Népszabadság, 2006. november (64. évfolyam, 256-280. szám)

2006-11-09 / 262. szám

Pilótajátékosok A Ford után a Peugeot és a Citroen is a repülőiparból igazolt új vezetőt. Az amerikai Ford autókonszernt szep­tembertől a Boeingtől átigazolt 61 éves Alan Mullary vezeti. A vetélytárs autógyártó a vetélytárs repülőgép­gyártótól szerezte be új pilótáját: a nyugdíjba vonuló Jen Martin Folzot az 52 éves Christian Strei­ff váltja a francia PSA Peugot-Citroen konszern élén. Streiff a Saint-Gobain Sekurit üveggyártónál kezdett, majd a fran­cia-német EADS konszernhez tartozó Airbus konzorciumnál dolgozott. 2006-ban az Airbus elnöke lett. A két válságmenedzser tevékenységének köszönhetően 2001. szeptember 11. után is talpon maradt a repülőgép­­ipar két nagy gigásza, igaz, kemény harcok árán: hasonló vár rájuk az au­tóiparban is: a repülőgépgyártókhoz hasonlóan csatát kell vívniuk a szak­­szervezetekkel, hiszen a költségcsök­kentések keretében több ezer munka­hely megszűnése várható a Fordnál, a Citroennél és a Peugeot-nál is. (B. J.) Magyar kapcsolattal a VW-birodalom élén A kitelepített zsámbéki családból származó Martin Winterkorn lett Európa legnagyobb autógyárának vezére A zsámbéki család legki­sebb fia az Audi után a márka anyavállalatát, Euró­pa legnagyobb, a világ ne­gyedik autógyárát vezeti januártól. Boros Jenő Bombaként robbant Bernd Pischetsrieder váratlan távozá­sának híre a Volkswagen kon­szern éléről, hiszen május ele­jén hosszabbították meg szer­ződését 2012-ig. A cég alapsza­bálya szerint az igazgatótanács elnöki posztját 65 éves korig le­het betölteni, ennek tudatában akár nyugdíjas állásnak ígérke­zett a megbízatás. Nem kis meglepetést oko­zott a távozóval egyidős, 59 éves Martin Winterkorn kineve­zése sem. A bennfentesek sze­rint a posztra inkább a Volks­wagen jelenlegi márkaigazgató­ja, a 45 éves Wolfgang Bernhard volt esélyes. A dinamikus és ti­pikusan XXI. századi mene­dzser, az olykor öltönyben is nyakkendő nélkül mutatkozó Bernhard talán túlságosan könnyűnek találtatott a nagyon is hagyománytisztelő menedzs­mentben, ahol továbbra is a nagymester, vagyis a konszern nyugdíjas elnöke és aktív igaz­gatótanácsi tagja, a Porsche unoka és a konszernben is tulaj­donnal rendelkező Ferdinand Piech irányít. Piech váratlan húzással idő­sebb kollégát léptetett elő: Mar­tin Winterkorn eddig az Audi konszernt igazgatta, tevékeny­ségének köszönhetően rekor­dot rekordra döntött a prémi­um kategóriájú márkák között. A vetélytárstól átigazolt Bernd Pischetsrieder még BMW-sként passzolta jelenlegi munkaadójára a veszteséges angliai luxusautógyárat és Bentley márkát, ám ügyesen ki­hagyta a szerződésből a patinás Rolls-Royce-t. Vélhetően cseré­vel érdemelte ki a nyugdíjba vo­nuló Piech elismerését, ám az utód Pischetsrieder végül el­vesztette a bizalmat, és decem­ber 31-én megválik Európa leg­nagyobb és a világranglistán negyedik autókonszernjétől. Az új főnöknek, Martin Winterkornnak már eddig is ambiciózus tervei voltak, igaz, egyelőre csak az Audival, mellyel 2015-re első akar lenni a prémium kategóriában, tehát meg kell előznie a BMW-t és a Mercedest, és ebben az idő­szakban meg kell háromszo­roznia a jelenlegi nyolcvanez­res kínai forgalmát. A kon­szern másik sikertörténete a Skoda, ám a Seat eladásai roha­mosan esnek, és a Volkswagen­től is többet várnak a tulajdo­nosok, különösen Európában. A külföldi beruházásokat is érintő takarékossági program ellenére nem lassult a tempó Győrben, ahol jelenleg ötezer­nél többen dolgoznak, 1,6 mil­lió motor készült tavaly és a TT sportkocsi éves kapacitása közel hatvanezer. Winterkorn mindig is szívesen jött