Népszabadság, 2006. november (64. évfolyam, 256-280. szám)
2006-11-09 / 262. szám
Pilótajátékosok A Ford után a Peugeot és a Citroen is a repülőiparból igazolt új vezetőt. Az amerikai Ford autókonszernt szeptembertől a Boeingtől átigazolt 61 éves Alan Mullary vezeti. A vetélytárs autógyártó a vetélytárs repülőgépgyártótól szerezte be új pilótáját: a nyugdíjba vonuló Jen Martin Folzot az 52 éves Christian Streiff váltja a francia PSA Peugot-Citroen konszern élén. Streiff a Saint-Gobain Sekurit üveggyártónál kezdett, majd a francia-német EADS konszernhez tartozó Airbus konzorciumnál dolgozott. 2006-ban az Airbus elnöke lett. A két válságmenedzser tevékenységének köszönhetően 2001. szeptember 11. után is talpon maradt a repülőgépipar két nagy gigásza, igaz, kemény harcok árán: hasonló vár rájuk az autóiparban is: a repülőgépgyártókhoz hasonlóan csatát kell vívniuk a szakszervezetekkel, hiszen a költségcsökkentések keretében több ezer munkahely megszűnése várható a Fordnál, a Citroennél és a Peugeot-nál is. (B. J.) Magyar kapcsolattal a VW-birodalom élén A kitelepített zsámbéki családból származó Martin Winterkorn lett Európa legnagyobb autógyárának vezére A zsámbéki család legkisebb fia az Audi után a márka anyavállalatát, Európa legnagyobb, a világ negyedik autógyárát vezeti januártól. Boros Jenő Bombaként robbant Bernd Pischetsrieder váratlan távozásának híre a Volkswagen konszern éléről, hiszen május elején hosszabbították meg szerződését 2012-ig. A cég alapszabálya szerint az igazgatótanács elnöki posztját 65 éves korig lehet betölteni, ennek tudatában akár nyugdíjas állásnak ígérkezett a megbízatás. Nem kis meglepetést okozott a távozóval egyidős, 59 éves Martin Winterkorn kinevezése sem. A bennfentesek szerint a posztra inkább a Volkswagen jelenlegi márkaigazgatója, a 45 éves Wolfgang Bernhard volt esélyes. A dinamikus és tipikusan XXI. századi menedzser, az olykor öltönyben is nyakkendő nélkül mutatkozó Bernhard talán túlságosan könnyűnek találtatott a nagyon is hagyománytisztelő menedzsmentben, ahol továbbra is a nagymester, vagyis a konszern nyugdíjas elnöke és aktív igazgatótanácsi tagja, a Porsche unoka és a konszernben is tulajdonnal rendelkező Ferdinand Piech irányít. Piech váratlan húzással idősebb kollégát léptetett elő: Martin Winterkorn eddig az Audi konszernt igazgatta, tevékenységének köszönhetően rekordot rekordra döntött a prémium kategóriájú márkák között. A vetélytárstól átigazolt Bernd Pischetsrieder még BMW-sként passzolta jelenlegi munkaadójára a veszteséges angliai luxusautógyárat és Bentley márkát, ám ügyesen kihagyta a szerződésből a patinás Rolls-Royce-t. Vélhetően cserével érdemelte ki a nyugdíjba vonuló Piech elismerését, ám az utód Pischetsrieder végül elvesztette a bizalmat, és december 31-én megválik Európa legnagyobb és a világranglistán negyedik autókonszernjétől. Az új főnöknek, Martin Winterkornnak már eddig is ambiciózus tervei voltak, igaz, egyelőre csak az Audival, mellyel 2015-re első akar lenni a prémium kategóriában, tehát meg kell előznie a BMW-t és a Mercedest, és ebben az időszakban meg kell háromszoroznia a jelenlegi nyolcvanezres kínai forgalmát. A konszern másik sikertörténete a Skoda, ám a Seat eladásai rohamosan esnek, és a Volkswagentől is többet várnak a tulajdonosok, különösen Európában. A külföldi beruházásokat is érintő takarékossági program ellenére nem lassult a tempó Győrben, ahol jelenleg ötezernél többen dolgoznak, 1,6 millió motor készült tavaly és a TT sportkocsi éves kapacitása közel hatvanezer. Winterkorn mindig is szívesen jött