Népszabadság, 2006. április (64. évfolyam, 77-100. szám)

2006-04-08 / 83. szám

12 • 2006. ÁPRILIS 8., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Gazdaság Rádupláznak az Ikarus megindítói Busz még nincs, és a dolgozókat sem keresik, de már két járművet terveznek Egy helyett két új autó­busznak kellene kihúznia a kátyúból az Ikarusbus Rt.-t - ez a hivatalos magyaráza­ta, hogy az áprilisra ígért modell még nincs meg. A buszgyártás újraindítását némileg persze kétségessé teszi, hogy a cég hozzá sem kezdett a dolgozók to­borzásához, valamint az új Ikarusnak se motorja, se alváza. Kapitány Szabó Attila Bizonyára még viaszolja a szárnyaláshoz az Ikarusbus Rt.-t Széles Gábor. A társaságot januárban visszavásárló Mű­szertechnika Rt. tulajdonosá­nak égre törő terveiből leg­alábbis eddig látszólag nem sok vált valóra. Új buszok mo­torja helyett cége székesfehér­vári üzemének szerelőcsarno­kaiban csak a szél zúg, és a leg­később április végére beígért - titokban készülő - új Ikarus­modell bemutatójára sem pos­tázták még a meghívókat. Kül­ső szemlélő számára az egyet­len látványos újdonság, hogy a valaha jobb napokat látott Egy éven belül összesen öt­venöt, emeletes városi autó­buszt szállít isztambuli meg­rendelőinek a Magyar Jármű­­technikai Rt. A városi buszok fejlesztésével és gyártásával két éve foglalkozó - valaha 13. Számú Autójavító Vállalat né­ven működő - cég a 72 szemé­lyes járművek tervezésére, fej­lesztésére és az első példá­nyok legyártására egy évet fordított. A típusbizonyítványt azonban már alacsony padlós, csuklós autóbuszuk is megsze­rezte. Igaz, ehhez a járműhöz még szükség lesz a környezet­­védelmi előírások teljesítésére képes Euro 4-es motorokra. Ezek érkezése után viszont el­készülhet az alacsony padlós modell rövid, úgynevezett szóló változata is. A debreceni cég fejlesztései­ről a hazai buszipar más rep­rezentánsaihoz hasonlóan ke­veset hallani. Ennek ellenére a magyar buszgyártók szere­lőcsarnokait elhagyó jármű­vek száma évente akár több tucat is lehet. Járműfejlesztő­gyártelepre lépőket ma már fegyveres őrök kísérgetik. Az Ikarusbus megmentője eddigi lépéseiről egyelőre sen­kinek, így lapunknak sem kí­vánt nyilatkozni. Széles Gábor közvetlen munkatársa - a leg­kevésbé sem hivatalosan - csu­pán annyit árult el: a hun­­garikumnak számító márka talpra állítása a végső szaka­szához érkezett, így a hírek szerint talán húsvét után a tár­saik átfutási ideje rövidebb a személygépkocsi-iparban megszokott, akár többéves fo­lyamatnál. A legtöbb gyártó ugyanis a fontosabb részegy­ségeket - a motorokat, az al­vázakat - készen vásárolja, így optimális esetben egy­­egy új autóbuszmodell akár fél év alatt is elkészülhetne. Ehhez azonban a hozzáértők szerint nemcsak kitűnően sajág bemutatja majd új fej­lesztéseit. Az eredeti vállalá­sokkal szemben meglehet, nem is egy, hanem egyszerre mindjárt két autóbuszt. Arról azonban, hogy ezek milyenek is lesznek, nem lehet tudni. A készülő prototípusokat legalábbis eddig még senki nem láthatta. Holott az Ikarus­nál úgy tartják: a nemkívána­tos érdeklődés megvan irán­tuk. Valószínű azonban, hogy szervezett beszállítói hálózat­ra, hanem arra is szükség len­ne, hogy a gyártó saját forrá­saiból, hitelek nélkül finan­szírozhassa fejlesztéseit. Minderre ritkán van