Népszabadság, 2006. április (64. évfolyam, 77-100. szám)

2006-04-29 / 100. szám

18 • 2006. ÁPRILIS 29., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG­­, M $ ■ mms JtF it tlb Extra/Media RÖVIDEN Kreml-párti tévék Az orosz tévéadók egy „pár­huzamos valóságot” mutat­nak be, amelyben a Kremllel kapcsolatos információk po­zitívak, míg a hatalom ellen­zékéről szólók inkább nega­tívak, ha egyáltalán előfor­dulnak - olvasható ki egy orosz újságíró-szervezet fel­mérésének eredményéből, amelyet pénteken ismertet­tek. A közszolgálati televí­zió első csatornája által kö­zölt hírek 91 százaléka Vla­gyimir Putyin államfővel, il­letve a hatalommal kapcso­latos, ezen belül 71 százalé­kuk a Kreml szempontjából pozitívnak tekinthető, és 28 százalékuk semlegesnek - állapítja meg a felmérés. Ez­zel szemben ellenzékéről csak a televíziós hírek 2 szá­zalékában esik szó, és in­kább negatív értelemben. A tanulmány gyakorlatilag megerősíti, hogy Putyin ha­talomra kerülésével az ál­lam ismét ellenőrzése alá vonta az orosz médiumokat. Több tévé és lap azóta tény­legesen megszűnt, köztük a függetlenek is. (MTI) Mustra Miskolcon Az Országos Rádió- és Tele­vízió Testület május 5-én és 6-án - ötödik alkalommal - kétnapos filmfesztivált szer­vez az általa támogatott fil­mek és televíziós produk­ciók bemu­tatására. Miskolcon, a Kossuth art­­moziban, két nap alatt kö­zel 50 órányi, mozikban rit­kán vetített vagy éppen a te­levíziók által csak egyszer sugárzott alkotásokat láthat­nak az érdeklődők. (Munka­társunktól) Alibiblogger politikusok Néhány nappal a választá­sok második fordulója után eltűntek a világhálóról a kampány idején még igen aktív alibiblogger politiku­sok. Továbbra is kitartóak: a blogjában díszzsidózó, majd emiatt képviselőjelöltségé­­ről is lemondó Pásztor Tibor MSZP-s politikus, valamint Csepeli György, az informa­tikai tárca politikai államtit­kára, aki nyilván nem hagyja abba, hiszen blogja a pornó & erotikus kategória gyöngyszemei után a Blogter leglátogatottabb he­lye. Az elmúlt hetekben so­kan találgatták azt is, vajon Gyurcsány Ferenc leáll-e a választások után, egyelőre úgy tűnik, ő is tovább írja politikai kulisszatitkot is tartalmazó napi beszámoló­it. (hvg.hu) Bírálat Havasnak A Nők a Médiában Egyesü­let felháborítónak tartja, hogy egy olyan informatív, szórakoztató műsor kap­csán, mint amilyen a TV2 Mokka című műsora, komo­lyan felmerülhet, hogy az egyébként szakmailag alkal­mas műsorvezetőnek mi­lyen mellméretekkel kell rendelkeznie. Az egyesület a közleményében úgy fogal­mazott: sem Havas Henrik, sem Liptai Claudia, sem Jakupcsek Gabriella testmé­retei nem határozzák meg, hogy mennyire intelligens és profi műsorvezetők. Visszautasítjuk azt a szemé­lyeskedő hangnemet, ame­lyet Havas Henrik a Juven­tus rádió március 25-i Sztár­sáv című műsorában meg­ütött. Ezért elvárjuk, hogy kérjen bocsánatot - olvasha­tó az közleményben. (OS) mustra III Megszűnik a Radio Deejay. Az olasz tulajdonos kivo­nul Magyarországról, új befektetővel pedig nem tu­dott megállapodni. Tavaly az Extrém Rádió adta fel. Ami a hallgatónak öröm, a rádiót működtetőknek bosszúság: túlságosan nagy a konkurencia, csak hirde­tőből van kevés. Haszán Zoltán A jövő héten az utolsó lekap­csolja a villanyt a Radio Deejay stúdiójában. A Budapesten és környékén fogható (92,9) rádió öt éve indult, komoly tulajdo­nosi háttérrel. A Gruppo Espresso Olaszország egyik legnagyobb médiavállalkozása, újságok kiadása mellett a legsi­keresebb olasz kereskedelmi rádió, a­­­ki hinné - Radio Deejay nevű adó működtetője. Az olaszok kivonulásának hi­vatalos indoka, hogy az eddigi média befektetései mellé egy országos