Népszabadság, 2006. június (64. évfolyam, 127-151. szám)

2006-06-17 / 140. szám

16 • 2006. JÚNIUS 17., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG mmms M § $$m mm W J<­ ii-Extra/Media Tévéreklámadag napi 21 perc Haszán Zoltán Élelmiszer, testápolás, valamint telekommunikáció. Ezek a szektorok a legnagyobb hirde­tők a televíziókban, az összes reklámköltés 44 százaléka köt­hető ehhez a hármashoz, s eb­ben nincs változás a korábbi évekhez képest. Abban viszont igen: a korábbinál több, de egy­re rövidebb hirdetést láthatunk a reklámblokkokban. Ez derül ki az AGB Nielsen most közzé­tett reklámkutatási adataiból. A cég a 16 legnézettebb magyar­­országi csatornát kísérte figye­lemmel. Egy ember átlagosan 19363 tévés hirdetést látott tavaly, ez napi 53 szpot. Azaz reklámné­zésre fordítottuk a képernyő előtt töltött idő nyolc százalé­kát, napi 21 percet. A számok barátainak: 6311 órányi reklám ment le tavaly. Ha valaki unalmasnak és végte­lenül hosszúnak tartja a vásár­lásra ösztönző blokkokat, az ta­lán meglepődik azon: tavaly 7031 féle termék-népszerűsítő került a képernyőkre. A leg­hosszabb rögzített reklámblokk pedig mindössze 580 másod­perces volt. Az átlag egyébként két perc. A nagyobb izgalmakra vá- gyók védelmében: való igaz, hogy egy reklámfilm átlagosan 136 alkalommal szerepelt a kép­ernyőn. A csúcstartó az Első Lakáshitel. Ez elől szinte lehe­tetlen volt kitérni: egyszerre nyolc csatornán tíz hétig futott tavaly szeptember végétől, összesen 3112 alkalommal sugá­rozták a csatornák. A nézők tizede legalább 25-ször látta. A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu Fogadjunk, törvényes-e? Egyre népszerűbb, mégis tilos hirdetni a külföldi sportfogadást Hiányos öltözetű hölgyek csábítják játékra a labdarú­gást és a sportfogadást egy­aránt kedvelő magyarokat az egyik legnépszerűbb internetes oldalon. Az aján­latra kattintva kiderül, kül­földi online fogadóirodáról van szó. Csakhogy a hatá­lyos törvények szerint ilyen cégek nem tevékenyked­hetnének a hazai piacon. Mihálovits András A labdarúgó-világbajnokság alatt fogadási láz tombol szerte a világon. Szerencsevadászok milliói próbálnak ilyenkor pénzt keresni azzal, hogy jóval a mérkőzés vége előtt megtip­pelik a végeredményt. A foga­dás remek üzlet, így ma már egyre több vállalkozás foglal­kozik az ilyen típusú szeren­csejáték szervezésével. A „bukmékerek” hangzatos rek­lámokkal és vonzó tétekkel igyekeznek minél több ügyfél­re szert tenni. A fogadásszer­vezők Magyarországon is akti­vizálták magukat, pedig a játé­kosok a magyar törvények sze­rint egyedül az állami tulajdo­nú Szerencsejáték Zrt. Tipp­­mix nevű játékával kísérthet­nék a szerencséjüket. A szerencsejáték-törvény ugyanis kimondja: csak a Sze­rencsejáték Felügyelet engedé­lyével rendelkező vállalkozá­sok szervezhetnek bármiféle szerencsejátékot Magyaror­szágon. A jogszabály­­ azonban ennél is messzebb megy, hi­szen kimondja: az engedély nélkül szervezett szerencsejá­ték lebonyolításában sem a bankok, sem a telefontársasá­gok nem segédkezhetnek. A ti­lalom ellenére azonban lépten­­nyomon találkozhatunk külföl­di sportfogadást szervező tár­saságok ajánlataival. Magyar­­ország uniós csatlakozása és az internet elterjedése ugyanis gyökeresen átalakította a sze­rencsejáték-piacot. Az új piaci szereplők közül az első az angol Sportingbet volt, amely 2004 nyarán kezdte meg magyar nyelvű internetes oldalainak működtetését. Nem sokkal később követői is akad­tak: a német Betandwin és a máltai expekt.com. A hatóság, a Szerencsejáték Felügyelet természetesen azonnal lecsa­pott a szerinte törvényellene­sen működő társaságokra. Bír­ságot szabott ki, feljelentést tett, de eredményt mégsem tu­dott elérni. Az internetes foga­dóoldalak élnek és virulnak. A­­ törvényt ugyanis nem lehet be­tartatni. A fogadásszervezők berendezései és irodái