Népszabadság, 2006. július (64. évfolyam, 152-177. szám)
2006-07-22 / 170. szám
16 • 2006. JÚLIUS 22., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Extra/Média RÖVIDEN Színes bőrű műsorvezető a híradóban A TF1-es francia kereskedelmi tévécsatorna fő híradójában első alkalommal foglalkoztatnak fekete bőrű műsorvezetőt, a szakma által elismert Harry Roselmack személyében, írja az euractiv.hu. Harry Roselmack a vakációzó Patrick Poivre d’Arvor műsorvezetőt helyettesíti. A tévécsatorna választása szenzációnak számít Franciaországban, ahol általános vélemény szerint igen gyenge a médiában a nemzeti kisebbségek képviselete. A tavalyi zavargásokat követően maga Jacques Chirac államfő ösztökélte a tévétársaságokat, hogy foglalkoztassanak több kisebbségi munkatársat. Az elégedetlenkedő fiatalok - nagy részük hajdani bevándorlók leszármazottja - egyik fő sérelme az volt, hogy képviselőik nincsenek jelen a vezető médiákban. (hullamvadasz.hu) Kívánságműsor: rajzfilmek délutánja Július 31-től keződik a Viva Las Bravo vakáció: öt héten keresztül a nézők alakíthatják a csatorna műsorát a magyar Cartoon Network weboldalon leadott szavazataik alapján. A nézők-olvasók a csatorna honlapján szavazhatnak, másnap délután a kedvenc sorozatból készült összeállítást vetíti a Cartoon Network. Eközben a Menedzser Fórum arról ír, hogy az alacsony reklámbevételeknek köszönhetően van olyan gyermekcsatorna, amely nem anyagi, hanem erkölcsi okokból szórakoztatja a kiskorúakat. (Híröszszefoglaló) Pályázaton keresett pozitív írások A pozitív olvasói gondolkodásmód kialakítása érdekében pályázatot írt ki az „Egy Optimista Magyarországért” (E.O.M.) Közhasznú Alapítvány. A felhívásra hivatásos és amatőr újságírók jelentkezhetnek bármely sajtóorgánumban megjelent írással. A cikkeket a palyazat@optimistaklub.hu e-mail címen várják. A pályázatot kiíró alapítvány tájékoztatása szerint az értékelő bírálatok során az optimista hangvételű szövegkörnyezetbe helyezett cikkek valódi hírtartalma és a világlátás egyenlő súllyal esik latba. A legjobbnak ítélt írásokat havonta pénzjutalomban részesítik. (OS) Kissé borult a digitális égbolt Új kereskedelmi tévék vagy az összes közszolgálati csatorna? Mivel lehet rávenni a nézőt arra, hogy anyagi áldozatokat is vállalva átálljon a digitális televíziózásra? Haszán Zoltán Vad angyal, Xena, Szerencsekerék, Dáridó, Koóstoló, McGyver, Forró nyomon. Mintha ma lett volna! Ez volt hat évvel ezelőtt a televíziók kínálata. És még: Walker, a texasi kopó, Rex felügyelő, Fókusz, Fábry, Barátok közt (711-712. rész, most a 3493-3494. epizódnál járnak). Ezek közül több szinte biztosan a következő hat évet is túléli. Arra viszont már csak kisebb összegű fogadást lehetne kötni, hogy a háztartások legalább 98 százaléka felszerelkezik olyan tévével vagy egy kisebb méretű műszerrel, amely alkalmas a digitális jelek vételére. Márpedig egy tavalyi kormányhatározat szerint ez a feltétele annak, hogy nyugdíjazzák a jelenlegi analóg televíziós rendszert, és felváltsa azt a digitális. Persze vélhetően kétszer is meggondolja egy néző, hogy vegyen-e jelátalakítót, amelynek darabja jelenleg több tízezer forint. Ami viszont hosszú távon bejön, hiszen egy kábeltévé alapcsomagját kiválthatja a 30-40, ingyen fogható új csatorna. Több országban még így is támogatást adtak az úgynevezett settop-boxok vásárlására. Nálunk erről egyelőre nincsen szó. Ráadásul a digitális televíziózás Magyarországon jelenleg pusztán ígéret. Mert igaz ugyan, hogy elvileg akár holnap elindulhatna tíz olyan országos csatorna, amely akár egy tetőantennával és egy jelátalakítóval fogható, sőt Budapesten és a környékén további öt is. Ehhez képest az optimista verzió az, hogy jövőre pályázatokat írnak