Népszabadság, 2006. december (64. évfolyam, 281-304. szám)

2006-12-23 / 300. szám

16 • 2006. DECEMBER 23., SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Extra/Média HÍREK Sport 21 - nincs pénz Beváltatlan ígéret maradt, hogy karácsony előtt pénz­hez jut az indulásra és fizeté­sükre fél éve hiába váró Sport 21 című fantomnapilap több mint száz munkatársa. Az újság eredetileg június­ban indult volna, a titokzatos külföldi befektetőket képvi­selő Tölgyes Péter lapalapító azonban pénz helyett eddig csupán ígéretekkel állt elő, legutóbb karácsonyi időpon­tot megjelölve az egymilliárd forintot is meghaladó tarto­zás rendezésére. „Ez nem történik meg” - közölte teg­nap érdeklődésünkre Töl­gyes, különösebb indokolás nélkül. Újabb időpontot már nem mondott. (H. Z.) Az élő brit legenda Sir David Attenborough ter­mészetfilmes érdemelte ki a BBC Culture Show című mű­sorának szavazásán a Nagy- Britannia legnagyobb élő le­gendája címet. (origo) Lap kártyásoknak A hazánkban is gyorsan ter­jedő pókerőrület nyomán a kártyajátékok iránt megélén­kült érdeklődésre épít a most indult Kártya Magazin. Az elegáns kivitelű lap 990 forintos ára mutatja, hogy ar­ra a közönségre számítanak, akik nem sajnálnak 15 ezer-300 ezer forintos neve­zési díjat fizetni, hogy póker­versenyen vegyenek részt. Az újság beszámol a sport­ként kezelt kártyajátékok versenyeiről, miként a póker és bridzs elméletével is fog­lalkoznak majd. (Munkatársunktól) ­ Céges harcok Budapesten Hollywoodi sztárokkal Bu­dapesten forgatják A cég című hatrészes, nagy költ­ségvetésű tévésorozatot. Csákvári Géza Komoly erők mozognak egy nyugodtnak induló kora téli va­sárnap reggelen a Köztársaság téren: forradalmárok egy tank segítségével rohamozzák az Er­kel Színházzal szemben lévő épületet, ahonnan ávósok vi­szonozzák a tüzet. 1956-ot né­pes filmes stáb idézi meg. A forgatáshoz már hozzáedződ­hettek a fővárosi polgárok, hi­szen a közelmúltban Goda Kriszta Szabadság, szerelem cí­mű produkciójának felvétele­kor vált számos városi helyszín hosszabb-rövidebb időre hábo­rús övezetté. Ami a mostani forgatásban mégis különleges, hogy ezúttal nem magyar színé­szek, hanem egy hollywoodi sztár, Chris O’Donnell ugrál fel­­alá. Mindent tud, és mindenhol ott van: tankba be, tankból ki, puskával és anélkül. Az igazság­hoz hozzátartozik, hogy leg­alább húsz percig néztem, mi­előtt felismertem. - Nem véletlen, mivel a KGB-sek „megdolgozták” - avat be a történetbe Lawrence Garrison, a produkció sajtósa. A következő beállásnál előtűnik még egy nemzetközileg ismert arc: Natascha McElhone-é. Pus­kát kap a kezébe, tölt és lő, és még a szeme sincs csukva, mint Dobó Katának a már említett Szabadság, szerelemben. A szí­nészek munkáját a legelismer­tebb magyar kaszkadőr, Piroch Gábor koordinálja.­­ Chris egy CIA-ügynököt alakít, aki azért jön Magyaror­szágra, hogy megpróbálja meg­akadályozni a forradalom kitö­rését és később az orosz ellen­csapást, de a KGB ebben meg­. A nemzetközi produkció először az amerikai TNT csatornán lesz lát­ható, majd ősszel a TV 2 is műsorra tűzi, amely a sorozat kooproduk­­ciós partnere. Poich Lóránd, a csa­torna programigazgatója szerint - ugyan többe került beszállni a so­rozatba, mint ha kész filmeket vet­tek volna ugyanerre a műsoridőre, de mivel a produkciónak magyar vonatkozása is van, belevágtak. Hozzátéve: egy magyar kereskedel­mi tévé önállóan soha nem tudna kiállni egy ilyen nemzetközileg is színvonalasnak számító, rangos szereposztással bíró produkcióval, akadályozza. Natascha pedig a barátnője - tudunk meg további részleteket. További fontos sze­repekben Michael Keaton, Alfred Molina és Marozsán Eri­ka is látható lesz. A cég