Népszabadság, 2006. május (64. évfolyam, 101-126. szám)

2006-05-06 / 105. szám

20 • 2006. MÁJUS 6., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Ext­ a/Média Lapkiadók udvarolnak a fiataloknak A 13 évesek már követik a diva­tot, rendszeresen járnak vásá­rolni, márkatudatosak és jelen­tősen befolyásolják szüleiket is. Néhány szempont, amely indokolja, hogy miért fordul­tak a gyerekek felé a lapkiadók. A Pesti Est a héten Est Ne­ked! címmel indított egy új, 12-18 éveseknek szóló ingyenes magazint. A célcsoport körül­írása szerint már az általános iskola alsóbb tagozataiba járók többségének is van saját (fel­­töltős) mobiltelefonja, és a hétvégi családi program mel­lett már önállóan is eljárnak moziba, plázába, sportolni. Beszédes, hogy a magazinok 1 t A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu Megrendülő tévés monopóliumok Akit nem hoz lázba a tele­víziózás már sokat emlege­tett, de távolinak tűnő digi­talizálása, az is olvasson tovább. Mert előfordulhat, hogy nem láthatja majd a TV 2-t. Szegről-végről ép­pen a digitalizáció miatt. Haszán Zoltán Miközben eddig arról cikkez­tünk, hogy egyre közeledik a televíziózás digitális korszaka, amikor a mostaninál sokkal na­gyobb lesz a választék, úgy tű­nik, az átállás első lépése még­sem pontosan ebbe az irányba visz. A TV 2 a héten bejelen­tette, hogy beperli a Digi TV-t, mert az lopja a műsorát. Való igaz, a februárban startolt, ala­csony áraival nem éppen a konkurencia szeretetétől öve­zett kábeltévé-szolgáltató nem fizet a TV 2-nek azért, mert egyebek között az ő műsorát is eladja az előfizetőinek. Tegyük hozzá, ez eddig nem is volt szokás. Magyarországon kétféle ke­reskedelmi tévé van. Az első, egyben legirigyeltebb kategória az alapvetően a hirdetésekből élő. Ezek az országos kereske­delmi csatornák. A két nagy a hirdetéspiac nyolcvan százalé­kát uralja, ezzel elszívja a leve­gőt és a pénzt a többi csatorna elől. Ezért alakult ki a második kategória, ahová azok a temati­kus csatornák tartoznak, ame­lyek - reklámbevételek híján - elmennek a kábeltelevíziósok­hoz, felajánlják az általuk előál­lított tartalmat, a kábelesek meg - ha tetszik a portéka - fi­zetnek a műsorért, és beteszik az előfizetői csomagjaikba az adót. Most ez a klasszikus felállás látszik megszűnni. Az országos televíziók ugyanis - amelyek eddig ingyen adták a kábele­seknek a műsoraikat - egyre nehezebben tudják megtartani döntő fölényüket a hirdetési pi­acon. Konkurencia eddig is volt, a kábeltévék technikai le­hetőségeit már korábban is szétfeszítette a kínálat. A digi­talizáció éppen arra nyújt meg­oldást, hogy az eddiginél is több csatorna jusson el az előfi­zetőkhöz, s ne csak kábelen, ha­nem akár a hagyományos szo­baantennákon vagy műholdon át is. A Digi TV ez utóbbiban utazik, ráadásul az átlagos kere­setűek számára is megfizethető áron (két év alatt átlagosan ha­vi 1350 forint az előfizetési díj). Márpedig ha olcsón sok tévé­hez fér hozzá a néző, akkor nem biztos, hogy csak a TV 2-t és az RTL Klubot nézi. Ha pe­dig így tesz, a hirdetők is felfe­dezik a kisebb tévéket. Az idén egyes számítások szerint két és fél milliárdot vesznek már el az egyre nézettebb tematikus csa­tornák az országosaktól. Ráadá­sul a TV 2 és az RTL Klub éven­te fejenként több mint másfél milliárd forintot fizet azért, hogy adásuk szobaantennával is bárhol az országban fogható legyen. A TV 2 például most kért átütemezési lehetőséget az ORTT-től, de nem kapta meg. Ehhez képest kis beruházással és már alacsony előfizetési díj­jal műholdról az ország szinte minden pontján leszedhető leg­alább harminc magyar nyelvű műsor. Kereszty Gábor, a TV 2 ve­zérigazgatója szerint minden­kinek tudomásul kell vennie, hogy új időszak jön, s ezért kérnek pénzt a Digi TV-től a műsorukért. Nem is keveset: egy eurót minden előfizető után, amit a Digi TV-nél irreá­lisnak tartanak. Ma ugyanis át­lagosan 60 forintot, azaz a TV 2 által kért összegnek keve­sebb, mint a negyedét fizetik a kisebb tévéknek. A TV 2 jelez­te: megegyezés híján letiltja a műsort. Azt is fontolgatják, hogy a Digi TV mellett átvizs­gálják a többi kábeltévével kö­tött szerződésüket is. Ez azért lesz nehezebb, mert a műsoro­kat a Digi TV-hez hasonlóan műholdról, digitálisan továbbí­tó UPC Directtel hosszú távú szerződésük van. De az inter­netes televíziózást próbálgató T-Online már nem kapja meg ingyen a TV 2 műsorát.