Népszabadság, 2005. december (63. évfolyam, 281-306. szám)

2005-12-30 / 305. szám

MAGYAR FEJLESZTÉS Hazai lesz az első 3D-s televízió? A háromdimenziós kép­megjelenítés világver­senyében egy magyar fej­lesztés jutott a legmes­­­szebb: a HoloVizio nevű megoldás valódi térbeli képet szolgáltat, mégpe­dig az eddigi lehetősége­ket erősen leszűkítő „pót­megoldások” (piros-kék szemüveg, a kijelzők meg­kettőzése stb.) nélkül. Az újítást a Világgazdasági Fórum decemberben a 2006-os év legjelentő­sebb technológiai vívmá­nyai közé választotta. A HoloVizio története 1991-ben kezdődött, akkor az ötletért a fejlesztő Balogh Tibor villamosmérnök Gábor Dénes­­díjat kapott. 1992-ben szabadal­maztatta az elképzelést, sikerült egy néhány képpontnyi működő modellt szerkesztenie. A megva­lósításba beszállt az OMFB, ké­sőbb pedig a ’90-es évek köze­pén a Sony is, ami már jelezte az ügy komolyságát. A Balogh-féle 3D-s megjele­nítéshez az ötletet a hagyomá­nyos üvegablak adta, amely fel­fogható egy térbeli képet közvetí­tő kijelzőként. Ha leszűkítjük a felületet egyetlen képpontra (például úgy, hogy az egészet le­­takarjuk egy tűvel átszűrt kar­tonpapírral), kiderül, hogyan jön létre a háromdimenziós látvány: az adott pontból többféle, külön­böző színű, irányú és intenzitású fénysugár hagyja el a felületet. A térbeli képhez olyan képernyő kell, amely csupa ilyen „sokolda­lú” képpontból áll. A HoloVízióban a képer­nyő szerepét egy holog­ram tölti be, erre érkez­nek a készülék belsejé­ben előállított, vezérelt fénysugarak. Az ered­mény egy térben - a nagyjából hetven cen­timéteres mélységű ké­szülék teljes térfogatá­ban - megjelenő, rész­ben körüljárható há­romdimenziós kép. A látószög, amelyben ez a látvány élvezhető, öt­ven fok, vagyis a térbe­li látvány nem csak egyetlen nézőpontból látszik, így egy készüléken egyszerre többen is láthatják. Mint Balogh Tibor lapunk­nak elmondta, a képalkotó meg­oldást jelenleg a „korai alkalma­zók” használják, olyan profes­­­szionális területeken, ahol egy­részt vannak 3D-s adatok, a pénz pedig kevéssé számít. Ilyen terület tipikusan az egészségügy (a CT sík metszetekből csinál térbelinek látszó képet, a HoloVizio viszont valódi há­romdimenziós képet állít elő, növelve a pontosságot és a hasz­nálhatóságot). A másik célcso­portot a formatervezők jelentik: a készülék újabb, 1,8 méteres képátmérőjű változata jövőre a Peugeot-Citroennél áll szolgá­latba, ezzel 1:5 arányú, teljesen valósághű járműformákon dol­gozhatnak a tervezők. Használ­ják a technológiát a repülőgép­­iparban és az olajkutatásban is. Megrendelő­­ a 30 ezer euró kö­rüli vételár ellenére - van bőven, a Holografika Kft. kapacitása le van kötve. A fejlesztő szerint az első tö­megalkalmazást (egy-két éven belül) a 3D-s játékok jelentik majd, a fejlesztés végső célja pe­dig a térbeli tévé. Ráadásul arra is van esély, hogy az újdonságot Magyarországon állítsák elő: a Videoton első befektetőként a kezdetektől máig kitartott, és ér­deklődik a gyártás iránt. Lehet, hogy a már eltemetett tévémár­ka háromdimenziósként szüle­tik újjá? HARGITAI MIKLÓS V gyógyászatban már használják, a tv-re még várni kell Hangrobbanás Orrhullám­ Farhullám A hangnál gyorsabban haladó gép a levegőt összepréseli. Ezért az orránál kúp alakú nyo­másnövekedés áll elő. Egy másik viszont a farkánál, amikor ott a levegő visszarendeződik. Ezek a talajon egy (vagy két egymást azonnal követő) hangrobbanásként érzékelhetők. (Alacsonyan repülő szuper­szonikusok hangja betöri az ablakokat is.) Forrás: New Scientist nO’szaiiadsAí,-grafika A. AJÁNLÓ • EGÉSZSÉG ■ RIVALDA ■ ZÖLDOLDAL ■ TECHNIKA-INNOVÁCIÓ Újra lehet szuperszonikus utasszállítás Öt évvel a Concorde katasztrófája után több cég is ké­szül a hangsebességnél gyorsabb utasszállító repülőgé­pek újjáélesztésére. Az egyik modellje már repül. November közepén az ausztrá­liai sivatagban egy légkörkutató rakéta hátán sikerrel emelték 19 kilométer magasra és gyorsítot­ták fel a hangsebesség másfél­­szeresére az új japán-francia szuperszonikus utasszállító ér­zékelőkkel és adatrögzítőkkel ellátott modelljét. A JAXA ügynök­ség modellje a tervezett, 300­ .J**""** személyes­­ utasszállító tizedére kicsinyített, saját hajtóművek nélküli mása, mely lelassulta után ejtőernyő­vel sértetlenül ereszkedett vis­­­sza. A másodjára már sikeres kí­sérlet az első lépés a 2000-ben leállított szuperszonikus utas­­szállító repülés újraindítására. A hangnál kétszerte gyor­sabb szuperszonikus menet­­rendszerű utasszállítás két évti­zedes korszaka 2000. július 25- én, az Air France 113 főt szállító Concorde-jának párizsi ka­tasztrófája miatt zárult le. Ám nem véglegesen, hiszen mára több tervező- és gyártó cég is felkészült a szuperszonikus pol­gári repülés újraindítására!