Ma­gyarországra, származása és kedvező tapasztalatai révén is­ jó kapcsolata van a győri kol­lektívával, magyar rokoni szá­lai pedig vélhetően tovább erősíthetik az Audi Hungária pozícióit, ám azt lapunknak adott interjúiban is többször hangsúlyozta, hogy az Audi, Skoda Seat és Volkswagen márkákat tömörítő VW AG-n­­­­­­belül is komoly harcok folynak egy-egy új termék gyártásának megszerzéséért, sőt megtartá­sáért. Abban talán azért re­ménykedhetünk, hogy érvé­nyesül a klasszikus recept, mely szerint egy döntésnél 80 százalékban gazdasági, 20 szá­zalékban érzelmi szempontok érvényesülnek. Martin Winterkorn szülei és bátyja Magyarországon éltek, de a családot 1946-ban kitelepí­tették Zsámbékról, és Martin már a Stuttgart közeli Leonbergben született 1947- ben. A műszaki egyetem elvég­zése után a Boschnál dolgozott, az ő tevékenységének is kö­szönhető, hogy a német cég üzemet telepített Magyaror­szágra. Winterkorn 1981-től az Audi, majd 1993-tól a Volkswa­gen konszern minőségbiztosí­tásért felelős részlegénél, 1995- től a konszern termékme­nedzsmentjéért felelt, majd 1996-tól a Volkswagen márka kutatás-fejlesztési vezetője lett. Winterkorn 2002. március 1-je óta az Audi AG igazgatótaná­csának elnöke, ő vezette 2002. január elsejétől az Audi, Seat és Lamborghini márkákat tömörí­tő csoportot, 2003-tól pedig az Audi teljes fejlesztési részlegét is irányítja. Az Audi igazgatóta­nácsának elnökekeként egyút­tal a Volkswagen AG igazgató­­tanácsának is a tagja. Bernd Pischetsrieder, a konszern távozó vezére, és az utód, Martin Winterkorn, a Volkswagen idei éves sajtókonferenciáján, a társaság központ­jában, Wolfsburgban Fotó: Reuters - Arnd Wiegmann .................^i..Ai.CJj»ai­».Cjv.... ........................... „Túl gyorsan nőnek a bérköltségek” Dr. Martin Winterkorn, a Nép­­szabadságnak adott korábbi exkluzív interjújában elmondta: „Az új beruházásoknál minden ország esetében azonos képlet­tel dolgozunk, mérlegeljük a gépparktelepítés és az építke­zés költségeit, ennél is fonto­sabb a befektetői környezet, az infrastruktúra, a megközelítési lehetőség, ám a leglényegesebb a szakképzett munkaerő és a bérköltség. Az első magyaror­szági beruházási döntésünknél is ezek játszották a legfonto­sabb szerepet.” Arra a kérdésre, hogyan le­het javítani Magyarország ver­senyképességét a külföldi be­ruházásokért folytatott ver­senyben, a bérköltség jelentő­ségét emelte ki a konszern el­nöke: „Az én félelmem az, hogy a régió országaiban túl gyorsan nőnek a bérköltségek. Egy ko­rábbi példa is ezt igazolja: húsz évvel ezelőtt Spanyolország a magyarhoz hasonló kedvező helyzetben volt a bérköltségek tekintetében, ám az egy kocsira eső spanyol bérköltségek már majdnem elérték a németor­szágit, ahol ugyan még maga­sabbak az órabérek, de ezt el­lensúlyozza a hatékonyabb ter­melés. Éppen kelet-európai te­lepeink eredményeinek kö­szönhető, hogy a versenyké­pesség megtartása érdekében ma már az anyaországban mű­ködő gyáraink munkavállalói is rugalmasabbak. A spanyol pél­dából okulva óvatosabban kell kezelni a magyarországi bér­kérdést, hiszen ha én azt mon­dom, hogy száz magyar mérnö­köt foglalkoztatok Győrben, akkor meg is kell indokolnom, hogy miért nem Németország­ban épült fel az új motorfejlesz­tő központ. Csak a németorszá­ginál kedvezőbb költségekkel győzhetnek a kelet-európai ré­gió országai, és hosszabb távon csak a gazdaságosan működő cégek fejlődhetnek és marad­hatnak meg.” (B. f.) Pénz- és tőkepiac, 2006. november 8. Budapesti részvényárfolyamok Az MNB devizaárfolyamai A BUX napi változása Forrás: fxcm.com. eco.hu / Népszabadság-grafika Pénznem Árfolyam Pénznem Árfolyam