Népszabadság, 2006. február (64. évfolyam, 27-50. szám)

2006-02-04 / 30. szám

18 • 2006. FEBRUÁR 4., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG t mim M í J$j$g W ifi Ä Extra/W ec iá A biciklis kisebbség megtámadása Munkatársunktól „Tudod mit csinálnék én egy bi­ciklistával? Bezárnám a gará­zsomba és elindítanám az autóm motorját” - mélázott el a szeptemberi autómentes napon az Andrássy utat lezáró kerék­párosokról Bochkor Gábor a Sláger Rádió reggeli műsorá­ban. Volt még vicces ötletelés elütésről és kifeszített drótok­ról. A médiahatóság nem vette a lapot, és a héten úgy döntött: ritkán alkalmazott, súlyos elma­rasztalást ró ki a Sláger Rádióra. A Bazi Nagy Roma Lagzinál már idézett, most ismét elővett médiatörvényi passzus szerint „a műsorszolgáltatás nem irá­nyulhat semmilyen kisebbség, sem bármely többség nyílt vagy burkolt megsértésére, kirekesz­tésére, annak faji szempon­tokon alapuló bemutatására, el­ítélésére”. Már a műsor szeptemberi el­hangzása után számos panasz érkezett a hatósághoz. Bochkor Gábor frissiben azt nyilatkozta, hogy mindez vicc volt, aki ko­molyan vette, azt sajnálja. Előbb az ORTT Panaszbizottsága nem vette viccesnek az elhang­zottakat, majd másodfokon már a hatóság maga. A figyelmezte­tésen kívül ugyanakkor egyéb szankciót, pénzbüntetést vagy a műsor elhallgatását nem ren­deltek el. 4 Albániát megelőzzük Miközben itthon januárban rekordokat döntött az internethasználat, ez euró­pai összehasonlításban édeskevésnek tűnik. Közelebb Albániához, mint a skandináv államokhoz. Az eu­rópai átlagtól pedig messze le­szakadva. Ezt a lesújtó képet mutatja a magyar internet­­használatról a Fessel-Gfk. nemzetközi felmérése. Har­minchét országban vizsgálták a 15 év felettiek kapcsolatát a világhálóval. Magyarország a 29. lett. A magyarok 33,2 százaléka fér hozzá az internethez, ám a rendszeres használók száma ennél is alacsonyabb, mindös­­­sze 23,8 százalék. Pedig a rend­szeresség kritériuma nem volt éppen szigorú, havi legalább egyszeri hálózatra kapcsoló­dás már ennek számít. A rendszeres netezők uniós átlaga 41,8 százalék. Ezzel nem büszkélkedhet a kontinens, hi­szen az Egyesült Államokban ez az arány hetvenszázalékos. Európában ezt csak az északi országok haladják meg. A helyzet azonban mégsem tragikus. A január ugyanis re­kordokat hozott a hazai inter­nethasználatban. A Medián WebAudit rendszere szerint egy év alatt majdnem megdup­lázódott Magyarországon a naponta letöltött oldalak szá­ma. Január utolsó napján pél­dául a webaudit.hu-n található mérések 1,9 millió látogatót regisztráltak, akik mindössze­sen 122 millió oldalra klikkel­­tek. Hogy ez mire lesz elég a kö­vetkező nemzetközi összeha­sonlításban, az még kérdés. Varga Károly, a WebAudit igazgatójának van magyarázata arra is, hogy a január miért erős hónap a netezésben. Egy­részt a barátságtalan időjárás kedvez az otthoni időtöltés­nek. Ami ennél fontosabb, évek óta előkelő helyet foglal el a karácsonyi ajándékok so­rában az új számítógép és az otthoni széles sávú internet­előfizetés. Ez mindig hoz egy év eleji lendületet, amely most nagyobbnak tűnik a korábbiak­nál. Varga szerint kétségtelen a lemaradásunk Nyugat-Európá­­val szemben, de ez a