Népszabadság, 2006. március (64. évfolyam, 51-76. szám)

2006-03-25 / 71. szám

20 • 2006. MÁRCIUS 25., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu Regionális nagyhatalom lett Magyarország. Leg­alábbis televíziózásban. Hét magyar csatorna pró­bálkozik a külföldi terjesz­kedéssel. Ez egyelőre ma­gyar specialitásnak számít a régióban. Haszán Zoltán Amennyiben egy, a világra nyi­tott cseh polgár úgy gondolja, akár féltucatnyi magyar tévét is élvezhet a saját nyelvén. A cse­hek mellett a szlovákok és a ro­mánok is nézhetnek magyar sport, gyerek és gasztronómiai csatornákat és Szerbiában is megjelenik eredetileg magyar sportcsatorna. Amennyiben viszont egy, a világra nyitott magyar polgár gondolná úgy, hogy például cseh csatornákat nézne magyarul, inkább hesse­­gesse el ezt a gondolatot. Hét, itthon kis csatornának tartott tévé gondolta úgy az el­múlt években, hogy kinőtte a magyar piacot. Az úttörő a gye­rekcsatorna Minimax volt. Az 1­999-ben, eredetileg francia háttérrel induló gyerekcsatorna hamar népszerű lett a kicsik és az erőszakmentes rajzfilmek miatt a szülők körében is. A Minimaxot így szinte vala­mennyi kábeltévés gyorsan a csomagjába illeszte. Itthon már nem volt hová fejlődni. Hajós Balázs, a gyerekcsatorna nem­zetközi és jogi igazgatója sze­rint pedig miután már korán volt érdeklődés a szomszédos országokból a csatorna iránt, adódott a lehetőség. 2001-ben Romániában indultak el, 2003 végén Csehországban és Szlo­vákiában. Mostanra összesen ötmillió háztartásban fogható a Minimax (2,7 millió Romániá­ban, 1,6 millió Magyarországon és 700 ezer Csehországban, il­letve Szlovákiában.) Technikailag egyébként nem jelent nehézséget a határok át­lépése, hiszen műholdról sugá­rozzák a műsort. A magyar adás helyi mutációjának elkészítésé­re kétféle megoldás kínálkozik: ugyanazt a képet sugározzák, mint amit itthon is látni, de több hangsávot rendelnek mel­lé. Ezeken lehet a szinkront to­vábbítani. A másik, költsége­sebb megoldás, hogy a képet is módosítják. A Minimax ez utóbbit választotta. Az erőszak­­mentes rajzfilmek mellett ugya­nis éppen az lehet az előnyük a tőkeerős multi gyerekcsator­nákkal szemben, hogy igyekez­nek megtölteni a programot he­lyi tartalommal, amelyet ráadá­sul az ottani szerkesztő állít össze. A magyar csatornák ter­jeszkedését segíti, hogy egy már meglévő tévés bázison nem különösebben nagy tétel mutációkat készíteni. A techni­kai eszközök megvannak, a vá­sárolt műsoroknál a jogok kiter­jesztése más országokra nem feltétlenül exponenciálisan nö­veli az árat. Csak olyan tartal­mat kell találni, ami nemcsak a magyarokat érdekelheti. Ezek most a következők: gyerekmű­sor (Minimax), sport (Sport1, Sport2, Sport Klub), lakberen­dezés (Deco TV) és gasztronó­mia (TV Paprika). Nemsokára pedig indul az életmódtévé, a Vital és a Duna TV Autonómia műsora. Mindkettő iránt lehet érdeklődés. A terjeszkedésben két tévé­vel (Paprika és Deco) is érde­kelt Prokopp Dóra vezérigazga­tó szerint van egy sajátos kö­zép-európai íz, amelyet kön­­­nyebb megtalálnia egy itteni csatornának, mint egy nyugat­európainak. Persze azért a szokások országonként eltérőek. Romá­niában például nem szeretik a szinkront. A Minimax mégsem a feliratot választotta, hiszen a fő célközönsége a 4-7 éves kor­osztály. A kicsik, ha tudnak is olvasni, a rajzfilmeket inkább nézni szeretik. Ugyancsak ro­mán hanggal mennek a Sport Klub közvetítései, érthető okokból. A csehek és a szlová­kok hozzánk hasonlóan értéke­lik, ha saját nyelvükön szólal­nak meg a szereplők. Ugyanak­kor Csehországban messze nem olyan elterjedt a kábeltele­víziózás, mint nálunk. Ott ugyanis két erős kereskedelmi tévé mellett nem került süllyesztőbe a köztévé. Sőt a cseh közszolgálati tévé a két meglévő és nézett csatornája mellett el tudott indítani egy hír- és egy sportcsatornát és előkészület alatt