Népszabadság, 2006. szeptember (64. évfolyam, 205-230. szám)

2006-09-02 / 206. szám

16 • 2006. SZEPTEMBER 2., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Extra/Média A szemkamera nem hazudik Először az arcot keressük, sőt a szemet. Aztán min­den mást, ha újságot la­pozgatunk. A férfiakra ez még akkor is igaz, ha ép­pen egy meztelen nőt áb­rázoló kép uralja az oldalt. Szemkamerával kutatják, mire figyelünk fel egy új­ságban, a tévében vagy egy óriásplakáton. Haszán Zoltán Az elmúlt években a magyarok is megtanulták becsapni a piac­kutatókat. Kitanulták, hogy mit kell válaszolni a fogyasztási szo­kásaikat firtató kérdésekre. Sa­ját bevallása szerint itthon senki nem vásárol olcsó kínai termé­ket, a tévékben híreket meg ter­mészetfilmeket néz és nem szappanoperákat, a pornószí­nésznők pedig legfeljebb a bul­várlapokból ismerősek. Ezért új technikákkal próbálkoznak. Már nem kérdeznek, csak fi­gyelnek. Van olyan teszt, hogy a piackutató beköltözik néhány napra egy lakásba, és csak fi­gyel, meg­jegyzetel, hogy példá­ul mit vesz ki a családfő a hűtő­ből. Persze a frigó tulajdonosá­nak jóváhagyásával. Ameriká­ban pedig már MRI-vizsgálato­­kat vetnek be, hogy kiderüljön, hogyan reagál a szervezet egy­­egy márka nevének említésére. Itthon egy szemüveget állí­tott sorompóba a GfK Hungária Piackutató Intézet annak kifür­­készésére, hogy min akad meg a tekintetünk. A technikai részle­teket elkerülve ez a következő­­képen néz ki: a szemüvegre sze­relt két minikamera egyike vizslatja a pupillánkat, a másik pedig azt, hogy mi van a látó­mezőnkben. A két felvételt pe­dig egy szoftver hangolja össze, piros jellel mutatva, hogy mire fókuszálunk éppen. Hazugság­­vizsgálót állítólag már sikerült átverni, ezt az eszközt viszont egy kicsit nehezebb. Mert az el­ső pillantásunkat - mondja Sas István, filmrendező, reklám­­szakértő, -készítő és -pszichológus - nem tudjuk kontrollálni. „Ha valakinek kí­váncsi vagy az őszinteségére, nézz a szemébe, mert az nem csap be” - idéz egy klasszikus alapvetést a kutatást vezető Sas, megmagyarázva azt is, hogy a szakértők miért éppen a sze­men keresztül próbálják meg­tudni, mi ragad meg bennünket a világban. Más szempontból, mivel lehet felkelteni egy em­ber figyelmét, hogy egyáltalán esélyt kapjon egy lapban meg­jelenő cikk, egy hirdetés vagy egy termék az érdeklődésünk­re. A figyelem megszerzéséért folytatott harcban nélkülözhe­tetlen a tudomány segítsége. Hasonló szemkamerák egyéb­ként már korábban is voltak, de - mint Steigerwald Krisztián, a GfK Hungária kvalitatív kutatá­si csoportjának vezetője el­mondta - kevéssé adtak kom­fortérzetet, mert egy vas nyak­merevítőhöz hasonlítottak, vagy a fél arcot le kellett takarni a használatukhoz. Ráadásul ez hordozható. Azaz lényegében korlátlanul felhasználható óri­ásplakátok vagy bármilyen egyéb hirdetés tesztelésére. De Németországban például sofő­röket is megvizsgáltak vele, hogy mire figyelnek fel az autó­pálya mellett elhelyezett táb­lákból. Vannak ugyan tankönyves példák: a kutya, a gyerek és a nő klasszikus figyelemfelkeltő ha­tású. Csakhogy annyira átala­kult a világ, olyan sok inger éri az embert, hogy már a biztos re­ceptek sem mindig működnek. Hiszen - mondja Sas - hiába emelik folyamatosan a tévében a hangerőt a reklámok alatt, mégis jobban megmarad az em­lékezetünkben egy elsuttogott szó (lásd a