Népszabadság, 2006. augusztus (64. évfolyam, 178-204. szám)

2006-08-05 / 182. szám

16 • 2006. AUGUSZTUS 5. SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG 0 ^w Show-tlanul: az új realitás Bár mindent előkészítettek hozzá, ősszel mégsem lesz újabb szériája a Való Világ­nak az RTL Klubon. Úgy tűnik, hogy a napi valóság­­show-knak leáldozott. Haszán Zoltán Nem kell újabb keresztneveket megtanulniuk a nézőknek, mert információnk szerint az RTL Klub ősztől nem indítja el a Va­ló Világ újabb, negyedik szériá­ját. Miután a korábban ebben a műfajban utazó TV 2 és a Viasat 3 sem tervezi, hogy minden este kielégítse kukkolási hajlamain­kat, készíthetjük is a naponta képernyőre kerülő valóság­­show-k nekrológját. Ez 2002-re visszatekintve, szinte hihetet­len. Ekkor indult a Big Brother, vele együtt a Való Világ, a Viasaton ment a Farm. A nézők 70 százaléka valamelyik beka­­merázott házra kapcsolt estén­ként. Az internetes letöltések és az emelt díjas telefonos szavaza­tok száma is rekordokat döntött. Mikor pedig a gyermekeket fél­tő civil szervezetek, pártok és püspökök tiltakoztak a show-k­­ban a szex képernyős megjele­nése ellen, az ORTT megrettent az új műfajtól, konferenciát szervezett és büntetett, az aka­démia szociológiai intézete pe­dig kutatást készített a műfaj ha­zai fogadtatásáról. Úgy tűnt, hogy a televíziózást alapjaiban megrengető új műfaj olyan vele­járója lesz az adásoknak, mint az esti híradó. Igaz, a TV 2 bele­bukott a Big Brother 2-be, de az RTL-en sikeresen lement a Való Világ második és harmadik epi­zódja is. Már a negyedik rész szereplőválogatása is megtör­tént, az RTL új központja mel­lett pillanatok alatt össze tudták ácsolni a luxusbörtönt. Az elő­zetes felmérések alapján azon­ban a piacvezető kereskedelmi csatorna most kockázatosnak tartja az újabb napi realityt. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója egyelőre nem kívánt beszélni őszi műso­raikról, így nem erősítette meg a V 4 ejtésével kapcsolatos hí­rünket sem. A műfajról általá­nosságban ugyanakkor úgy vél­te: sehol máshol sem fordult elő, ami nálunk 2002-ben, hogy a két legnézettebb televízió egyszer­re induljon napi valóságshow­­val. Az is logikus, ha valami többször is a képernyőre kerül, a nézők érdeklődését nehezebb felkelteni iránta. Európában nem is a nagy csatornák, hanem a kisebbek próbálnak nézőket csábítani napi realityvel. A ma­gyar piac viszont kicsi, egy ko­molyabb sorozat költségeit csak a nagyobb tévék engedhetik meg maguknak. Kétségtelen, hogy a koráb­ban ebben a műfajban utazó Viasat 3 (Bár és Farm) sem napi, hanem heti show-t indít ősszel a modellpályára készülő lányok­ról. Barna György, a TV 2 krea­tív igazgatója szerint amerikai és európai trend, hogy a realityk helyett a fikciós műfajok kezde­nek visszatérni. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a valóságshow műfaja eltűnik. A heti rendszerességű (egzotikus helyeken forgatott, vagy nagyon extrém helyzetekben felvett) műsorok ugyanis virulnak, igaz, ezek (a Kísértés, a Nagy Ő vagy a Sziget) itthon nem hoztak átü­tő sikert. Az eszközök is tovább élnek a televíziózásban: a Megasztárban is mutatták rend­szeresen az összezárt játékoso­kat, még ha nem is a zuhanyozó­ban. (Győzikét talán még ott is.) Ausztráliában ugyanakkor a Big Brother hetedik szériája fut. Bár júliusban egy szexuális zaklatás után John Howard mi­niszterelnök úgy vélekedett, hogy „egyszerűen le kellene venni ezt az idióta programot a műsoráról”. A műsorok győzetesei BB1 - Párkányi Éva; BB­2 - Tóth Zsófi; VV1 - Mészáros Szabolcs; vv­2 - Vitkó László; vv 3 - Gyu­kin Milovan (Milo) Majka, a legismertebb szereplő Fotó: RTL Klub f * A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu Az első beköltözés a Big Brother-házba 2002-ben Fotó: Teknős Miklós Mindig van új a nap alatt Szülőhazájában, Amerikában továbbra is népszerű a műfaj Horváth Gábor Washington A Túlélő (Survivor) című való­ságshow első szériájának hőse, az