Népszabadság, 2007. január (65. évfolyam, 1-26. szám)
2007-01-06 / 5. szám
16 • 2007. JANUÁR 6. SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Extra/Média RÖVIDEN Az újságírás legvéresebb éve Az újságíró szakma történelmének legvéresebb, legtöbb halálos áldozatot követelő éve volt 2006 - állítja a Nemzetközi Újságíró Szövetség. A FIJ közleménye szerint 155 újságíró és médiamunkatárs vesztette életét gyilkosságokban, illetve megmagyarázhatatlan körülmények között, míg további 22 ember hivatása gyakorlása közben szenvedett halálos balesetet. A párizsi székhelyű Riporterek Határok Nélkül (RSF) szervezet összegzése szerint hivatása gyakorlása közben 81 újságíró vesztette életét 2006-ban. A jelentős, kétszeres különbséget Aidan White, a FIJ főtitkára azzal magyarázta, hogy ők nem tettek különbséget az újságírók és ez utóbbiak segítői (például tolmácsok, sofőrök) között. (MTI) Közelít a nagyokhoz a Viasat3 A Viasat3 5,9 százalékos közönségaránnyal történetének legjobb éves nézettségét érte el tavaly - adott ki közleményt a Viasat3. Ez majdnem kilencszázalékos növekedés. A teljesítmény értékét növeli a társaság szerint, hogy a földi sugárzású adók közül a kereskedelmi tévék veszítettek 2005-ös piaci részesedésükből (az RTL Klub 5,8 százalékot, a TV 2 5,4 százalékot), az mi pedig minimálisan, 2,2 százalékkal növekedett. (Munkatársunktól) Főszerkesztő váltás a Pesti Estnél Távozott a Pesti Est főszerkesztője, Galambos Attila. A Kreatív Online információja szerint az utódlást házon belül oldották meg, a feladatokat Darányi András vette át, aki kinevezését megelőzően főszerkesztő-helyettesként dolgozott. (Munkatársunktól) Csaknem ötven díj az MTV-nek Minden eddiginél több szakmai elismerésben részesült tavaly a Magyar Televízió. Összesen 43 hazai és külföldi díjat kaptak 2006- ban a Magyar Televízió munkatársai - olvasható az MTV csütörtöki közleményében. (Munkatársunktól) Paprika TV: online hibaüzenet Mindössze egy hibaüzenetet látnak azok az érdeklődők, akik a TV Paprika internetes oldalára szeretnének belépni. A csatorna 2006. decemberében beüzemelt honlapját a társaság közleménye szerint a napokban külső támadás érte, ezért a kiszolgáló szerver leállt. A cég reményei szerint napokon belül elhárítják a hibát. (Munkatársunktól) Orson Welles-sorozat a Dunán Orson Welles sorozatot indít a Duna TV. A filmvilág egyik legnagyobb különcétől öt filmet - és egy dokumentumfilmet - tűznek műsorra. A sort január 31-én Az aranypolgár nyitja. A Duna immár hagyományosan a Filmszemlével egyidőben, január 30. és február 6. között válogatást mutat be a közelmúlt magyar filmterméséből is. (Munkatársunktól) www.nol.hu A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu Vetélkedő helyett táncot néztünk A Rendőrakadémia 5 és Bud Spencer a tévés toplistán Kevesebbet tévéztünk tavaly, mint 2005-ben vagy akár négy éve, így is áldozunk azért átlagosan napi 202 percet a televízióra. Ebben a fogyasztásban az újrahasznosítást már megvalósítjuk, főként agyonjátszott filmek találhatók ugyanis a most elkészült tévés toplistán. Lecsúszott a nézettségi toplista éléről a 2004-ben és 2005-ben is legnépszerűbbnek bizonyult műsor, a Legyen Ön is milliomos. Talán ha Vágó István is táncolt volna az RTL híresemberes revüműsorában, akkor az a kvízműsor nézettségét is megdobja. De nem. Mondjuk a műsorvezetőnek különösebben nem kell szomorkodnia, a parketten mozgó magyar sztárok lenyomták a németországi futball-világbajnokság döntőjét is, hosszabbításostul, Zidanefejelésestül. Elkészült a 2006-os tévés nézettségi lista, sok ismerős arccal: Győzike, Napló, Fábry, a szilveszteri kabaréval Sas József. Az össznézőszámok azonban már jóval