Népszabadság, 2006. április (64. évfolyam, 77-100. szám)

2006-04-22 / 94. szám

18 • 2006. ÁPRILIS 22., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Extra­ Média Mezszámok madártávlatból Drága fűszálszámlálgatás - A lakókocsis német turistákban bízhatunk Annyira éles a kép, hogy a madártávlatból készült to­tálképen kivehetőek a játé­kosok hátán a mezszámok, kicsit közelebbről pedig a nevek is. Nem véletlen, hogy éppen a nyári labda­rúgó-világbaj­nokságtól várják a nagy felbontású televíziózás áttörését. Sok helyen Európában, de nem itthon. Inotai Edit-Haszán Zoltán Van néhány jó és kicsivel több rossz hírünk azoknak a tévés technikai újdonságok iránt ér­deklődőknek, akik a jelenlegi­nél sokkal jobb minőségben néznének televíziót. Itt jöhet­ne most a szokásos szöveg a szinte természetellenesen éles képről, de aki például tavaly belenéz(het)ett a Pro7 kísérle­ti HDTV (High-definition Television) adásába, az tudja, miről van szó. Aki nem volt ilyen szerencsés, az képzelje el, hogy otthon ülve megszá­molhatja egyesével a BL-dön­­tőnek otthont adó stadion gyepszőnyegének a fűszálait. Persze ha valakit a meccs egy­általán nem érdekel. Az eddigi­nél jóval részletgazdagabb, már nem a 4:3-as, hanem a 16:9-es képarányú képeket, és akár térhatású hangot is kínáló technológia lényegében a DVD-nél jobb minőséget nyújt. Lesznek olyan szerencsé­sek, akik így élhetik át a nyári labdarúgó-vb meccseit. Annak ellenére, hogy Európában vi­szonylag kevesen tudják majd élvezni az új és jobb képminő­séget, számos európai tévétár­saság döntött úgy, hogy a nyári futballmeccseket már nagy fel­bontásban közvetíti. Kísérleti adás keretében a BBC a wimb­ledoni tenisztornát is így jut­tatja el a nézőkhöz. Az öreg kontinens jóval az Egyesült Ál­lamok és Japán mögött kullog a HD-technológia elterjedésé­ben: Amerikában például ma már a háztartások 17 százaléka (19 millió család), Japánban pedig 14 százalék rendelkezik ilyen tévékészülékkel. rrl Ugyan­akkor Japán már jelezte: csak HD-formátumban veszi át a vi­lágbajnokság összecsapásait. Itthon az Antenna Hungária várhatóan az év végére készíti elő a HDTV-adást. A kísérlet részesei az Antenna Digital előfizetői lesznek. Van viszont néhány rossz hírünk a hazai nézőknek. Egy­részt a HDTV nem is kis beru­házást igényel. Hagyományos készülék ugyanis nem alkal­mas a minőségi váltásra. Egy új, élvezhető képet adó tévé ára kétszázezer forinttól kez­dődik (az ára csökken). Ehhez jön még a többi technikai beru­házás: a HDTV-adás vételéhez szükséges vevő és dekódoló készülék és egy kártya a jelen­lg’ Magyarországon is fogható Euro 1080 csatorna előfizeté­sére 2010-ig. Ez nagyjából 200 ezer forint. (Ha új HDTV- csatornák indulnak, az további előfizetői díjakkal jár.) Mindez nemcsak itthon, ha­nem Németországban is elgon­dolkodtatja az előfizetőket. Berlini tudósítónk beszámolója szerint a foci-vb lázában égő házigazdáknál ugyanakkor nemcsak pénz, hanem türelem és idő is kell a HDTV élvezeté­hez. Akinek telik az 1000-3000 euró közti új, nagy felbontású képek vételére is alkalmas té­vékészülékekre, annak is vár­nia kell, amíg megkapja a HDTV-adás vételéhez szüksé­ges vevő és dekódoló készülé­ket. HD-minőségű adásokat egyelőre csak a fizetős tévé­­csatornák ajánlanak, de gyártá­si és ellátási problémák miatt a dekóderek szállítása jóval las­sabban zajlik, mint azt tervez­ték. Karácsony helyett legko­rábban húsvétra ígérték a pak­kot, amelyet az előfizetők jó része még mindig nem kapott meg. A zökkenők miatt a szak­értők úgy ítélik meg, hogy a várt áttörés helyett a HDTV „lecsúszott” a világbajnokság­ról, tömeges térhódítása Európában lassabb lesz. A világbajnokság HD-minő­­ségű közvetítése viszont FIFA­­­ szabvány, így a minap a német közszolgálati ARD be is mutat­ta az ezt kiszolgáló, minden igényt kielégítő - és tízmillió euróba kerülő - új közvetítő­­kocsiját. Németországban azonban a képeket csupán ha­gyományos formában közvetí­tik a közszolgálati adókon, mondván, ennél