egymillió dolláros fődíjat el­vivő Richard Hatch a napokban vonult be a Nyugat-Virginiában lévő szövetségi börtönbe. A ruhátlankodásával a „kövér pu­cér pasas” becenevet kiérdem­lő, 45 éves férfit adócsalásért 51 havi szabadságvesztésre ítélték: nemcsak a milliós díj után felej­tett el adót fizetni, hanem to­vábbi csaknem 350 ezres jöve­delmét is megpróbálta mind megtartani. A bíró eredetileg kevesebb büntetést szánt neki, de mint fogalmazott, „Mr. Hatch, nem lehet szebben mon­dani, hazudott”. A valóságshow-k világában ez talán nem meglepő, a bíró mindenesetre sérelmezte, hogy a delikvens nem tud különbsé­get tenni a tévéműsor és a való világ között. A műfajt egyéb­ként a napokban negyedszáza­dos jubileumát ünneplő Music Television találta fel, tizennégy évvel ezelőtt. Az első sorozat az 1992-es Való világ volt. Az MTV egyik vezetője szerint ez­zel olyan mértékben újították meg a tévézést, mint amilyen forradalmi változást az iroda­lomban a regény megjelenése okozott. Ma már gyakorlatilag nincs amerikai tévécsatorna valóság­show nélkül - igaz, itt a magyar Megasztár mintájául szolgáló Amerikai idolhoz hasonló te­hetségkutató vetélkedőket is ide sorolják. Az embernek néha az az érzése, hogy nincs új a Nap alatt, már minden ötletről hét bőrt lehúztak. Kalifornia-Olyan mértékben újították meg a tévézést, mint a regény megjelenése az irodalmat.­ban hamarosan elkezdik pél­dául forgatni a Rendőraka­démia vígjátéksorozatból már „ismert” kadétkiképzésről szól­ló sorozatot. Szintén egy játék­filmből köszön vissza egy­­ má­sik ötlet: kaliforniai zsaruk té­vékamerák előtt nyomoznak. A Los Angeles megyei seriff hiva­tala mindkét sorozat licence dí­­jainak öt százalékát kapja a köz­reműködésért. Az ABC televízión egy pók­csípéstől eltorzult arcú asszon­­nyal újraindul a plasztikai sebé­szetről szóló Extrém átalakítás, a Fox viszont DVD-n adja ki a hasonló témájú A hattyú című műsorának első évadját. A CBS a Cook szigetekre helyezi ki a Túlélők újabb évadját (a kövér pucér pasas más elfoglaltsága miatt nem szerepel). A feketék ízléséhez alkalmazkodó BET adón Keyshia Cole rythm and blues énekesnő mindennapjait követheti nyomon az érdeklődő. A publikumot ugyanez nem na­gyon érdekelte Barry Bonds ba­­seballcsillag esetében, pedig az ESPN sportcsatorna valóság­­show-ja a sztár doppingbotrá­nyával esett egybe. A VH 1-en vasárnap esténként hírességek fogyókúráznak, a homoszexuá­lis divattervezők és lakberende­zők „hetero” alanyoknak adott tanácsairól szóló műsor viszont csak jövőre kerül vissza a képer­nyőkre. Lesz viszont énekes­kereső, ahol a templomi gospel műfajában kell bizonyítani, és olyan is, ahol egy híres-hírhedt teleevangelista házaspár, a sik­kasztó Jim és Tammy Bakker fia próbál a vallással foglalkozni. A rengeteg új és visszatérő műsor töredékére is kevés a hely, de még egy-két példa a hi­hetetlen kínálatra. Az ABC-n azonnal megbukott Az egyet­len című tehetségkutató, és nem szerepel sokkal jobban a sikeres szingli fiatalok párvá­lasztó műsora, az Óceáni kilá­tás utca 1. sem. A hírhozó című valóságshow-ban tíz, az embe­riség jobbítására vállalkozó versenyző viaskodik egymással és különböző erkölcsi szituá­ciókkal. Az Oxygen nevű női csatornán a szakításról indul sorozat: gyáva házastársak, sze­relmi partnerek, illetve munka­adók nevében Shannen Doherty színésznő és partihősnő a ka­merák előtt közli, hogy az illető ki van rúgva. Az atomtitok ki­adásáért kivégzett Rosenberg házaspár unokája, Ivy Meeropol rendezőnő stábjával Robert Wexler demokrata párti képvi­selő irodájába kapott bebocsá­tást: a sorozat két hét múlva ép­pen időben kezdődik ahhoz, hogy Wexler profitálhasson be­lőle a novemberi választáson. A GSN csatornán hírességek rendőrségi botrányai és őrizet­be vételük alkalmából készült fényképeik szolgálnak vetélke­dő témájául, és hogy a tudomá­nyos fantasztikus témára sza­kosodott sci-fi se maradjon ki a valóságshow-kból, ott Ki akar szuperhős lenni címmel a