Népszabadság, 2007. január (65. évfolyam, 1-26. szám)

2007-01-31 / 26. szám

2007. JANUÁR 31., SZERDA • NÉPSZABADSÁG 22 • Kerékvilág 2005 2006 2010 * előrejelzés Forrás: Gyártó / Népszabadság-grafika Jelvényt és sebességet vált a Fiat Jön a kéthengeres, meg az olasz-indiai-kínai mini Kilábalt a bajból, és egyre több újdonsággal, valamint kapcsolatrendszerének szélesítésével növeli piaci részesedését és nyerségét a Fiat. Boros Jenő A három éve még napi kétmil­lió euró veszteséggel működő olasz konszern autómárkái ta­valy már 5 millió nyereséget termeltek naponta. A felvirág­zás a 2004 júniusában kineve­zett Sergio Marchionnénak tu­lajdonítható, az elnök-vezér­igazgató a csőd szélén álló cégből 2010-re már napi 13 millió eurót profitáló Fiatot formál. Ehhez persze némi ál­dozat és egy válás is kellett. 2000-ben kötött stratégia­partnerségi megállapodása ér­telmében a General Motors 2,4 milliárd euró értékben 20 százalékos Fiat-részesedést szerzett, és további 80 száza­lék megvásárlására kötele­zettséget vállalt, ám saját helyzetének gyengülése és a piac romlása miatt ettől elállt, ezért 2005 februárjában, hos­­­szas tárgyalások után 1,55 mil­liárd euró bánatpénz megfize­tése után elvált a Fiattól, melynek részvényei azonnal 3,69 százalékkal emelkedtek. Ez persze még kevés lett vol­na a nyereségességhez, hat­ezer olasz alkalmazottnak is felmondtak. A Grande Punto megdobta az eladásokat, a grandiózus tervek szerint két­millióról hárommillióra jut­tatná éves termelését a Fiat, melynek vezetése különösen az indiai, kínai, latin-amerikai és orosz piac fejlődésében bízik. A klasszikus receptnek megfelelően agresszív mo­­dellstratégiával menekül elő­re a 108 éves Fiat, mely 2010-ig 23 vadonatúj modellt mutat be, és további 16-ot fejleszt. Sergio Marchionne helyreállí­tási terve szerint 2008-ig a je­lenleg 71 százalékos kihasz­náltsággal dolgozó torinói üzem teljes kapacitásra kap­csolhat, és az elmúlt évek veszteségei után már egyetlen olaszországi gyárat sem zár­nak be. Nyereségességét javítja a szerkezeti elemek és fődara­bok további egységesítése, az újdonságok, valamint kapcso­latrendszerek szélesítése. A megújulási programra 9,6 milliárd eurót költenek, ebből 3,0 milliárd euró jut ku­tatásra és fejlesztésre az Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia és Maserati márkáknál. A motor­család három új típussal bővül a következő négy évben: elő­ször jön a négyhengeres, 1,6 li­teres dízel Multijet, mellyel párhuzamosan fejlesztik a jö­vő Fiat miniautóihoz a kettő-, illetve háromhengeres erőfor­rásokat. A premier-tűzijátékkal pár­huzamosan a gyártásban is magasabb sebességfokozatba kapcsol az olasz konszern: 2010-re Lanciákból a tavalyi 120 ezer helyett 300 ezret, Al­fa Rómeókból 163 ezer helyett 300 ezret akar értékesíteni. A Grande Punto lépcsős hátú változatából, a Lineából évi 200 ezret tervez a Fiat, mely idén emblémát is vált. A Grande Punto mellett je­lentős része volt az olasz cég sikeres reneszánszában az Esztergomban gyártott Fiat Sedlciknek és a PSA Peugeot- Citroën vállalattal közös te­herautó-programnak. A kap­csolatrendszer bővül, hiszen következik a Tatával együtt gyártott indiai és a Nanjinggal fejlesztett