külföl­dön működnek, a magyar ható­ságok tehát velük szemben nem járhatnak el. Amit megpróbálnak meg­akadályozni, az a játékok nép­szerűsítése. Ami egyébként szintén tilos. Ehhez képest pél­dául ott van a bevezetőben em­lített festett mellű nő, amelyik fogadásra buzdít, vagy a sport­napilap címlapján egy játék hirdetése, főtámogatóként fel­tüntetve a Sportingbet. A Ringier Kiadó Kft. gazdasági igazgatója, Köő-Tóth Győző la­punknak azt mondta, hogy ez a hirdetés nem számít a sportfo­gadásban való részvételre tör­ténő buzdításnak. Ugyanakkor pert indítottak a Szerencsejá­ték Felügyelet ellen annak ér­dekében, hogy reklámozhas­sák a külföldi fogadásokat is. A szolgáltatások szabad áramlá­sát lehetővé tevő uniós szabá­lyozás ugyanis elvileg nem en­gedélyezi az olyan korlátozá­sokat, mint amit itthon beve­zettek. Márpedig egy sportlap jelentős hirdetési bevételektől esik el az ilyen típusú reklá­mok letiltásával, nemcsak a vi­lágbajnokság idején. A másik nagy vesztes a Sport TV. Miután Magyaror­szágon van bejegyezve, itt sem mehetnek külföldi sportfoga­dás-hirdetések. Szemben pél­dául a Sport Klubbal, amely­nek székhelye Romániában van. A Sport TV-t azért büntet­ték meg, mert bemondta a Tippmix mellett a két külföldi játékszervező oddsait is egy­­egy meccsre. Ezzel népszerűsí­tette a szolgáltatásukat. Horvát János, a Sport TV vezetője la­punknak elmondta: fellebbez­tek, de az igazi veszteség szá­mukra nem a kiszabott bünte­tés, hanem a kiesett bevétel, amely akár százmilliós nagy­ságrendű is lehet. Úgy tudjuk egyébként, hogy van olyan médium, amely azért is vállalja fel nyíltan a hirde­tést, mert még a büntetés kifi­zetésével is bőven megéri a je­lenleg tiltott reklám közzététe­le. A dolog abszurditását mu­tatja, hogy a magyar labdarúgó­válogatott környékén is rend­szeresen felbukkan az egyik nagy sportfogadó reklámja. A külföldi szerencsecégek is bejelentést tettek már az uniós jog megsértése miatt az Európai Bizottságnál Magyar­­ország ellen, a magyar Alkot­mánybíróságtól pedig bead­ványban kérték a szabályozás részleges eltörlését. Az új piaci szereplők szerint az uniós törvények felsőbbren­­dűek a magyar jogszabályok­nál. Márpedig Brüsszel szigo­rúan tiltja a szolgáltatások sza­bad áramlásának korlátozását. A magyar fél viszont azzal ér­vel: bizonyos esetekben korlá­tozható ez az alapjog. Az Euró­pai Bizottság a külföldi szeren­csecégek mellé állt. Charlie McCre egy belső piacokért fele­lős biztos idén tavasszal beje­lentette: eljárást­ indít Magyar­­ország ellen az uniós jog meg­sértése miatt. Tudomásunk szerint az EU áprilisban felszó­lította a magyar kormányt, hogy igazolja, milyen uniós szabályok alapján korlátozza a külföldi sportfogadási cégek hirdetéseit. A magyar kor­mány a választások miatt csak most készíti a választ. Amíg a jogvita tart, az online fogadóirodák zavartala­nul működhetnek, ám ez bizto­san apasztja az állami bevéte­leket. A külföldi szolgáltatók ugyanis vonzóbb nyereménye­ket kínálnak, mint az állami kézben lévő Szerencsejáték Zrt. Tudomásunk szerint csak a Sportingbetnek 40 ezer re­gisztrált magyar játékosa van. Ezek közül a foci-vb ideje alatt mindennap 2-2,5 ezren fogad­nak is. Persze azért az állami társaság sem panaszkodhat. Csak ezen a héten csütörtökig 240 millió forintos bevétele származott a Tippmixből. A várakozások szerint a vb 1-1,5 milliárd forintot hozhat a konyhára. Kérdés, mennyi len­ne ez az összeg, ha a hatóság érvényt tudna szerezni a ma­gyar törvényeknek? Sportot űznek a fogadásból. Bukik egy angol versenyen Fotó: Reuters - Darren Staples Seres Attila A francia média egyik nagy alakja, a Libération alapító-el­nöke, s egyben a lap szellemisé­gének három évtizeden keresz­tül meghatározó személyisége, Serge July távozik az újság élé­ről. Ezzel a lépéssel a főszer­kesztő a napilap legfőbb rész­vényesének, Edouard