Népszabadság, 2006. február (64. évfolyam, 27-50. szám)

2006-02-18 / 42. szám

18 • 2006. FEBRUÁR 18., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Extra/IU­­dia Képernyős déjá vu Bud Spencer és Chuck Norris, a megunhatatlan színészek Volt már olyan érzése, mintha ezt a filmet látta volna már valahol? Bud Spencer szerepelt benne? Nem lehet véletlen. Egy nagy szakállas ember és egy vékony szőke pofozkodik. Megvan? Volt alkalma látni ezt néhányszor. A két kereskedelmi tévé kérésünkre előállt egy lis­tával, az elmúlt nyolc évben mely filmeket ismételték a leg­többször. A listavezető a Love story. A TV 2 kilencszer vetítet­te. A klasszikushoz képest is­meretlennek számít a Talpig pácban amerikai vígjáték, már amennyire, ismeretlennek szá­mít egy nyolcszor játszott film. A nyolc leggyakrabban kép­ernyőre került RTL-es filmből hatban bukkan fel Bud Spencer, vagy egyedül, vagy pofozkodó­társával, Terence Hill-lel. És le­het ugyan szidni a kereskedelmi tévét a sok ismétlés miatt, de át­küldték a nézettségeket is. Ezek szerint például az Apád anyád idejöjjön című amerikai családi mozit - amelyben kivételesen nem szerepel Bud Spencer - a legtöbben akkor nézték, amikor hatodszorra és hetedszerre su­gározták. Kétszer annyian, mint a premieren. Volt olyan jó periódusa, amikor 2000-ben egy hónapon belül háromszor is leadták. Legutóbb december 28-án ment. De itt van például a Szuper­hekus kutyabőrben. Akcióvígjá­ték, Chuck Norris és egy eb a fő­szereplője. 1998-ban lendülete­sen indult, fél év alatt három­szor is a képernyőn. Aztán több mint egymillióan megnézték harmadszorra-negyedszerre és ötödszörre is. Hetedszerre ta­valy augusztusban adták le. Ha valaki már nem emlékszik rá, a Film + nevű csatorna ezen a hé­ten háromszor is műsorra tűzte, ma délután is látható. Chuck Norris a TV 2 listáján is szere­pel, a Tűzjáró című nyolcszor ismételt filmjével. Ahogyan Bud Spencer népszerű itt is, a Piedone, a zsaru hatszor volt látható TV 2-s logóval. Az olasz színész amúgy Ko­losi Péter, az RTL programigaz­gatója szerint kezd kimenni a divatból. Népszerűsége egyéb­ként nálunk jóval nagyobb volt, mint a nemzetközi piacon. Hat­hét ismétlés után már legin­kább a délutáni helykitöltő sáv­ban kap helyet, bár a Nyomás utána (hatodik adás), illetve az És megint dühbe jövünk (hete­dik ismétlés) főműsoridőben volt legutóbb is. Előbbi annak a júliusi hétnek a legnézettebb műsora volt, a tévénézők negy­ven százaléka látta. Kolosi Péter azt elismeri, hogy a legutóbbi kasszasike­rekhez képest feltétlenül ol­csóbb egy régi filmet levetíte­ni, garantált nézettséggel. En­nek ellenére óvatosan kell bán­ni ezzel, nem szabad, hogy a nézőknek olyan érzete kelet­kezzen, hogy ismétlő csatorná­ról van szó. Ezért egy évnél gyakrabban nem ismételnek filmeket. A programigazgató egyébként személy szerint nem szeret többször megnézni egy filmet, szerinte nem is biz­tos, hogy mindig ugyanazok ülnek a képernyők előtt. Ugyanakkor a sokadik nagy nézettségű ismétlésnek ugyan­az lehet a titka, mint a DVD- vásárlásnak. Elég lenne kiköl­csönözni egyszer a filmet a té­kából, mégis sokan megveszik a klasszikusokat, hogy bármi­kor megnézhessék. A soroza­toknál ugyanakkor az ismétlé­sek korántsem népszerűek. Ha pedig Bud Spencert való­ban nyugdíjazzák, akkor kik lesznek a visszatérő vendégek a képernyőn? Kolosi szerint Jackie Chan, Eddie Murphy és az olyan francia vígjátékok szerep­lői, mint a Taxi sorozat. (H. Z.) Egy újszülöttnek minden film új? Bud Spencer amint