alacsonyabbak, mint akár csak 2005-ben. A Legyen Ön is milliomos! például akkor több mint hárommilliós nézőszámmal volt a csúcson. Most az első helyhez már 2,6 millió néző is elég volt. Ráadásul a lista némiképp csal. Azon ugyanis minden műsor csak egyszer szerepel, a legnézettebb adásával. így fordulhat elő, hogy az All az alku hiába hetedik, az egyre gyengülő nézettsége miatt a TV 2 úgy döntött, hogy januártól már nem nyitogatnak bőröndöket a képernyőn. A Szombat esti láz őszi szériája is gyengébben szerepelt, mint a tavaszi. (Az viszont azért mégis meglepő, hogy az augusztus 20-i tűzijáték a kilencedik a listán, hiszen a vihar miatt tévéadásként értékelhetetlen volt, ahogyan tájékoztatásként is, hiszen egy idő után le is keverték a műsort.) A magyar filmgyártás is elkönyvelhet egy sikert: a Csak szex és más semmi című vígjáték a kereskedelmi tévék és az őket eltartó hirdetők számára fontos 18-49 éves korosztálynál a legnézettebb film lett. A teljes lakosságban dobogós lett, megelőzte ugyanis a Dr. Dolittle és a Krokodil Dundee 2. (mindkettő amerikai vígjáték). A tévés filmezési szokások egyébként a megszokással minősíthetők. A Krokodil Dundee-trilógia például az első tízben található, és a jelek szerint kevesen unják a Rendőrakadémiát, mert az első negyvenben négy epizódja is felbukkan. Valahol a szerkesztők kedvencei közé tartozó Reszkessetek, betörők-széria, a Bud Spencer-Terence Hillörökzöldek és a szintén nem ismeretlen Taxi között.A Harry Potter viszont csak a 45. helyen landolt. Viszonylag új alkotásnak számít A Karib-tenger kalózai, a nézői hála az ötödik helyre hozta fel a filmek között.) Meglehet, az állandó szereplők miatt, de tény: kevésbé vagyunk kíváncsiak a tévéműsorokra. Tíz év után először 2005- ben csökkent a televíziózásra fordított idő Magyarországon, naponta mindössze öt perccel. Ez további kettővel apadt tavaly. Azért a világ egyik leginkább tévéfüggő nemzeteként még így is áldozunk átlagosan napi 262 percet a műsorokra.Az átlagos adatokat az idősek húzzák fel. A 18-49 éveseknél már csak napi 219 percnyi tévézést mutat ki az AGB Nielsen. Tucatnyi perccel kevesebb ez, mint egy éve.) Mindez ugyanakkor zárójelbe kerül az év végi ünnepi időszakban. Ekkor nem nagyon ismerünk mértéket a tévézésben. A karácsonyt hat perc híján hat óra tévézéssel ünnepeltük. Ez azonban semmi ahhoz képest, hogy az óév utolsó és az új év első napján a napi átlag hét órára kúszott fel. Öt perc híján. És ez több, mint a tavalyi hasonló adatok. Úgyhogy van még reményük a televízióknak. • Sok műsort hiába keresünk az első ötvenben. A Fábry-Wahorn-féle Cadillac Drive éjszakai műsor lett, igaz, nem is tömegműsornak indult, mint - legalábbis ambícióiban - a Rém rendes család Budapesten vagy a Megatánc. Mindkettőnek keresték a helyét a TV 2-n, elkerülve a teljes bukást. Ez a Megatánc esetében még úgy ahogy sikerült. A Magyar Televízió egyetlen műsorát sem találtuk a toplistákon. Megatánc, ráncfelvarrás után Fotó: Móricz Simon Túl a csúcson? Fotó: Kovalovszky Dániel 2006 legnépszerűbb műsorai A legnézettebb filmek a tévében Forrás: AGB Nielsen/RTL Klub 1. Szombat esti láz RTL Klub 05.28. 2 604 541 1. Dr. Dolittle RTL Klub 03.15. 2 117 724 2.Labdarúgó-vb döntő RTL Klub 07. 09. 