kö­vetkező képregény címszerep­lőjét keresik. Készül a magyar rém rendes család Csákvári Géza A maga nemében egyedülálló vállalkozásba fogott a TV 2: megvették a hazánkban is nagy sikerrel futó Egy rém rendes család című sorozat licencjogát és a jelen magyar valóságára át­szabva, újraforgatja azt - tudta meg a Népszabadság. A forgatá­­s a múlt héten kezdődött, a né­zők ősszel szembesülhetnek az Egy rém rendes család Buda­pesten első epizódjaival. A szituációs komédiasorozat hőse, az életunt mizantróp és mindemellett tökéletes papucs­férj Al Bundy a televíziózás tör­ténetének egyik legsikeresebb figurája, a sorozat tizenkét éven keresztül -1986 és 10197 között - futott az Egyesült Államokban. Ez szinte példátlan sikernek számít, pedig sokszor nem volt egyértelmű a show népszerűsé­ge, többször bojkottot is hirdet­tek ellene az amerikai családi értékek becsmérlő ábrázolása miatt. Az Egy rém rendes csalá­dot végül számos alkalommal meg is ismételték, eladták a vi­lág szinte minden országába, az Al Bundy-féle abszurd életfel­fogás univerzális fogalommá vált. - Nem az eredeti egyszerű lemásolásáról van szó, a cél, hogy egyedi magyar produkció készüljön - mondta a jogtulajdo­nos Sony Pictures magyar szár­mazású munkatársa, Richard Vaczy, aki forgatókönyvíróként több Rém rendes­ epizódot is jegyez. Hozzátéve: mintegy két és fél hónapja dolgozik a ma­gyar stábbal a forgatókönyvön, a szereplők kiválasztásán ke­resztül egészen a poénok „ma­gyarosításáig”. Arra a kérdésre, hogy ez pontosan mit is jelent, a szakember azt válaszolta: a kulturális kapcsolatoknak, poli­tikai utalásoknak érthetőnek kell lenniük, és kikerülnek a magyar kultúrkörben ismeret­len amerikai jellemzők. Bár magyarított remake még nem készült a hazai televíziózás történetében, ezért is különö­sen érdekfeszítő, hogy hogyan lehet a hazai nézővel elfogad­tatni azt az irrealitást, hogy a magyar Al Bundy amellett hogy nyomorog, azt egy többszintes családi házban teszi. - A szülőktől örökölnek egy házat - oldja meg a rejtélyt Fran McConnell, az eredeti széria produkciós menedzsere. - Fi­gyelembe vettük a magyaror­szági társadalmi és gazdasági viszonyokat, lehetőségeket. Sőt, olyannyira, hogy az elő­készítés során számos külváro­si családi házba egyszerűen be­kopogtak, hogy körülnézzenek. Fran McConnell szerint, ha eze­ken a külsőségeken túllépünk, az élet univerzális dolgaival szembesülünk, amivel a világon mindenhol azonosulni tudnak az emberek. Richard Vaczy sze­rint pedig pont az a legizgalma­sabb az egészben, ahogy az ere­deti sorozat helyivé, egyedivé válik. Sőt, legtöbb helyen még jobban teljesített, mint az ere­deti, mivel mindenki a saját nyelvén beszélő, helyi sztárokra jobban kíváncsi. Elkészült a he­lyi változat Németországban, Oroszországban, Spanyolor­szágban, több dél-amerikai or­szágban. A két szakember mindemellett még egyetért ab­ban, hogy a siker kulcsa a jó szí­nész, a magyar Al Bundytól, akit Szervét Tibor alakít, el van­nak ragadtatva. - A televíziós világban ta­pasztalható trend, hogy a való­ságshow-k helyett a fikciós mű­fajok uralják a nemzetközi pia­cot. Ezen belül pedig egyre több korábban sikeres produk­ciónak készül el a helyi, frissí­tett változata. Dél-amerikai ro­mantikus sorozatokat forgatnak újra Németországban, klasszi­kus amerikai krimisorozatok kelnek új életre, és a remake­­hullám elérte az Egyesült Álla­mok egyik legsikeresebb szituá­ciós komédiasorozatát, az Egy rém rendes családot - kom­mentálja a TV 2 új vállalkozását Kereszty Gábor vezérigazgató. Hangsúlyozva: Magyarorszá­gon már több próbálkozás volt a sitcom meghonosítására, de ezek a produkciók (Tea - TV 2, Limonádé - RTL Klub) nem hozták a várakozásokat. Ezért most a jól bevált receptet alkal­mazzák. Megtudtuk, egy epizód költ­sége tízmilliós nagyságrendű, első körben 26 rész készül el. A magyar Al Bundy, Szervét Tibor a forgatáson Fotó: TV­2 Az amerikai segítség Fran McConnel és Richard Vaczy Fotó: Szabó Bernadett

Next