Népszabadság, 2006. április (64. évfolyam, 77-100. szám)
2006-04-22 / 94. szám
18 • 2006. ÁPRILIS 22., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Extra Média Mezszámok madártávlatból Drága fűszálszámlálgatás - A lakókocsis német turistákban bízhatunk Annyira éles a kép, hogy a madártávlatból készült totálképen kivehetőek a játékosok hátán a mezszámok, kicsit közelebbről pedig a nevek is. Nem véletlen, hogy éppen a nyári labdarúgó-világbajnokságtól várják a nagy felbontású televíziózás áttörését. Sok helyen Európában, de nem itthon. Inotai Edit-Haszán Zoltán Van néhány jó és kicsivel több rossz hírünk azoknak a tévés technikai újdonságok iránt érdeklődőknek, akik a jelenleginél sokkal jobb minőségben néznének televíziót. Itt jöhetne most a szokásos szöveg a szinte természetellenesen éles képről, de aki például tavaly belenéz(het)ett a Pro7 kísérleti HDTV (High-definition Television) adásába, az tudja, miről van szó. Aki nem volt ilyen szerencsés, az képzelje el, hogy otthon ülve megszámolhatja egyesével a BL-döntőnek otthont adó stadion gyepszőnyegének a fűszálait. Persze ha valakit a meccs egyáltalán nem érdekel. Az eddiginél jóval részletgazdagabb, már nem a 4:3-as, hanem a 16:9-es képarányú képeket, és akár térhatású hangot is kínáló technológia lényegében a DVD-nél jobb minőséget nyújt. Lesznek olyan szerencsések, akik így élhetik át a nyári labdarúgó-vb meccseit. Annak ellenére, hogy Európában viszonylag kevesen tudják majd élvezni az új és jobb képminőséget, számos európai tévétársaság döntött úgy, hogy a nyári futballmeccseket már nagy felbontásban közvetíti. Kísérleti adás keretében a BBC a wimbledoni tenisztornát is így juttatja el a nézőkhöz. Az öreg kontinens jóval az Egyesült Államok és Japán mögött kullog a HD-technológia elterjedésében: Amerikában például ma már a háztartások 17 százaléka (19 millió család), Japánban pedig 14 százalék rendelkezik ilyen tévékészülékkel. rrl Ugyanakkor Japán már jelezte: csak HD-formátumban veszi át a világbajnokság összecsapásait. Itthon az Antenna Hungária várhatóan az év végére készíti elő a HDTV-adást. A kísérlet részesei az Antenna Digital előfizetői lesznek. Van viszont néhány rossz hírünk a hazai nézőknek. Egyrészt a HDTV nem is kis beruházást igényel. Hagyományos készülék ugyanis nem alkalmas a minőségi váltásra. Egy új, élvezhető képet adó tévé ára kétszázezer forinttól kezdődik (az ára csökken). Ehhez jön még a többi technikai beruházás: a HDTV-adás vételéhez szükséges vevő és dekódoló készülék és egy kártya a jelenlg’ Magyarországon is fogható Euro 1080 csatorna előfizetésére 2010-ig. Ez nagyjából 200 ezer forint. (Ha új HDTV- csatornák indulnak, az további előfizetői díjakkal jár.) Mindez nemcsak itthon, hanem Németországban is elgondolkodtatja az előfizetőket. Berlini tudósítónk beszámolója szerint a foci-vb lázában égő házigazdáknál ugyanakkor nemcsak pénz, hanem türelem és idő is kell a HDTV élvezetéhez. Akinek telik az 1000-3000 euró közti új, nagy felbontású képek vételére is alkalmas tévékészülékekre, annak is várnia kell, amíg megkapja a HDTV-adás vételéhez szükséges vevő és dekódoló készüléket. HD-minőségű adásokat egyelőre csak a fizetős tévécsatornák ajánlanak, de gyártási és ellátási problémák miatt a dekóderek szállítása jóval lassabban zajlik, mint azt tervezték. Karácsony helyett legkorábban húsvétra ígérték a pakkot, amelyet az előfizetők jó része még mindig nem kapott meg. A zökkenők miatt a szakértők úgy ítélik meg, hogy a várt áttörés helyett a HDTV „lecsúszott” a világbajnokságról, tömeges térhódítása Európában lassabb lesz. A világbajnokság HD-minőségű közvetítése viszont FIFA szabvány, így a minap a német közszolgálati ARD be is mutatta az ezt kiszolgáló, minden igényt kielégítő - és tízmillió euróba kerülő - új közvetítőkocsiját. Németországban azonban a képeket csupán hagyományos formában közvetítik a közszolgálati