Népszabadság, 2006. április (64. évfolyam, 77-100. szám)
2006-04-08 / 83. szám
16 • 2006. ÁPRILIS 8., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Extra.«.«.» A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu nrif / Tévés gyógyítók Elpusztíthatatlanok a kórházsorozatok. A Kórház a város szélén, Klinika-, Vészhelyzet-folyamnak köszönhetően régóta villognak a fehér köpenyek a képernyőn. Danó Anna Az RTL Klubon télen megbukott egy kórházsorozat, a Grace Klinika - amely a múlt héten 22,4 millió nézővel negyedik volt az amerikai toplistán, de semmi pánik, mert a TV 2-n - ahol a napi szappanopera is kórházi környezetbe van ágyazva - indult egy másik doktoros széria. Lényegében lassanként egy kisebb műtétet is levezethetnének a nézők, legalábbis alaposan felkészültek rá. Az elmúlt években egy ország tanulta meg, hogy az intubálás és a kisrutin alapvető egy sürgősségi osztályra érkezett betegnél. Tamás Pál szociológus nyilatkozta a közelmúltban, hogy egy tévébeli kórházsorozat erősebben formálja az orvostudományról alkotott képet, mint ugyanannak a tévécsatornának az ismeretterjesztő előadása. Szerinte a nézőnek egy kórházi jelenet fehér és zöld köpenyes urakkal és hölgyekkel, akik bonyolult műszerekkel harcolnak valakinek az életéért, többet mond a korszerű kórházról, mint az a tudományos magazin, amely bemutat egy sor orvosi műszert. Kis kockázatot vállal az a tévé, amely orvosokat szerepeltet a műsorában. A közéleti és bűnügyi témák után az egészségügyről, a kórházakról készült sorozatok a harmadik legtöbb érdeklődést kiváltó téma a médiában. Olyan ez, mint a gyerek meg a kiskutya: rontani nem lehet, kis szerencsével biztos a siker. Ráadásul a stúdióból már kilépnek a kamerák: nézők millióit szegezi a fotelhoz időről időre az egészségügyről szóló úgynevezett dokusoap, a dokumentumfilm és a szappanopera ötvözéséből készült valóságshow. Egy chicagói műkórház és egy magyar egészségügyi intézmény összehasonlításából ráadásul biztosan nem az utóbbi kerül ki győztesen. A hazai valóságról három évvel ezelőtt készült az első sorozat. A TV 2 stábja beköltözött a Heim Pál gyermekkórházba, az Országos Traumatológiai Intézetbe, majd hat héten át tudósított az orvosok munkájáról, a betegek kínlódásáról. Tavaly ugyanez a csatorna a szülőszobára vitte be a nézőket. A műsor úgy bánt a legbensőségesebb percekkel, a tökéletes kitárulkozással, az önkívülettel, a könnyekkel és meztelenséggel, mintha mindez a világ legtermészetesebb dolga lenne. Hasonló népszerűségre tett szert a plasztikai sebészetről készült film, amelyben hétről hétre emberi testrészek cserélődtek ki. Legutóbb pedig egy ország élőben követhette a négyéves Koncz Rebeka élet-halál harcát, s ahogyan György Péter kritikus írta az Élet és Irodalom hasábjain: a tévé ezúttal nem csupán hírt adott egy eseményről, hanem a sorsközösség illúzióját teremtette meg egy pillanatra. S éppen ez az, amitől érdekes mindez a nézőnek, a veszélyes, a kockázatos, ami bármikor bárkivel megeshet - mondta lapunknak Németh Erzsébet szociálpszichológus, a Semmelweis Egyetem Magatartás-tudományi Intézete munkatársa. Az egészségügynek egyébként is van egy szentély-jellege, amitől kicsit félünk, de azért jó bekukucskálni: látni, hogyan is működik másoknál, mi várhat ránk, ha mégis odakerülünk. Ráadásul ezek a sorozatok különösebb rizikó nélkül sokféle érzelmet - megbotránkozást, félelmet, agressziót, aggódást, katarzist - hagynak megélni. Úgy lehetünk mások csodás gyógyulásának vagy tragikus halálának részesei, hogy az események mással történnek. A néző biztonságban van. Deme János