Népszabadság, 2006. október (64. évfolyam, 231-255. szám)

2006-10-31 / 255. szám

Inotai Edit Berlin Hiába, a németek mégiscsak fe­gyelmezett társaság. A kelet­berlini klubban normális eset­ben disc-jockey-k szaggatják az ember dobhártyáját, és még üvöltve sem könnyű kommuni­kálni. Most egyetlen pisszenést sem hallani. A látvány sem épp a megszokott, a színpadon Sting és szarajevói társa, Edin Kara­mazov játszik­­ lanton. A Police hajdani sztárja inkább csak „mutatóban” pengeti a húrokat, viszont lágy reneszánsz dalokat énekel John Dowland, néhai bárd tollából. A számok között történeteket mesél az I. Erzsébet korabeli Angliáról, a zenészek hányatott sorsáról és Dowland európai portyázásairól. A Songs from the Labyrinth című lemez élőben jóval emészthetőbb, mint a nappali magányában, de a szakma így is meglepően jól fogadta: a Deutsche Gram­mophon és a brit Billboard klasszikus (!) toplistáján megje­lenésekor az első helyre került. Lapunknak adott exkluzív inter­jújában Stinget a lantművészet jövőjéről szerettem volna fag­gatni, ám kiderült, hogy a törté­nelem jobban érdekli. - Nem hinném, hogy a pop­zene unalmas vagy egysíkú len­ne - tiltakozik rögtön első kér­désünkre az amúgy barátságos­nak tűnő örökifjú 55 éves ze­nész. - Én például továbbra is popzenésznek tartom magam, de a könnyűzene rengeteg stí­lusból és műfajból meríthet, és én igyekszem folyamatosan ta­nulni. Általában az ösztönei­met követem, úgyhogy ne vár­jon logikus magyarázatot arra, hogy miért pont ezt a kort vá­lasztottam. Egyszerűen bízom benne, hogy ha jól csinálom a dolgomat, akkor meglesz az eredménye - bújik ki az ösztön­zenészből a profi üzletember. A zene melankolikus, a szö­veg középkori, de jól illik Sting nem éppen stadionokat betöltő hangjaihoz. - A melankóliát haj­lamúak vagyunk a depresszió­val azonosítani, pedig az utóbbi egy betegség, az előbbi viszont egy fontos életérzés. Szükséges például az önreflexióhoz, ami manapság sajnos hiányzik az életünkből, pedig nem lenne baj, ha néha elgondolkodnánk azon, mit miért csinálunk, és merre tartunk. De a vezetőink sem teszik, inkább az utolsó pil­lanatig ragaszkodnak a hibás döntéseikhez. A Labyrinth ze­néjét ezért különösen időszerű­nek érzem, a benne levő szüne­tekkel együtt­­ bizonygatja. Amikor pedig a sötét középkor­ral jövök, hevesen rázza a fejét: nem, ez már a felvilágosodás kezdete, a reneszánsz, amikor az emberek végre elkezdték életük értelmét kutatni, fokoza­tosan megszabadulva az egyház nyomásától. John Dowland ugyan megszenvedte, hogy Er­zsébet királynő nem választotta be udvari lantosai közé, de cse­rébe felfedezte Európát, zenélt királyi és hercegi udvarokban, és még amatőr kémnek is fel­csapott. Vajon a Labyrinthtal az egy­kori tanár is feltámadt Sting­­ben, aki egy mára feledésbe me­rült kor iránt próbálja felkelteni az érdeklődést? - érdeklődöm bátortalanul, de erről persze szó sincs. - Én már örökké diák maradok. És egyébként sem hi­szek benne, hogy az embereket lehetne „nevelni”. A lelkesedést persze fel lehet kelteni valami iránt, de ilyenkor az emberek inkább magukat képzik - véle­kedik saját tapasztalatai alapján a hajdani tanár, ma hat germe­­kes családapa. - Azért higgye el, diáknak profi, többet gyako­rol, mint a legtöbb művész - ve­ti közbe Edin Karamazov lant­mester. De így is beletelik még néhány évbe, amíg Sting egy szál lanttal egyedül is kiállhat a színpadra, a tökéletes techniká­hoz hozzávetőleg húsz év gya­korlás kell. A kisfiús mosoly ek­kor egy pillanatra lehervad Sting arcáról, de aztán felidézi, hogy milyen körülmények kö­zött találkozott először Kara­­mazovval. Hamburgban, egy cirkuszi előadás szüneteiben hallotta, a zene annyira elvarán­zsolta, hogy meghívta egy „szü­letésnapi házi koncertre”. Kara­mazov azonban elutasította a meghívást: ők komoly művé­szek, nem mutogatnivaló cirku­szi majmok.