televíziócsatornát vá­sároltak otthon. A vállalkozás a hazai tévé működtetéséhez szükséges tőkét külföldről Olaszországba irányítja át, így megváltak a cseh rádiójuktól is, igaz, annak legalább találtak vevőt. A budapesti rádiónak nem. Magyarországon a Radio Deejay 12. a rádióhallgatottsági toplistán. Nem mellékesen ez csak a fővárosi adók versenyé­ben elért helyezése. Nem jött össze ugyanis a terveikben sze­replő országos hálózat, amely minden nagyvárosban sugá­rozta volna a 15-29 éveseket célzó zenéket. Márpedig egy önálló rádióval a fővárosi pia­con vaskos veszteség nélkül szinte lehetetlen fennmaradni. Jegyes László, a Deejay programigazgatója elmondta: az olasz tulajdonosok próbál­tak vevőt találni a rádióra, de végül nem akadt számukra megfelelő. Pedig a most lejáró szerződésüket újabb öt évvel éppen az idén hosszabbította volna meg a médiahatóság. Et­től a lehetőségtől azonban el­álltak az olaszok. Azért, hogy teljesen ne te­messük a magyar rádiózást, je­gyezzük meg: érdeklődő azért volt a Deejay iránt. Miután ko­moly veszteségekkel működött, nem meglepő, hogy az egyik ajánlat egyetlen euróról szólt. De ez a vevőjelölt is elállt a vé­teltől, amikor kiderült, hogy nemcsak a működési kiadáso­kat kell állnia, hanem a média­­hatóság felé havi kilencmillió forintot is be kell fizetnie mű­­s‘­or-szolgáltatási díj címén. És itt elérkeztünk az első megállóhoz a magyar rádiós piac bajainak vizsgálatánál. A kilencvenes évek közepén ugyanis alaposan elszámolták magukat a befektetők. Jelentős összegekért kelt el a két orszá­gos rádiós frekvencia használa­ti joga, majd a körzeti és a helyi műsor-szolgáltatási lehetősé­gek is. A két országos televízió azonban alacsony áraival el­­szipkázta a hirdetőket a rádiók elől. Előbb a Sláger jelentette be, hogy képtelen a saját maga által vállalt, évente több mint egymilliárd forintos díj fizeté­sére. A médiahatóság hosszas alkudozás után úgy döntött: ahelyett hogy bedöntené a fize­téssel elmaradt Slágert, radiká­lisan csökkenti a díjat. Ezt köve­tően a konkurens Danubius is kedvezményt kapott, majd kö­vetkezett az országban több frekvenciával is rendelkező Juventus, végül a fővárosi - így a Deejay-vel már összevethető - Roxy befizetési kötelezettsé­geit csökkentették évi nyolc­vanmillió forintról a felére. A Deejay is alkudozott, hogy ked­vezőbb pozícióba kerüljön a tu­lajdonoskeresésnél, de hiába. A műsorszolgáltatási lehe­tőségért beszedett díjat rek­lámbevételekből lehetne kifi­zetni, de itt megérkeztünk a második állomáshoz. Bár a ma­gyar hirdetési piacon most az országos televíziók tarolnak, talán meglepő, hogy átlagosan alig fordítunk kevesebb időt rádiózásra, mint televíziózás­ra. A hallgatók a Szonda Ipsos mérése szerint tavaly átlago­san napi 264 percet rádióztak. Igaz, a trend csökken, húsz perccel kevesebb, mint 2004- ben. De ezt a napi négy órát mégsem sikerül átváltani hir­detésekre. Volt egy nagy kam­pány, az Igen rádió, amelyben például vasalásra kért háttér­rádiózókkal bizonyították be, hogy az elhangzott reklámokat is majdnem annyira vissza tud­ják idézni a megkérdezettek, mint a tévében látottakat. Ehhez képest tavaly összessé­gében négy százalékkal keve­sebb hirdetés ment le a nagy rádiókon, mint egy évvel ko­rábban. A médiahatóság bec­slése szerint 2005 nem volt jó éve a rádióknak. Továbbra is a két nagy iránt a legnagyobb a kereslet, reklámbevételi része­sedésük meghaladja hallgatott­sági részesedésüket. Annyira viszont nekik sem jó, ráadásul a szeletelésre váró közös torta becslések szerint tavaly fél­­egymilliárddal volt kisebb a 2004-esnél. Tegyük hozzá: az aránytalanul nagy televíziós piac tovább nőtt. A