hárombetűs nevű bankot). A klasszikus tapaszta­lattal Sas szerint az a baj, hogy nem leszünk okosabbak tőle. A szemüveggel végzett tesztek alapján azonban egzakt módon kimutatható, hogy általában mi­re figyelnek fel az emberek. Ki­derült például, hogy a tévében sugárzott interjú során legtöbb­ször a beszélő száját figyeljük. Amennyiben viszont bevágják a bólogató kérdezőt, rögtön vált a szemünk valami másra, például a képernyő alján futó szövegre. Volt olyan tévénéző, akinek egy percen belül 40-szer váltott a szeme a képernyőn az arc és a szöveg között. A műsorkészí­tőknek kutatás híján halvány fo­galmuk sincs, vajon a képernyő alján futó SMS-üzenetekkel adott pillanatban erősítik, vagy éppen megzavarják a figyelmet. A reklámszakmában vélhető­en a legendás vetkőztető szem­üveg sem okozott volna na­gyobb érdeklődést. Mert az ed­dig is tudható volt, hogy alapve­tően meghatározza egy oldal szerkesztését, hogy balról jobbra olvasunk és ismertek blikkfan­­gok is a szem csapdába ejtésére, így például hiba egy képet a jobb felső sarokba rakni, mert az an­­­nyira elvonja a figyelmet, hogy a bal felső sarokban lévő szövegre már nem ugrik vissza a szem. A Spiegel felmérése szerint a lap átfutása során 70-80 százalék egyszerűen kiesik a látómező­ből. Ez az úgynevezett percepci­­ós selejt, amikor a hirdető elke­seredésében a kardja után nyúl. Néhány felismerés az új ku­tatásból: ha valahol jól érezte magát a szem az újság olvasása közben, lapozás után is, az a hely kapja meg az első esélyt az új oldalon, ahol korábban „le­gelt”. Ha ott egy érdektelen cikk vagy hirdetés van, az balszeren­cse, és a szem rögtön ugrik to­vább. De végeztek kutatást pél­dául egy képes magazin átla­­pozására is, férfi és női szem­mel. Az online kiadásunkban (www.nol.hu) mozgóképen is élvezhető felmérés szerint egy nyári ruhás nő „letapogatása” a saját neméhez tartozónál a kö­vetkező sorrendben zajlik: az arc, majd az alak felmérése. Egy férfi is az arcra kíváncsi először, majd a nemi ösztönök működ­nek. Fürdőgatyás vízilabdázók képe esetében a nők az arcra, majd az izomzatra pillantanak, a férfiak pedig megnézik az ar­cot, majd­­ lapoznak. A szemet faggatják a piackutatók­Fotó: Kurucz Árpád A fotó a legfigyelemfelkeltőbb a Népszabadság pénteki címlapján. Az észlelési „hőtérképen” jól megfigyel­hető a figyelmet vonzó területek (sorrendben: piros, kék, sárga) és a tekintet vándorlási iránya HÍREK Bemondók nélkül az m2 Eltűnnek a bemondók a Ma­gyar Televízióból. Az m1-en már évek óta képes ajánlókkal reklámozzák a műsorokat - a kereskedelmi tévék eleve így indultak el -, az m2-n azonban eddig kitartottak a bemondók mellett. A mérések szerint azonban a nézők másik csator­nára kapcsoltak át, amint fel­bukkantak a képernyősök. Nem ez az egyetlen változás az m2-n, az eddig kerekasztalos beszélgetés helyett egyetlen meghívott vendég köré épül a Záróra, főműsoridőbe kerül a Kultúrház, és délelőttre szám­űzik az ismétléseket, amikor Kása-Somogyi György szerint úgyis olyan alacsony a nézett­ség, hogy arra nem érdemes költeni. Az m2 továbbra is a film, közélet, kultúra és műve­lődés témája köré szerveződik. (Munkatársunktól) Újabb magazin nőknek Új sztármagazint indított a Sanoma Helló V. I. P.! néven. A kiadó közleménye szerint a másik két hasonló laphoz, a Storyhoz és a Besthez hasonló­an barátságos, pozitív hangvé­telt képvisel. A