Népszabadság, 2007. május (65. évfolyam, 101-125. szám)
2007-05-17 / 114. szám
2007. MÁJUS 17., CSÜTÖRTÖK • NÉPSZABADSÁG 6»Budapest www.nol.hu Partraszállás előtt Duna-parti fejlesztés leghamarabb 2008-tól Schmidt Gábor Ötletpályázatot írunk ki a Duna-part felélesztésére a „Partraszállás-program” keretében - ígérte a fővárosi MSZPSZDSZ-koalíció a ciklus elején elfogadott negyvenpontos programban. A nagy horderejű fejlesztés ügyében egyelőre nem sok előrelépés történt, a pályázat tartalmát és pénzügyi kereteit sem sikerült tisztázni. Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ), városfejlesztési főpolgármesterhelyettes szerint a programot a nyáron tárgyalhatja a Főpolgármesteri Kabinet, majd egy szeptemberi szakkonferencián véglegesítik annak tartalmát és várható költségeit. Ikvai-Szabó szerint „a ciklus legnagyobb szabású építészeti fejlesztése” leghamarabb 2008-2009-ben indul. A kabinet elé kerülő program a fővárosi Duna-part teljes szakaszának rendezését tűzi ki célul, külön kitérve a világörökségi részek megóvására, a közlekedés megszervezésére és a városrehabilitációra. Ikvai- Szabó szerint már most bizonyos, hogy az akár százmilliárdos nagyságrendű fejlesztés megvalósításához szükség lesz a magántőke bevonására is. A Partraszállás-program egyébként Janesch Péter építész nevéhez fűződik, aki három évvel ezelőtt vetette fel, hogy a pesti és budai rakpartokról száműzni kellene a forgalmat, a folyópartot pedig összekötni a várossal, és ismét visszaadni a gyalogosoknak. Az idén a választások előtt két hónappal lett a 2013-ig szóló budapesti fejlesztéseket összefoglaló Podmaniczky-program része. A teljes budapesti Duna-part felélesztését meg kell előznie a folyószakasz műszaki felmérésének. Nyitott kérdés az is, hogy az összesen kétszer kétsávnyi pesti és budai rakpart forgalmát hová vezetnék. A tavalyi önkormányzati választások előtt az MSZP-s Horváth Csaba felvetette, hogy a Duna medrében alagutat kellene építeni a Margit-sziget és a Lágymányosi híd között, több kijárattal Pest és Buda felé. Ennek előkészítése és kivitelezése öt-öt évig tartana, a költségek az előzetes becslések szerint elérnék a 200 milliárd forintot. Ikvai-Szabó ezzel kapcsolatban azt mondta: a Partraszállásprogram nemcsak egy esetleges alagútépítést jelent, hanem a teljes folyópart fejlesztését. Ugyancsak a szeptemberi konferencián véglegesülhet az is, hogy a rakpartok autómentessé tételével felszabaduló, tíz-tíz kilométeres belvárosi sávot hogyan fejlesszék. A Duna és a város kapcsolata kiemelt szerepet játszott a budapesti „EU kulturális fővárosa” pályázaton is, amelyet végül Pécs nyert meg. A budapesti pályázat azzal számolt: „2010- re a Duna olyan, mindenki által elérhető és birtokba vehető városi térré válik, ami szervesen kapcsolódik a budapesti szárazföldhöz, szimbolizálva Budapestet”. Tekintve, hogy pusztán egy, a Duna medrében épített alagút kialakítása is legalább tíz évig tartana, nem beszélve a partszakasz egyéb fejlesztéseiről, a Partraszállás-program - ha megvalósul - minden bizonnyal leghamarabb csak a következő évtized végére teremthet összeköttetést a város és annak folyója között. Száműznék a forgalmat a folyópartról és teljes hosszában visszaadnák a gyalogosoknak Fotó: Szabó Bernadett HIRDETÉS A „Portugália bemutatkozik" rendezvény keretében az ICEP Portugál Nagykövetség portugál cégek közreműködésével előadás-sorozatot szervez portugál sikertörténetekről, találmányokról 2007. május 21 -én, hétfőn az Alkotás Point irodaház konferenciaközpontjában (1123 Budapest, Alkotás út 50.) program «»«—■—t« 9.00- 9.45 „Via Verde" (Zöld út) Az autópályadíj elektronikus úton történő beszedésének portugáliai tapasztalatai Előadó: Brisa/Baer (www.brisa.pt) (www.baer.pt) 10.00- 10.45 Portugál tapasztalatok a koncessziók és a Public Private Partnership területén Előadók: Mota-Engil és Best Bank (www.mota-engil.pt) (www.mota.hu) (www.bes.pt) 11.00- 12.45 Az EU-s alapok felhasználásának pozitív tapasztalatai a portugál mérnöki tevékenységben „Águas de Portugal" - szervezeti felépítés és a portugáliai környezetvédelemben elért sikerek (esettanulmány) Előadók: Consulgal és Águas de Portugal (www.consulgal.pt)) (www.adp.pt) 14.15- 15.15 Az ATM Portugáliában - felhasználási terület, tapasztalatok Előadó: SIBS (portugál bankközi szolgáltatási társaság) (www.sibs.pt) 15.15- 16.00 Távközlés/VSAT mint a hátrányos helyzetű régiók információelérési lehetősége Előadók: Hungaro DigiTel és