Népszabadság, 2006. szeptember (64. évfolyam, 205-230. szám)

2006-09-12 / 214. szám

10 • 2006. SZEPTEMBER 12., KEDD • NÉPSZABADSÁG Kultúra Kilenc történet szabadságról, bukásról A bőség zavara az ’56-os játékfilmek kínálatában - Kérdés, nyitott-e a közönség ennyi alkotás befogadására? Fél évszázad alatt sem for­gattak sokkal több játékfil­met az ’56-os fölkelésről, mint az idén. Az elkövet­kező hetekben, hónapok­ban kilenc bemutató - mondhatni, sorozat - lesz a mozikban, jut belőle a jövő évi magyar film­szemlére is. Varsányi Gyula E hirtelen támadt bőség - hogy ne mondjuk, konjunktúra - za­varba ejt, kétséget is támaszt: vajon nem túl sok-e egyszerre kilenc tematikus játékfilm? Persze, azért éppen kilenc, mert ennyi támogatható forga­tókönyvet adtak be a rendezők. De vajon képes lesz-e nyitot­tan, érdeklődve fogadni a kö­zönség rövid idő alatt ennyit? Még akkor is, ha a munkák túl­nyomó többsége nem átfogó filmes tabló, hanem személyes, családi történet, történelmi háttérrel. Vagyis olyan, ami­lyen korábban is készült, mint például Sándor Pál kiváló Sze­rencsés Dánielje vagy Bereményi Géza nem kevésbé sikeres Eldorádója. Másrészről tagadhatatlan, hogy van adós­sága a magyar filmnek ’56-tal kapcsolatban - amit az idén különösen bőkezűen, másfél milliárd forinthoz közelítő összegből ösztökél törleszteni a költségvetés. Ám kérdés, el­­kerülhető-e a példabeszéd vagy a mítoszteremtés zsákut­cája éppen az ötvenedik évfor­dulón? Hamarosan megtudjuk. A sort Szilágyi Andor Mans­feld Péterről szóló filmje nyitja, amelyet szeptember 14-én, csütörtökön mutatnak be. A fi­atalon kivégzett Mansfeld alakja vita tárgya a történészek körében (köztörvényes bűnö­ző volt-e inkább, vagy szabad­sághős), az író-rendező egyik nyilatkozata szerint azonban számára „ő testesíti meg leg­jobban a forradalomban részt vevők naiv lázadását, elszánt­ságát, szabadságvágyát”. A cselekmény az ’56 utáni évek­ben játszódik ugyan, de a föl­kelés idejére nyúlik vissza. Hábermann Jenő producer megjegyezte lapunknak, a mű mellőz minden brutalitást, nem olcsó trükkökkel akar ha­tást kelteni. Budakeszi srácokról szól Erdőss Pál munkája, amelynek díszbemutatója október 22-én lesz a pesti Urániában, az író­szövetségi ünnepséggel együtt. A film Kovács István Gyermek­korom tündöklete című regé­nye nyomán egy tízéves forma fiúcska szemével láttatja a tör­ténéseket. Hasonló korban volt a rendező is akkor. A filmes vo­nulat szuperprodukciójának ígérkező Andrew Vajna-Goda Krisztina-film, a Szabadság, szerelem bemutatójának idő­pontjáról egyelőre nem tudtak pontosabbat mondani a forgal­mazó InterComnál, mint hogy október 23-a körülire tervezik. A film nemcsak egy rendhagyó sportösszecsapást idéz föl - hi­szen témája az emlékezetes melbourne-i szovjet-magyar vízilabdameccs is -, hanem ut­cai csatajeleneteket is bemutat. November 4-én Debrecen­ben mutatják be Vidnyánszky Attila Liberté ’56 című filmjét Szőts Géza színdarabja­ alapján, amelynek viszont már október 23-án megtartják a színpadi premierjét, ugyancsak a cívis­városban (ahol a filmet külön támogatták). A sok zenés betét­tel előadott mű arról szól, ho­gyan képzeli el egy színtársulat ’56 eseményeit (ez emlékeztet a Petőfi ’73 című film stílusára). Majd’ egy héttel későbbre ter­vezik Pozsgai Zsolt Csendkút című művének premierjét, amely egy sportolóból a bör­tönben költővé váló fiatalem­berről, Gérecz­ Attiláról szól. A ’49-ben életfogytiglanra ítélt, ’56-ban szabadult főhőst egy orosz tankból lövik le. Kará­csony körül lesz a bemutatója Jeli Ferenc posztumusz első já­tékfilmjének, a Sínjáróknak. A televíziós produkciókból, írói, dramaturgi, asszisztensi és fes­tészeti munkáiból ismert fil­mes a forgatás utolsó napjaiban hunyt el júniusban, hetvenéve­sen. Az önéletrajzi történet a taxisblokád idején indul, és a múltba tekint vissza. A január végi, február eleji filmszemlére készül csak el Dömölky Jánosnak Bibó István ’56-os szerepéről