Népszabadság, 2006. július (64. évfolyam, 152-177. szám)

2006-07-01 / 152. szám

16 • 2006. JÚLIUS 1., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Extra/Média Miklós Gábor Válságban van-e a lengyel sajtó „vezérhajója”, a Gazeta Wybor­­cza? Ezt a kérdést tette fel leg­utóbbi számában a média ügyeivel foglalkozó Press maga­zin. A válság kulcsfiguráján lap (GW) alapító főszerkesztője Adam Michnik. A majd félmillió példányban megjelenő napilap valódi hata­lom Lengyelországban. Főszer­kesztője, az idén hatvanéves Michnik pedig egyike a legis­mertebb és leginkább ellent­mondásos­­ személyiségeknek. Annak, hogy most nemcsak személye, írásai, hanem az új­ság jövője is vitatémává lett, több oka is lehet. Először is Michnik elhúzódó betegsége miatt két éve nem vesz részt a lap előállításának folyamatá­ban. Ezt a felelősséget átruház­ta három helyettesére, elsősor­ban a vele egyidős, szintén lap­alapító Helena Luczywóra. Michniknek ugyan időnként megjelennek rövid írásai, poli­tikai, történelmi vagy polemi­kus reakciói, ám ő csak a távol­ból irányít. Korábban is csak a publicisztikai részt és a hétvégi mellékletet tartotta közvetlenül kezében, hosszabb ideje már azt sem. Nem szólalt meg sze­mélyesen azokban az ügyekben sem, amelyek az elmúlt hóna­pokban a lengyel közvéleményt foglalkoztatták. Például hogy a konzervatív jobboldali kor­mánykoalícióba bevonták a po­pulista Önvédelem pártot és a szélsőjobboldali, nacionalista Lengyel Családok Ligáját. A megfigyelők szerint a GW a jobboldali fordulattal, az álta­la preferált liberálisok bukásá­val egyfajta politikai szorítóba került, miközben kénytelen pia­ci kihívásokkal is szembenézni. Mindez a lap meghatározó sze­mélyiségének gyakorlati távol­létében történt. A piaci kihívást Axel Sprin­gernek hívják. Először a Fakt cí­mű félbulvár tömeglappal szo­rongatták meg a GW-t. Ezt az idén követte a Dziennik megje­lenése. Ez utóbbi az ún. „ko­moly lap” kategóriájában in­dult, s jelentős kezdeti sikere­ket ért el. Ezt annak is köszön­hette, hogy a korábban dekla­rált pártsemlegesség ellenére­­ a GW konzervatív ellenlábasa­ként jelenik meg a lappiacon. Mivel a Springer lapja sok ele­mében modernebb, érthetőb­ben szól a fiatal olvasóhoz, mint­ a magas értelmiségi igényű GW, megjelenése nemcsak politikai, hanem szerkesztői kihívás lett. Több megfigyelő szerint a GW színvonala emelkedett a Dziennik színre lépése óta, sőt nőtt a példányszáma is. Igaz a kiadó jelentős árcsökkentést hajtott végre. Ma mind a két új­ság 1,5 zlotyba, kb. száz forintba kerül. Korábban a GW varsói kiadása 2,70 zloty volt. A lengyel elemzők szerint a jelenlegi helyzet nem tartható fenn. Van, aki úgy véli, hogy Michnik visszatér a mindenna­pi szerkesztői munkához. Má­sok szerint ő és első helyettese is távoznak, s helyüket a két he­lyettes egyike foglalja majd el. Latolgatják, hogy nem kívülről hoznak-e új főnököt. A Press in­formációi szerint több jelölt is van, egyikük Piotr Baczynski, a vezető közéleti hetilap, a Polityka főszerkesztője. A kér­dés nem csupán az, hogy ki és hogyan veszi át a GW vezeté­sét. A lap tartalma és irányult­sága is vitatott lehet. A lap jelenlegi vezetői között állító­lag vannak, akik szeretnének könnyedebb, „tabloidabb” újsá­got formálni a GW-ből. A