Portugal Telecom (www.hdt.hu) (www.telecom.pt) 14.15- 15.15 Márkák az állampolgárok szolgálatában és az egyetemes elérhetőség Előadó: UP Partners (www.uppartner.pt) Icep Portugalii Bejelentkezés és további felvilágosítás: ICEP Portugál Nagykövetség 1123 Budapest, Alkotás u. 53., MOM Park Cop. IV. em. Tel.: (36-1) 488-7865 • Fax:488-7870 • E mail: portugalnapok@icep.hu IwnJ 2J DujJiiSaaSAíH Budapest - Vác - Nagymaros - Esztergom és Budapest ;írt minden szombaton és vasárnap 9:30-kor 1 3Äf6*1223 mwdú i»í) Felülbírálták Demszky javaslatát Bojár Iván helyett Ráday kerül a Kossuth téri tender bírálóbizottságába Hírösszefoglalónk Egyhangúlag támogatta a főváros városképvédelmi bizottsága a Kossuth tér rendezését szolgáló nemzetközi térépítészeti tervpályázat anyagát. Beleznay Éva megbízott főépítész a tegnapi ülésen hangsúlyozta: ha a bizottság változtatna a pályázat anyagán, csúszna a tender kiírása. Ugyanezen okból Beleznay szerint nem volna szerencsés a pályázat bírálóbizottságának összetételén változtatni. Ennek ellenére megtették, és felülbírálták Demszky Gábor főpolgármestert, aki Bojár Iván András (SZDSZ) városarculati tanácsnokot delegálta volna a bírálóbizottságba, ehelyett azonban a szakbizottság Ráday Mihály (MSZP) mellett döntött. Ughy Attila, a városképvédelmi bizottság fideszes elnöke, valamint Horváth Gyula szocialista alelnök úgy vélekedett, ha az ő testületük hatáskörébe tartozik a kiírás és a bírálóbizottság tagjainak kijelölése, akkor a grémium él a jogával, és „úgy dönt, ahogy akar”, függetlenül a főpolgármester javaslatától. Nem lesznek védőfalak a metróállomásokon, a városháza városüzemeltetési bizottsága tegnapi ülésén ugyanis nem támogatta Tarlós István Fideszfrakcióvezető ezen indítványát. Hagyó Miklós (MSZP) városüzemeltetési főpolgármesterhelyettes szerint az utasokat védő létesítmény kialakítása nagyon drága volna, veszélyhelyzetekben pedig maga is nehézségeket jelentene. Hagyó szerint nem a védőfallal, hanem a peronok elektronikus ellenőrzésével volna csökkenthető a balesetek száma, ráadásul ez jóval olcsóbb megoldás volna. Döntött a városüzemeltetési bizottság arról is, hogy negyedmilliárd forintot csoportosít át az utcai köztisztasági feladatokról a zöldterületek tisztán tartására, e célra a tavalyihoz képest így is 110 millióval kevesebb, összesen másfél milliárd forintot fordít a főváros. A növények öntözésére 30 millióval kevesebb, a parkok takarítására viszont 34 millió forinttal többet költ a városháza a megelőző esztendőhöz képest. A szakbizottság arról is határozott, hogy a Hegyalja úton, a józsefvárosi Vajda Péter utcában és az angyalföldi Vágány utcában buszsávot alakítanak ki • A József Attila Gimnáziumot és a Montágh Imre Általános Iskolát 2008 szeptemberétől átadná Újbuda a fővárosnak, a Weiner Leó Zenei Szakközépiskolát pedig a városházával megosztva működtetné - erről ma dönthet a XI. kerületi képviselő-testület. A városatyák három-három általános iskola összevonásáról is határoznak. újbuda garanciákat kér a fővárostól, hogy meghatározott ideig tovább működteti az iskolákat. SZDSZ: 20 százalékot, de hogyan? 2009-re húszszázalékos fővárosi támogatottságot vár az SZDSZ-nek a párt újonnan megválasztott budapesti elnöke. Szabadai Viktor egy tegnapi sajtóbeszélgetésen azt mondta, újra kell szervezni a szabad demokratáknak a választókkal való kapcsolatát. A fővárosi elnök úgy fogalmazott, 2010 után is azzal számolnak, hogy Budapestnek liberális városvezetése lesz, a Demszky Gábor esetleges hatodszori újraindulásával kapcsolatos kérdéseket viszont elhárították, mondván, erről korai még beszélni. Szabadai Viktor: újra kell szervezni a szabaddemokratáknak a választókkal való kapcsolatát. A fővárosi választmány a jövőben szervezettebben fog működni, egyfajta hídszerepet betöltve a városházi frakció, a kerületek és a minisztériumok között. Szabadai szerint szükség van arra, hogy minden választókörzetnek legyen egy-egy felelőse a pártban. Az SZDSZ a ciklus végére azt akarja elérni, hogy eredményesen lehessen fellépni a vadplakátozókkal szemben, úgy, hogy azt is büntetni lehessen, akinek a reklám kihelyezése érdekében állt. Szabadai szorgalmazza az egységes budapesti parkolási rendszer kialakítását, valamint azt, „hogy megszűnjenek a Mercedesek ablakában virító rokkantkártyák”. Az egyén szabadságát ugyanis a szabad demokraták szerint „jelentősen korlátozza, hogy nem mindenki tartja be az egész közösségre érvényes szabályokat”. (S. G.)