de Rothschildnak a kérését teljesí­ti, aki az ő nyakába varrja a Libération tavalyi 4,5 millió eurós veszteségét, és a példány­szám csökkenését. A Libération újságíróinak közössége - amely 18,45 százalékban tulajdonosa a lapnak - a baloldali újság szer­dai címlapján így fejezte ki vé­leményét a szomorú döntésről: „Serge July 33 éve a szerkesztő­ségi függetlenség garanciája. Az egyre inkább befolyás alá kerü­lő médiavilágban ő tette lehető­vé, hogy a Libération a politikai, gazdasági és pénzügyi érdekek­nek ellenállva saját hangján szóljon.” De még a konkurens Le Figaro is megírja róla: „A nyolcvanas években ő tette a korábbi ideológiai tabukkal sza­kító baloldal referenciájává új­ságját, s maga is liberálissá vált.” Személyes kiállására jel­lemző, hogy amikor a Libé­ration újságírónőjét Irakban tú­szul ejtették, a főszerkesztő ha­ladéktalanul Bagdadba repült. Serge July 1973-ban Jean- Paul Sartre filozófussal közö­sen alapította a Libérationt. Köztudott volt róla, hogy a hat­vanas években a radikális (mao­ista) egyetemi diákmozgalom egyik vezetője volt, a Kommu­nista Diákok Szövetségének lapját, a Világosságot szerkesz­tette. A Libé megalakításának 20. évfordulóján így mesélt e sorok írójának erről az időszak­ról: „A kezdet - csakúgy, mint a kor baloldali fiatalsága - tele volt utópiával. Létre akartunk hozni egy lapot a népnek, a nép által. Egy olyan újságot, amely a könyörtelen kapitalista környe­zet ellenére anyagilag nem függ sem a bankoktól, sem a hirde­tőktől.” Az illúziók kora azon­ban hamar elmúlt mind a fran­cia társadalomban, mind a Libération életében. S helyébe lépett a profizmus. A Libération szó szerint a lap romjain született újjá. Az 1980-as évek kezdetéig a társa­­dalomellenesség, az alternatíva keresése volt az újság alaphang­ja. Ez a kritika, a fennálló társa­dalmi rend elutasítása egészen az 1981-es leállásig jellemezte az újságot. Néhány hónapos szünet egy lap életében a halál­lal ér fel, de a Libé 1981. február 21-én nem temetést rendezett, hanem újjászületést ünnepelt. A nevezetes napon tizenegy órás, viharos szerkesztőségi ér­tekezlet után az újságírók 90 százaléka Serge July mögé állt, egyetértve a lap szüneteltetésé­vel, s átalakításával. A maoiz­­mus árnyékából indult újság új fejezetet nyitott. „Temessük májust” - írta July máig emléke­zetes vezércikkében, amely a ’68-cal való szakítást, s egy új hang megszületését jelezte. Két hónapos szünet után a indult újra a Libération. A lap, meg kell hagyni, alig emlékez­tetett a korábbira. „Az informá­ció felforgatja a sajtót. Ez az egyetlen ideológia, ami mos­tantól kezdve érdekel. A hír lett az én etikám” - írta ekkor July. Öt év alatt a példányszám 180 ezerre emelkedett, igaz, a Libe még így is veszteséges maradt. Felemésztette a nyereséget a szerkesztőség elektronizálása, s ekkor vették meg Párizs szívé­ben azt a parkolóudvart, ame­lyen fölépítették a szerkesztő­ség irodaházát. S jöttek a jobb napok: az 1988-as elnökválasz­tás idején a Libé fölállította má­ig legnagyobb példányszámre­­kordját: Francois Mitterrand új­raválasztásának hírével félmil­lió példányban került utcára. July ekkor azt jósolta­, a ki­lencvenes évek közepére az új­ság stabil félmilliós lappá vá­lik. Tévedett. Pedig a fiatalok felé fordult. Az újság 59 száza­léka Párizsban és az agglome­rációban talált gazdára. A lap a városi alkalmazottaké lett, ezen belül a felsőfokú végzett­ségű fiataloké. Az olvasók 19,9 százaléka 15-24 év közötti, 33,4 százaléka 25-34 év között volt, s majdnem ugyanannyi, 33,7 százalék volt a 35-49 év közöt­tiek aránya. De aztán jött az írott sajtót az egész világon sújtó krízis, amely maga alá temette a Libét is. S nem kímélte a francia új­ságírás egyik legnagyobb alak­ját, Serge Julyt sem. Serge July: agyő, Libé A főszerkesztő (középen) 33 év után távozott Fotó: AFP - Eric Feferberg

Next