készülő A ci­vil című filmje, és Vágvölgyi B. András Kolorádó Kid munka­címmel futó alkotása. Vágvölgyi B. hiányolta a névtelen forradalmárok, köz­tük az egyszerű pesti vagányok bemutatását, akiknek az októ­beri napok magasztos pillana­tokat­­ jelentettek. Ezért készít róluk filmet, amely érdekelheti a fiatalokat, és közelebb hoz­hatja számukra ’56-ot. Mint el­mondta, nem szerzői művet, hanem az amerikai film noirhoz közelítő alkotást kép­zelt el, amelynek egyelőre csak egy részét tudta leforgatni. Ugyancsak ezután kezdi föl­venni Szomjas György ’56 vagy a Nap utcai fiúk címmel új filmjét. A bemutatót jövőre tervezi. Köztámogatások az ’56-os témájú játékfilmekhez* (2005-2006-ban, millió forintban) Forrás: MMK, MTFK, Kormányszóvivői Iroda Vágvölgyi B. András az egyszerű pesti vagányokat kívánja bemutatni, akiknek az októberi napok magasztos pillanatokat jelentettek Fotó: Szabó Bernadett HIRDETÉS A hatvanas évek embere Moszkvában megjelent Jevtusenko önéletrajza E. Fehér Pál 832 oldalon adta közre Moszk­vában önéletrajzi prózáját Egy hatvanas címmel a 73 vagy 74 éves Jevgenyij Jevtusenko. Egy orosz kritikus szellemes meg­jegyzése szerint­­ ez a kritikus, Jevgenyij Szidorov, aki a költő első monográfusa volt, az új Oroszország első kulturális mi­nisztere lett, és ez is jellemző tény): Jevtusenko állandóan hi­vatkozik, építkezik önéletraj­zára és ez egy költő esetében nem lehet másként, viszont roppant szabadon kezeli az ada­tokat, példa erre a születési dá­tum körüli bizonytalanság, vagy a családnév-változtatás. Viszont kétségtelen, hogy Jevtusenko pontosan adta meg, önmagára jellemzően memoár­jának a címét. Ő valóban a hat­­­vanas évek képviselője volt. S bár első verse még Sztálin éle­tében jelent meg a Szovjetszkij Szportban, de ő ugyanúgy a XX. kongresszus, a Hruscsov-politi­­ka szülötte, mint egész nemze­déke. Ez a cím egyezik azzal a terminológiával, amellyel az orosz irodalomtudomány jelöli azt az irodalmi korszakot, amely az „olvadástól” a Brezs­­nyev-féle „pangásig” tart, a nap­tári évek szerint: 1953-tól 1964-68-ig. Jevtusenko és társai azzal a hittel léptek fel, csinál­ták irodalmukat, hogy éppen ők változtatják meg a szovjet vilá­got. Természetesen a „hatvana­sok” nem dönthették meg a szovjet rendszert, ezt nem is akarták, sőt erősíteni, európai­vá akarták tenni, viszont nem vitatható, hogy munkásságuk nyomán emberibbé lett ez a szellemi világ. Nyitottabb lett az orosz szel­lemiség és az sem kétséges, hogy akár Jevtusenko néhány verse a történelem része lett. Az antiszemitizmus ellen tilta­kozó, hatalmas botrányt kiváltó Babij Jár, vagy a sztálinizmus továbbélésére figyelmeztető Sztálin örökösei, amely vers Hruscsov parancsára a Pravdá­ban jelent meg, tehát a diktatú­ra által nevelt közönség számá­ra akár hivatalos véleményt is jelenthetett volna, de nem je­lentett, mert a pártapparátus fellázadt Jevtusenko ellen és megbuktatta Hruscsovot. Jevtu­senko azonban a túlélés művé­sze volt és az ma is. A kegyvesz­tett Hruscsovot is meglátogatta rendszeresen, noha ez egyálta­lán nem volt veszélytelen, ugyanakkor kapcsolata volt a KGB majdnem mindenható fő­nökével, a szabad idejében ver­seket író Jurij Andropovval. És ismeri a hatalom természetét, és ki is használja. Nemcsak saját érdekében, sőt alapvetően a közjó szolgája volt. Szenvedé­lyes szónok, személyesen is, költőként is, de ugyanakkor jó­zanul látja helyzetét. Azt írta: „Nem vagyok én olyan egyedi költő, de egyedi a sorsom... Bu­rokban születtem. Ez olyan volt, mint egy kényszerzubbony, de én szétszakítottam.” Jevtusenko ma hol a Moszk­va melletti Peregyelkinóban él, hol az Egyesült Államokban ta­nítja az orosz irodalmat. Nem mellesleg a még érettségi vizs­gát sem tett Jevtusenko állította össze az orosz költészet leg­szebb, leghasználhatóbb, leg­részletesebb antológiáját. Kor­rajz és rendkívüli szórakoztató olvasmány Jevtusenko új köny­ve, emlékező prózája. Forrás: Bajkál Tv

Next