Népszabadság, 2006. április (64. évfolyam, 77-100. szám)
2006-04-08 / 83. szám
12 • 2006. ÁPRILIS 8., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Gazdaság Rádupláznak az Ikarus megindítói Busz még nincs, és a dolgozókat sem keresik, de már két járművet terveznek Egy helyett két új autóbusznak kellene kihúznia a kátyúból az Ikarusbus Rt.-t - ez a hivatalos magyarázata, hogy az áprilisra ígért modell még nincs meg. A buszgyártás újraindítását némileg persze kétségessé teszi, hogy a cég hozzá sem kezdett a dolgozók toborzásához, valamint az új Ikarusnak se motorja, se alváza. Kapitány Szabó Attila Bizonyára még viaszolja a szárnyaláshoz az Ikarusbus Rt.-t Széles Gábor. A társaságot januárban visszavásárló Műszertechnika Rt. tulajdonosának égre törő terveiből legalábbis eddig látszólag nem sok vált valóra. Új buszok motorja helyett cége székesfehérvári üzemének szerelőcsarnokaiban csak a szél zúg, és a legkésőbb április végére beígért - titokban készülő - új Ikarusmodell bemutatójára sem postázták még a meghívókat. Külső szemlélő számára az egyetlen látványos újdonság, hogy a valaha jobb napokat látott Egy éven belül összesen ötvenöt, emeletes városi autóbuszt szállít isztambuli megrendelőinek a Magyar Járműtechnikai Rt. A városi buszok fejlesztésével és gyártásával két éve foglalkozó - valaha 13. Számú Autójavító Vállalat néven működő - cég a 72 személyes járművek tervezésére, fejlesztésére és az első példányok legyártására egy évet fordított. A típusbizonyítványt azonban már alacsony padlós, csuklós autóbuszuk is megszerezte. Igaz, ehhez a járműhöz még szükség lesz a környezetvédelmi előírások teljesítésére képes Euro 4-es motorokra. Ezek érkezése után viszont elkészülhet az alacsony padlós modell rövid, úgynevezett szóló változata is. A debreceni cég fejlesztéseiről a hazai buszipar más reprezentánsaihoz hasonlóan keveset hallani. Ennek ellenére a magyar buszgyártók szerelőcsarnokait elhagyó járművek száma évente akár több tucat is lehet. Járműfejlesztőgyártelepre lépőket ma már fegyveres őrök kísérgetik. Az Ikarusbus megmentője eddigi lépéseiről egyelőre senkinek, így lapunknak sem kívánt nyilatkozni. Széles Gábor közvetlen munkatársa - a legkevésbé sem hivatalosan - csupán annyit árult el: a hungarikumnak számító márka talpra állítása a végső szakaszához érkezett, így a hírek szerint talán húsvét után a társaik átfutási ideje rövidebb a személygépkocsi-iparban megszokott, akár többéves folyamatnál. A legtöbb gyártó ugyanis a fontosabb részegységeket - a motorokat, az alvázakat - készen vásárolja, így optimális esetben egyegy új autóbuszmodell akár fél év alatt is elkészülhetne. Ehhez azonban a hozzáértők szerint nemcsak kitűnően sajág bemutatja majd új fejlesztéseit. Az eredeti vállalásokkal szemben meglehet, nem is egy, hanem egyszerre mindjárt két autóbuszt. Arról azonban, hogy ezek milyenek is lesznek, nem lehet tudni. A készülő prototípusokat legalábbis eddig még senki nem láthatta. Holott az Ikarusnál úgy tartják: a nemkívánatos érdeklődés megvan irántuk. Valószínű azonban, hogy szervezett beszállítói hálózatra, hanem arra is szükség lenne, hogy a gyártó saját forrásaiból, hitelek nélkül finanszírozhassa fejlesztéseit. Minderre ritkán van példa. Ezért ahhoz, hogy egy-egy új busz a rajzasztalról a szerelőcsarnokokba, majd onnan kikerülve a forgalomba állhasson, legkevesebb egy-másfél évre van szükség. (K. Sz. A.) ezt a lehetőséget a társaságnál kissé eltúlozzák. Erre utal, hogy Széles Gábor titkárságának munkatársai egy korábbi cikk olvasása után odáig jutottak: a Népszabadság e sorokat jegyző munkatársa is szerencsét próbált a telepen. Arra nincs válaszuk, hogy illetéktelen miként juthatott volna be a szigorúan őrzött telepre. Abban viszont biztosak, hogy az új buszokat senki nem találhatta meg. A hozzáértők szerint a buszkereső akciók valószínűleg valóban kudarcra vannak ítélve az Ikarusnál. Háromnégy hónap alatt ugyanis egy működőképes, sorozatgyártásra kész új autóbusz prototípusát a nagy cégek sem tudnák kerekekre állítani. Más kérdés, hogy a számítógépes tervezőprogramok virtuális terében milyen modellek alkothatók néhány hét alatt. Ezzel együtt elismerik: a két busz egyidejű fejlesztése arra legalább jó magyarázat, hogy az Ikarus márka megmentésére hivatott új modell miért nem készült el márciusra. Mindenesetre azt senki nem vitatja, hogy az Ikarusnál készül valami. Erre utal, hogy a cég alkatrészeket, köztük műanyag borítóelemeket vásárolt az elmúlt hetekben. Igaz, ezek csak próbadarabok voltak. A buszokhoz szükséges alvázak, a ma már megkövetelt Euro 4- es környezetvédelmi előírásoknak megfelelő motorok még mindig hiányoznak. A székesfehérvári gyártelepen így egyelőre semmi nem utal a nagyszabású buszgyártás megindulására. Ehelyett a területen továbbra is a bérlők az árak, az Ikarus pedig a házmester szerepében