Népszabadság, 2007. január (65. évfolyam, 1-26. szám)

2007-01-06 / 5. szám

16 • 2007. JANUÁR 6. SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Extra/Média RÖVIDEN Az újságírás legvéresebb éve Az újságíró szakma törté­nelmének legvéresebb, leg­több halálos áldozatot köve­telő éve volt 2006 - állítja a Nemzetközi Újságíró Szö­vetség. A FIJ közleménye szerint 155 újságíró és mé­diamunkatárs vesztette éle­tét gyilkosságokban, illetve megmagyarázhatatlan kö­rülmények között, míg to­vábbi 22 ember hivatása gyakorlása közben szenve­dett halálos balesetet. A pá­rizsi székhelyű Riporterek Határok Nélkül (RSF) szer­vezet összegzése szerint hi­vatása gyakorlása közben 81 újságíró vesztette életét 2006-ban. A jelentős, két­szeres különbséget Aidan White, a FIJ főtitkára azzal magyarázta, hogy ők nem tettek különbséget az újság­írók és ez utóbbiak segítői (például tolmácsok, sofő­rök) között. (MTI) Közelít a nagyokhoz a Viasat3 A Viasat3 5,9 százalékos kö­zönségaránnyal történetének legjobb éves nézettségét érte el tavaly - adott ki közle­ményt a Viasat3. Ez majdnem kilencszázalékos növekedés. A teljesítmény értékét növeli a társaság szerint, hogy a föl­di sugárzású adók közül a ke­reskedelmi tévék veszítettek 2005-ös piaci részesedésük­ből (az RTL Klub 5,8 százalé­kot, a TV 2 5,4 százalékot), az mi pedig minimálisan, 2,2 százalékkal növekedett. (Munkatársunktól) F­őszerkesztő váltás a Pesti Estnél Távozott a Pesti Est főszer­kesztője, Galambos Attila. A Kreatív Online információja szerint az utódlást házon belül oldották meg, a felada­tokat Darányi András vette át, aki kinevezését megelő­zően főszerkesztő-helyettes­ként dolgozott. (Munkatár­sunktól) Csaknem ötven díj az MTV-nek Minden eddiginél több szakmai elismerésben ré­szesült tavaly a Magyar Te­levízió. Összesen 43 hazai és külföldi díjat kaptak 2006- ban a Magyar Televízió munkatársai - olvasható az MTV csütörtöki közlemé­nyében. (Munkatársunktól) Paprika TV: online hibaüzenet Mindössze egy hibaüzenetet látnak azok az érdeklődők, akik a TV Paprika internetes oldalára szeretnének belép­ni. A csatorna 2006. decem­berében beüzemelt honlap­ját a társaság közleménye szerint a napokban külső tá­madás érte, ezért a kiszolgá­ló szerver leállt. A cég remé­nyei szerint napokon belül elhárítják a hibát. (Munka­társunktól) Orson Welles-sorozat a Dunán Orson Welles sorozatot in­dít a Duna TV. A filmvilág egyik legnagyobb különcé­től öt filmet - és egy doku­mentumfilmet - tűznek mű­sorra. A sort január 31-én Az aranypolgár nyitja. A Duna immár hagyományo­san a Filmszemlével egy­­időben, január 30. és febru­ár 6. között válogatást mu­tat be a közelmúlt magyar filmterméséből is. (Munka­társunktól) www.nol.hu A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu Vetélkedő helyett táncot néztünk A Rendőrakadémia 5 és Bud Spencer a tévés toplistán Kevesebbet tévéztünk ta­valy, mint 2005-ben vagy akár négy éve, így is áldo­zunk azért átlagosan napi 202 percet a televízióra. Ebben a fogyasztásban az újrahasznosítást már meg­valósítjuk, főként agyonját­szott filmek találhatók ugyanis a most elkészült tévés toplistán. Lecsúszott a nézettségi toplista éléről a 2004-ben és 2005-ben is legnépszerűbbnek bizonyult műsor, a Legyen Ön is milli­omos. Talán ha Vágó István is táncolt volna az RTL híresem­beres revüműsorában, akkor az a kvízműsor nézettségét is megdobja. De nem. Mondjuk a műsorvezetőnek különösebben nem kell szomorkodnia, a par­ketten mozgó magyar sztárok lenyomták a németországi fut­­ball-világbajnokság döntőjét is, hosszabbításostul, Zidane­­fej­elésestül. Elkészült a 2006-os tévés né­zettségi lista, sok ismerős arc­cal: Győzike, Napló, Fábry, a szilveszteri kabaréval Sas Jó­zsef. Az össznézőszámok azon­ban már jóval