Springer-újságok piaci sikeré­re, a társadalom érdeklődésé­nek bulvárosodására hivatkoz­nak. Michnik viszont - idézik - ragaszkodik ahhoz, hogy az ál­tala jegyzett lap „véleményfor­máló” újság legyen. „Nem baj, ha a példányszám lemegy száz­ezerre, a lényeg, hogy számol­janak az országban azzal, amit a Gazeta mond.” Ez azonban aligha esik egybe a kiadó rész­vényeseinek álláspontjával, akik a példányszámban és a be­vételekben érdekeltek, s túlt­ennék magukat Michnik távo­zásán is. A lap az elmúlt tizen­hét év alatt Lengyelország egyik legfontosabb politikai in­tézménye volt. Megkerülhetet­len. A jelenlegi kurzus azon­ban épp ezt a korszakot kíván­ja eltörölni. Felvetődik: vállal­ja-e Michnik a harcot, vagy fél­reáll? Felhívtam a szerkesztő­séget, s érdeklődtem a hírek valóságalapjáról. A válaszadók tőmondatokban közölték, mindez alaptalan, Michnik fő­­szerkesztő a helyén van. GW: véleménylap vagy bulvár? Adásszünet Amikor 1956-ban elkelt az első, Orion márkájú tévé­­készülék, Koreny János elektromérnök egyetlen munkahelyére, a televízió­hoz került. Ötvenévnyi gyűjtésének anyagát az 1993-ban nyílt Technika­­történeti és Műsor Mú­zeum őrzi, melyet most - nemzeti örökséggé nyil­vánítása után - bezártak. Szablyár Eszter Amikor egyik törzsvendége, a Norvégiában élő, magyar szár­mazású asszony legutóbb felke­reste az Október hatodika utca 9. szám alatti televíziótörténeti múzeumot - hogy magyarul ta­nuló gyerekeinek újabb mesejá­tékokat szerezzen be -, nem ta­lált mást, csak porlepte, üres ki­rakatot. A muzeális kézi kame­rát tartó operatőrbábuval együtt eltűnt a talicskára szerelt orsós magnó, a faládába épített házi videó, de Süsü feje is. Hiá­ba kopogott, a múzeum őssza­kikból álló, pár fős csapata nem nyitott ajtót. Csöndben megállapította magában, hogy a jó dolgok most sem tartottak örökké, és visszament Norvégiába, így ar­ról a jó hírről is lemaradt, hogy a 150 készülékből, a komplett, hatvanas évekbeli stúdióból és a több mint 750 videokazettából álló - Közép-Európában kurió­zumnak számító - gyűjteményt a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma felvette nemzeti kulturális örökségünk lajstro­mába. Ezzel együtt a kollekciót védetté is nyilvánították, ami - ahogy a gyűjtemény alapítója, Koreny János mondja - annyit jelent, hogy azt nem lehet elad­ni és széthordani. Gyűjtők és kutatók rendelkezésére kell bo­csátani, de nyilvános közzététe­lére senki nem kötelezhető. Pillanatnyilag nem is látható, mert a Magyar Televízió - amely csak bérelte a helyiséget az önkormányzattól - bezárta azt. Míg új helyet nem találnak, a különleges kollekció a televí­zió Szabadság téri épületében van, becsomagolva. A relikviák nem először kerültek ide. Mi­után annak idején Koreny János a televízió kiszolgált és leselej­tezett eszközeiből egyre mére­tesebb példányokat is megmen­tett, haza már nem vihette őket. Ezért a munkahelyén őrizte a nagyobb leleteket: a toronylép­­csőház aljában, és mindenhol, ahol csak helyet talált. Az egy­kor a híradó fanfárjaira pörgő televíziós kamerát, kézi felvevő­ket, videomagnót és számtalan vevőkészüléket. Az első kiállí­tást is itt, a palota aulájában ren­dezte be 1977-ben, a televíziózás hivatalos megindulásának 20. évfordulóján. A harmincadikon már komoly