példa. Ezért ahhoz, hogy egy-egy új busz a rajzasztalról a szerelő­­csarnokokba, majd onnan ki­kerülve a forgalomba állhas­son, legkevesebb egy-másfél évre van szükség. (K. Sz. A.) ezt a lehetőséget a társaságnál kissé eltúlozzák. Erre utal, hogy Széles Gábor titkárságá­nak munkatársai egy korábbi cikk olvasása után odáig jutot­tak: a Népszabadság e sorokat jegyző munkatársa is szeren­csét próbált a telepen. Arra nincs válaszuk, hogy illetékte­len miként juthatott volna be a szigorúan őrzött telepre. Ab­ban viszont biztosak, hogy az új buszokat senki nem találhat­ta meg. A hozzáértők szerint a buszkereső akciók valószínű­leg valóban kudarcra vannak ítélve az Ikarusnál. Három­négy hónap alatt ugyanis egy működőképes, sorozatgyártás­ra kész új autóbusz prototípu­sát a nagy cégek sem tudnák kerekekre állítani. Más kérdés, hogy a számítógépes tervező­­programok virtuális terében milyen modellek alkothatók néhány hét alatt. Ezzel együtt elismerik: a két busz egyidejű fejlesztése arra legalább jó ma­gyarázat, hogy az Ikarus márka megmentésére hivatott új mo­dell miért nem készült el már­ciusra. Mindenesetre azt senki nem vitatja, hogy az Ikarusnál készül valami. Erre utal, hogy a cég alkatrészeket, köztük mű­anyag borítóelemeket vásárolt az elmúlt hetekben. Igaz, ezek csak próbadarabok voltak. A buszokhoz szükséges alvázak, a ma már megkövetelt Euro 4- es környezetvédelmi előírá­soknak megfelelő motorok még mindig hiányoznak. A székesfehérvári gyártelepen így egyelőre semmi nem utal a nagyszabású buszgyártás meg­indulására. Ehelyett a terüle­ten továbbra is a bérlők az árak, az Ikarus pedig a ház­mester szerepében tetszeleg. Ráadásul rövid időn belül nem is várható változás. Az Ikarusbus Rt. ugyanis eddig nem kezdte meg a munkaerő­toborzást. Ékes bizonyíték er­re, hogy a Fejér megyei Mun­kaügyi Központnál a társaság egyelőre nem jelzett munka­erőigényt. Holott becslések szerint a termelés beindításá­hoz már kezdetben is több tu­cat, a buszgyártásban jártas dolgozóra lenne szüksége. Márpedig ennyi képzett dolgo­zó megkeresése nem kis fel­adat. Különösen mert az Ika­rus 2003-as bezárásakor a tár­saságnál dolgozó mintegy 250 szakemberből ma már kevesen érhetők el. A gyártás felfuttatá­sához szükséges akár ezer munkavállaló megtalálása pe­dig még kevésbé lenne gyorsan levezényelhető. Úgy tudjuk, az Ikarusbus a központi munkahely-teremtési program támogatásait sem pá­lyázta meg. Ami azért is­ szo­katlan, mert a becslések sze­rint legkevesebb 80-100 millió forintot kaphatott volna. Emel­lett a székesfehérvári pletykák között sem szerepel, hogy a buszgyár dolgozókat keresne. Ehelyett Széles Gábor cége beérte azzal, hogy maga alá gyűrte az Ikarus márkanevet. A valaha jól csengő brandet ma már csak az Ikarusbus tüntet­hetné fel termékein. Már ha lennének ilyenek. A fővárosban működő Ikarus Egyedi Autó­busz Kft. viszont értesüléseink szerint kénytelen volt elfogad­ni, hogy a márkanevet már csak cégtábláin és hivatalos iratain használhatja. Autóbuszait nem árulhatja Ikarus néven. Magyar buszok Isztambulban A veteránjármű-gyűjtók februárban felvonulással köszönték meg Széles Gábornak a magyar buszgyártás megmentését Fotó: MTI - Beliczay László Debrecenben csendben folyik a munka Fotó: MTI - Oláh Tibor Jövő hétig ketyeg a