Chevy motoros kí­nai népautó. A lengyelországi Tichyben lévő Fiat-gyárban készül a Ka utódmodelljével egy soron az új 500-as, mely a Seicentót váltja, és a Panda szerkezetére épül. A 3,3 méteres Cinque­cento és a Ka éves darab­száma negyedmillió lesz. A közös fejlesztésnek köszönhe­tően a Ford 200 millió eurót takarított meg. Az új 500-as biztos siker lesz, hiszen már a tanulmánymodell is sok em­bert meghódított, ám nehéz lesz utolérni az 1957-es őst, melyből húsz év alatt 3,9 mil­lió kelt el. Olasz kapcsolatok Családi: a többi híres olasz autómárka közül az Autobianchi 1968-ban, a Lancia 1969-ben, az Alfa Romeo 1987-ben, a Maserati 1993-ban került a Fiat-csoport tu­lajdonába. Chery: a kínai cég benzinmotoro­kat gyárt a Fiatnak. Ford: a lengyelországi Tychyben, a Fiat gyárában készül a Ka utód­­modellje és az új Cinquecento, az éves darabszám eléri a negyed­­millió járművet. A két cég közös fejlesztésének köszönhetően a Ford 200 millió eurót takarított meg. General Motors: a Fiat dízelmo­torokat ad benzinesekért, me­lyek között van szentgotthárdi gyártású is. Nanjing Automotive: a kí­nai-olasz vegyes vállalatnál évi 300 ezer személyautó készül kí­nai piacra. PSA Peugeot-Citroen: Közösen fejlesztett kisteherautók gyártá­sa a Peugeot-Citroennel az olasz­­országi Atessában, a franciaor­szági Valenciennében, a törökor­szági Bursában és az argentin Cordobában. Szeveresztal: oroszországi Fiat­összeszerelés. Suzuki: Esztergomban készülnek a Sedicik, valamint a Fiat-dízel­motorral szerelt SX 4-esek. Tata: 2005-ben megállapodás a 7500 eurós népautó, motor és se­bességváltó közös gyártásáról, valamint Fiat Palio és Siena típu­sok indiai értékesítéséről, közös pick-up készül az argentin Cordobában. Zastava: Punto-összeszerelés a szerbiai Kragujevacban. Olasz reneszánsz: újra virágzik majd a Cinquecento HIRDETÉS Találja meg az igényeinek, ízlésének, életvitelének legmegfelelőbb Mazda- modellt most a lehető legjobb áron! Válasszon márkakereskedőink egyedi ajánlataiból a www.mazda.hu weboldalon, majd keresse értékesítőinket az ott megadott elérhetőségeken. www.mazda.hu Néhány példa kereskedőink akciós ajánlataiból: Modellváltozat Státusz Listaár akclós ár Megtakarítás Mazdaó 1.81 CE bemutatóautó 5 599 900 Ft 4 590 000 Ft 1 009 900 Ft Mazdaó 2.01 TE tesztautó 6 499 900 Ft 5 900 000 Ft 599 900 Ft Mazdaó 2.0 CD 120 TE tesztautó 6 349 900 Ft 5 500 000 Ft 849 900 ft Mazdaó 2.0 CD 143 Plusline bemutatóautó 6 879 900 Ft 6 479 900 Ft 400 000 Ft ft jelen hirdetésben és a www.mazda.hu weboldalon szereplő egyedi ajánlatok az akciós készlet erejéig érvényesek. A képen látható modellek kiegészítő tartozékokkal szereltek. Fogyasztás: 6,0-10,2 1/100 km, C02: 165-245 g/km. Mazdac. fiz igazi Zoom-Zoom. Kék helyett vörös Az 1899-ben alapított Fabrica­ Italiana Di Automobili Torino idei modelljein jelenik meg a tizenha­todik jelvényváltozat: a 2001-tőll használt kék színű ezüstkoszorús helyett a Fiat visszatért az 1931 és 1968 között használt vörös alapú logohoz, mely elsőként a következő reménységet, az új Bravót díszíti majd. www.nol.hu Nagycsaládi mozi, fél áron Arra a kérdésre, hogy me­lyik a legolcsóbb hétsze­mélyes családi autó a ma­gyar piacon, hamarosan