Népszabadság, 2007. május (65. évfolyam, 101-125. szám)

2007-05-17 / 114. szám

2007. MÁJUS 17., CSÜTÖRTÖK • NÉPSZABADSÁG 6»Budapest www.nol.hu Partraszállás előtt Duna-parti fejlesztés leghamarabb 2008-tól Schmidt Gábor Ötletpályázatot írunk ki a Du­­na-part felélesztésére a „Partra­szállás-program” keretében - ígérte a fővárosi MSZP­­SZDSZ-koalíció a ciklus elején elfogadott negyvenpontos programban. A nagy horderejű fejlesztés ügyében egyelőre nem sok előrelépés történt, a pályázat tartalmát és pénzügyi kereteit sem sikerült tisztázni. Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ), vá­rosfejlesztési főpolgármester­helyettes szerint a programot a nyáron tárgyalhatja a Főpolgár­mesteri Kabinet, majd egy szeptemberi szakkonferencián véglegesítik annak tartalmát és várható költségeit. Ikvai-Szabó szerint „a ciklus legnagyobb szabású építészeti fejlesztése” leghamarabb 2008-2009-ben indul. A kabinet elé kerülő program a fővárosi Duna-part teljes szakaszának rendezését tűzi ki célul, külön kitérve a vi­­lágörökségi részek megóvására, a közlekedés megszervezésére és a városrehabilitációra. Ikvai- Szabó szerint már most bizo­nyos, hogy az akár százmilliár­dos nagyságrendű fejlesztés megvalósításához szükség lesz a magántőke bevonására is. A Partraszállás-program egyébként Janesch Péter épí­tész nevéhez fűződik, aki há­rom évvel ezelőtt vetette fel, hogy a pesti és budai rakpar­tokról száműzni kellene a for­galmat, a folyópartot pedig ös­szekötni a várossal, és is­mét visszaadni a gyalogosok­nak. Az idén a választások előtt két hónappal lett a 2013-ig szó­ló budapesti fejlesztéseket ös­szefoglaló Podmaniczky-pro­­gram része. A teljes budapesti Duna-part felélesztését meg kell előznie a folyószakasz műszaki felméré­sének. Nyitott kérdés az is, hogy az összesen kétszer két­­sávnyi pesti és budai rakpart forgalmát hová vezetnék. A tavalyi önkormányzati vá­lasztások előtt az MSZP-s Hor­váth Csaba felvetette, hogy a Duna medrében alagutat kelle­ne építeni a Margit-sziget és a Lágymányosi híd között, több kijárattal Pest és Buda felé. En­nek előkészítése és kivitelezése öt-öt évig tartana, a költségek az előzetes becslések szerint el­érnék a 200 milliárd forintot. Ikvai-Szabó ezzel kapcsolatban azt mondta: a Partraszállás­program nemcsak egy esetleges alagútépítést jelent, hanem a teljes folyópart fejlesztését. Ugyancsak a szeptemberi kon­ferencián véglegesülhet az is, hogy a rakpartok autómentessé tételével felszabaduló, tíz-tíz kilométeres belvárosi sávot ho­gyan fejlesszék. A Duna és a város kapcsola­ta kiemelt szerepet játszott a budapesti „EU­ kulturális fővá­rosa” pályázaton is, amelyet vé­gül Pécs nyert meg. A budapes­ti pályázat azzal számolt: „2010- re a Duna olyan, mindenki által elérhető és birtokba vehető vá­rosi térré válik, ami szervesen kapcsolódik a budapesti száraz­­földhöz, szimbolizálva Buda­pestet”. Tekintve, hogy pusztán egy, a Duna medrében épített alagút kialakítása is legalább tíz évig tartana, nem beszélve a partszakasz egyéb fejlesztései­ről, a Partraszállás-program - ha megvalósul - minden bi­zonnyal leghamarabb csak a kö­vetkező évtized végére teremt­het összeköttetést a város és annak folyója között. Száműznék a forgalmat a folyópartról és teljes hosszában visszaadnák a gyalogosoknak Fotó: Szabó Bernadett HIRDETÉS A „Portugália bemutatkozik" rendezvény keretében az ICEP Portugál Nagykövetség portugál cégek közreműködésével előadás-sorozatot szervez portugál sikertörténetekről, találmányokról 2007. május 21 -én, hétfőn az Alkotás Point irodaház konferenciaközpontjában (1123 Budapest, Alkotás út 50.)­­ program «»«—■—t« 9.00- 9.45 „Via Verde" (Zöld út) Az autópályadíj elektronikus úton történő beszedésének portugáliai tapasztalatai Előadó: Brisa/Baer (www.brisa.pt) (www.baer.pt) 10.00- 10.45 Portugál tapasztalatok a koncessziók és a Public Private Partnership területén Előadók: Mota-Engil és Best Bank (www.mota-engil.pt) (www.mota.hu) (www.bes.pt) 11.00- 12.45 Az EU-s alapok felhasználásának pozitív tapasztalatai a portugál mérnöki tevékenységben „Águas de Portugal" - szervezeti felépítés és a portugáliai környezetvédelemben elért sikerek (esettanulmány) Előadók: Consulgal és Águas de Portugal (www.consulgal.pt)) (www.adp.pt) 14.15- 15.15 Az ATM Portugáliában - felhasználási terület, tapasztalatok Előadó: SIBS (portugál bankközi szolgáltatási társaság) (www.sibs.pt) 15.15- 16.00 Távközlés/VSAT mint a hátrányos helyzetű régiók információelérési lehetősége Előadók: Hungaro DigiTel és Portugal Telecom (www.hdt.hu) (www.telecom.pt) 14.15- 15.15 Márkák az állampolgárok szolgálatában és az egyetemes elérhetőség Előadó: UP Partner­s (www.uppartner.pt) Icep Portugal­ii Bejelentkezés és további felvilágosítás: ICEP Portugál Nagykövetség 1123 Budapest, Alkotás u. 53., MOM Park C­op. IV. em. Tel.: (36-1) 488-7865 • Fax:488-7870 • E mail: portugalnapok@icep.hu IwnJ 2J DujJiiSaaSAíH Budapest - Vác - Nagymaros - Esztergom és Budapest ;írt minden szombaton és vasárnap 9:30-kor 1 3Äf6­*1223 mwdú i»í) Felülbírálták Demszky javaslatát Bojár Iván helyett Ráday kerül a Kossuth téri tender bírálóbizottságába Hírösszefoglalónk Egyhangúlag támogatta a fővá­ros városképvédelmi bizottsága a Kossuth tér rendezését szol­gáló nemzetközi térépítészeti tervpályázat anyagát. Beleznay Éva megbízott főépítész a teg­napi ülésen hangsúlyozta: ha a bizottság változtatna a pályázat anyagán, csúszna a tender kiírá­sa. Ugyanezen okból Beleznay szerint nem volna szerencsés a pályázat bírálóbizottságának összetételén változtatni. Ennek ellenére megtették, és felülbí­rálták Demszky Gábor főpolgár­mestert, aki Bojár Iván András (SZDSZ) városarculati tanács­nokot delegálta volna a bíráló­­bizottságba, ehelyett azonban a szakbizottság Ráday Mihály (MSZP) mellett döntött. Ughy Attila, a városképvédelmi bi­zottság fideszes elnöke, vala­mint Horváth Gyula szocialista alelnök úgy vélekedett, ha az ő testületük hatáskörébe tartozik a kiírás és a bírálóbizottság tag­jainak kijelölése, akkor a gré­mium él a jogával, és „úgy dönt, ahogy akar”, függetlenül a fő­polgármester javaslatától. Nem lesznek védőfalak a metróállomásokon, a városháza városüzemeltetési bizottsága tegnapi ülésén ugyanis nem tá­mogatta Tarlós István Fidesz­­frakcióvezető ezen indítványát. Hagyó Miklós (MSZP) város­üzemeltetési főpolgármester­helyettes szerint az utasokat vé­dő létesítmény kialakítása na­gyon drága volna, veszélyhely­zetekben pedig maga is nehéz­ségeket jelentene. Hagyó sze­rint nem a védőfallal, hanem a peronok elektronikus ellenőr­zésével volna csökkenthető a balesetek száma, ráadásul ez jó­val olcsóbb megoldás volna. Döntött a városüzemeltetési bizottság arról is, hogy negyed­­milliárd forintot csoportosít át az utcai köztisztasági feladatok­ról a zöldterületek tisztán tartá­sára, e célra a tavalyihoz képest így is 110 millióval kevesebb, összesen másfél milliárd forin­tot fordít a főváros. A növények öntözésére 30 millióval keve­sebb, a parkok takarítására vi­szont 34 millió forinttal többet költ a városháza a megelőző esztendőhöz képest. A szakbi­zottság arról is határozott, hogy a Hegyalja úton, a józsefvárosi Vajda Péter utcában és az an­gyalföldi Vágány utcában busz­­sávot alakítanak ki • A József Attila Gimnáziumot és a Montágh Imre Általános Iskolát 2008 szeptemberétől átadná Újbuda a fővárosnak, a Weiner Leó Zenei Szakközépiskolát pedig a városházával megosztva mű­ködtetné - erről ma dönthet a XI. kerületi képviselő-testület. A vá­rosatyák három-három általános iskola összevonásáról is határoz­nak. újbuda garanciákat kér a fő­várostól, hogy meghatározott ideig tovább működteti az iskolákat. SZDSZ: 20 százalékot, de hogyan? 2009-re húszszázalékos főváro­si támogatottságot vár az SZDSZ-nek a párt újonnan megválasztott budapesti elnö­ke. Szabadai Viktor egy tegnapi sajtóbeszélgetésen azt mondta, újra kell szervezni a szabad de­mokratáknak a választókkal való kapcsolatát. A fővárosi el­nök úgy fogalmazott, 2010 után is azzal számolnak, hogy Buda­pestnek liberális városvezetése lesz, a Demszky Gábor esetleges hatodszori újraindulásával kap­csolatos kérdéseket viszont el­hárították, mondván, erről ko­rai még beszélni. Szabadai Viktor: újra kell szer­vezni a szabad­­demokraták­nak a választók­kal való kapcso­latát. A fővárosi választmány a jö­vőben szervezettebben fog mű­ködni, egyfajta hídszerepet be­töltve a városházi frakció, a ke­rületek és a minisztériumok kö­zött. Szabadai szerint szükség van arra, hogy minden válasz­tókörzetnek legyen egy-egy fe­lelőse a pártban. Az SZDSZ a ciklus végére azt akarja elérni, hogy eredmé­nyesen lehessen fellépni a vad­­plakátozókkal szemben, úgy, hogy azt is büntetni lehessen, akinek a reklám kihelyezése ér­dekében állt. Szabadai szorgal­mazza az egységes budapesti parkolási rendszer kialakítását, valamint azt, „hogy megszűnje­nek a Mercedesek ablakában vi­rító rokkantkártyák”. Az egyén szabadságát ugyanis a szabad demokraták szerint „jelentősen korlátozza, hogy nem mindenki tartja be az egész közösségre érvényes szabályokat”. (S. G.)

Next