­­A helyzet némileg hasonlít a fél évszázaddal ezelőttire, ami­kor minden valamirevaló repü­lőgépgyár nagy garral harangoz­ta be szuperszonikus modelljé­nek gyártását. Ám végül a Concorde-on kívül csak a Tupoljev Tu-144-esből készült három, de azokat is - az egyik gép ugyancsak párizsi katasztró­fája és az elégtelen teljesítmény miatt - kivonták a forgalomból.) Az új gépek tervezőinek azokkal a problémákkal is meg kell birkózniuk, amelyek miatt a Concorde korszaka a baleset nélkül is hamarosan lezárult volna. A legfontosabb a gazda­­ságtalanság. A csak százszemé­lyes, kerozinfaló gépeket nem lehetett a drága jegyeket is megfizetni hajlandó utasokkal naponta megtölteni. A másik, hogy az ICAO, a nemzetközi polgári repülési szervezet meg­tiltotta a hangrobbanás dörejét maguk után vonszoló gépek lakott területek feletti haszná­latát, ezért az angol, illetve francia Concorde-ok csak Lon­don, illetve Párizs és az USA part menti nagyvárosai között, az Atlanti-óceán felett járhat­tak menetrendszerűen. A harmadik hátránya a fel­szálláskori fülsiketítő dübörgé­se volt, amit a hangsebesség alatti repüléskor tapasztalt nagy fogyasztása tetézett. Végül az sem volt éppen hasznos, hogy a többi gépnél gyorsabb ereszkedése miatt leszállásakor az azonos irányból érkező többi gépet félre kellett irányítani. A Japan Aerospace Explora­tion Agency kereken száz méter hosszú új utasszállítóját a Concorde-dal nagyon sok ta­pasztalatot szerzett francia ter­vezők bevonásával tervezi. A modellkísérlet igazolta, hogy különleges törzs- és szárnyfor­­mája révén a hangsebesség el­érésekor a gép orránál és faránál összepréselődő levegő hangrob­banásai jórészt elosztódtak a kisméretű jármű felületén, így hatalmas dörejek helyett csen­desebb dübörgések keletkeztek. A 2020-ra elkészíthető igazi gép „csak” 1,8 Machhal, azaz föld­közelben kereken 2100 km/órá­­val repülne, hogy az orra a levegővel való súrlódástól ne melegedjék fel 127 Celsius-fokra, mint a 2,04- es Mach sebességű Concorde. Koji Izumi tervezőmérnök szerint az új gépmadár amiatt kevésbé hőálló, ezért könnyebb anyagokból lesz készíthető. Uta­sait 11 000 kilométeres távolsá­gig repíthetné, Tokióból például hat óra alatt New Yorkba. Hasonló méretű és sebessé­gű, de csak 7000 kilométeres hatótávolságú gépet tervez a NASA bevonásával a Lockheed Martin, a Boeing, a Raytheon és Rolls-Royce gyárak által még csak most kialakítás alatt lévő SCI­A konzorcium. Ám ők a NASA által csendesebbre for­mált kísérleti F-5E vadászgép­pel szerzett fontos információ­kat is felhasználhatják „Quiet SST” fantázianevű, azaz csen­des szuperszonikus utasszállí­tójukhoz. Az ugyancsak a szupergyors utasszállító gépek piacán igyek­vő Aerion és a Gulfstream cé­gek jóval kisebb, csak 16, ill. 18 személyes vállalati és business j­eteket szeretnének öt, illetve tíz éven belül a piacra dobni. Ez a két társaság úgy véli, az üzleti világ és a jet-set előkelőségek hamarább vásárolnak ilyen kis magángépet. A legfontosabb munkák azonban nem a tervezők, ha­nem az ICAO irodáiban zajla­nak, ahol az érdekeltek meg­próbálják rábírni a hivatalno­kokat a bár mérsékeltebb, de mégis csak hangrobbanást elő­idéző szuperszonikus gépek la­kott területek feletti repülésé­nek engedélyezésére. Szűcs JÓZSEF Az Technika oldalt szerkeszti: Palugyai István e-mail: palugyai@nepszabadsag.hu A modellje már repül, a japán gép majd csak 2020 után A második generációs szuperszonikus utasszállítók tervei NÉPSZABADSÁG Újabb vészmegoldás A világ legnagyobb sűrített levegős erőműve Az 1970-es