van egy film­csatorna is. A csehek többsége pedig, elégedett ezzel a kínálat­tal, nem fizetnek elő kábeltévé­re. Ugyanakkor vonzó lehet például a néhány hete ott elin­dult Sporti, amely az olasz (és a német) bajnoki meccsek közve­títéséi jogával rendelkezik, hi­szen Pavel Nedved a Juventus­­ban rúgja a bőrt hétről hétre. A lengyel megint más törté­net: a VHS hőskorát idéző hangalámondáshoz ragaszkod­nak a nézők. A lengyel a legna­gyobb piac a régióban, amit azért már más is felismert. Lé­nyegében mindenféle temati­kus csatornából van már három-négyféle. Oda nagyon nehéz betörni. Ami még gondot okoz, hogy a regionális csatornákra nehéz hirdetőket szerezni. A temati­kus csatornák egyelőre inkább előfizetésekből élnek, a hirde­tés még másodlagos. Annak ellenére, hogy ebben a régióban szinte ugyanaz van a boltok polcain. Csakhogy a cégek elté­rő időpontokban vezetik be a termékeket az országokba, így nem lehet összehangolni a hir­detéseket négy országban. Ez visszatérő panasz a magyar csa­tornák részéről. Ami kulcsfontosságú­ a sze­mélyes kapcsolat. Románia­­ például a második legnagyobb piac, kétszer annyi bekábele­zett háztartással, mint amen­­­nyi itthon van. És hiába alacso­nyabbak az előfizetési díjak, mint itthon, így kevesebb is jut azokból a tévéknek, de azért csábító a lehetőség. Ugyanak­kor az előfizetői díjak beérke­zésére jobban oda kell figyelni, mint akár itthon, akár Csehor­szágban. Kökény Tamás, a Sport Klub, a Cool TV és a Film+ révén érdekelt cég ügy­vezetője szerint ő évekig készí­tette elő személyesen a román és a szerbiai indulásokat. Szer­biában például nagyon vonzó­ak a Sport Klub NBA-közvetí­­tései. De a kábelesek azért ele­inte szívesen jeleztek 30 száza­lékkal kevesebb előfizetőt, hogy kevesebbet kelljen fizetni a csatornáért. A csatornák vezetői egybe­hangzóan állítják, hogy a követ­kező célpont Ukrajna lehet. Óriási ország, ahol csak most robban be igazán a kábeltévés piac, de a Minimax iránt érdek­lődnek például Skandináviából is, és tárgyalnak Törökország­ban, illetve Bulgáriában. Szilvássy József Pozsony A magyar televíziózás tekinté­lyét még az egykori Csehszlo­vákiában a közszolgálati MTV alapozta meg. Sok szlovák néző már a hatvanas évek végétől - lakóhelyétől függően - estén­ként vagy a bécsi vagy a buda­pesti híradót nézte meg, mert így sokkal tárgyilagosabb és sokrétűbb képet kapott a világ történéseiről, mint az unalmas, kizárólag ideológiai alapon, egy kaptafára készült prágai vagy pozsonyi beszámolókból. A hír- és politikai műsorokon kívül el­sősorban a szórakoztató, külö­nösen a budapesti szilveszteri műsoroknak volt nagy a nézett­sége Szlovákiában. Önöknek köszönhetően végül emlékezetes volt a legutóbbi szilveszterünk - lelkendezett a prágai fiatalember a TV Paprikának. « Ilyen előzmények után a rendszerváltás után sem csap­pant meg az érdeklődés a ma­gyarországi tévécsatornák iránt, holott Szlovákiában is hatalmas mértékben kibővült a választék. A vezető kábeltársaság, a UPC alapcsomagjában az RTL Klub, a TV2, este héttől pedig az M1 műsorait kínálja. Mikrohullámú csomagjában pedig az M2, a Duna­ és a Hír TV is szerepel. A csallóközi városok regionális kábeltársaságai a VIASAT, a Magyar ATV műsorait is köz­vetítik, a bővített kínálatukban pedig több magyarországi ré­tegprogram is megtalálható. Legnépszerűbb az RTL Klub, amelynek szlovákiai nézettsége 4-5 százalék között ingadozik. Rendszerint egy százalékkal gyengébbek a TV2 adatai, az M1 műsorait átlagosan északi szomszédaink lakosságának 1 százaléka tekinti meg. Ennél is kevesebben kapcsolják be rend­szeresen a Dunát. Másfél éve indult be a TV Paprika csehországi, majd a szlovákiai adása is. Elsősorban a UPC jóvoltából immár több mint hatszázezer családhoz jut el a gasztronómiai csatorna, amelynek a népszerűsége nap­ról napra növekszik. Ezt igazol­ja az a tény is, hogy több cseh regionális kábeltársaság is fel­vette a kínálatába. Mostanság már nincs is olyan számottevő cseh vagy szlovák tévéújság, amely ne közölné ennek a csa­tornának a napi programját. A növekvő érdeklődésről tanús­kodnak azok a levelek is, ame­lyek főleg a csehországi szer­kesztőségbe érkeznek. Jirí Kubovec prágai néző nemrég arról számolt be, hogy szilvesz­terkor baráti társaságban már kora este unatkoztak a silány té­véműsorok láttán.