médiaszociológus szerint a hagyományos társadalmakban a beteg ember számára az emberfeletti erőknek való kiszolgáltatottságot az orvos és a pap tette értelmezhetővé. A modern kor embere viszont egy olyan közintézményre kénytelen bízni a sorsát, amely a megszokottság, a szentség és a tradíció helyett a tudományos racionalitás idegen nyelvén mond ítéletet róla. Deme János úgy látja, hogy a kórház fontos színtere annak a küzdelemnek, amely a modern kor emberének reményeiből és szorongásaiból táplálkozik. Ezt a lelki drámát mozgósítja a média a nézőben, amikor a kórház témájához nyúl. A jól ismert kórházsorozatok otthonossá, emberivé varázsolják a kórház világát, ahol a halál bekövetkezése sem lehet felfoghatatlan vagy elfogadhatatlan. A média ezt a kiszámítható biztonságot kínálja akkor is, amikor valós szereplők kórházi viszontagságait kísérhetjük végig a képernyőn. A májbeteg kislány kórházi haláltusáját is a maga megfelelő mítoszával ragadta meg a média, így a mítosz világába bevonódó közönség mindenre számított, csak tragikus végkifejletre nem -véli Deme János. A szociológus szerint éppen azért volt a tragédia után felzúdulás, és követeltek többen felelősségre vonást, mert a média mítoszaiba vetett hit sérült. Az biztos, hogy a kórházsorozatok még jó ideig maradnak. Utánpótlás ugyanis van: Németországban most készítették el a Klinika folytatását. És a Grace Klinika is képernyőn marad Amerikában. Májátültetés majdnem élőben. Nem csupán hír volt, hanem a sorsközösség illúziója is, egy pillanatra Fotó: Reviczky Zsolt RÖVIDEN Panasz fizikai elvek félremagyarázása miatt Bepanaszolta az Eötvös Loránd Fizikai Társulat főtitkárhelyettese a Magyar Rádió 2006. március 7-én sugárzott „Mellettem a gyógyítóm” című műsorát. Az ORTT panaszbizottságához eljuttatott beadvány szerint a műsorban félremagyarázták a fizikai elveket és az ezekre épített gyógyító eljárások bemutatását. A kijelentések nagy része minden tudományos hátteret nélkülöző, tudományosan megalapozatlan, szándékosan tudományos látszatot keltő, és így megtévesztő. A panaszbizottság a műsor több adásának elemzését látja szükségesnek. (Munkatársunktól) Negyvenmilliós büntetés a TV 2-nek A Gazdasági Versenyhivatal 40 millió forintra bírságolta a TV 2-t, mert tavaly ősszel reklámjaiban azt állította, hogy a Született feleségek „2005 legnézettebb sorozata”. A hivatal szerint az állítás valóságát a TV 2 által szolgáltatott adatok nem támasztották alá. A TV 2 nem fogadja el a döntést. (Munkatársunktól) Zsírleszívás a nappalinkban Hogyan is készül az arcfelkart, mellnagyobbított, zsírleszívott női test? Nézze meg! Európát elérték a jómódúak közt igen népszerű plasztikai műtétekről készült felvételek. Egy kis társadalomkritika, egy kis ingyenreklám. A szépészeti beavatkozások iránti igény óriási, a tévéműsorok egyetértően bólogató szülőket mutatnak: igen, lányuk csak a szilikonmellekkel felszerelkezve léphet be a százszázalékos nők kategóriájába.A kockázatok ellenére. Mert azok is vannak, éppen ez teszi a televízió számára még „szexibbé” az amúgy is szexi témát. Ennek megfelelően kétféle rendezői felfogásban készülnek a dokumentumfilmek. Az egyik a leleplezős kritika - a belga és a francia nézők a Droit de savoirban (A tudáshoz való jog) láthattak ilyet. Sorra jelennek meg olyan elhunytak hozzátartozói, akik vagy műhiba, vagy a ki nem zárható kockázat miatt veszítették el szerettüket, akit mondjuk megfertőzött a mellébe ültetett szilikon. Megfelelő előismerettel vetjük-e magunkat a szépészeti kés alá? - ez e felfogás fő kérdése. A másik típus - mint az Appels d’urgence (Sürgősségi hívások) című francia dokumentumfilm mindent nyíltan csinál. Hat önkéntest, öt nőt és egy férfit kísérünk végig az egész folyamaton, álmuk megvalósításán. Ők is „mi”, azaz közülünk való hétköznapi emberek. Ilyenek vagytok! - vágja képünkbe ez a felfogás. A hollandok valamivel ennél is előrébb járnak: John de Mol, a Big Brother ötletgazdája saját csatornáján már kamerák előtti spermamintalicitet is szervezett (nem csak) önbizalomtól duzzadó férfiaknak leszbikus, illetve egyedülálló nők javára. Az élő adásban szülés sem várat sokáig magára. (Brüsszeli tudósítónktól) Csákvári Géza Új televíziós mozicsatornát indít a Metro Goldwin Mayer stúdió szeptembertől Magyarországon és Kelet-Közép Európában. Az MGM Channel a UPC-t tulajdonló Liberty Globallal együttműködve terjeszkedik a régióban - jelentette be az MGM Networks Prágában. Nem kis konkurenciával szemben debütál majd az MGM Channel. Jelenleg 56 magyar nyelvű csatorna van, ebből féltucat kifejezetten filmcsatorna. Az új, Magyarországon szinkronizált filmeket, illetve sorozatokat és egyéb showműsorokat kínáló csatorna egyik érdekessége, hogy nem prémium kategóriájú, azaz a fogyasztónak nem kell majd külön díjat fizetnie érte, mint például az HBO- ért. Ennek ismeretében talán nem meglepő, hogy nem a stúdió legfrissebb filmjeiből, hanem tekintélyes archívumából válogat: mintegy négyezer játékfilm, tízezer tv-sorozat és show a választék. Ez az állomány 208 Oscar-díjat is jelent, mindemellett olyan népszerű franchise-okat, mint a James Bond, Rózsaszín párduc vagy a Rocky. A televíziós terjeszkedés kapcsán Harry E. Sloan igazgató pedig úgy fogalmazott, hogy a forgalmazásban egyre nagyobb szerep jut a Home entertainment (otthoni szórakoztatás) iparágnak. Tehát a DVD mellett a televíziós terjeszkedést tekinti Hollywood megoldásnak a mozibajárók egyre csökkenő száma miatt. Az MGM Channel már 110 országban fogható. Mivel a legújabb James Bond-filmet az MGM éppen Prágában, a sajtótájékoztató helyszínén forgatja, jogosan vetődött fel az újságírói kérdés, hogy a stúdió mikor jön Magyarországra dolgozni. Bár a szakember 1997-ben a TV 2-t birtokló SBS vezetőjeként többször járt hazánkban a kereskedelmi csatorna beindítása kapcsán, a jelenleg érvényben lévő filmtörvényről és a jogszabály biztosította adókedvezményről nem tudott. Prága, 2006 április Új mozicsatorna a képernyőn Több mint száz magyar nyelvű televízióadó A magyar nyelvű csatornák palettája. Csak fél csatornából fél tucat van Forrás: AGB-Nielsen-prezentáció « A Megasztár legyőzte Győzikét A TV 2 és az MTV tarolt az éves televíziós seregszemle, a Kamera Hungária versenyén. A közönségszavazatok alapján a TV 2-s Gundel Takács Gábor lett a legkedveltebb képernyős személyiség, az általa vezetett vetélkedő, az Áll az alku pedig a legkedveltebb műsor lett. A szakmai zsűri szerint a szórakoztató kategóriában a Győzike Miamiban című alkotást legyőzte a Megasztár 2. döntője, és díjat kapott az Irigy Hónaljmirigy Retro Klub. A tévés szemlére összesen 437 pályamű érkezett, a zsűri 13 kategóriában osztott díjat. Jutott elismerés két olyan MTV-s alkotásnak is, amelyeket Lévai Balázs vezet (Bestseller és a Dob+Basszus). Alkotói díjat kapott Szederkényi Olga, akinek a párizsi lázongásról készített MTV-híradós tudósítását is jutalmazták, Bálint Arthur operatőr és a XXI. század szerkesztősége. A zsűri tényfeltáró kategóriában a Hír TV Keresztmetszet című műsorát díjazta, a diákzsűri viszont a Fókusz autófeltöréses átverését. A legjobb műsorelőzetes pedig a zsűri szerint a TV Deco Patinájáról készült. (Munkatársunktól)