évek elején volt az el­ső nagy olajválság. Már akkor megvizsgáltak számos alternatív áramtermelési lehetőséget. Ezek közé tartozott a sűrített levegős erőmű is, így került sor 1975-ben az alsó-szászországi Huntorfban (NSZK) a világ első sűrítettleve­­gős-gázturbinás kombinált erő­művének felépítésére. Itt két volt sóbányában összesen 300 ezer köbméter, 70 bar nyomású sűrí­tett levegőt tárolnak. Ezt a leve­gőt gázturbinákban földgázzal égetik el, s a gázturbina hajtja meg az áramtermelő generátoro­kat. Egyetlen szépséghibája en­nek a megoldásnak az, hogy egy kilowatt áram előállítási költsége 500 euró! Más erőművek kiesé­sekor viszont ezt a drága erőmű­vet az Eon cég azonnal üzembe helyezheti, s az tizenöt perc alatt eléri teljes teljesítményét. Ily mó­don rövid idő alatt lehetőség van az északnémet villamoshálózat stabilizálására. Idén, a második nagy olajvál­ság idején ismét felmerült e kü­lönleges erőmű egy nagyobb, korszerűbb változatának a meg­építése, immár az USA-ban. Az Ohio államba tervezett erőmű táplevegője 100 bar nyomású lesz egy tízmillió köbméteres ré­gi mészkőbányában. Ezzel az egy „tartálytöltéssel” két napon keresztül lehetne 675 ezer ház­tartást árammal ellátni - ami egy közepes atomerőmű teljesít­ményének felel meg. Persze, az atomerőmű egy uránfeltöltéssel fél-egy évig is képes folyamato­san működni. A mészkőbányá­ba kompresszorok nyomják majd a sűrített levegőt, amelye­ket kevésbé terhelt erőművek áramával táplálnak. Vésztarta­lék- és kisegítő erőműként bizo­nyára hasznosak lehetnek a sű­­rítettlevegős-gázturbinás kom­binált erőművek. Németországban még azt is tervezik, hogy erős szél esetén a szélturbinák felesleges áramá­val hajtanák a kompresszoro­kat, míg szélcsendben a kombi­nált erőmű dolgozna rá a villa­mos hálózatra, így pótolván a hiányzó széláramot. A Keleti­tenger part menti területein számos természetes földalatti üreg található, amelyek alkal­masak nagy mennyiségű sűrí­tett levegő befogadására. HATOS GÉZA Intelligens házi robotok Egy robot mindig valamilyen emberi tevékenységet utánoz. A konstruktőrök célja, hogy minél összetettebb műveletsort tudjon a robot végezni a lehető legna­gyobb önállósággal és bizton­sággal. Japánban két olyan ro­botot mutattak be, amelyek egy bizonyos funkciót maximális biztonsággal végeznek. A Toshiba házirobot fejlesz­tésének eredménye a Sharp­ear (éles fül) és az Attenda (vigyá­zó) fantázianevű robotok. Éles fül egy 43 centiméter magas 10 kilogrammos gömböc, amely hat mikrofonnal és egy intelli­gens hangfelismerő szoftverrel van ellátva. A robot csak az elő­re beprogramozott tulajdono­soknak engedelmeskedik, mivel különbséget tud tenni a gazda és egy idegen hangszíne között. A hat mikrofon segítségével be tudja határolni, hogy merről szólt a parancs és arra fordul, vagy elindul a hang irányába üdvözölni a gazdit. A bádog há­zibarát még azt a feladatot is meg tudja oldani, ha ketten szólítják. Ebben az esetben elő­ször az egyik gazdát üdvözli, az­tán a később szólóhoz fordul. Attenda, a másik robot egy in­telligens kísérő feladatait látja el, amennyiben a beépített alakfel­ismerő szoftvere segítségével nagy tömegben is kiveszi gazdája körvonalait, kísérő robot lévén elsősorban a hátát. Az azonosí­tást egy beépített kamera és egy gyors felismerő technológia se­gítségével végzi, amely nem az arcot, hanem a személy körvona­lait, öltözékének színét és textú­ráját hasonlítja össze a beprogra­mozott mintával. Ez a robot már tekintélyesebb, 90 centiméter magas és 30 kilogramm. A fel­adata a gazdi kö­vetése, ami gyak­ran jár együtt az útban levő akadá­lyok kikerülésével is. Ennek érdeké­ben egy ultrahang szenzort építettek bele, amivel meg­határozza az aka­dály elhelyezkedé­sét és megtervezi a kikerülését. A Toshiba mér­nökei most egy olyan roboton dol­goznak, amely az ed­digi összes funkciót tudja, például a ház­tartás távvezérelhető berendezéseit kezeli, hangra és mobilhí­vásra is reagál stb. A cég szóvivője szerint a probléma elsősorban az, hogy minél több funkcióra képes egy robot, annál nagyobb mére­tűre kell tervezni, és nem céljuk házi monstrumok tervezése. KOCZA ZOLTÁN

Next