reptéri taxióra A jövő héten hirdeti meg a feri­hegyi taxis pályázatot a Buda­pest Airport - értesült lapunk. Mint korábban beszámoltunk róla, az eredményhirdetés júni­usra várható, az új rendszert pedig júliusban vezetik be. A részvételi feltételek között az engedélyek megléte és egy mi­nimális flottaméret mellett az is szerepel, hogy a vállalatnak és a sofőröknek biztonsági el­lenőrzésen kell átesniük. A BA ezenfelül garantálni kívánja a tiszta járműveket, idegen nyel­vet beszélő, nem dohányzó so­főröket, illetve a rögzített, át­látható és könnyen elérhető díjtáblázatot. A pályázat a ter­minálok előtti drosztokon vá­rakozó taxikat érinti - azaz a győztestől függetlenül telefo­non bármely más társaság szol­gáltatását megrendelhetik az érkező utasok. A Budapest Airport múlt heti bejelentése nagy vissz­hangot váltott ki, és sokan üd­vözölték a lépést, amely végre tiszta helyzetet teremthet a fe­rihegyi drosztokon. Galla Gá­bor, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója lapunknak azt mondta: a Tourinform-irodák­­ban és a szállodákban a leg­gyakrabban emiatt panaszkod­tak a vendégek. Felmérések szerint Magyarország számára a legjobb marketingeszköznek a „szájpropaganda” bizonyult, ez azonban visszaüthet, ha kedvezőtlen tapasztalatokkal térnek haza a hozzánk látoga­tók. (A. Sz.) Csendes ingadozás A politikai bizonytalanságok mozgatták tegnap a forintot és a zlotyt, a két valuta - globális hatásokra is - egymást húzza és vonja. Az euró gyengült, mi­után csütörtökön­ az Európai Központi Bank a kamatemelés halogatása mellett látszott ki­állni, tegnap pedig erősítette a dollárt a nagyon jó foglalkozta­tási adat közzététele Washing­tonban (a munkanélküliség sokévi mélypontra, 4,7 száza­lékra esett, miután márciusban 211 ezer új állás keletkezett). Az eurót 268,50 és 266,50 fo­rint között jegyezték. A magyar valuta délelőtt gyengült, később erősödött, majd a 267-268-as sávban mozgott. Elemzők úgy látták, csendes kereskedés folyt. Az európai közös pénz kurzusa 1,2150 dollár körül ala­kult, vagyis az amerikai valuta rátett egy lapáttal az előző napi erősödésére. (B. M.) HIRDETÉS nem csak három kívánságod teljesíten! O induló költségek nélkül** * 9,99%-os kamattal forint hitelek esetén*** O bármely magyarországi Bank által igazolt 6 havi számlaforgalom alapján is Ez a hirdetés nem ram­osa ajánladételnek. A megkövezel biztosSékról, a hitelkeret összegér« és rendelkezésre botlásán# a K&H Bank minden esetben attakban, «AH Onvinal 08 40 444 444 Szerződési Festelek és a Hirdetmény tartalmazza. A kondrcik módosításának josát a Bank fenntartja. "A hitelminősítés függvényében a Bank magánszemélyi késztíze» Kezességvitalást is kérhet biztosítékként **A 2006. április 3. és 2006. május 30. között v y J w u ” beadón hitelkérelmek esetében elengedjük a bírálati, szerződéskötési, folyósitást (Stk. ***A 9.99%-os Izelsamat az éven beli lejáratú forint hitelek esetén, a folyósítás napján érvényes. A kamatláb a kamatpenetriis első barid munkanapján érvényes referencia kamatláb értékéhez igazodva, azzal megegyezd mértékben és azzal egyidejűség váltHik a sixon következő kamatperiódusra. A kapcsoltódó kamatmarzs mértéke nem változot a­­ Mamidé alatt. Kamatatartatunk 2006. április 1 -jétől visszavonásig érvényes www.khb.hu /

Next