adókon, mondván, ennél jobb minőségre nincs igény. Aki ezzel nem elégedne meg, annak marad a Premiere fizetős adó. A többek között Bundesliga-meccseket is élőben közvetítő csatornán tavaly decemberben már megvolt a HD-technológia premierje, a Stuttgart-Bayern München összecsapást már a „jövő technológiájával” sugározták. A nagy felbontású képek élvezetéért azonban ismét a zsebükbe kell nyúlniuk az előfizetőknek. Nem elég ugyanis a Premiere focicsatornájára előfizetni, külön HD-díjra is szükség lesz (újabb 15 euró havonta). És most jön a legszomorúbb hírünk az itthoni nézőknek: nemcsak a magyar csapat nem lesz ott a tornán, hanem a magyar nézők is lemaradnak a HDTV-s vb-közvetítésről. Mert a Premiere közvetítési joga csak Németországra és Ausztriára érvényes. Nyilvánvalóan a jel nem áll meg a határnál, így elvileg megfelelő eszközökkel - illegálisan - fogható itthon is. Csakhogy a berendezések és az előfizetés megvásárlásának olyan feltételei vannak, amelyek ausztriai vagy németországi tartózkodást feltételeznek, így a téma egyik hazai szakértője, Matuska József, a hazi-mozi.hu portál szerkesztője szerint nem marad más, mint összebarátkozni Balatonon osztrák vagy német lakókocsis turistákkal, akik hozzák magukkal a HDTV-adás vételére alkalmas készüléküket. Vagy egy másik tipp: az Euro 1080 vélhetően lehetőséget ad arra, hogy társasági élmény legyen a meccsnézés, csúcsminőségben, borsos áron: a 64 meccs ilyen bemutatása egy százfősnél kisebb befogadóterű kocsmában majdnem egymillió forint. Alapos érvek kellenek, hogy a tulaj kifizesse ezt. A képernyő és a foci bűvöletében. A Deutsche Bank brókerei az előző foci-vb idején Fotó: AFP - Joel Saget Stagnáló reklámpiac Negatívan befolyásolta a hazai reklámpiacot a megtorpanó európai konjunktúra - derült ki a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) áprilisi kutatásából. A felmérés szerint annak ellenére nem túlságosan derűlátók a hazai reklámügynökségek megkérdezett vezetői, hogy a választási kampánynak és a foci-vb-nek köszönhetően papíron szép eredményeket érnek majd el. Ez azonban csak tarifaáron számolva van így, a valós pénzügyi elvárásaik szerények idénre. Nyereség szempontjából az ügynökségi vezetők háromnegyede stagnáló, illetve csökkenő eredményre számít. Azért átlagosan így is 3,47 százalékos növekedést jósoltak maguknak, ami szolidabb a tavalyinál, és reálértékét nézve alatta marad az inflációs elvárásoknak - írja a MAKSZ. (Munkatársunktól) t 4 „Mindenki szereti a jó sztorikat” Londoni beszélgetés David Hulberttel a Hallmark Csatornáról R. Hahn Veronika London Egy évvel ezelőtt vásárolta meg a Sparrowhawk Media elnevezésű társaság a Crown Media Amerikán kívüli televíziós érdekeltségeit. A hálózathoz tartozik a Hallmark Csatorna, egy 580 film és tévéjáték sugárzási jogával rendelkező archívum és nem utolsósorban az a denveri ultramodern stúdió, ahonnan a százötvenkét ország hatvanmillió előfizetőjéhez eljuttatják a műsorokat. A születésnap és a jellegzetes koronás logójáról könnyen felismerhető csatorna gyors magyarországi térhódítása szolgáltatta az alkalmat a beszélgetésre David Hulberttel, a Sparrowhawk (karvaly) nevét meghazudtolóan nyájas vezérigazgatójával a cég chelsea-i központjában. Az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában az emberek zömének még ma is a minden élethelyzetre kitalált üdvözlőlapokat gyártó cég jut eszébe a Hallmark név hallatán, amely ma a tévés szórakoztatóipar egyik főszereplője lett. A cambridge-i diplomás, pókerkedvelő vezérigazgató az interjú során hangsúlyozta, a csatornának nagy tervei vannak Magyarországon, ahol számításai szerint a háztartások közel felébe eljutnak. David Hulbert benyomása szerint a következő öt évben óriási változáson megy át a magyar piac, és párhuzamosan a Hallmarknak is nőnie és újítania kell, ha versenyben kíván maradni. Nemcsak a programok minőségi cseréjéről, új sorozatok, tévéjátékok