­­ Ekkor vé­letlenül a TV Paprika csatorná­jára kapcsoltunk, ahol éppen a dél-csehországi konyha ínyenc­ségeit mutatták be. Nekiláttunk főzőcskézni, s már éjfél előtt el­készültünk a finomságokkal, amelyekre jól csúsztak a be­spájzolt sörök, később pedig a pezsgők. Önöknek köszönhető­en végül emlékezetes volt a leg­utóbbi szilveszterünk - lelken­dezett a prágai fiatalember. - Jól választottunk, amikor elsőként külföldön Csehország­ban, majd Szlovákiában vetet­tük meg a lábunkat, hiszen a kö­zép-európai gasztronómiai ha­gyományok és az ízlések szá­mos vonatkozásban hasonlóak. A programunkban egyre na­gyobb arányban szereplő saját készítésű műsorokkal igyek­szünk kielégíteni ezeket az igé­nyeket. Örülünk annak is, hogy Magyarországon viszont sokan keresik főleg juhtúrós galuska, a sztrapacska, a cseh különleges­ségek közül pedig a knédli kü­lönböző változatainak a recept­jeit - nyilatkozta Szabó Edit, a TV Paprika főszerkesztője. Megjelent a szlovákiai közvéle­mény-kutatásokban a Minimax gyermekcsatorna is, amelyet egyre több gyermek néz. Ami azért nagy szó, mert a JetixEurope csatorna piacveze­tő szerepe eddig megdönthetet­lennek tűnt. Exportált magyar tévék Az itthoni piacot kinövő csatornák Közép-Európában terjeszkednek - Eddig csak mi léptük át a határokat Csatornák itthoni közönségrészesedése Magyar ízek cseh újságban Magyar táj, nemzetközi kép TV Paprika: a közép-európai receptet keresik Kalandvágyból marad itthon a Sport 1 A szűkös hazai televíziózási lehetőségeket jól mutatja, hogy hiába van majdnem ötven magyar nyelvű csator­na, a három országos televízió tarol. A három nagy a nézők hetven százalékát csábítja el, a maradékon kénytelen osz­tozni a több mint tízszer en­­­nyi kisebb adó. Igaz, hogy las­san azért apasztja az országos adók táborát a gyarapodó konkurencia. Még nagyobb a különbség, ha a hirdetési bevételeket nézzük: becslések szerint a reklámszpotokból származó bevételek 94 (!) szá­zaléka a három országos tele­vízióé. Van egy másik sajátos ma­gyar televíziós szokás is. Egy­re több magyar csatorna teszi át a székhelyét külföldre. Ro­mániában és Csehországban jóval, tízmillió forintokkal ki­sebb a műsorszolgáltatási díj. Emellett nem is olyan bürok­ratikus a hatósági eljárás, mint nálunk. Egy magyarországi té­vének például be kell nyújta­nia a médiahatósághoz a havi műsortükröt, másodperces bontásban. Általában szigorúbbak a reklámkorlátozások is itthon. Miközben például hatalmas nemzetközi kampánnyal nép­szerűsíti magát egy online sportfogadással foglalkozó cég, a Sport 1 ebből nem részesülhetett. A magyar sza­bályok tiltják ugyanis a nem állami szerencsejátékok nép­szerűsítését. A Romániában bejegyzett Sport Klub viszont leadhatja ezeket a hirdeté­seket, amelyek aztán Magyar­­országon is láthatóak. Horvát János, a lassan már kivételnek számító budapesti székhellyel rendelkező Sport TV elnöke azt is kifogásolja, hogy ha már a céget nem tele­pítették át külföldre, itthon adóznak és fizetik a magas műsorszolgáltatási díjat, akkor miért nem kapnak semmiféle jogszabályi védelmet? Kérdé­sünkre, hogy ilyen verseny­helyzetben miért maradnak itthon, Horvát csak annyit vá­laszolt: kalandvágyból. Igaz, tette hozzá, ez azért a végte­lenségig nem tartható. Amúgy a magyar médiatörvényről mi­nimum elmondható, hogy aki ezen edződött, azt külföldön már semmilyen kellemetlen meglepetés nem érheti.

Next