ki a sugárzási lehetőségekre. Szerdán a médiahatóság számára prezentációt tartott az ORTT által létrehozott Digitális Átállási Iroda. Ebből például az derült ki, hogy bár valóban azonnal elindulhatna tíz csatorna, de a jelenlegi állapotában abból öt csak a háztartások 75 százalékához juthatna el, a másik öt pedig valamivel több mint a felébe. Ezek lefedettsége javítható, de így is marad majd olyan település, amelyet nem érnek majd el a digitális jelek (ilyen amúgy a mostani analóg rendszernél is van). El kell dönteni azt is, hogy melyik csatorna kerüljön fel a most meglévők közül az elsőként induló csomagba. A közszolgálati tévék szerint nekik mindenképpen helyük van ott. Budapesten és környékén már megy egy tesztadás, ezen a Magyar Televízió két csatornája és a Duna TV látható. Ezt a kínálatot látva tömegek nem vettek eddig jelátalakítót. A Digitális Átállási Iroda szerint el kell dönteni, hogy mi kerüljön az induló csomagba. A digitális televíziózás terjedését jobban segítené, ha egy vagy két új kereskedelmi tévé indulna, esetleg új szolgáltatások is, például, interaktív játékok vagy lóversenyfogadás. Esetleg jöjjenek a közszolgálati adók. Mindenesetre az ORTT a héten engedélyezte, hogy a Duna TV nemrégiben elindított csatornája, az Autonómia is bekerüljön a digitális kísérleti csomagba. Miután az MTV is jelezte terveit több csatorna indítására, lassan meg is van az első kínálat. Hiszen nehezen maradhat ki a kezdő csomagból az RTL Klub és a TV 2, amelyek a nézők kétharmadát érdeklik. Igaz, ők például egyáltalán nem érdekeltek abban, hogy a digitális televíziózás gyorsan elterjedjen Magyarországon. Mert most a hirdetési piac majdnem kilencven százalékát ellenőrzik. Miután jelenleg kaszálnak a reklámpiacon, nem nagyon látják szívesen az új konkurenciát. Hiszen ingyen már nemcsak az RTL-t és a TV 2-t nézhetnénk, hanem több tucat más tévét is, így addig húznák el a váltást, amíg lehet. Megtehetik, mert az ORTT tavaly 2012-ig meghosszabbította a szerződésüket. Ahhoz viszont, hogy további 20-30 csatorna is elindulhasson, szükség lenne azokra a frekvenciákra is, amelyeket az RTL Klub, a TV 2 és az MTV használ most. Ha az RTL és a TV 2 kitart a legutolsó határidőig, az nemcsak nálunk tolja ki a több tucat új csatorna indulásának a határidejét, hanem a szomszédos országokban is. Hiába járnak ugyanis előrébb, mint mi, a nemzetközi egyezmények miatt hozzánk kell igazodniuk. Ha mi később váltunk, kényszerűségből nekik is ezt kell tenniük. Ezért az iroda azt javasolta az ORTT-nek, hogy próbálja érdekeltté tenni az RTL-t és a TV 2-t is a váltásban. Ami azért nem lesz könnyű menet, mert éppen az ORTT hosszabbította meg tavaly a szerződésüket. Van javaslatuk is, hogyan lehet csábítóvá tenni az átállásban való részvételt. Ez a következő: ha az RTL Klub és a TV 2 beszáll már az első körben, akkor kevesebb kereskedelmi tévének jut hely az induló digitális csomagban. A televíziózásra fordított idő napi átlaga hétfőtől vasárnapig, 2006. június (2 órától 26 óráig, óra:perc/fő) 50+ éves, 16 magyar csatornát tud fogni 50+ éves, 7+ magyar csatornát tud fogni Forrás: AGB Nielsen Médiakutató / Népszabadság-grafika 02:44 03:04 03:59 04:19 05:31 05:08 05:48 HM Jelátalakítók kábeltévére, műholdra és tetőantennához. Tömegesen kellene terjedniük Fotó: Teknős Miklós 4 év felett 04:10 Nők Férfiak 4-12 éves 13-17 éves 18-29 éves 30-39 éves 40-49 éves 03:34 50+ éves 02:58 04:12 A tánc legyőzte a focit A Szombati esti láz vezeti az idei televíziós toplistát. Az RTL Klub sztártáncversenye megelőzte a sportértékét tekintve fontosabbnak tűnő labdarúgó-világbajnokság döntőjét is. A tavalyi és tavalyelőtti legnézettebb műsor, Vágó István Legyen Ön is millimosa a harmadik helyről