­­Az RTL Klub más úton jár. Nem akaszt tengelyt a kábelesekkel, hanem a tematikus csatornák­kal köt szerződést a reklámide­jük értékesítésére. Több mint tíz kistévé hirdetési bevételeit vette így kezébe.) A digitális jelen tehát az, hogy a Digi TV harmincezer előfizetője TV 2 nélkül marad­hat. A rendszer működtetője azt javasolja, hogy akinek hiányzik a TV 2, az szerezzen be szoba­antennát. Ez is egy megoldás. A Digi TV honlapja. Műholdvevő és szobaantenna együtt a jövő? Ifjúsági lapok auditált példányszámú lelőhelye is iskolákban, gyors­étterem-hálózatokban és bevá­sárlóközpontokban lesz. Nem elhanyagolható, száztízezer példányban nyomják az életve­zetési lapot, hetente. A fiatalok megcélzása lehet az egyik kitörési pont az in­gyenes magazinok piacán. A sokáig vetélytárs nélkül mű­ködő Pesti Estnek az elmúlt években két konkurense is akadt. A három ingyenes programmagazin példányszá­­ma közel azonos (a Matesz el­ső negyedéves adatai szerint a Pesti Est összesen terjesztett példányszáma 127 402, a Flyerzé 122 762, az Exité 117 208). Ráadásul egyre több ter­jesztési ponton szűnik meg a Pesti Est kizárólagossága, így egyre inkább a tartalomra ke­rül a hangsúly. A jelek szerint most oldalszámháború indul­hat, hiszen a Pesti Est növelte a magazin lapjait, 176 olda­lasra hizlalva fel, főként az ed­digi hűvös beharangozókat kiegészítő szubjektív vélemé­nyekkel. Az Exit jelenleg 112 oldalt, a Flyerz nyolcvanat ad ingyen az olvasóknak, illetve kínál fel a hirdetőknek. A fiatal olvasók körülud­­varlása nemcsak az ingyenes magazinok piacán indult el. A National Geographic (amit az Exitet is kiadó Sanoma jelen­tet meg itthon) még lejjebb tette a lécet, az olvasást éppen megtanuló 7 évesekkel is szá­mol az új lapja olvasói között. A szintén ezen a héten, harmincötezer példányban a piacra kerülő National Geo­graphic Kids ismeretterjesztő gyerekmagazin célja, hogy a fiatalokat játékos és számukra is érthető módon ismertesse meg az állatvilág érdekességei­vel, a természettudományok szépségeivel és a nagy felfe­dezések titkaival. Bevált re­cept alapján dolgoznak, a Kids harminc éve sikeres az Egye­sült Államokban és már 11 or­szágban jelent meg. (Munka­társunktól) Bár a rendszerváltás előtt is volt rá példa, az utóbbi másfél évtizedben egyre több médiaszereplő ad ki könyvet. Többnyire a lek­tűr sajátos kategóriájába sorolhatók az általuk vagy róluk írt kiadványok. A képernyős ismertség már a szépírói pálya indí­tásában is segíthet. Varsányi Gyula A médiaszereplők könyvei ál­talában nem szorulnak külső támogatásra. Máskülönben meg se jelennének. Kiadásuk gyakran a „kis befektetés - nagy haszon” elvén alapul - szerzőnek, kiadónak egyaránt.­­ Ha interjúkötetről van szó, csak le kell írni a hanganyagot, meg kell szerkeszteni, és már­is mehet a nyomdába - mond­ta egy nevének elhallgatását kérő kiadói vállalkozó. Még nyersebben fogalmazott a rá­dióból ismertté vált Csiszár Imre egy alkalommal: „Min­denki azt ír a profitot termelő könyvébe, amit akar, hogy meghozza számára a remélt hasznot. Lelkiismeretből pe­dig mindenkinek csak egy van”. Mindazonáltal nem sza­bad egy kalap alá vennünk minden ilyen kiadványt. A kilencvenes évek első fe­lében megjelenő médiaköte­tek inkább a rádió és a televí­zió belső harcaival, a „média­háborúk” frontvonalaival fog­lalkoztak, a tényfeltárás szán­dékával. Akkor változott meg a tematika, amikor „sztárgyá­rakként” kezdtek működni a kereskedelmi televíziók. Az újdonsült tévés „arcok” - mű­sorvezetők, valóságshow­­hősök, megasztárok - felfutta­tásában elsősorban a bulvárla­pok serénykedtek, a már befu­tottak viszont megjelentek a könyvkiadásban is. Sokukat az illékony képernyős hírnév üz­leti kiaknázása mellett a mara­­dandóság vágya is hajtotta. Legtöbb kiadványuk mégis konjunkturális termék maradt. Érdekes példa Árpa Attiláé. . Ő az RTL Klub kreatív igazga­tójaként az új