megint dühbe jön RÖVIDEN Diétázó pornószínésznő Az Országos Rádió és Te­levízió Testület Panaszbi­zottságának 5. sz. eljáró ta­nácsa megvizsgálta a Da­nubius Rádió január 20-án sugárzott hírműsorát, mert egy panaszos kifogá­solta, hogy a műsorszol­gáltató a híreket megelő­zően érdekességeket kö­zölt, miszerint egy pornó­színésznő fogyókúrázás címén egy ideig csak sper­mát fogyaszt, amely sér­tette a közízlést. (ORTT) Tudósklub - miért? Márciustól már nem lát­hatják a nézők a Tudós­klub című, Szakály István felelős szerkesztésében eddig készült műsort az M2-n. A késői időpontban vetített műsor - az ország legismertebb szakértői részvételével zajló kerek­­asztal-beszélgetés - meg­szüntetésével kapcsolat­ban Holub Katalin, az MTV szóvivője azt mond­ta: úgy kívánják megújíta­ni a Tudósklubot, hogy az beépül a Miért? elnevezé­sű, új produkcióba. A Miért?-ben a magyar tör­ténelem sorsfordulóiról beszélgetnek a stúdióba hívott fiatal nézők a mű­sor történész vendégeivel. (Ö. Z.) Nyereséges a Viasat 3 Történetében először zárt nyereséges negyedévet a harmadik számú magyar­­országi kereskedelmi tévé, a VIASAT 3. A 33 millió svéd koronás (kb. 890 mil­lió Ft) árbevétel több mint duplája az egy évvel ko­rábbinak. Az éves árbevé­tele szintén közel duplájá­ra, 90 millió svéd koroná­ra (kb. 2,42 milliárd Ft) nőtt. (Munkatársunktól) i 4 A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz8nepszabadsag.hu Írországban hatszor többe kerül a napilap Munkatársunktól Hétfő délelőtt az ír olvasók jut­nak legdrágábban a legkedvel­tebb napilapjukhoz. Hatszor annyit fizetnek a The Irish Independért, mint amennyiben itthon a legjobban fogyó Blikk kerül. Ez derül ki a GfK Csoport idei első EuroScan felmérésé­ről, amelyben 21 európai or­szágban vizsgálták és hasonlí­tották össze a legolvasottabb napilapok árait. A napilapok átlagára Nyu­­gat-Európában 1,1 euró, majd­nem háromszor annyi, mint amennyit a térségünkben kell fizetni egy újságért. A magyar minta a Blikk lett, amely 68 fo­rintba kerül. (Más kérdés, hogy a lap fejlécén az áll euróban 0,9 centet kell áldoz­nunk az újságért.) A Blikk egyébként a legolcsóbb a ma­gyar napilapok között. Ám még így is dupla annyiba kerül, mint a legolvasottabb román lap. A felmérésből kiderült az is, hogy Közép-Európában szinte mindenhol egy bulvár­lap a legkelendőbb, nem mellé­kesen az ár miatt. Minden nagyon szép, minden nagyon jó, csak drága A kábeltévé-előfizetők ál­ma: szinte korlátlan kíná­latból szabadon összeállít­ható programcsomag. Technikailag ez már meg­oldható. A gyakorlatban nem. Digitális televíziós körképünk újabb állomása. Haszán Zoltán Jelenleg átlagosan 50-60 csa­tornát visz házhoz egy kábelté­vés cég. Nem kevés, de a kíná­lat könnyedén megsokszoroz­ható lenne. A módszer ugyan­az, mint amellyel a hagyomá­nyos tetőantennákkal fogható csatornák számát négy-ötszö­rösére lehet növelni: digitáli­san összetömörítik a jelet, így utaztatják a vezetékeken a la­kásokig ahol aztán egy set-top­­box kicsomagolja, és hagyomá­nyos tévénk számára is megje­­leníthetővé teszi a képet. Eb­ből következik, ugyanakkora helyen sokkal több műsor to­vábbítható. Ehhez kell némi fejlesztés a központokban, a magunk részéről pedig be kell ruházni a jelátalakítóba. Ez költségigényes, cserébe több műsort kapunk. Elvileg az is megoldható, hogy a 150-200-ra növelt mű­sorkínálatból mi magunk állít­hassunk össze személyre sza­bott csomagot. Még egyszer, el­vileg. Mert ez drága mulatság lenne. Nagyjából, mint