bemutatásáról, hanem többek között kizárólag mozifilmeket sugárzó, nem feltétlenül a Hallmark márkanév alatt megjelenő csatorna megvalósítása is megfontolások tárgya. A kábeles sugárzás természetéből fakad, hogy sok az ismétlés; a trükk a legnagyobb tetszést arató programok újra- és újrajátszásában van, mindig más réteget a képernyő elé vonzó időpontokban. Fontos körülmény, hogy az egyes sorozatokhoz hűséges közönség pontosan tudja, mikor számíthat egy epizód ismétlésére, ha éppen elmulasztja az első sugárzást. Az ismétlések iránti igényt jelzi, hogy a Hallmark rendelkezik most éppen (és Magyarországon sugározza is) az örökzöld Columbo és a Spooks (Kémek) című BBC-sorozat engedélyével. David Hulbert úgy véli, a Columbo annak köszönheti páratlan népszerűségét, hogy nem a meglepetésre, a gyilkos megtalálására, hanem a nyomozás módszerére és a színészi játékra koncentrál. Bármilyen furcsa, mindig mutatkozik iránta érdeklődés. David Hulbert A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu Minőség féláron Kihívója akadt a régió legnagyobb példányszámú véleményformáló lapjának, a lengyel Gazeta Wyborczának. Az olvasók járnak jól, a minőséget féláron kapják meg. Miklós Gábor Átrendezheti a lengyelországi lappiacot, hogy vetélytársat állított a német Axel Springer lengyelországi leányvállalata a véleményformáló lapok között piacvezető liberális Gazeta Wyborczának. A konkurens megjelenése előtt a GW árcsökkentést jelentett be: az eddigi 2 zlotys árát (Varsóban 2,80 volt) 1,5 zlotyra (kb. 100 forintra) vitte le. Ennyiért kínálják a debütáló Dziennik (magyarul Napilap) című újságot is. A GW a csökkentést azzal indokolta: az olvasók a minőség és ne az ár alapján döntsenek. A szerkesztőség utalt arra, hogy a Springer már korábban is dömpingáron árulta Fakt című bulvárlapját. Ez a helyenként „komoly” tartalmakat is kínáló újság gyorsan piacvezető lett a majd negyvenmilliós országban. (Emlékezetes, hogy a Springer magyar leányvállalata is megpróbálkozott egy hasonló vállalkozással Reggel címmel. A lapot viszonylag hamar bezárták.) A kihívó Dziennik véleményformáló újságként hirdeti magát. Alcíme: Lengyelország, Európa, Világ, s ezzel azt üzeni, hogy tágabb kitekintést és változatosabb olvasmányt nyújtana feltehetően fiatal, képzett és nyitott szellemű olvasóinak. A véleményformálás mellett stílus- és életmódrovatot is indítottak. Az új lap kezdő példányszáma 150 ezres volt, amely állítólag el is fogyott. A Dziennik fiatal szerkesztői eddig a Faktnál dolgoztak. A főszerkesztő már az internetes bemutatkozóban a politikai táboroktól való egyenlő távolság megtartását ígérte. Hogy ez hoz-e olvasót, vagy a korszerű tördelés, a GW-nál nagyobb lapfelület? Tény, hogy a vezető liberális lap az utóbbi időben olvasókat veszít. A Fakt példányszáma 511 927, amely a tavaly januárinál 1,67 százalékkal magasabb. A GW januárban 380 561 példányban kelt el. Ez ugyan egy hónapra rá 410 481 lett, de még ez is másfél százalékkal kevesebb a tavaly februárinál. A harmadik a Super Express bulvárlap kétszázezer körüli példánnyal, míg a negyedik helyen a Rzeczpospolita - jobbközép véleményformáló lap - áll, 166 ezer körüli nyomott példánnyal. A lengyel auditáló cég adatai szerint a legtöbb országos terjesztésű újság példányszáma esik. A lengyel sajtópiac megfigyelői szerint a Springer jókor ismerte fel, hogy a nagy liberális lapot sokan hiteltelennek tartják az ún. Rywin-botrány következtében. A Szolidaritás egykori választási újságja országos sajtóbirodalommá lett, a politikai történések elkötelezett formálójaként jelenik meg. Leleplező akciói hozzájárultak a korábbi baloldali kormányzat csúfos bukásához. Várakozásaikkal ellentétben azonban nem a liberálisok, hanem a konzervatívok jöttek be a tavalyi választásokon. Kérdéses, hogy a Dziennik képes-e megismételni a Fakt sikerét, s új szereplőként nagyobb szeletet szerezni az olvasótáborból. f<mir