AUD 157,06 JPY (100) 173,44 CAD 180,55 NDK 31,65 CHF 163,58 PLN 68,09 CZK 9,33 SEK 28,53 DKK 34,98 SKK 7,24 EUR 260,92 USD 203,84 GBP 388,70 Forrás: econet.hu Az adatok tájékoztató jellegűek Állampapír-piaci referenciahozamok Hozam % 3 hónapos diszkont k. jegy 8,15 6 hónapos diszkont k. jegy 1 éves kötvény 8,20 8,35 3 éves kötvény 8,14 5 éves kötvény 7,54 10 éves kötvény 7,21 15 éves kötvény 7,09 Forgalom Árfolyam (Ft) Változás értéke (Ft) darab nyitó záró átlag minimum maximum forintban %-ban BorsodChem 194 701 381 65 758 2 970 2 950 2 961 2 950 2 970 -25,00 -0,84 Bit 358 005 085 38 065 9 505 9 405 9 405 9 405 9 505­­ 595,00 -5,95 Danubius 45 166 945 7 378 6170 6100 6122 6100 6175 -185,00 -2,94 Démász 211313 995 10 785 19 000 19 750 19 593 19 000 19 750 50,00 0,25 Econet.hu 87 524 369 1 240 752 66 71 71 66 73­6,00 9,23 Egis 1161 936 660 43 820 26 210 26 600 26 516 26 050 26 680 585,00 2,25 FHB 65 393 658 39 569 1650 1656 1653 1642 1665 6,00 0,36 Forrás (DE) 1 160 323 1268 900 901 915 900 939 0,00 0,00 Fotex 517 943 406 830 822 634 614 623 613 635 -16,00 -2,54 Graphisoft 112 974 191 63 083 1808 1771 1791 1771 1810­­ 39,00 -2,15 GSPARK 63 037 445 68 171 935 925 9A 915 935 -7,00 -0,75 Humet 1453 148 24 218 60 60 ___60 60 61 -1,00 -1,64 Kárpótlási jegy 29 442 770 20 837 1416 1430 1413 1401 1450 15,00 1,06 Konzum 1 539 211 7 601 205 215 203 201 215 0,00 0,00 MOL 4 690 516 655 227 820 20 500 20 800 20 589 20 355 20 800 345,00 1,69 Magyar Telekom 1 908 782 587 1 991 941 956 960 958 956 966 0,00 0,00 OTP 9 893 944 225 1­314 245 7 530 7 560 7 528 7 415 7 602 -42,00 -0,55 Phylaxia Pharma 2 112 228 32 167 64 65 66 64 66­0,00 0,00 Rába 47 126 216 47 750 995 986 987 980­­ 995 -4,00 -0,40 Richter 3 966 223 460 90 676 43 050 43 800 43 741 43 050 44 000 820,00 1,91 Synereon 12 570 660 12 330 1015 1022 1020 1015 1022 1,00 0,10 TVK 22 830 970 4 550 5100 5 090 5­018 5 000 5100 -10,00 -0,20 TVNETWORK 3 514 884 15 171 234 232 232 228 234 -3,00 -1,28 NÉPSZABADSÁG • 2006. NOVEMBER 9., CSÜTÖRTÖK Gazdaság•15 *— CIB Betétmix Méz HIRDETÉS ALAPKEZELŐ EGY HULLÁMHOSSZON és méz és sok méz i­nj Akció időtartama: 2006.10.24-12.15. 7 világindex legjobb hozamai betéti kamat nyereményautó tőke- és hozamgarancia Helyezze el megtakarítását a CIB Banknál, és kimagasló, évi 12,00% kamatot fizetünk a lekötött betéti összegrészre, •fr a CIB Trendkövető Alappal tőke- és hozamgarancia mellett a világindex legjobb hozamából részesülhet,­­­ sőt részt vehet nyereményjátékunkban, ahol egy Audi A3 2.0TDI vár Önre! EBKM: 12,00%. Az akciós betéti kamat 3 hónapos lekötött forint betét elhelyezése és annak megfelelő összegű CIB Trendkövető Alap jegyzése esetén a lekötött betéti összegrészre és a lekötött betét első kamatperiódusára vonatkozik. A minimálisan elhelyezhető összeg 200 000 Ft Az akció időtartama: 2006. október 24 - 2006. december 15. A Bank a kamatváltoztatás jogát az akció ideje alatt is fenntartja. A betét részletes szerződési feltételeit a lakossági Üzletág Általános Szerződési Feltételek és az aktuális kamattájékoztató tartalmazza. A nyereményjáték részleteit keresse a www.db.hu honlapon és a bankfiókokban. Az akciós betétek lekötéséhez feltételként megvásárlásra kerülő befektetési alap mindenkori teljesít­ménye a megtakarítás egészének várható alakulását kedvező és kedvezőtlen irányban egyaránt befolyásolhatja, ezért kérjük, a befektetési alappal kapcsolatos kockázati tényezőket olvassa el a befektetési alap tájékoztatójában. Jetero hir­detés nem minősül ajánlattételnek, kizárólag a figyelem felkeltése a célja. Audi CIB0O64O2Á2242 www.cib.hu GB. a Gruppo Banca tntesa bankja V 4

Next