üvegvitrineket ka­pott az egyre gyarapodó állo­mány, amely egy évig, díszletek­kel, jelmezekkel kiegészülve a központi térben kapott helyet. Koreny úr, amikor 1992-ben nyugdíjazták, elhatározta, hogy kedvenc tárgyainak valódi mú­zeumi körülményeket teremt. Egy évre rá már ő volt a mú­zeum vezetője, fejlesztője, a magyar és az idegen nyelvű tár­latvezető, ő osztotta a gyere­keknek a „tiszteletbeli opera­tőr” címet. Mindezt a televízió egykori cégének, a Televideó­­nak a Lenhossék utcai épületé­ben berendezett Technikatörté­neti és Műsor Múzeumban. Mígnem 2000-ben anyagi ne­hézségek miatt eladták a Televideót épülettel együtt. - Egyik szemem sírt, a másik nevetett - mondja Koreny. - Nem tudtam, lesz-e egyáltalán új helyünk, de legalább a mú­zeum megörökölte a Televideó 750 darabos kazettarepertoárját. Ezt azóta Koreny olyan felvéte­lekkel is kiegészítette, amelye­ket ő maga rögzített a televízió adásaiból, mint például az első bemondóról, Takács Marikáról . • Az MTV-től kapott tájékoztatás szerint a múzeumnak kevés láto­gatója volt, ráadásul a helyiség ala­pos renoválásra szorult volna, jelentős költséggel. Jelenleg egy olyan terv körvonalazódik, hogy a gyűjteményt egy kis csillaghegyi múzeumba helyezik el. Néhány relikviát pedig a Csodák Palotájában mutatnak be, három havonta cserélve azokat­ készült emlékműsort vagy a 80 éves mesemondó, Bálint Ágnes portréfilmjét. Ez utóbbiakat in­kább a felnőtt látogatók nézték szívesen, a gyerekek a Futrinka utcáért vagy Süsüért rajongtak. Bár egyszer egy olasz úr a Méz­­ga család történetét kérte Koreny úrtól, gyerekkori ked­vencét, amelyet anno a RAI olasz televízióban látott. A nyugdíjas gyűjtő a mú­zeum igazgatása közben tech­nikatörténeti kézikönyvet írt, összeállított egy televíziótör­téneti videokazettát. Az egyik látogatója viszont róla és meg­szállott társairól készített fil­met, amelyet először az idei filmszemlén, majd az Egyesült Államok számtalan magyar nyelvű csatornáján is sugá­roztak. Koreny úr napjai mostaná­ban azzal telnek, hogy várja a döntést, költözhetnek-e, és ha igen, hova. Reméli, újra olyan helyre, amely nem esik messze a turistáknak javasolt útvonal­tól. Ha mégsem jönne össze, ak­kor mindenképpen hagy egy út­baigazító cédulát a norvégiai magyar családnak. Berlin új kulturális létesítménye, a Német Televíziómúzeum a foci-vb-re időzítve nyílt meg. A látogató a nyugat- és a ke­letnémet televíziózás fél évszázadába pillanthat bele. A múzeumra a két német közszolgálati adó évi százezer eurót ad, de számítanak a kereskedelmi tévék támogatására is, ám a legnagyobb szponzor a berlini vízszolgáltató Fotó: Máté Róbert Az itthoni múzeumon már csak felirat. Keresik a helyét Fotó: Kovalovszky Dániel Sztrájkol a Paris Match szerkesztősége Több mint ötvenéves történetében először tartott tiltakozó sztrájkot csü­törtökön a Paris Match című francia magazin szerkesztősége, amiért fő­­szerkesztőjüket politikai okokból eltá­volította a laptulajdonos. Címlapján Cécilia Sarkozyvel - a fran­cia belügyminiszter feleségével - és annak akkori élettársával, Richard Attias reklámszakemberrel jelent meg tavaly augusztusban a Paris Match. Az átlagosan 600 ezres példányszámú hetilap azon a héten 900 ezer pél­dányban kelt el, s nagy visszhangot váltott ki a