­­ Hát ezzel jól helyrerakott, és később, amikor valóban megismerkedtünk, jót derültünk ezen a történeten. A lemezzel kapcsolatban egyéb­ként nem voltak különösebb el­várásaim - zökken vissza a je­lenbe -, de örülök, hogy máris beszélnek róla: vitát gerjeszt, egyeseknek tetszik, mások meg ki nem állhatják. - Mindez egy­bevág Sting zenei hitvallásával: a művészek feladata nem egy­szerűen a szórakoztatás, hanem az érzelmek és a viták keltése. Van, aki képes rá, van, aki nem, így van ez a közéleti szerepvál­lalással is. Sting támogatja az Amnesty International ember­jogi szervezetet, pénz gyűjt az esőerdők kiirtása elleni kampá­nyokhoz, de ott volt a Live Aid és a Live Eight szervezői között is.­­ Tudatosan állok ki társadal­mi vagy környezetvédelmi cé­lokért, egyszerűen, mert felelős állampolgár vagyok, aki adót fi­zet, és akinek a jogai mellett kö­telességei is vannak. Hogy in­dulnék-e valaha politikai posz­tért? Na erre ne számítson, eh­hez azért túl intelligens vagyok! Sting, az igric A rocksztárnak még sokat kell gyakorolnia, hogy utolérje mesterét Rend lesz a világhálón Az OSZK gyűjt, a Neumann-ház közvetít A tervek szerint januártól az irodalmi művek telje­sebb gyűjteményét adja közre a világhálón a nem­zeti könyvtár. A Neumann­­ház pedig zártláncú háló­zattal segíti a hiteles tartal­mak közvetítését. Kelen Károly At. .líj.ial­i. Az interneten szinte mindenről található hiteles információ, csak tudni kell, honnan lehet megbízható, ellenőrzött és sza­badon felhasználható adatokat szerezni. Éppen azért van nagy jelentősége, hogy közpénzen működjenek olyan intézmé­nyek, amelyekben a világhálóra kapcsolódók megbízhatnak. Egyrészt olyanok, amelyeken az elérhető összes információ hi­teles, másrészt olyanok, ame­lyek megfelelő feltételeket tá­masztanak a tartalomközvetí­tőknek. Ha valaki a magyar irodalom jeles alkotásait szerette volna a világhálón megkeresni, először vagy az OSZK működtette Ma­gyar Elektronikus Könyvtárban kutakodott, vagy a Neumann­­ház Bibliotheca Hungarica Internetiona (Magyar Szöveg­tár) nevű oldalát kereste föl. Hi­szen magától értetődőden hite­les tartalomszolgáltatóként működik az Országos Széché­nyi Könyvtár (OSZK) honlapja, és megbízható közvetítő szere­pét tölti be a Neumann-ház. Az eddigiekben bizonyos átfedé­sek voltak ugyan köztük, janu­ártól azonban kiküszöbölik a párhuzamosságokat.­­ A jogszabály szerint a mi intézményünk a multimédia és elektronikus dokumentumok szolgáltató központja - mondta Kitzinger Dávid, a Neumann­­ház ügyvezető igazgatója. - A két intézmény között alakuló konszenzus szerint az elektro­nikus szolgáltatásokra helyez­zük a súlyt a jövőben. Az OSZK pedig eredeti feladatára, a gyűj­­teményezésre koncentrál, és ebbe bekerül a digitális gyűjte­ményképzés is. A Neumann-ház körülbelül 400 kötetet tartalmazó Biblio­theca Hungarica Internetiana nevű részlegének munkálatai az OSZK-ban folytatódnak. Ugyancsak a könyvtár kezeli majd a Jeles Napok című okta­tási segédanyag-gyűjteményt, a Balassi-évfordulóra készült internetes