Magyarországra, származása és kedvező tapasztalatai révén is jó kapcsolata van a győri kollektívával, magyar rokoni szálai pedig vélhetően tovább erősíthetik az Audi Hungária pozícióit, ám azt lapunknak adott interjúiban is többször hangsúlyozta, hogy az Audi, Skoda Seat és Volkswagen márkákat tömörítő VW AG-nbelül is komoly harcok folynak egy-egy új termék gyártásának megszerzéséért, sőt megtartásáért. Abban talán azért reménykedhetünk, hogy érvényesül a klasszikus recept, mely szerint egy döntésnél 80 százalékban gazdasági, 20 százalékban érzelmi szempontok érvényesülnek. Martin Winterkorn szülei és bátyja Magyarországon éltek, de a családot 1946-ban kitelepítették Zsámbékról, és Martin már a Stuttgart közeli Leonbergben született 1947- ben. A műszaki egyetem elvégzése után a Boschnál dolgozott, az ő tevékenységének is köszönhető, hogy a német cég üzemet telepített Magyarországra. Winterkorn 1981-től az Audi, majd 1993-tól a Volkswagen konszern minőségbiztosításért felelős részlegénél, 1995- től a konszern termékmenedzsmentjéért felelt, majd 1996-tól a Volkswagen márka kutatás-fejlesztési vezetője lett. Winterkorn 2002. március 1-je óta az Audi AG igazgatótanácsának elnöke, ő vezette 2002. január elsejétől az Audi, Seat és Lamborghini márkákat tömörítő csoportot, 2003-tól pedig az Audi teljes fejlesztési részlegét is irányítja. Az Audi igazgatótanácsának elnökekeként egyúttal a Volkswagen AG igazgatótanácsának is a tagja. Bernd Pischetsrieder, a konszern távozó vezére, és az utód, Martin Winterkorn, a Volkswagen idei éves sajtókonferenciáján, a társaság központjában, Wolfsburgban Fotó: Reuters - Arnd Wiegmann .................^i..Ai.CJj»ai».Cjv.... ........................... „Túl gyorsan nőnek a bérköltségek” Dr. Martin Winterkorn, a Népszabadságnak adott korábbi exkluzív interjújában elmondta: „Az új beruházásoknál minden ország esetében azonos képlettel dolgozunk, mérlegeljük a gépparktelepítés és az építkezés költségeit, ennél is fontosabb a befektetői környezet, az infrastruktúra, a megközelítési lehetőség, ám a leglényegesebb a szakképzett munkaerő és a bérköltség. Az első magyarországi beruházási döntésünknél is ezek játszották a legfontosabb szerepet.” Arra a kérdésre, hogyan lehet javítani Magyarország versenyképességét a külföldi beruházásokért folytatott versenyben, a bérköltség jelentőségét emelte ki a konszern elnöke: „Az én félelmem az, hogy a régió országaiban túl gyorsan nőnek a bérköltségek. Egy korábbi példa is ezt igazolja: húsz évvel ezelőtt Spanyolország a magyarhoz hasonló kedvező helyzetben volt a bérköltségek tekintetében, ám az egy kocsira eső spanyol bérköltségek már majdnem elérték a németországit, ahol ugyan még magasabbak az órabérek, de ezt ellensúlyozza a hatékonyabb termelés. Éppen kelet-európai telepeink eredményeinek köszönhető, hogy a versenyképesség megtartása érdekében ma már az anyaországban működő gyáraink munkavállalói is rugalmasabbak. A spanyol példából okulva óvatosabban kell kezelni a magyarországi bérkérdést, hiszen ha én azt mondom, hogy száz magyar mérnököt foglalkoztatok Győrben, akkor meg is kell indokolnom, hogy miért nem Németországban épült fel az új motorfejlesztő központ. Csak a németországinál kedvezőbb költségekkel győzhetnek a kelet-európai régió országai, és hosszabb távon csak a gazdaságosan működő cégek fejlődhetnek és maradhatnak meg.” (B. f.) Pénz- és tőkepiac, 2006. november 8. Budapesti részvényárfolyamok Az MNB devizaárfolyamai A BUX napi változása Forrás: fxcm.com. eco.hu / Népszabadság-grafika Pénznem Árfolyam Pénznem Árfolyam AUD 157,06 JPY (100) 