francia közéletben. Cécilia azóta visszaköltözött férjéhez, s erről képes riportban szintén beszámolt a Paris Match. A szerkesztőség szerint Alain Genestar főszerkesztő eltávolítá­sa a megalázott, befolyásos férj bosz­­szúja, ugyanis Arnaud Lagardere, a hetilap főrészvényese Nicolas Sarkozy bizalmas barátja. A laptulajdonos a belügyminiszterhez hasonlóan nem tudott a készülő címlapról, amelynek megjelenése nyomán „halálosan összeveszett" a főszerkesztővel. Az új­ságírók úgy vélik, hogy a 2007-es el­nökválasztás kezdődő kampányában - amelynek egyik nagy esélyese Nicolas­ Sarkozy - a tulajdonos a szerkesztőség „destabilizálására” törekszik. Szak­­szervezetük nem a vezetőséggel meg­romlott viszonyban lévő főszerkesztő visszahelyezését követeli, hanem tilta­kozik az eljárás ellen. (MTI) A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu « * 1 SMS-ek a képernyőn: virtuális anyázás „Az MSZP olyan, mint aki cselekményt keres a para­dicsomlevesben csak azért, mert betűtészta van ben­ne.” „A Fidesz az eddigi legjobb ellenzék, maradjon is az.” Valamennyi politikai erő megkapja, ami jár­­ most már SMS-ben is. Nyusztay Máté Néhány éve jelentek meg Ma­gyarországon először, s a szak­értők szerint egyre nagyobb hatásuk van a közvéleményre a televíziós műsorok közben fu­tó, tömegrendezvényeken ki­vetített SMS-eknek. Temesi László újságíró 35-40 ezer, a TV 2 Mokka című műsorában bej­átszott szöveges üzenetet gyűjtött össze tavaly szeptem­bertől idén májusig, ezekből majd kétezer gyöngyszemet válogatott ki és elemzett a na­pokban megjelent könyvében. A Gyurcsány a király, Orbán a vezér című kötetben politoló­gusok, politikusok, szociológu­sok és írók nyilatkoznak a kommunikáció e sajátos for­májáról. Temesi elmondása szerint a gyűjtésben egyetlen, teljes névvel aláírt üzenetet sem talált - vagyis jobbára névtelen (jobb esetben Törpapa néven aláírt), s nem meglepő: túlnyomó többsé­gükben igencsak indulatos üzenetekről van szó, így aztán több nyilatkozó szerint nem is szabad komolyan venni a „vir­tuális anyázás” formáját, Pop­per Péter pszichológus szerint például ma már nincs diktatú­ra, gyáva dolog névtelenül üzengetni. Azért a Mokkát választot­tam, mert a műsor közben futó SMS-sávban a jobboldali és a baloldali vélemények nagyjá- TEMESI LÁSZLÓ ...Gyurcsány a király... ...Orbán a vezér... ból azonos arányban jelennek meg - nyilatkozta lapunknak Temesi László. Gyűjtéséből az is kiderül, hogy bár vannak no­tórius SMS-ezők, a százforin­tos üzenetenkénti tarifa „gon­doskodik” a küldők változatos­ságáról. Az viszont a szerző­nek nyilatkozó szakértők sze­rint előfordul, hogy pártok kampánymunkásai többnyire televíziós viták idején SMS- ekkel próbálják a nézőt befo­lyásolni, illetve a pártok véle­ményét sugallni. A televíziós vitákban egyébként a legrit­kább esetben reagálnak a beér­kező üzenetekre. Simon János politológus a demokrácia egyik megnyilvá­nulási formájának, egyfajta Hyde Parknak tekinti a műfajt. Az üzenetek jelzésértékűek szerinte, mert azokból kita­­pinthatóak a társadalmi fe­szültségek. Hasonlóan véleke­dett a Mokka műsorvezetője is. Havas Henrik szerint az üzene­tekből nyomon követhetők a közvélemény hangulatváltozá­sai - bár szerinte többnyire „a Megasztár népe” üzenget a műsorban.

Next