konfek­cióöltönyt venni, vagy úri sza­bónál varratni egy általunk vá­lasztott anyagból, méretre, amelynek még a zsebei is ott vannak és akkorák, mint ami­lyet szeretnénk. Mert a mostani rendszer a tömeges terjesztés­re van beállítva. Vagyis vala­mennyi házhoz hozott csatorna után fizetünk a kábeleseken ke­resztül a műsorokat előállító tévéknek, függetlenül attól, hogy nézzük-e vagy sem. A rendszer így osztja meg a költ­ségeket a nézők között. A ki­sebb tévék az előfizetésekből befolyó összegből tartják fent magukat, nem a reklámokból. Ha a tényleges nézettség dön­tene, jó néhány televízió bebo­rulna. Csakhogy az életképesek fenntartására is többet kellene áldozniuk azoknak, akik a táv­irányítóval szavaznak. Csak egy példa: a UPC-nél korábban a Sport 1-et 2500 forintért lehe­tett megrendelni külön. Betet­ték egy csomagba, amelynek a havi díja a szétosztott terhek miatt csak 200 forinttal nőtt. Van, aki ennek sem örült, mert­hogy nem nézi, akkor minek fi­zessen többet. Kezdeményezések vannak a szélesebb szelektálási lehető­ségre: tavaly év végén a T-Kábel és mikrohullámot használó An­tenna Digital is több csomagot állított össze. Rugalmasabb a választás, de azért szó sincs egyénileg összeállítható cso­magról. Az is valami, hogy a megrendelt alapcsomag mellett lehet szemezgetni. Az Antenna Digitalon például a megrendelt csomagon túl 190 forint/csator­­nánként öt adót választhatunk egyenként: egy arab hírtévét, egy kínai, egy portugál, egy ro­mán és egy orosz adót. Ígéret van arra, hogy nagyobb érdek­lődésnél bővítik ezt a kínálatot. A megrendelők tömege ugyan­akkor nem rohamozta meg a szolgáltatókat. A csatornaszám tehát kön­­­nyedén feltornázható kétszáz körülire, ahogyan például a nem kábelen, hanem műhol­don terjesztett UPC Directnél már megoldott. Hasonló tech­nikával indul a Digi TV is, egy­előre szerényebb választékkal. De a megnövelt csatorna­szám mellett van egyéb előnye is a digitális technológiának. Például a DVD-hez hasonló nyelvválasztás a nemzetközi csatornáknál. Ott van az elekt­ronikus műsorújság, amely megkönnyíti az eligazodást a több mint száz csatorna prog­ramja között, akár úgy is, hogy témák alapján keresünk rá va­lamire: például hol látható ép­pen természetfilm. Aztán ott van a drágább set-top-bok­­szokban a digitális videó­­rögzítő: ez annyiban hasonlít egy átlagos videomagnóra, hogy felveszi a műsort. Csak­hogy: arra is alkalmas, hogy ha élőben közvetített meccset né­zünk például, és pár perces dolgunk akad közben, akkor, akárcsak egy DVD-filmet, megállíthatjuk a mérkőzést, el­intézzük a dolgunkat, majd el­indítjuk a meccset onnan, ahol megállítottuk. Az eszköz így csúsztatva adja a meccset, mi meg nem maradunk le sem­miről. A set-top-bokszok miatt van azért probléma: megnehe­zíti a családtagoknak, hogy kü­lön szobában más-más progra­mot nézzenek. Hacsak nem ál­doznak egy újabb előfizetésre. Márpedig a néző árérzékeny. Éppen emiatt a nagy áttörés még várat magára. Hollandiá­ban például a hagyományos kábeltévérendszeren csak har­minc csatornát továbbítanak, azaz fele annyit, mint nálunk. Még sincs tömeges igény a di­gitális váltásra. A UPC Hollan­diában sürgetné a technológiai cserét, ezért ingyen ad két­millió előfizetőjének set-top­bokszot, mintegy 300 millió euróért. Komoly befektetés, amelyik ha beválik, nálunk is lehet számítani ilyenre. Ha nem, akkor persze­ nem. Eddig az utóbbi verzió a­ valószínű. Duna TV digitálisan, analógon és mikrohullámon. Egy időben más-más kép Fotó: Kovács Bence

Next