hatrészes minisorozat­nak készül, Robert Littell 2002- ben magyarul is megjelent best­sellere (A cég­­ a CIA regénye) alapján. A mű az Egyesült Álla­mok, illetve a CIA kommuniz­mussal vívott közel fél évszáza­dos harcát mutatja be (a fonto­sabb állomások: Berlin, Buda­pest, Kuba, Washington). Két lövés között tudunk egy kicsit beszélni David A. Rosemont executive producer­rel. (Mint megtudtam tőle, ez a titulus azt jelenti egy tévés pro­dukciónál, hogy mindenért ő a felelős.) A költségvetésre vo­natkozó kérdésemre számot ugyan nem mond, de elmagya­rázza, hogy egy minisorozat bü­dzséje általában alacsonyabb egy hollywoodi játékfilménél, mert kisebb stáb kevesebb idő alatt készíti el ugyanazt. (A cég eredetileg mozifilm lett volna Ridley Scott rendezésében, de a magas költségek miatt végül a terv lejjebb került egy szinttel. Scott pedig producerként ma­radt a film mellett.) David A. Rosemont kifeje­zetten elégedett a budapesti forgatással, leszámítva, hogy nagyon sokba kerültek a terü­letfoglalások. Ahogy fogalmaz, amint utcára mentek, mindig más önkormányzattal kellett al­kudozni, ráadásul olyan magas összegeket követeltek, mint ed­dig forgatása alatt sehol másutt. Viszont a hitelesség miatt ra­gaszkodtak Budapesthez. Chris O’Donnell magyarországi bevetésen www.nol.hu A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu Ünnepi dalok: a szokásos menü Átütő karácsonyi sláger nincs az idén a kereskedel­mi rádiókban. Az ünnepi hangulatot ezért a jól be­vált dalokkal próbálják megalapozni az adók, na­ponta akár négyszer is le­adva ugyanazt a számot. Haszán Zoltán Csengett a kassza a karácsonyi dalok szerzőinél, a kereskedel­mi rádiók ugyanis már novem­ber közepén megkezdték a han­golást az ünnepekre. Ami a rekordmelegben még furcsának hathatott, mostanra már meg­edzette a füleket: a frekvenciá­kat sűrűn váltó hallgató az el­múlt egy hónapban egy-egy klasszikus karácsonyi melódiá­val akár háromszázszor is talál­kozhatott. Aki hűséges egy csa­tornához, az legfeljebb naponta háromszor-négyszer. A kará­csonyra betárazott 15-20 dal kö­zül ráadásul a legtöbb régi, az év vége felé rendre leporolt darab. Vlevesz Tibor, a Danubius programigazgatója szerint az idén nincs olyan átütő karácso­nyi sláger, mint mondjuk évek­kel ezelőtt volt a jótékonysági Band Aid dala, a Do They Know It’s Christmas? Új szá­mok azért vannak, mint Zsédáé, de zömében a tradicionális da­lokból állították össze az ünne­pi menüt, amelyet piackutatá­sokkal támasztottak alá (ma­gyarul ezt igénylik a hallgatók), és passzol a rádió év közbeni profiljához is, így klasszikus ze­nét most sem játszanak, és a Jingle Bells metálfeldolgozását sem ismerhetik meg a Danubi­­us-hívek. A Sláger december 6-án indí­totta az ünnepi folyamot, órán­ként egy karácsonyi dallal, ezt emelte ezen a héten kettőre. A monotonitás ellen hat a rádió­nak az az általános szabálya, hogy naponta legfeljebb egyszer lehet leadni ugyanazt a számot. Bolla Zsolt, a Sláger program­igazgatója szerint az elmúlt év zenei tesztjeiből már pon­tosan tudható, hogy mit szeret hallgatni ilyenkor a magyarok többsége, ilyen például Mariah Carrey All I Want For Christmas Is You című száma, vagy a Wham Last Christmase 1985-ből, amit viszont például a Bumerángból kitiltottak a mű­sorvezetők, mert máshol úgyis sokszor megy. A csúcsrajáratás a Slágeren december 24-én dél­után indul, másnap reggel hatig megszakítás nélkül csak kará­csonyi dalokat sugároznak. Van ugyanakkor olyan rádió is, ami a toplistás számok közül egyetlenegyet sem játszott. A Roxy ügyvezető igazgatója, Tiszttartó Titusz elmondta: a műsorvezetők természetesen foglalkoznak a karácsonnyal, de az általuk megcélzott 