idők egyik hőse­ként tűnt föl. Amint azonban távozott a csatornától, megírta Ha én ezt a klubról elmesélem címmel tévés pályafutásának történetét, gátlások nélkül föl­­lebbentve a fátylat tévés ku­lisszatitkokról. (A „leleplezés” persze semmit sem javított a kereskedelmi televíziózás ér­tékrendjén.) Azok közül, akik arcukat is adták egy-egy csa­tornának, ugyancsak távozásuk után váltak többen könyvszer­zőkké - noha nem a leleplezés szándékával. A nagy konkurens TV 2 sztárja, Stahl Judit például szakácskönyvek címlapján je­lent meg, a témára saját kiadót is alapított. Stahl párja a TV 2- ben, Pálffy István ugyancsak próbálkozott könyvvel. Pálffyval ellentétben Ha­vas Henrik vagy Vujity Trvtko nem maradt egykönyves szer­ző. Havasnak fél tucatnál is több kötete jelent meg eddig az Alexandra Kiadónál. Elég csak a címüket böngészni - A bűnről és a bűnhődésről, Kur­vaélet, Gaszner és Rihmer fő­orvos elmeosztálya, Pornó I.—II. -, hogy lássuk, mire szá­míthatunk, ha föllapozzuk őket. Az Alexandra kiadóvezető­je, Gyuricza Eszter elmondta lapunknak, a piacon Trvtko könyvei a legsikeresebbek, „nagyságrendileg 50 ezer pél­dány fogy belőlük köteten­ként”. Az elmúlt évben a má­sodik legnépszerűbb ilyen jel­legű könyvük a TV 2 műsorve­zetői, Azurák Csaba, Dorogi Gabriella és mások A Napló­titok című munkája volt. A többi nagyjából kiegyenlítet­ten fogy, kötetenként mintegy 3-5 ezer példányban. A bevé­telt és a hasznot persze nem­csak az Alexandránál, másutt sem verik nagydobra. Más szerzők magánéletüket viszik ki a könyvpiacra. Erre példa Albert Györgyi Miért pont én? vagy Csisztu Zsuzsa Napló című kötete. Egészen sa­játos eset Kepes Andrásé. A népszerű műsorvezető főként az után jelentkezett könyvek­kel, hogy szerencsésen végző­dött betegsége miatt kénytelen volt megválni a képernyőtől. Csak mostanában tért vissza, addig egyebek között fiatal írók novelláiból állított össze sikeres köteteket. Noha más­ként, de ugyancsak a szépiro­dalom és a televíziós szereplés kapcsolódik össze a népszerű író, Vámos Miklós munkássá­gában is. Könyvei piaci sikerét szépírói teljesítménnyel éri el, de személyes vonzerejét tévé­műsorai is növelték. Újat hozott a médiaköny­vek műfajában Tisza Kata. Az Erdélyből érkezett fiatal író novellákkal kezdett, és bele­merült a rádiózás, televíziózás világába. Második novelláskö­­tete, a Reváns már nemcsak a szerző tömegmédiában frissen megszerzett népszerűségére épít, hanem témájában is a médiaszemélyiségeket célozza meg. Nemrég jelent meg, és már a pesti Fókusz Könyváru­ház, valamint a Libri toplistá­ján egyaránt az ötödik helyen szerepel. Talán Tisza Kata az első író, akinél a könyv, az írás és a médiaszereplés már alig szétválasztható a karrierben. Médiaszereplők a könyvpiacon Maradandóra vágynak, konjunkturális terméket készítenek Bravo 48 954 Bravo Girl 46 967 Bud Mad 21 319 IM­rj.,­Viiil 51 426 Junior 108 926 Sztrákönyvek - könyvsztárok Fotó: Reviczky Zsolt Közszolgálati ötlet: Magyar elsők Gondolták volna, hogy az el­ső hazai autókba még patiká­ban vásárolták a benzint? Pe­dig így volt, csak föl kell la­pozni a képernyőről jól is­mert Rózsa György nemrég a Kossuth Kiadónál megjelent Magyar elsők című könyvét. A gazdagon illusztrált kul­túrtörténeti kötet mind tar­talmában, mind küllemében rendhagyónak számít a hazai „tévéskönyvek” piacán. Arra példa ugyanis, miként lehet hasznosabbá tenni egy jó közszolgálati műsorötletet. A Magyar Televízióban a már száz adásra duzzadt sorozat Magyar elsők anyagának egy részét mutatja be. A kötetben szereplő fejezetek a magyar történelem, a nemzeti kultúra évszázadainak hétköznapjai­ról szólnak. Azokról a jelen­ségekről, eseményekről, ame­lyeket az akkori köznapi em­berek átélhettek. A tévés pályája negyvene­dik évfordulóját éppen most ünneplő Rózsa György az is­kolai igényekre gondolva VHS-, illetve DVD-lexikon­­ként is szívesen megjelentet­né a 150 adásra tervezett so­rozatot. Olyan interaktív vi­lághálós honlapot is tervez, amelyen a közönség maga is bővíthetné a Magyar elsők adattárát. Elképzelt egy kiállí­tást is a műsor anyagából. Kérdés, akad-e majd támoga­tó ezekhez is.

Next