probléma az, hogy a mul­tinacionális cégek a televíziók­ban hirdetnek, a rádiókban a kiskereskedelemnek kellene megjelennie, az viszont nem olyan tőkeerős, hogy eltartsa azokat. Ezt tapasztalta meg a gyakorlatban Fridely László, aki az Extrém rádiót működ­tette, tavalyig. Akkor eladta a frekvenciahasználati jogot a katolikus Mária rádiónak. Fridely szerint 15-20 ezer forin­tos hirdetésekért kellett győz­ködni egyenként a cégeket. Ezt végül feladta. (Az utód, a Má­ria rádió nem hirdetésekből, hanem a hívők, az egyház és az olaszországi központ támoga­tásából tartja fent magát.) Fridely meglehetősen borúsan látja a körzeti és a helyi rádió­zás jövőjét. Szerinte az, aki önállóan próbál talpon marad­ni, előbb-utóbb nagyon­ nagy bajba kerül. Ezért állnak össze hálózatba a rádiók, vagy adják el reklámidejüket egy országos rádiónak, amely aztán tovább értékesíti azt, nagyobb esél­­­lyel. Mérések szerint az Ext­rém százezer hallgatót ért el, ez kevésnek bizonyult. Visszatérve a Deejay prog­ramigazgatójához, Jegyes Lász­lóhoz. Ahogy ő fogalmaz, hul­lámvölgyben van a magyar rá­diózás. A tulajdonos pénzügyi lehetőségén és türelmén mú­lik, hogy kivárja a jobb körül­ményeket.­­ „Azt persze nem tudom, hogy ez mitől alakul majd jobban” - fűzte hozzá. Az kétségtelen, hogy Buda­pesten vélhetően a legpesszi­mistábbak a rádiósok. Itt majd­nem húsz adó verseng a hallga­tókért és a hirdetőkért. Kovács György, a médiahatóság elnöke szerint azzal a gonddal küsz­ködnek a budapesti adók, hogy a két országos rádió lényegében ellátja hírekkel a fővárosiakat, legyen az programajánló vagy közlekedési tanácsok.­­ „Így ne­héz helyi adóként kitűnni, ho­lott vidéken a lokális tartalom vonzza a hallgatókat” - mondja. A Szonda Ipsos-GfK tavalyi adatai szerint a megyeszékhe­lyek több mint felében az orszá­gos adókat megelőzik a helyiek. Azért a helyzet mégsem ennyi­re egyszerű. Mert a konkuren­cia vidéken is erősödhet, hiszen ha valaki talál egy szabad frek­venciát, pár százezer forintért kimérettetheti, és már indulhat is a verseny az újabb hullám­sávért. Ráadásul a szabadon maradt frekvenciákat, mint most például a Deejay 92.9-ét, újra megpályáztatják.­­ „Nem hagyhatjuk parlagon a szabad frekvenciákat” - mondta a ható­ság elnöke arra a kérdésünkre, hogy miért versenyeztetnek új­ra, ha már így is telített a fővá­rosi piac. Egyetlen kézenfekvő meg­oldás látszik. Speciális műsort kell adni. Ezzel ki lehet tűnni a többi rádió közül. Csakhogy ezzel a vállalkozókedvű adó rétegrádióvá válik, eleve ki­sebb célközönséggel. És még kevesebb hirdetővel. Ez egy­előre a rádiózásban a 22-es csapdája. Rádiós kórkép Fél éven belül két adó dobta be a törülközőt - Hajsza 15 ezer forintos hirdetők után Öt év után búcsúzik a Radio Deejay Fotó: Móricz Simon A fiatalok csak kereskedelmit hallgatnak A rádióhallgatásban a 49 év alattiak inkább kereskedelmi, míg az ötven évnél időseb­bek tipikusabban közszolgá­lati adókat hallgatnak. A 15-17 évesek gyakorlatilag „leszok­tak”, inkább rá sem szoktak a közszolgálati adókra, ame­lyekre egy napon e fiatal cso­portnak a három százaléka kapcsol. Miközben 68 száza­lékuk hallgat kereskedelmi rádiót. A hatvan év felettiek esetében ez fordítva van. A mérések szerint minél fiata­labb valaki, annál nagyobb az esélye annak, hogy szinte csak kereskedelmi adóra kap­csol. A médiahatóság szerint ez fontos a lakosság „média­­szocializálódása” szempont­jából. Az ORTT idei beszá­molójában az áll: „néhány év­tized múlva, mikor sajnos ki­halnak a közszolgálati adót hallgatók, a felnőtt generáció már más szokásokkal rendel­kezik”: A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu

Next