Népszabadság, 2006. január (64. évfolyam, 1-26. szám)

2006-01-28 / 24. szám

18 • 2006. JANUÁR 28., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Е [UNK]Т [UNK] m w шт, # m M RÖVIDEN A cseh köztévé nullszaldós Nullszaldós a cseh közszol­gálati televízió. A tévé átszá­mítva 41,7 milliárd forintból működtetett három 24 órán keresztül sugárzó csatornát, a téli olimpiára időzítve in­dul még egy sportcsatorna is. Csehországban a közmé­diumok nem kapnak állami költségvetési pénzt, az előfi­zetői díjakból és a reklámbe­vételekből tartják fenn ma­gukat. A Magyar Televízió idén 30 milliárd forintból gazdálkodik, Rudi Zoltán el­nök szerint 50-70 milliárdra lenne szükség. (MTI) Médiatörvény a Médiamixben Megjelent a Médiamix című folyóirat 2006. januári szá­ma. A lapban egyebek között az alábbi cikkeket olvashat­juk: Sanghaji sajtószemle egy sajtkukac szemével - Joseph Pulitzer üzenete - A thaiföldi paradicsom budoárjában - Európai megoldások egy ha­zai médiatörvényhez - Meg­született a konszenzus - Po­kol Béla és Szente Péter kü­lönvéleménye - A szoftver a kép, a hardware a gép - Gá­bor György vallásfilozófus - Az internet az első számú hírforrás - Hol blogoljunk? (Munkatársunktól) Reklám vagy társadalmi felelősségvállalás A médiahatósághoz fordult a Magyar Public Relations Szövetség annak érdekében, hogy vonja vissza az RTL Klub hétmillió forintos bün­tetését. A szankciót azért rótta ki az ORTT a kereske­delmi tévére, mert a kisebb­ségekkel és hátrányos hely­zetűekkel foglalkozó újság­íróknak pályázatot kiíró Hégető Honorka Alapítvány­ról szóló beszámoló végén elhangzott: az elismerésosz­tás fő támogatója a Pannon GSM. Ez az ORTT szerint bújtatott reklám, a PR-Szö­­vetség szerint viszont ez té­ves megítélés. Nyugat-Euró­­pában már elterjed, uniós di­rektíva is foglalkozik a kü­lönböző vállalatok úgyneve­zett társadalmi felelősségvál­lalásával. Ennek egyik szele­te, hogy a cégek felvállalnák a társadalom számára fontos célok támogatását. A média ennek terjesztésében fontos szerepet játszhat. A szövet­ség erről szívesen egyeztet­ne a hatósággal. (Munkatár­sunktól) Távol-keleti Videoton tévék Mintegy tízéves szünet után ismét lehet Videoton tévét kapni az üzletekben, ame­lyek azonban nem Magyar­­országon, hanem a távol-ke­leten készülnek. A Video­ton Holding Rt. egy straté­giai együttműködés kereté­ben átadta a márkanév használatát a HQ Elektronic Hungarynek, a szervizhátte­ret ugyanakkor biztosítja a készülékekhez. (Napi Gaz­daság) 4 A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu Kikerültek a reklámpikszisből A kereskedelmi tévék nem számolnak az ötven év felettiekkel - A sok fiatal, szép arc unalmas lehet Miért van az, hogy a hirde­tők, így a kereskedelmi té­vék is csupán a 18-49 éves korosztályt célozzák meg, úgy téve, mintha ötvenen felül „nem is lenne élet”? Holott hárommillió ember­ről van szó, éppen azokról, akik a legtöbbet tévéznek. Pogonyi Lajos Csak nézik, de nem nekik és nem róluk szólnak. Az ötven év felettiek naponta majdnem hat órát televízióznak. Csakhogy a kereskedelmi tévék a 18-49 éves korosztály tévézési szoká­sait mérik, erre kíváncsiak ugyanis a hirdetők. Akik rek­lámjaikban a legritkábban sze­repeltetnek nyugdíjasokat. Magyarországon minden harmadik ember elmúlt ötven­éves. A szintén korosodó Eu­rópában kezdenek rájönni ar­ra, hogy a reklámcégeknek is foglalkozniuk kell ezzel a kor­osztállyal. - Alapvetően három oka van az ötven felettiek háttérbe