különbség inkább csökken, mintsem nő­ne. (H. Z.) A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu RÖVIDEN Ufóinvázió és Megasztár­folytatás Másik misztikus sorozatra, az ufóinváziót vizionáló Rejté­lyek városára cseréli február végétől az Eltűnteket az RTL Klub. Mindig nyár és Spi­­nédzserek címmel új amerikai sorozatokat tűz műsorára a Viasat is. A TV2-n február vé­gén folytatódik a Megasztár. Az MTV-n pedig mától debü­tál Pálffy István műsora, az Euró-övezet, amely ötleteket, tanácsokat ad, hogy mire kell figyelni az uniós pályázatok­nál. (Összefoglalónk) Tévécsatorna álláskeresőknek Munkanélkülieknek szóló te­levízióadás indult Németor­szágban. „Németországban az elmúlt tíz év slágertémája a munkanélküliség, a tévéadó­kon azonban szinte egy szót sem hallani a munkaajánlatok­ról, illetve arról, hogyan lehet azokhoz hozzáférni” - indokolták az új adót. (MTI) Nem tiltották le a melegcsókot Angol nézők felháborodása követte a D&G órák tévérek­lámját, melyben két férfi csó­kot váltott. A közel száz pa­naszt a brit reklámfelü­gyelőség elutasította, mert a hirdetés nem veszélyezteti a gyerekek fejlődését. (Origó) Réz nem cigarettázhat óriásplakáton Tiltott dohányreklám közzété­tele miatt Réz Andrást 400 ezer forint bírsággal sújtotta a Főváros Közigazgatási Hiva­tal. Réz a könyvét reklámozta óriásplakáton, füstölgő ciga­rettával a kezében. (Index) A zsűri nem hozott még végleges döntést a kompakt lapokról Javuló példányszámok, de áttörésről nem lehet beszélni Nagy-Britanniában R. Hahn Veronika London Az év eleje óta a legrégibb és rangjából mit sem vesztett brit vasárnapi újság, a 214 éves The Observer is új ruhát öltött és át­tért testvérlapja, a The Guar­dian ún. Berliner formátumára, ami a nagy alakú broadsheetnél kisebb, de a bulvárlapoknál na­gyobb. A szakmában mindig is csak az volt kérdéses, mikor ke­rül sor erre a lépésre. Nagy-Britanniában korábban elképzelhetetlen volt, hogy szeriőz, befolyásos napilap bul­vár formátumban lásson napvi­lágot. Az olvasási szokások vál­tozásával merült fel az ötlet a kisebb, könnyebben kezelhető lapok bevezetésére. A legtöbb ember a metrón, vonaton, autó­buszon jut hozzá az olvasáshoz és a tömegben meglehetősen nyűgös a terebélyes, többrészes újságok tartása, forgatása. A bulvár olyannyira degradáló fo­galom, hogy a már áttért politi­kai újságok előszeretettel neve­zik magukat bulvár helyett kompaktnak. Az első fecske 2003 szeptemberében egyben a legfiatalabb politikai napilap, a The Independent volt, amely hosszú ideig kísérleti jelleggel mindkét méretben piacra ke­rült. Az Indy számít a legsikere­sebb konvertálónak, a karcsúsí­tás életmentőnek bizonyult, de nem biztos, hogy tartós gyó­gyulást hozott. A bevezetést kö­vető számok szenzációsak vol­tak, a példányszám 220 ezerről több mint 260 ezerre emelke­dett,­­ ám azután nagyjából ott is maradt, sőt csökkent. A leg­frissebb adatok szerint 2005 de­cemberében a nagybani eladá­sokat is figyelembe véve 250 195 példány, július és december kö­zött átlagosan 223 261 példány kelt el, ami 1,4 százalékos csök­kenést jelent 2004 megfelelő időszakához képest. Az Inde­­pendentet szorosan követő The Times az átállást követően rö­vid időre visszatért