15-29 éves korosztály „kitépné a helyéről az autórádióját, ha felcsendülne valamelyik klasszikus ballada”. Hamarosan szilveszter. An­nak is megvannak a maga klasz­­szikusai. • A NYOLC LEGTÖBBET JÁTSZOTT RÁDIÓS KARÁCSONYI DAL: Billy Mack: Christmas all around U2 and Green Day: The saint's are coming Bon Jovi: Bels will be ringing DJ Bobo: It's time for Christmas Irigy HM: Száncsengő Gloria Estefan: Let it snow Wham: Last Christmas Chris Rea: Driving home for Christ­mas (Forrás: Rádiómonitor) Hangulatalapozás - listáról Fotó: Móricz Simon I . Egy füst alatt Független-e a sajtó? Van-e sajtószabadság? Szent-e a hír, szabad-e a vé­lemény? Olyan kérdések ezek, ame­lyek nemcsak az újságírókat érintik. Érdeklődést viszont csak azok mutatnak irántuk, akik valamelyest követik a kül­világ eseményeit: olvasnak új­ságot, néznek hír- és vitaműso­rokat, hallgatnak dokumentum­­riportokat, fogékonyak a Győzikén, esetleg a BB Évin vagy a Zalatnay Cinin túli törté­nések iránt is. Bízzunk benne, ők sincsenek kevesen. Kiszolgálásuk nem könnyű manapság, amikor a klasszikus, mértékadónak mondott közéle­ti lapok immár nem egymással, hanem sokkal inkább a „keres­kedelmi” szemlélettel verse­nyeznek: itt az győz, aki minél kevesebb befektetéssel, minél többet kaszál. Nem baj, ha egy információ nem egészen meg­alapozott, nem gond, ha egy írásban az állítmány köszönővi­szonyban sincs az alannyal, lé­nyeg, hogy a tálalás elég etetős legyen. A küzdelem már-már két­ségbeesett, s közben alapvető szabályok, erkölcsi normák sé­rülnek. Mert hogyan kellene értékel­ni az egyik megyei napilapban a megjelent hirdetést, amelyben vidéki tudósítót, egyben hirde­tésszervezőt keresnek? Vagyis egyfajta meghason­­lott elmét, kettős személyisé­get, olyan lényt, aki az egyik pil­lanatban elszántan kutat egy közérdeklődésre igényt tartó témában, visszásságokat tár fel, okot nyomoz, összefüggéseket keres, sikamlós eseteket is meg­ír, majd - esetleg - ugyanazok­nak a szereplőknek reklámfelü­leteket árul, gyakorlatilag pénzt kér tőlük, és ennek fejében le­hetőséget kínál nekik, hogy lap­ja hasábjain jó színben tűnjenek föl. Kollégáimtól érdeklődtem, ennek alapján sajnos kimond­ható: vidéken eléggé elterjedt gyakorlat, hogy az újságíró juta­lékot kap, ha hirdetést visz a lapnak. Sokan élnek a lehető­séggel, hisz az alacsony fizetés mellé jól jön a kiegészítés. A többség azonban tudja: ügynöki tevékenységével hosszabb tá­von saját munkáját veszélyezte­ti, egy idő után bezárul a kör, ha mindenkinek üzleti lekötele­zettje, akkor nem lesz kiről­ mi­­ről írni, így a lapok - a tájékoz­tatás intézményei - nehéz hely­zetbe hozzák magukat is. Miféle tekintélye marad az újságnak, amelyik hirdetési felületein kí­vül munkatársait, a szabadnak, függetlennek, tevékenységében elfogulatlannak mondott újság­íróit is áruba bocsátja? Ezzel az álláshirdetéssel alighanem először fordul elő hazánkban, hogy a két össze nem férő ténykedésre - a hite­les tájékoztatásra és a hirdetés­­szervezésre - nyilvánosan egy munkakört kreálnak. Ez hom­lokegyenest ellentétes az újság­író-szövetség etikai kódexével, amely kimondja: „etikai vétsé­get követ el, aki az újságírót hir­detésszervezésre, fizetett köz­lemény szerzésére, készítésére kötelezi annak fejében, hogy új­­ságíróként foglalkoztatja”. Fölvethető: ne legyünk nai­vak, miért éppen az újságírás­ban lenne közelebb a valóság az írott és íratlan normákhoz, eti­kai elvekhez, mint másutt? El­végre ez is csak egy szakma, 2006-ban, Magyarországon. Mondhatnák azt is: mindez az újságíró-társadalom belügye, intézzük el magunk között, ahogyan tudjuk. Ám akkor szin­tén vétenénk, csak más módon: elhallgatással. Doros Judit

Next