2 592 249 3. Legyen Ön is milliomos! RTL Klub 03.20 2 470 908 Csendes Don - újabb, hosszabb, unalmasabb A Csendes Don új feldolgozása szótlanul tizenkét éven át kuksolt egy svájci széfben, mire végül az orosz nézők elé kerülhetett Szergej Bondarcsuk utolsó filmje. A fogadtatás alapján azonban úgy tűnik, talán jobb lett volna, ha a hétrészes sorozat továbbra is a páncélszekrény mélyén marad. Nyilas Gergely Moszkva Nagy volt a dilemma a Csendes Donból készült sorozat megkésett bemutatója előtt, hogy az orosz közvélemény melyik előítéletére hallgasson: egyrészt a remake-eket zsigerből utálni kell (a Mihail Solohovnak tulajdonított regényt 1952-ben már filmre vitte Szergej Geraszimov), főleg, ha hollywoodi„golivúdi”, vagyis nyugati színészek alakítják benne Oroszhon lakóit. Másrészt a legendás rendező nyilván nem adja nevét egy polgárháborús szappanoperához. Bondarcsuk 1994-ben a forgatás befejezése után nem sokkal meghalt, így épp csak értesült az olasz producer által bejelentett csődről, amely nyomán a hitelezők rátették kezüket a 160 kilométer vágatlan filmre. A vitába végül beszállt az orosz állam is, így végül a nyersanyag idén visszakerült Moszkvába. Az I. világháborútól a megalakuló Szovjetunió első éveiig a doni kozákok életét Grigorij (Rupert Everett) és Akszinija (Delphine Forest) szerelmi történetén keresztül bemutató filmet a néhai rendező fia vágta meg. Fjodor Bondarcsuk - akit az Oroszországban kasszasikert hozó, a Szovjetunió afganisztáni beavatkozását kissé propagandisztikusan bemutató 9-es szakasz című film megalkotása óta afféle „udvari” színész-rendezőként tartanak számon - ittott speciális effekteket, szirupos hóhullást és robbanásokat helyezett el a filmben, de az utómunkálatok, mint mondta, lényegében az apja jegyzetei alapján folytak. A múlt év végi bemutató után egy ideig a csapból is a Csendes Don folyt és az előítéletek közötti dilemma végül a Golivúd-ellenesek javára dőlt el. Érveik alapja részben az a közhely, hogy külföldiek nem tudnak oroszokat játszani, nem tudnak vodkát inni (valóban kevés nemzet önt le a torkán hivatalos becslések szerint tiszta szeszben számolva év 14 liter alkoholt a teljes lakosságra lebontva), másrészt számta-A helyi kozákok közül sokan felháborodtak a francia színésznő hajkoronáján, mondván kibontott hajjal kozák nő sosem lépne utcára. Van okoskodás arról, hogy egy igazi doni kozák nem is abban a tájszólásban beszél, ami a filmben hallható. Kétségtelen, hogy Solohov írásban nem jelölte a tájszólást, így a keverék kozák-ukrán-délorosz dialektus, amely a Geraszimov filmjében használttól is eltér, valószínűleg a stáb önálló találmánya. Erről viszont a legkevésbé sem a külföldiek tehetnek. A helyi kozákok közül sokan felháborodtak a francia színésznő hajkoronáján, mondván: kibontott hajjal kozák nő sosem lépne utcára - igaz, Forest gyönyörű fekete fürtjeinek hangsúlyozása Bondarcsuk utasítása volt. Más kérdés, hogy miközben egy-egy cikk az Everett-Forest párost kritizálja, lelkesen említi meg, hogy Bondarcsuk eredetileg állítólag Julia Robertset és Richard Gere-t nézte ki a főszerepre. A tervet a Micsoda nő húzta keresztbe, miután kettejük kasszasikert hozó filmje miatt a színészpáros gázsija az egekbe szökött. Bár az ellenérvek gyakran megmosolyogtatók - többek között annak a kozáknak a kirohanása egy cikkben, aki szerint egy kozák nő sosem feküdne olyan ledéren az ágyba mint tette ezt Akszinija, szeretője mellé bújva, lényegében igazuk lehet. A film unalmasra sikeredett. Zajlik a polgárháború, Grigorij hol itt, hol ott öldököl, dúl az érzelem, ármány és szerelem, vér és szenvedély próbál képernyőre kerülni, de a történet nem sodor magával, inkább csak csordogál. Nem annyira a színészek miatt, akik között Bondarcsuk neje és lánya is ott volt. A mű egészét a díszletekkel együtt szirupos máz hatja át, viaszbaba-szerűség, ami miatt Akszimija Grigorij iránti forró szerelme kevésbé hiteles, mint a filmet gyakran megszakító sörreklámok. Érdeménél kicsit zajosabban átadott ajándék, amit ráadásul nem is sikerült időben átadni, hiszen Solohov születésének egy esztendővel korábban volt a 100. évfordulója.