alacsonyabbak, mint akár csak 2005-ben. A Le­gyen Ön is milliomos! például akkor több mint hárommilliós nézőszámmal volt a csúcson. Most az első helyhez már 2,6 millió néző is elég volt. Ráadá­sul a lista némiképp csal. Azon ugyanis minden műsor csak egyszer szerepel, a legnézet­tebb adásával. így fordulhat elő, hogy az All az alku hiába hete­dik, az egyre gyengülő nézett­sége miatt a TV 2 úgy döntött, hogy januártól már nem nyito­­gatnak bőröndöket a képer­nyőn. A Szombat esti láz őszi szériája is gyengébben szere­pelt, mint a tavaszi. (Az viszont azért mégis meglepő, hogy az augusztus 20-i tűzijáték a kilen­cedik a listán, hiszen a vihar mi­att tévéadásként értékelhetet­len volt, ahogyan tájékoztatás­ként is, hiszen egy idő után le is keverték a műsort.) A magyar filmgyártás is el­könyvelhet egy sikert: a Csak szex és más semmi című vígjá­ték a kereskedelmi tévék és az őket eltartó hirdetők számára fontos 18-49 éves korosztálynál a legnézettebb film lett. A teljes lakosságban dobogós lett, meg­előzte ugyanis a Dr. Dolittle és a Krokodil Dundee 2. (mindkettő amerikai vígjáték). A tévés fil­­mezési szokások egyébként a megszokással minősíthetők. A Krokodil Dundee-trilógia pél­dául az első tízben található, és a jelek szerint kevesen unják a Rendőrakadémiát, mert az első negyvenben négy epizódja is felbukkan. Valahol a szerkesz­tők kedvencei közé tartozó Reszkessetek, betörők-széria, a Bud Spencer-Terence Hill­­örökzöldek és a szintén nem is­meretlen Taxi között.­­A Harry Potter viszont csak a 45. helyen landolt. Viszonylag új alkotás­nak számít A Karib-tenger kaló­zai, a nézői hála az ötödik hely­re hozta fel a filmek között.) Meglehet, az állandó szerep­lők miatt, de tény: kevésbé va­gyunk kíváncsiak a tévéműso­rokra. Tíz év után először 2005- ben csökkent a televíziózásra fordított idő Magyarországon, naponta mindössze öt perccel. Ez további kettővel apadt ta­valy. Azért a világ egyik legin­kább tévéfüggő nemzeteként még így is áldozunk átlagosan napi 262 percet a műsorokra.­­Az átlagos adatokat az idősek húzzák fel. A 18-49 éveseknél már csak napi 219 percnyi tévé­zést mutat ki az AGB Nielsen. Tucatnyi perccel kevesebb ez, mint egy éve.) Mindez ugyanakkor zárójel­be kerül az év végi ünnepi idő­szakban. Ekkor nem nagyon is­merünk mértéket a tévézésben. A karácsonyt hat perc híján hat óra tévézéssel ünnepeltük. Ez azonban semmi ahhoz ké­pest, hogy az óév utolsó és az új év első napján a napi átlag hét órára kúszott fel. Öt perc híján. És ez több, mint a tavalyi hason­ló adatok. Úgyhogy van még re­ményük a televízióknak. • Sok műsort hiába keresünk az első ötvenben. A Fábry-Wahorn-féle Cadillac Drive éjszakai műsor lett, igaz, nem is tömegműsornak indult, mint - legalábbis ambícióiban - a Rém rendes család Budapesten vagy a Megatánc. Mindkettőnek keresték a helyét a TV 2-n, elkerülve a tel­jes bukást. Ez a Megatánc esetében még úgy ahogy sikerült. A Magyar Televízió egyetlen műsorát sem találtuk a toplistákon. Megatánc, ráncfelvarrás után Fotó: Móricz Simon Túl a csúcson? Fotó: Kovalovszky Dániel 2006 legnépszerűbb műsorai A legnézettebb filmek a tévében Forrás: AGB Nielsen/RTL Klub 1. Szombat esti láz RTL Klub 05.28. 2 604 541 1. Dr. Dolittle RTL Klub 03.15. 2 117 724 2.Labdarúgó-vb döntő RTL Klub 07. 09. 