hétszázez­res csúcsához, és múlt év máso­dik felében átlagosan 647 924 példány fogyott el belőle, ami 5,09 százalékos javulást mutat. A The Guardian még a kezdeti felfutás stádiumában van, híre­sen hűséges olvasóinak látható­an megfelel a viszonylag kisebb formátum is, sőt a decemberi 364 941-es eladási szám közel 10 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban volt. A The Daily Telegraph viszont, amely a politikai napilapok közül egyedüliként nem „fogyókúrá­zik”, közel 2 százalékot vesztett táborából, bő százezer pél­dánnyal elmaradva korábbi sta­bilan egymillió fölötti rekordjá­tól. Az átállás egyébként nem ol­csó mulatság, a The Guardian 211, a The Times 53, a The Independent 21 millió dollárt költött új megjelenésére. A hir­detési bevételek kárpótolhatják az aggódó tulajdonosokat, hi­szen szakértők szerint a kom­pakt lapokban megjelenő reklá­moknak nagyobb a hatásuk, mi­után az olvasó nem hajtja össze az újságot. Az újságpiac feltűnő év eleji jelensége egyébként a pro­­móciók túlburjánzása. Nincs olyan lap, mely ne keresné CD és DVD, repülőjegy, szállodai, éttermi ajánlattal és egyéb aján­dékfogásokkal az olvasók ke­gyeit. Ahogy nemrégiben a több mint hárommillió pél­dányszámú Rupert Murdoch­­bulvárlap, a The Sun főszer­kesztője, Rebekah Wade fogal­mazott: egy-egy újság sikere a jövőben egyre inkább az ingyen CD-ktől és DVD-ktől, mint az újságírók tehetségétől fog füg­­geni. Egy DVD beillesztése a lapba átlagosan 1-1,5 millió dol­lárba kerül, ám egy vonzó film akár 20 százalékkal is megdob­hatja az aznapi példányszámot. Számít a méret, de egy ajándék film húsz százalékkal megdobhatja a példányszámot Fotó: Kovalovszky Dániel Munkatársunktól jó üzlet tévéműsorújságot ki­adni, hiszen öt is megfér egy­más mellett a hazai lappiacon. Hetente összesen több mint egymillió darab fogy ezekből a műsorajánlókból. Egyebek között ez is kiderül a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövet­ség (Matesz) héten közzétett, több mint kétszáz lapnak a ta­valyi év utolsó negyedének példányszámait bemutató gyorsjelentéséből. A Matesz adatai szerint Magyarországon évente több mint egymilliárd újságpél­dányt nyomtatnak. Ezek hat­van százaléka naponta kerül az olvasók kezébe. A példány­­számlistából - amely immár szabadon böngészhető a www.matesz.hu honlapon - két ingyenes, a fővárosban terjesztett újság emelkedik ki: a 770 ezres Théma és a 747 ez­res Budapesti Piac. Aztán ha­talmas szakadék, majd a Story magazin következik, igaz, ab­ból hetente 361 ezer példány már pénzért kel el. Egy év alatt összességében csökkent az országos napila­pok példányszáma, mind a bulvár, mind a politikai újsá­goké. A listán három-három szerepel ezekből (Népszabad­ság, Magyar Nemzet, Népsza­va), illetve (Blikk, Színes Bul­vár, Napi Ász). A hitelesített példányszámú politikai lapok­ból naponta 248 ezer fogy, a bulvár újságokból ennél vala­mivel több, 261 ezer. Külön ka­tegória az ingyenes Metró, amelyből 346 ezret vesznek el az olvasók. A hazánkban évente ki­nyomtatott egymilliárd újság­ból minden ötödik ingyenes. A nyomdákból kikerülő lap­példányok közül 142 millió re­mittenda a kiadó nyakán ma­rad. Egymilliárd kinyomtatott magyar újság

Next