szo­rításának - mondja Erdélyi Zsolt, reklám- és marketing­­szakértő. A reklámkampányo­kat nagyon komoly piackutatá­sok előzik meg. Ezekből pedig az derül ki, hogy a 18-49 közöt­ti korosztály sokkal dinamiku­sabban és fókuszáltabban fo­gyaszt, mint az ennél időseb­bek. Az ötven felettiek másféle fogyasztói attitűddel rendel­keznek, ami azt jelenti, hogy szükséglet szerint vásárolnak és nem veszik figyelembe a reklámimpulzus erejét - mond­ja Erdélyi. Nem trendkövetők, azaz nem mindig a legmoder­nebbet veszik. Ha mondjuk va­lakinek CD-lejátszóra van szüksége, akkor a negyvenöt év felettiek általában az ár-ér­­ték arányt veszik figyelembe. Vagyis: „az adott CD-lej­átszó ugyan ronda, de sokkal olcsóbb a többinél, tehát inkább azt ve­szem meg”. A tehetősebb, na­gyobb vásárlóerővel rendelke­ző, ötven feletti fogyasztók már nem trendkövetők, pontosab­ban csak a saját trendjüket kö­vetik. Ez a korosztály márkahű. A második ok a korosztá­lyonként eltérő médiafogyasz­tási szokásokban keresendő. „Ha nekem, mint reklámember­nek márkát kellene hirdetnem úgy, hogy az az ötven alattiak­nak és az idősebbeknek is jó le­gyen, akkor én a előbbit válasz­tanám, mert a márkámnak rö­vid, közép­­sőt hosszú távon is jobbat tesz, ha­ gyors, pergő, korszerű dolgot csinálok” - vallja Erdélyi. A negyvenöt fe­lettiek kevésbé fogékonyak az ugrabugra, „csiribiri” dolgokra. „Hirdetnék én nekik is, de nem férnek bele a márka-policymba, brand image-embe” - mondja a szakember. Természetesen van­nak helyzetek, néhány telefon­­szolgáltató küzd is ezzel, hogy legyen a nagyinak is mobilja. Emiatt egészen bizarr reklámok születnek ugyanabban a trendi fazonban. A nagyik ezekben a reklámokban mindig alárendelt szerepet játszanak. A harmadik ok: az idősebbek mutogatása általában az emo­cionális elemet jelenti egy rek­lámban. A nagymama és a nagypapa szereti az unokát. Összejönnek a fiaikkal a ház előtt a padon, és elmondják ne­kik a nagy bölcsességeket. A le­veskockát vagy levesport gyak­ran a nagymama oldja fel forró vízben, mert létezik egy olyan kulturális előkép, mint a nagyi főztje, lekvárja, palacsintája stb., ami legitimál bizonyos dol­gokat. Bizarr dolog, amikor Ma­gyarországon egy nyolcvan négyzetméteres konyhában kedd délután egy órakor egy hattagú, háromgenerációs csa­lád együtt ebédel otthon és he­rendi tányérból, remek evőesz­közökkel tasakos levest kana­­lazgat. És a nagymamán pedig az látszik, hogy épp most jött haza a Közel-Kelet kincsei túrá­ról vagy a spanyol múzeumi körútról. Amikor az idősebbeket mu­tatják a reklámokban, akkor rendszerint karakterek jelen­nek meg. Amikor Tony Curtis például reklámfiguraként ma­gyar borturisztikai hirdetések­ben szerepelt, akkor őt a „sztár­­sága”, hírneve, az ismertsége és a fittsége miatt használták. Ilyenkor nem lehet egy lepuk­kant, vatelinbe burkolózó nénit mutogatni. A reklámokat fiatalok írják, és senki nem tudja magáról el­képzelni, hogy milyen lesz öreg­korában. Kevés olyan specifi­kus termék van, amely időseb­beknek szól. Vannak, persze olyan termékek, például a gyógyszerek, ahová „még be­férnek” az idősebbek. A lényeg az, hogy szép embereket kell mutatni. Van, persze ma már néhány olyan nyugat-európai reklám, amelyben megközelítik az életszerűséget, vagyis nem szép, hanem átlagos arcú embe­reket mutatnak, és ettől a rek­lám is hitelesebbé válik. Piaci megfontolások állnak a mögött, hogy csak nagyon ke­vés reklámfilm szól az ötven feletti korosztályoknak mondja Gellért