női magazinok piaca jelentősen gyarapodott az elmúlt hónapokban: elin­dult a Blikk Nők, a Sikk és a Hot!. A Helló V. I. P. az utóbbi konkurense lesz. A Sanomához kapcsolódó hír, hogy a cég ma­gyarországi vezérigazgatóját, Kovács Györgyöt bízták meg a kiadó cseh magazinjainak irá­nyításával is. Kovács a Sanoma magazin kiadójának közép-eu­rópai vezérigazgatója is. (Mun­katársunktól) Bevásárolt a német kiadó Megvette a Kreatív, az Élelmi­szer, A vendég, a Turizmus trend és a Hotel című lapokat a Láng Holding tulajdonában álló Geomédia Zrt.-től a Süd­deutscher Verlag. A német cég a Süddeutsche Zeitung, regio­nális lapok kiadója és nyomdák birtokosa. A Geomédia meg­tartja a Pesti Műsort és a Sárga RTV-t. (Munkatársunktól) A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu A mai televíziózás más, mint amit megszoktunk Ősszel nem lesz képernyőn Kepes András, de nem vo­nult vissza. Falusi emberek­ről készíti új műsorát. Ezenkívül könyvet is ír a sakkzseni Polgár Juditról. Gréczy Zsolt­ ­ Tavaly két műsorral visszatért, most ősszel viszont nem láthat­juk a képernyőn. Kényszerszünet vagy dolgoznak valamin? Most is forgatunk. Egyszerű embereket keresünk fel, olya­nokat, akik sokszor érdekeseb­bek és bonyolultabbak, mint azok, akiket sztárnak szoktak nevezni. Mindenki tapasztal­hatja, hogy a rendszerváltozás óta az értékrend is átalakult. Ti­zenöt-húsz év alatt módosult a szavak jelentése, és szeretném megmutatni, hogy ma is lehet emelt fejjel, becsületesen, em­berségben élni. Anélkül, hogy az olykor szükséges vagányság ne csússzon át erkölcstelenség­be. Mintegy száz faluban keres­sük a bemutatni szánt embere­ket, legalább harminc-negyven településen forgatunk majd. - Ők lehetnének az értékmu­tatók, az új „sztárok”? - Nem a személyük, inkább a példájuk a fontos, hogy ugyan sok minden megváltozott, de a szavak új értelmükben is meg­tölthetők tartalommal. A tizen­két részes sorozatot - ha min­den jól alakul - tavasszal már vetítheti az RTL Klub. Ezenkí­vül egy könyvet is írok, amely­nek hőse Polgár Judit lesz. A sakkzsenit gyerekkora óta is­merem, követem a pályafutását, figyeltem a család erőfeszítése­it, összetartását. Sokat vagyunk mostanában együtt, legutóbb egy svájci versenyére is elkísér­tem. A kötet elsősorban nem­zetközi piacra készül, ennek megfelelően a bemutatója is külföldön lesz. A tervek szerint azért magyarul is olvashatjuk majd. - Mennyire figyeli a televízi­ók kínálatát? Egyetért azokkal az elemzésekkel, amelyek a szakmaiság hiányáról, a tombo­ló amatörizmusról beszélnek, és mélypontot emlegetnek? - Aki harminc évet eltöltött a magyar televíziózásban, meg­szokta, hogy rendre azt írják az elemzők, hogy itt a vége, ennél nincs lejjebb. Velük ellentétben én nem vagyok elkeseredett, a mai televíziózás más, mint amit korábban megszoktunk. Ha va­laki nyitott a szakmájára, a mai repertoárban is felfedezhet ér­tékeket. A képi világ izgalma, élénksége, a vágás új ritmusa számomra is hasznosítható. Amikor Fellini reklámfilmet forgatott, irgalmatlanul sok pénzen számos olyan megol­dást kipróbálhatott, amelyet az­tán a nagyfilmj­eiben megvaló­sított. Idehaza reklámfilmesek­ből lettek sikeres filmrendezők, és utóbbiak is alkalmazzák az új technikákat. Ami rossz, silány termék, azt nem kell szeretni, de azért megijedni sem kell az új médiavilágtól. Kepes András Forrás: RTL Klub

Next