz-bérlet) (3), K.: A windsori víg nők (Vetési-bérlet) (5), Sz.: A wind­sori víg nők (Arany-bérlet). Játékszín: Cs.: „Csütör­tökölés” (7.30), K.: Dresch Quartet - koncert (7.30). Zalaegerszegi Hevesi Sándor Szín­ház: Cs.: A vörös bestia (Madách-bérlet), P: Az ajtó (Kisfaludy-bérlet), Szó.: Az aj­tó (Máriáss-bérlet), V: Benkó Dixieland Band Jótékonysági Koncert (6), Falujá­rás (Zalacsány), H.: A vörös bestia, K.: Az ajtó (Ruttkai-bérlet), Sz.: Az ajtó (Tolnay-bérlet). A VIDÉKI SZÍNHÁZAK MŰSORA DECEMBER 1-JÉTŐL 7-IG * i

Next