Emese, a kam­pányok tervezésével és megva­lósításával foglalkozó Grey nemzetközi reklámügynökség kreatívigazgatója. Szerinte a helyzet változhat: ahogy egyre több középkorú és idősebb fo­gyasztó lesz Magyarországon is, egyre kevésbé feledkeznek majd el a reklámfilmek meg­rendelői ezekről a korcsopor­tokról. Ma ugyanis leginkább a gyógyhatású készítményeket vagy gyógyszereket, fájdalom­­csillapítókat reklámozzák szá­mukra, és hátfájós nagymama alakja például a reklámfilmen jóval fiatalabbnak tűnik. A nagymamák valóban toposz­jelleggel szerepelnek a hirdeté­sekben. A reklámok idősebb szereplőinek ma általában megmagyaráznak valamit, esetleg a család megkövesedett alakjaiként jelennek meg, akik csak nehezen haladnak a kor­ral. Vannak olyan kampányok is, amelyekben idősebb szerep­lők is előfordulnak, mégis a fia­talabbaknak szólnak, például ilyenek a Vodafone reklámjai. Arra is van példa, hogy „meg­célzott” nagyszüleik másodla­gos fogyasztók, vagyis nem vá­sárolják, hanem, mondjuk aján­dékba kapják az adott termé­ket. Nálunk is egyre inkább meg fog változni az a trend, hogy csak szép arcú fiatalok szerepelnek a reklámfilmek­ben. Egyre unalmasabbak lesz­nek, és egyre kevésbé lehet majd megkülönböztetni egy­mástól a reklámokat, ha mind­egyikben fiatal vagy annak tű­nő, mosolygó és szép emberek hirdetnek­ valamit. Szükség van érdekes, izgalmas arcokra is. Nagyon leegyszerűsítve: egy reklámfilmben sokkal fonto­sabb lesz az, hogy valaki érde­kes, izgalmas legyen, mint az életkor vagy a szépség. Hirdetési idill és a valóság­Fotó: Kovalovszky Dániel Egy klasszikus vicces Sas István-reklám a nyolcvanas évekből. Termálsótól feldobott nyugdíjasok Gergely Edit Rokonszenvhullámot vált ki Romániában az a szinkronel­lenes akció, amelyet a Disney és Hanna & Barbera rajzfilm­figurák „anyanyelvének” meg­mentéséért indítottak www.savetweety.lx.ro­­ egy román város, Bákó középisko­lásai. A Mentsétek meg Twee­­tyt (magyarul Csőrikét) ügy­ben a kultúr- és oktatási mi­nisztériumokhoz, valamint a Cartoon Network tévécsator­nához címzett petíció leszö­gezi: az angol nyelv tanulásá­ban rendkívüli hátrányt okoz, ha a rajzfilmhősök nem „ere­deti” nyelvükön, hanem romá­nul szólalnak meg. A nyelvpe­dagógiai érvek mellett a fordí­tás gyatra minőségét is az Angliában bejegyzett csatorna szemére vetik. A húszezer alá­író köz­ött immár erdélyi ma­gyarok, román és magyar saj­tosok neve is sorjázik. Romániában a filmek és rajzfilmek feliratozásának ha­gyománya van. A szinkron be­vezetésére éppen a rajzfilmek­kel tett a szakma elsőként kí­sérletet. Az aláírók többsége saját példájával tanúsítja: a Cartoon rajzfilmjeiből tanult meg angolul. A szinkron továb­bá hamis, „megöli a fílinget”: odaveszik zamat, humor, és rajzfilmhős-identitás. Ám olyan kétkedőkkel is beszél­tünk, akik - nyugat-erdélyiek lévén - a „pompás magyaror­szági szinkronon” szocializá­lódva Eddie Murphyt is csak „magyarul” tartják „igazinak”. A kultuszminisztérium az Országos Audiovizuális Ta­nácshoz (CNA) irányította a tiltakozókat. Az oktatási tárca még nem válaszolt. Gáspárik Attila, a CNA médiafelügyelet alelnöke jelezte: londoni be­jegyzésű cégről lévén szó, csak közvetítő szerepet vállaltak. A gyatra fordítás miatt viszont a gyerekek védelmében egy éve már megkereste a Cartoont. Amelynek képviselő ugyan­akkor jelezte: a konkurencia áskálódását sejti az akció mögött. Bukarest, 2006. január Médiacica felfalja az English-kanárit? Mentsétek meg! к

Next