összeállítást és az NÉPSZABADSÁG • 2006. OKTÓBER 31., KEDD Kultúra • 13 A Magyar Irodalom Remekei könyvsorozathoz most ex libris kollekció! HIRDETÉS Tegye személyessé értékes könyvgyűjteményét a hozzá tartozó ex libris sorozattal! A könyvekbe ragasztható és aláírható ex libris sorozatot neves grafikusművészek külön erre az alkalomra tervezték. Gyűjtsön össze a Népszabadságban minden kedden és pénteken megjelenő kuponokból 3 különböző színűt, írja rá a kuponra az ahhoz tartozó könyv vonalkódjának utolsó három számjegyét, amelyet a könyv hátsó borítóján talál. Megrendelés és információ: Ha összegyűlt a 3 különböző kötethez tartozó, más-más színű kupon, akkor ; Q0 436.4373 küldje vissza címünkre, és máris postázzuk Önnek az ex libris kollekciót! munkanapokon 8 és 16 óra között. ISBN 103 170105 -b Kérjük, ide írja Eötvös József: A falu jegyzője I. című kötet hátsó borítóján szereplő vonalkód alatti számsor utolsó 3 számjegyét: Irodalmi Arcképcsarnok nevű szolgáltatást is.­­ A továbbiakban a Neu­mann-ház ezen részlegének két legfontosabb feladata: egy kom­petenciaközpont kialakítása és egy zártláncú könyvtári hálózat létrehozása, amelyen keresztül a különböző digitalizált köny­vek, gyűjtemények elérhetővé válnak - folytatja az igazgató. - Ezen keresztül a szerzői jog által védett digitális tartalmakat megoszthatják egymással a könyvtárak. Megvalósulhat a di­gitális könyvtárközi kölcsönzés, és a legkisebb községi könyvtár­ban is magas színvonalú szolgál­tatásokat, komoly választékot érhetnek el az olvasók. - A Neumann-háztól átvett tartalmak beépülnek majd a Magyar Elektronikus Könyvtár­ba - mondja Monok István, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatója. - Nyolc munkatár­sat is átveszünk, ők az eddigi munkájukat folytatják majd. A tartalmak közzétételében sem­miféle illeszkedési probléma nem lesz. A nemzeti könyvtár a magától értetődő helye az írott kulturális adatoknak. Ennek érdekében jogszabályi változtatást is szükségesnek tart a főigazgató. A jelenlegi szabá­lyoknak megfelelően csak olyan digitalizált szövegekből kapnak a kiadóktól úgynevezett köteles példányt, amelyeket valamilyen adathordozón - CD-ROM, DVD - jelentetnek meg. - Ezek az úgynevezett off­line eszközök - mondja Monok István. - Vannak azonban olyan szövegek, amelyek kizárólag on-line, azaz a világhálón érhe­tők el. Most ezekre vadásznunk kell, az volna jó, ha törvény írná elő az előállítónak, hogy érte­sítsen bennünket vagy eljuttas­sa hozzánk is. Mi - ahogy eddig is, ezután is - garantáljuk, hogy a szerzői jog által védett alkotá­sokat csakis a jogszabályoknak megfelelően használhatják fel. Azért nem minden irodalmi alkotás digitális változata fölött fog őrködni az OSZK. A tervek szerint januártól a Neumann­­ház kezeléséből a Petőfi Irodal­mi Múzeumhoz kerül a Digitá­lis Irodalmi Akadémia, amely jelenleg 62 kiemelkedő kortárs alkotó műveinek digitalizált változatát kínálja. - Vállalásunknak megfelelő­en még befejezzük az akadémi­ai tagok műveinek digitalizálá­sát, a rendszer és a honlap meg­újítását - tájékoztat Kitzinger Dávid. - Utána az irodalmi mú­zeum folytatja a munkát. NÉPSZABADSÁG A tájékozottság magabiztossá tesz. Címe: Az Ön neve: Ha december 12-ig visszaküldi mind a 3, kötetenként különböző színű kupont, garantáljuk, hogy még karácsony előtt kézbesítjük Önnek az ex libris kollekciót. A kuponokat a következő címre várjuk: Népszabadság Zrt., 1300 Budapest, Pf. 3

Next