tetszeleg. Ráadásul rövid időn belül nem is várható változás. Az Ikarusbus Rt. ugyanis eddig nem kezdte meg a munkaerőtoborzást. Ékes bizonyíték erre, hogy a Fejér megyei Munkaügyi Központnál a társaság egyelőre nem jelzett munkaerőigényt. Holott becslések szerint a termelés beindításához már kezdetben is több tucat, a buszgyártásban jártas dolgozóra lenne szüksége. Márpedig ennyi képzett dolgozó megkeresése nem kis feladat. Különösen mert az Ikarus 2003-as bezárásakor a társaságnál dolgozó mintegy 250 szakemberből ma már kevesen érhetők el. A gyártás felfuttatásához szükséges akár ezer munkavállaló megtalálása pedig még kevésbé lenne gyorsan levezényelhető. Úgy tudjuk, az Ikarusbus a központi munkahely-teremtési program támogatásait sem pályázta meg. Ami azért is szokatlan, mert a becslések szerint legkevesebb 80-100 millió forintot kaphatott volna. Emellett a székesfehérvári pletykák között sem szerepel, hogy a buszgyár dolgozókat keresne. Ehelyett Széles Gábor cége beérte azzal, hogy maga alá gyűrte az Ikarus márkanevet. A valaha jól csengő brandet ma már csak az Ikarusbus tüntethetné fel termékein. Már ha lennének ilyenek. A fővárosban működő Ikarus Egyedi Autóbusz Kft. viszont értesüléseink szerint kénytelen volt elfogadni, hogy a márkanevet már csak cégtábláin és hivatalos iratain használhatja. Autóbuszait nem árulhatja Ikarus néven. Magyar buszok Isztambulban A veteránjármű-gyűjtók februárban felvonulással köszönték meg Széles Gábornak a magyar buszgyártás megmentését Fotó: MTI - Beliczay László Debrecenben csendben folyik a munka Fotó: MTI - Oláh Tibor Jövő hétig ketyeg a reptéri taxióra A jövő héten hirdeti meg a ferihegyi taxis pályázatot a Budapest Airport - értesült lapunk. Mint korábban beszámoltunk róla, az eredményhirdetés júniusra várható, az új rendszert pedig júliusban vezetik be. A részvételi feltételek között az engedélyek megléte és egy minimális flottaméret mellett az is szerepel, hogy a vállalatnak és a sofőröknek biztonsági ellenőrzésen kell átesniük. A BA ezenfelül garantálni kívánja a tiszta járműveket, idegen nyelvet beszélő, nem dohányzó sofőröket, illetve a rögzített, átlátható és könnyen elérhető díjtáblázatot. A pályázat a terminálok előtti drosztokon várakozó taxikat érinti - azaz a győztestől függetlenül telefonon bármely más társaság szolgáltatását megrendelhetik az érkező utasok. A Budapest Airport múlt heti bejelentése nagy visszhangot váltott ki, és sokan üdvözölték a lépést, amely végre tiszta helyzetet teremthet a ferihegyi drosztokon. Galla Gábor, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója lapunknak azt mondta: a Tourinform-irodákban és a szállodákban a leggyakrabban emiatt panaszkodtak a vendégek. Felmérések szerint Magyarország számára a legjobb marketingeszköznek a „szájpropaganda” bizonyult, ez azonban visszaüthet, ha kedvezőtlen tapasztalatokkal térnek haza a hozzánk látogatók. (A. Sz.) Csendes ingadozás A politikai bizonytalanságok mozgatták tegnap a forintot és a zlotyt, a két valuta - globális hatásokra is - egymást húzza és vonja. Az euró gyengült, miután csütörtökön az Európai Központi Bank a kamatemelés halogatása mellett látszott kiállni, tegnap pedig erősítette a dollárt a nagyon jó foglalkoztatási adat közzététele Washingtonban (a munkanélküliség sokévi mélypontra, 4,7 százalékra esett, miután márciusban 211 ezer új állás keletkezett). Az eurót 268,50 és 266,50 forint között jegyezték. A magyar valuta délelőtt gyengült, később erősödött, majd a 267-268-as sávban mozgott. Elemzők úgy látták, csendes kereskedés folyt. Az európai közös pénz kurzusa 1,2150 dollár körül alakult, vagyis az amerikai valuta rátett egy lapáttal az előző napi erősödésére. (B. M.) HIRDETÉS nem csak három kívánságod teljesíten! O induló költségek nélkül** * 9,99%-os kamattal forint hitelek esetén*** O bármely magyarországi Bank által igazolt 6 havi számlaforgalom alapján is Ez a hirdetés nem ramosa ajánladételnek. A megkövezel biztosSékról, a hitelkeret összegér« és rendelkezésre botlásán# a K&H Bank minden esetben attakban, «AH Onvinal 08 40 444 444 Szerződési Festelek és a Hirdetmény tartalmazza. A kondrcik módosításának josát a Bank fenntartja. "A hitelminősítés függvényében a Bank magánszemélyi késztíze» Kezességvitalást is kérhet biztosítékként **A 2006. április 3. és 2006. május 30. között v y J w u ” beadón hitelkérelmek esetében elengedjük a bírálati, szerződéskötési, folyósitást (Stk. ***A 9.99%-os Izelsamat az éven beli lejáratú forint hitelek esetén, a folyósítás napján érvényes. A kamatláb a kamatpenetriis első barid munkanapján érvényes referencia kamatláb értékéhez igazodva, azzal megegyezd mértékben és azzal egyidejűség váltHik a sixon következő kamatperiódusra. A kapcsoltódó kamatmarzs mértéke nem változot a Mamidé alatt. Kamatatartatunk 2006. április 1 -jétől visszavonásig érvényes www.khb.hu /