173,44 CAD 180,55 NDK 31,65 CHF 163,58 PLN 68,09 CZK 9,33 SEK 28,53 DKK 34,98 SKK 7,24 EUR 260,92 USD 203,84 GBP 388,70 Forrás: econet.hu Az adatok tájékoztató jellegűek Állampapír-piaci referenciahozamok Hozam % 3 hónapos diszkont k. jegy 8,15 6 hónapos diszkont k. jegy 1 éves kötvény 8,20 8,35 3 éves kötvény 8,14 5 éves kötvény 7,54 10 éves kötvény 7,21 15 éves kötvény 7,09 Forgalom Árfolyam (Ft) Változás értéke (Ft) darab nyitó záró átlag minimum maximum forintban %-ban BorsodChem 194 701 381 65 758 2 970 2 950 2 961 2 950 2 970 -25,00 -0,84 Bit 358 005 085 38 065 9 505 9 405 9 405 9 405 9 505 595,00 -5,95 Danubius 45 166 945 7 378 6170 6100 6122 6100 6175 -185,00 -2,94 Démász 211313 995 10 785 19 000 19 750 19 593 19 000 19 750 50,00 0,25 Econet.hu 87 524 369 1 240 752 66 71 71 66 736,00 9,23 Egis 1161 936 660 43 820 26 210 26 600 26 516 26 050 26 680 585,00 2,25 FHB 65 393 658 39 569 1650 1656 1653 1642 1665 6,00 0,36 Forrás (DE) 1 160 323 1268 900 901 915 900 939 0,00 0,00 Fotex 517 943 406 830 822 634 614 623 613 635 -16,00 -2,54 Graphisoft 112 974 191 63 083 1808 1771 1791 1771 1810 39,00 -2,15 GSPARK 63 037 445 68 171 935 925 9A 915 935 -7,00 -0,75 Humet 1453 148 24 218 60 60 ___60 60 61 -1,00 -1,64 Kárpótlási jegy 29 442 770 20 837 1416 1430 1413 1401 1450 15,00 1,06 Konzum 1 539 211 7 601 205 215 203 201 215 0,00 0,00 MOL 4 690 516 655 227 820 20 500 20 800 20 589 20 355 20 800 345,00 1,69 Magyar Telekom 1 908 782 587 1 991 941 956 960 958 956 966 0,00 0,00 OTP 9 893 944 225 1314 245 7 530 7 560 7 528 7 415 7 602 -42,00 -0,55 Phylaxia Pharma 2 112 228 32 167 64 65 66 64 660,00 0,00 Rába 47 126 216 47 750 995 986 987 980 995 -4,00 -0,40 Richter 3 966 223 460 90 676 43 050 43 800 43 741 43 050 44 000 820,00 1,91 Synereon 12 570 660 12 330 1015 1022 1020 1015 1022 1,00 0,10 TVK 22 830 970 4 550 5100 5 090 5018 5 000 5100 -10,00 -0,20 TVNETWORK 3 514 884 15 171 234 232 232 228 234 -3,00 -1,28 NÉPSZABADSÁG • 2006. NOVEMBER 9., CSÜTÖRTÖK Gazdaság•15 *— CIB Betétmix Méz HIRDETÉS ALAPKEZELŐ EGY HULLÁMHOSSZON és méz és sok méz inj Akció időtartama: 2006.10.24-12.15. 7 világindex legjobb hozamai betéti kamat nyereményautó tőke- és hozamgarancia Helyezze el megtakarítását a CIB Banknál, és kimagasló, évi 12,00% kamatot fizetünk a lekötött betéti összegrészre, •fr a CIB Trendkövető Alappal tőke- és hozamgarancia mellett a világindex legjobb hozamából részesülhet, sőt részt vehet nyereményjátékunkban, ahol egy Audi A3 2.0TDI vár Önre! EBKM: 12,00%. Az akciós betéti kamat 3 hónapos lekötött forint betét elhelyezése és annak megfelelő összegű CIB Trendkövető Alap jegyzése esetén a lekötött betéti összegrészre és a lekötött betét első kamatperiódusára vonatkozik. A minimálisan elhelyezhető összeg 200 000 Ft Az akció időtartama: 2006. október 24 - 2006. december 15. A Bank a kamatváltoztatás jogát az akció ideje alatt is fenntartja. A betét részletes szerződési feltételeit a lakossági Üzletág Általános Szerződési Feltételek és az aktuális kamattájékoztató tartalmazza. A nyereményjáték részleteit keresse a www.db.hu honlapon és a bankfiókokban. Az akciós betétek lekötéséhez feltételként megvásárlásra kerülő befektetési alap mindenkori teljesítménye a megtakarítás egészének várható alakulását kedvező és kedvezőtlen irányban egyaránt befolyásolhatja, ezért kérjük, a befektetési alappal kapcsolatos kockázati tényezőket olvassa el a befektetési alap tájékoztatójában. Jetero hirdetés nem minősül ajánlattételnek, kizárólag a figyelem felkeltése a célja. Audi CIB0O64O2Á2242 www.cib.hu GB. a Gruppo Banca tntesa bankja V 4