egyértelmű válasz adható. Hargitai Miklós A Dacia Logan MCV a maga nagyjából 2,9 milliós árával iga­zi szenzációja lesz az európai piacnak. Február végétől ezért már 1,6-os motor, szervokor­mány és néhány egyéb kényel­mi extra is jár, ami meglehető­sen racionális választássá teszi a Logan kombiváltozatát. A hétüléseseknél (a nem egyértelműen pozitív eddigi ta­pasztalatokra támaszkodva) mindig előbukkan az a feltéte­lezés, hogy a leghátsó üléssor voltaképpen szükségmegoldás: férőhelynek nem az igazi, vi­szont a csomagoktól elveszi a teret. Nos, az MCV-nél nem egészen erről van szó: a hátsó ülések 185 centiméteres magas­ságig garantáltan kényelmesek, a lábtér több mint elegendő (hogy mást ne mondjunk, na­gyobb, mint a középen ülőké, pedig ott sincs szó szűkösség­ről), sőt még barátságos kö­nyöklőknek és praktikus pohár­tartóknak is jutott hely. (A láb­térre egyébként szükség is van, a háttámlába épített merevítők miatt ugyanis nem kellemes, ha a térdünkkel az előttünk levő ülésnek támaszkodunk.) Ötle­tes újítás, hogy minden üléssor egy kicsit magasabban van az előtte levőnél, így még a leghá­tul ülők is kilátnak az autóból, így mozizhatnak utazás közben. A Logan MCV (Multi Convivial Vehicle) az elnevezé­sének megfelelően a valóság­ban is sokoldalú. Aki nem akar hét személyt fuvarozni, hasz­nálhatja termetes áruszállító­nak (két üléssel 2350, öt üléssel 700 literes a csomagtartó, de még a harmadik sor mögött is marad közel 200 liternyi űr). A kombi szabadidő-autónak is megteszi, a legtöbb hobbikellék belefér (talán a ló meg a motor­csónak kivételével). Mindezt úgy érték el a tervezők, hogy a lépcsős hátú Loganhoz képest 27 centiméterrel megnövelték a tengelytávot, és 11 centiméter­rel a közel 4,5 méter hosszú ka­rosszéria magasságát. A vég­eredmény egy belülről is jól át­tekinthető, könnyen vezethető autó lett. A Logan kombit vezetés közben nagynak látjuk, de könnyűnek és fürgének érezzük (utóbbit a sportos kor­mány és a rövid utakon futó, pontos, bár kicsit karcos váltó is erősíti). A kocsi használati értékét növeli a megemelt hasma­gasság és az alsó védelem, meg a gyengébb minőségű utakhoz szabott futómű - mindezekkel a Logan MCV a tanyasi dűlőktől a sztrádákig bárhol jól elboldo­gul. Ráadásul anélkül, hogy idő­ről időre gyógykezelésre szo­rulna - erről nemcsak a 30 ezer kilométeres szervizciklus árul­kodik, hanem az eddig eladott sok ezer Logan meglehetősen karcsú, összességében épp csak milliós nagyságrendű garanciá­lis költségszámlája is. A beltér a Loganból megszo­kott Renault-elemekből áll, ki­egészítve különféle zsebekkel, pakolórekeszekkel és egy a te­tőlemezhez illesztett levehető „könyvespolccal”. Az autó há­romféle motorral (1,4 és 1,6 MPI, 1,6 16 V, 1,5 dCi), kétféle „bútorozással” (5 és 7 szemé­lyes) érkezik. A kétféle helykí­­nálatú modell egymással nem kompatibilis (azaz az ötszemé­lyesből nem lehet utólag két­ülésest fabrikálni, hiányzik hoz­zá többek között a hátsó üléssín és a nyitható háromszögablak). Az ötüléses modell alapára 2,4 millió forint körül lesz, amihez 3 éves vagy 100 ezer kilométe­res garanciát is ad az importőr. A kocsi használati értékét növeli a megemelt hasmagasság és az alsó védelem

Next