jobb minőség­re nincs igény. Aki ezzel nem elégedne meg, annak marad a Premiere fizetős adó. A többek között Bundesliga-meccseket is élő­ben közvetítő csatornán tavaly decemberben már megvolt a HD-technológia premierje, a Stuttgart-Bayern München összecsapást már a „jövő tech­nológiájával” sugározták. A nagy felbontású képek élveze­téért azonban ismét a zsebük­be kell nyúlniuk az előfizetők­nek. Nem elég ugyanis a Pre­miere focicsatornájára előfi­zetni, külön HD-díjra is szük­ség lesz (újabb 15 euró havon­ta). És most jön a legszomorúbb hírünk az itthoni nézőknek: nemcsak a magyar csapat nem lesz ott a tornán, hanem a ma­gyar nézők is lemaradnak a HDTV-s vb-közvetítésről. Mert a Premiere közvetítési jo­ga csak Németországra és Ausztriára érvényes. Nyilván­valóan a jel nem áll meg a ha­tárnál, így elvileg megfelelő eszközökkel - illegálisan - fog­ható itthon is. Csakhogy a be­rendezések és az előfizetés megvásárlásának olyan felté­telei vannak, amelyek ausztriai vagy németországi tartózko­dást feltételeznek, így a téma egyik hazai szakértője, Matuska József, a hazi-mozi.hu portál szerkesztője szerint nem marad más, mint összeba­rátkozni Balatonon osztrák vagy német lakókocsis turis­tákkal, akik hozzák magukkal a HDTV-adás vételére alkalmas készüléküket. Vagy egy másik tipp: az Euro 1080 vélhetően lehetőséget ad arra, hogy tár­sasági élmény legyen a meccs­nézés, csúcsminőségben, bor­sos áron: a 64 meccs ilyen be­mutatása egy százfősnél ki­sebb befogadóterű kocsmában majdnem egymillió forint. Ala­pos érvek kellenek, hogy a tu­laj kifizesse ezt. A képernyő és a foci bűvöletében. A Deutsche Bank brókerei az előző foci-vb idején Fotó: AFP - Joel Saget Stagnáló reklámpiac Negatívan befolyásolta a hazai reklámpiacot a megtorpanó európai konjunktúra - derült ki a Magyarországi Kommuni­kációs Ügynökségek Szövetsé­ge (MAKSZ) áprilisi kutatásá­ból. A felmérés szerint annak ellenére nem túlságosan derű­látók a hazai reklámügynöksé­gek megkérdezett vezetői, hogy a választási kampánynak és a foci-vb-nek köszönhetően papíron szép eredményeket ér­nek majd el. Ez azonban csak tarifaáron számolva van így, a valós pénzügyi elvárásaik sze­rények idénre. Nyereség szem­pontjából az ügynökségi veze­tők háromnegyede stagnáló, il­letve csökkenő eredményre számít. Azért átlagosan így is 3,47 százalékos növekedést jó­soltak maguknak, ami szoli­dabb a tavalyinál, és reálérté­két nézve alatta marad az inflá­ciós elvárásoknak - írja a MAKSZ. (Munkatársunktól) t 4 „Mindenki szereti a jó sztorikat” Londoni beszélgetés David Hulberttel a Hallmark Csatornáról R. Hahn Veronika London Egy évvel ezelőtt vásárolta meg a Sparrowhawk Media el­nevezésű társaság a Crown Media Amerikán kívüli televí­ziós érdekeltségeit. A hálózat­hoz tartozik a Hallmark Csa­torna, egy 580 film és tévéjáték sugárzási jogával rendelkező archívum és nem utolsósorban az a denveri ultramodern stú­dió, ahonnan a százötvenkét ország hatvanmillió előfizető­jéhez eljuttatják a műsorokat. A születésnap és a jellegzetes koronás logójáról könnyen fel­ismerhető csatorna gyors ma­gyarországi térhódítása szol­gáltatta az alkalmat a beszélge­tésre David Hulberttel, a Sparrowhawk (karvaly) nevét meghazudtolóan nyájas vezér­­igazgatójával a cég chelsea-i központjában. Az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában az embe­rek zömének még ma is a min­den élethelyzetre kitalált üd­vözlőlapokat gyártó cég jut eszébe a Hallmark név halla­tán, amely ma a tévés szóra­koztatóipar egyik főszereplője lett. A cambridge-i diplomás, pókerkedvelő vezérigazgató az interjú során hangsúlyozta, a csatornának nagy tervei van­nak Magyarországon, ahol szá­mításai szerint a háztartások közel felébe eljutnak. David Hulbert benyomása szerint a következő öt évben óriási változáson megy át a magyar piac, és párhuzamosan a Hallmarknak is nőnie és újí­tania kell, ha versenyben kíván maradni. Nemcsak a progra­mok minőségi cseréjéről, új sorozatok, tévéjátékok