búcsúzik a nézőktől. Ősszel nem kerül képernyőre a kvízjáték, Vágó István az Ország tesztjéhez hasonló műsorokban lesz látható. Tartja magát Győzike is, bár az idei sorozat nézettsége elmarad a tavalyitól. A TV 2 legnézettebb műsora az Áll az alku című kvízjáték volt. Gundel Takács Gábor műsorának átlagos nézettsége meghaladta a konkurens Legyen Ön is millimosét. * millió néző Forrás: AGB Nielsen, RTL Klub A lista hatodik helyén az Irigy Hónaljmirigy egy január végi műsora található, a Dr. Dolittle amerikai vígjáték a hetedik, a Nem a te napod Sváby-féle átverős műsora pedig a nyolcadik. Kilencedik a Krokodil Dundee 2. része, tizedik pedig Fábry Sándor egyik januári show-ja. Nincs a első ötben a Barátok közt, bár a napi szappanopera még így is igen sok nézőt hoz hétközben az RTL Klubnak. A Magyar Televízió a kereskedelmi tévék versenyébe nem tudott beleszólni. (H. Z.) Szombat esti láz (RTL) 05.28. 2 604 541* Vb-döntő (RTL) 07. 09. 2 592 249 Legyen Ön is... (RTL) 03.20. 2 470 908 Győzike (RTL) 06. 05. 2 440 260 Áll az alku (TV 2) 02. 22. 2 306 022 A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu Műsorkartell a kertévéknél A csütörtök nyitotta ki a szememet. Addig még azt hittem, hogy csupán véletlenről van szó, de erről most senki sem tudna engem meggyőzni. Július 20-án ugyanis a két országos kereskedelmi adó esti főműsorában a következő filmeket adták: RTL Klub: Szex, csajok, Mallorca (német vígjáték), TV 2. A fiúk mind azt akarják (német vígjáték). Ez az egybeesés már szinte kínos. Elkapott a kutatási szenvedély, és végigbogarásztam a műsorfüzetet. Összehasonlítottam az egymással állítólag kemény piaci versenyt vívó csatornák kínálatát. Gyakorlatilag ugyanezt találtam mindennap: szappanopera szappanoperával, thriller akciófilmmel (mindkettő amerikai), vígjáték vígjátékkal fut párhuzamosan. Környékünkön kábel nincs, műholdas antennát nem szereltünk fel. Tehát abból a három csatornából választhatunk, amelyet a szobaantennánk venni képes. Ez a választék azonban csak elvileg három, ugyanis a kereskedelmi adók megállapodhattak arról, hogy nem versengenek értem. Legalábbis a műfajokat illetően nem. Mindez nem érinti a kereskedelmi tévézés színvonalát, az általa kultivált és bemutatott világot. Ami szerintem nézői, fogyasztói érdeket sért, az a nyilvánvaló műsorkartell. A kertévék ugyanis - nem tulajdonítok nekik más szándékot, mint üzletit - nyilvánvalóan összejátszanak egymással. Ennek pedig az a következménye, hogy a néző kénytelen ugyanazt a típusú, minőségű és gyakran hasonló tematikájú kínálatot fogyasztani. Feltételezem, hogy ezt az üzletpolitikát nézői igénynyel, kutatási adatokkal és nézői szokásokkal indokolják. Azzal, hogy a délutáni képernyő elé ülők kifejezetten szappanoperára vannak beállítva, ezt várják, ez kell nekik, ahogy a kibeszélő, fecsegő és egyéb show-műsorok nézői is. Ez kevéssé meggyőző érvelés lenne. Ahogy az is furcsa, miként lehetséges egyeztetés nélkül, hogy a reklámra kihasított idők is mindig egybeesnek. Nincs menekvés, nincs átkapcsolás! Azt kell gondolnom, hogy ez is olyan - persze bizonyíthatatlan -trükk, amivel a hirdetőt csábítják. A nézőnek tehát nemcsak hogy lenyomják a torkán a választékot, de azt is kizárják, hogy adott pillanatban választhasson a kosztümös film és az akciófilm, a horror és a szerelmi románc között. Sőt nem választhatok az amerikai és a német filmek között sem. A cégeknek nemcsak hogy monopóliumuk van a műsorszórásra, de abban is megállapodtak, hogy a fogyasztótól, a nézőtől elveszik a véletlen választás lehetőségét, a saját döntés illúzióját is. Ez a kartell. Adott esetben műsorkartell, ízlésmonopólium. Mert az, hogy ez két különböző kínálat lenne, még feltételezésnek is erős. Miklós Gábor