2 592 249 3. Legyen Ön is milliomos! RTL Klub 03.20 2 470 908 Csendes Don - újabb, hosszabb, unalmasabb A Csendes Don új feldol­gozása szótlanul tizenkét éven át kuksolt egy svájci széfben, mire végül az orosz nézők elé kerülhe­tett Szergej Bondarcsuk utolsó filmje. A fogadtatás alapján azonban úgy tűnik, talán jobb lett volna, ha a hétrészes sorozat továbbra is a páncélszekrény mé­lyén marad. Nyilas Gergely Moszkva Nagy volt a dilemma a Csendes Donból készült sorozat megké­sett bemutatója előtt, hogy az orosz közvélemény melyik elő­ítéletére hallgasson: egyrészt a remake-eket zsigerből utálni kell (a Mihail Solohovnak tulaj­donított regényt 1952-ben már filmre vitte Szergej Geraszi­­mov), főleg, ha hollywoodi­­„golivúdi”, vagyis nyugati szí­nészek alakítják benne Orosz­hon lakóit. Másrészt a legendás rendező nyilván nem adja ne­vét egy polgárháborús szap­panoperához. Bondarcsuk 1994-ben a forgatás befejezése után nem sokkal meghalt, így épp csak értesült az olasz pro­ducer által bejelentett csődről, amely nyomán a hitelezők rá­tették kezüket a 160 kilométer vágatlan filmre. A vitába végül beszállt az orosz állam is, így végül a nyersanyag idén vissza­került Moszkvába. Az I. világ­háborútól a megalakuló Szov­jetunió első éveiig a doni kozá­kok életét Grigorij (Rupert Everett) és Akszinija (Delphine Forest) szerelmi történetén ke­resztül bemutató filmet a néhai rendező fia vágta meg. Fjodor Bondarcsuk - akit az Oroszor­szágban kasszasikert hozó, a Szovjetunió afganisztáni be­avatkozását kissé propagan­­disztikusan bemutató 9-es sza­kasz című film megalkotása óta afféle „udvari” színész-rende­zőként tartanak számon - itt­­ott speciális effekteket, sziru­pos hóhullást és robbanásokat helyezett el a filmben, de az utómunkálatok, mint mondta, lényegében az apja jegyzetei alapján folytak. A múlt év végi bemutató után egy ideig a csapból is a Csendes Don folyt és az előíté­letek közötti dilemma végül a Golivúd-ellenesek javára dőlt el. Érveik alapja részben az a közhely, hogy külföldiek nem tudnak oroszokat játszani, nem tudnak vodkát inni (valóban kevés nemzet önt le a torkán hivatalos becslések szerint tiszta szeszben számolva év 14 liter alkoholt a teljes lakosság­ra lebontva), másrészt számta-A helyi kozákok közül sokan felháborodtak a francia színésznő hajkoronáján, mondván kibontott hajjal kozák nő sosem lépne utcára. Van okoskodás arról, hogy egy igazi doni kozák nem is abban a tájszólásban beszél, ami a filmben hallható. Kétségtelen, hogy Solohov írásban nem je­lölte a tájszólást, így a keverék kozák-ukrán-délorosz dialek­tus, amely a Geraszimov film­jében használttól is eltér, való­színűleg a stáb önálló találmá­nya. Erről viszont a legkevésbé sem a külföldiek tehetnek. A helyi kozákok közül sokan fel­háborodtak a francia színésznő hajkoronáján, mondván: ki­bontott hajjal kozák nő sosem lépne utcára - igaz, Forest gyö­nyörű fekete fürtjeinek hang­­súlyozása Bondarcsuk utasítá­sa volt. Más kérdés, hogy miközben egy-egy cikk az Everett-Forest párost kritizálja, lelkesen emlí­ti meg, hogy Bondarcsuk ere­detileg állítólag Julia Robertset és Richard Gere-t nézte ki a fő­szerepre. A tervet a Micsoda nő húzta keresztbe, miután kettejük kasszasikert hozó filmje miatt a színészpáros gá­zsija az egekbe szökött. Bár az ellenérvek gyakran megmosolyogtatók - többek között annak a kozáknak a kiro­hanása egy cikkben, aki szerint egy kozák nő sosem feküdne olyan ledéren az ágyba mint tette ezt Akszinija, szeretője mellé bújva­­, lényegében iga­zuk lehet. A film unalmasra si­keredett. Zajlik a polgárháború, Grigorij hol itt, hol ott öldököl, dúl az érzelem, ármány és sze­relem, vér és szenvedély próbál képernyőre kerülni, de a törté­net nem sodor magával, inkább csak csordogál. Nem annyira a színészek miatt, akik között Bondarcsuk neje és lánya is ott volt. A mű egészét a díszletek­kel együtt szirupos máz hatja át, viaszbaba-szerűség, ami mi­att Akszimija Grigorij iránti for­ró szerelme kevésbé hiteles, mint a filmet gyakran megsza­kító sörreklámok. Érdeménél kicsit zajosabban átadott aján­dék, amit ráadásul nem is sike­rült időben átadni, hiszen Solo­hov születésének egy eszten­dővel korábban volt a 100. év­fordulója.

Next