bemu­tatásáról, hanem többek között kizárólag mozifilmeket sugár­zó, nem feltétlenül a Hallmark márkanév alatt megjelenő csa­torna megvalósítása is meg­fontolások tárgya. A kábeles sugárzás természetéből fakad, hogy sok az ismétlés; a trükk a legnagyobb tetszést arató programok újra- és újrajátszá­sában van, mindig más réteget a képernyő elé vonzó időpon­tokban. Fontos körülmény, hogy az egyes sorozatokhoz hűséges közönség pontosan tudja, mikor számíthat egy epi­zód ismétlésére, ha éppen el­mulasztja az első sugárzást. Az ismétlések iránti igényt jelzi, hogy a Hallmark rendel­kezik most éppen (és Magyar­­országon sugározza is) az örökzöld Columbo és a Spooks (Kémek) című BBC-sorozat engedélyével. David Hulbert úgy véli, a Columbo annak kö­szönheti páratlan népszerű­ségét, hogy nem a meglepetés­re, a gyilkos­ megtalálására, ha­nem a nyomozás módszerére és a színészi játékra koncent­rál. Bármilyen furcsa, mindig mutatkozik iránta érdeklődés. David Hulbert A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu Minőség féláron Kihívója akadt a régió leg­nagyobb példányszámú véleményformáló lapjának, a lengyel Gazeta Wyborczának. Az olvasók járnak jól, a minőséget féláron kapják meg. Miklós Gábor Átrendezheti a lengyelországi lappiacot, hogy vetélytársat állított a német Axel Springer lengyelországi leányvállalata a véleményformáló lapok között piacvezető liberális Gazeta Wyborczának. A konkurens megjelenése előtt a GW ár­­csökkentést jelentett be: az eddigi 2 zlotys árát (Varsóban 2,80 volt) 1,5 zlotyra (kb. 100 fo­rintra) vitte le. Ennyiért kínálják a debütáló Dziennik (magyarul Napilap) című újsá­got is. A GW a csökkentést azzal indokolta: az olvasók a minőség és ne az ár alapján döntsenek. A szerkesztőség utalt arra, hogy a Springer már korábban is dömpingáron árul­ta Fakt című bulvárlapját. Ez a helyenként „komoly” tartal­makat is kínáló újság gyorsan piacvezető lett a majd negyven­­milliós országban. (Emlékeze­tes, hogy a Springer magyar leányvállalata is megpróbálko­zott egy hasonló vállalkozással Reggel címmel. A lapot vi­szonylag hamar bezárták.) A kihívó Dziennik véle­ményformáló újságként hirdeti magát. Alcíme: Lengyelország, Európa, Világ, s ezzel azt üzeni, hogy tágabb kitekintést és vál­tozatosabb olvasmányt nyújta­na feltehetően fiatal, képzett és nyitott szellemű olvasóinak. A véleményformálás mellett stí­lus- és életmódrovatot is indí­tottak. Az új lap kezdő példány­száma 150 ezres volt, amely állítólag el is fogyott. A Dziennik fiatal szerkesztői ed­dig a Faktnál dolgoztak. A fő­szerkesztő már az internetes bemutatkozóban a politikai tá­boroktól való egyenlő távolság megtartását ígérte. Hogy ez hoz-e olvasót, vagy a korszerű tördelés, a GW-nál nagyobb lapfelület? Tény, hogy a vezető liberális lap az utóbbi időben olvasókat veszít. A Fakt példányszáma 511 927, amely a tavaly januárinál 1,67 százalék­kal magasabb. A GW januárban 380 561 példányban kelt el. Ez ugyan egy hónapra rá 410 481 lett, de még ez is másfél száza­lékkal kevesebb a tavaly februá­rinál. A harmadik a Super Express bulvárlap kétszázezer körüli példánnyal, míg a negye­dik helyen a Rzeczpospolita - jobbközép véleményformáló lap - áll, 166 ezer körüli nyo­mott példánnyal. A lengyel auditáló cég adatai szerint a legtöbb országos terjesztésű új­ság példányszáma esik. A lengyel sajtópiac megfi­gyelői szerint a Springer jókor ismerte fel, hogy a nagy liberá­lis lapot sokan hiteltelennek tartják az ún. Rywin-botrány következtében. A Szolidaritás egykori választási újságja or­szágos sajtóbirodalommá lett, a politikai történések elkötele­zett formálójaként jelenik meg. Leleplező akciói hozzájárultak a korábbi baloldali kormányzat csúfos bukásához. Várakozá­saikkal ellentétben azonban nem a liberálisok, hanem a kon­zervatívok jöttek be a tavalyi választásokon. Kérdéses, hogy a Dziennik képes-e megismé­telni a Fakt sikerét, s új szerep­lőként nagyobb szeletet szerez­ni az olvasótáborból. f­­<m­ir

Next