Népszabadság, 2007. augusztus (65. évfolyam, 178-203. szám)
2007-08-01 / 178. szám
Szeméthegy a Szigeten Htokban hordták el Illegális hulladéklerakó került elő a Sziget Fesztivál helyszínén. A rendőrség vizsgálódik. Nem tudni, ha öt éve folyamatosan bontják le és szállítják el a tízezer köbméteres szemétdombot, miért csak most értesültek róla a hatóságok. 21. oldal Olaszországban vásárolt a Mól Finomítót Mantovából A Mól közel 200 milliárd forintért Észak- Olaszországban vásárol magának olajfinomítót. Ezzel ma már mintha harapófogó venné körül a rá pályázó osztrák OMV schwechati egységét. 14. oldal Az elidegenedés rendezője Meghalt Antonioni Ingmar Bergman hétfői halálála után néhány órával újabb legendás képírómester távozott az élők sorából: Michelangelo Antonioni, csaknem 95 évesen. 10. oldal Fotó: MTI/AP/Wehrle Ifjú titánok a hazai divatpiacon Je suis belle Manapság külföldön reneszánszukat élik a dizájner duók. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem mostani végzősei között is felbukkant egy ígéretes páros, akik „Je suis belle” márkanéven forgalmaznak közösen megálmodott modelleket. 20. oldal Csángó takarító, maláj mérnök Százezer feketemunkás Szakértők a gazdaság egészében 25-30 százalékosra becsülik a feketemunka arányát, a külföldiekét pedig az összes feketemunka 15-20 százalékára. Egy friss felmérés szerint a külföldiek 66 százaléka magyar nemzetiségű, csaknem 90 százalékuk a szomszédos országokból érkezik. 2. oldal Diploma-különkiadás Pótfelvételi lehetőségek Több mint száz újabb pótfelvételi lehetőséget közlünk csütörtöki lapszámunkban megjelenő Diploma-különkiadásunkban. Ezek többsége hagyományos egyetemi szintű kiegészítő képzés, amelyekre most utoljára lehet jelentkezni. Jövőre ilyen oktatási formák már nem indulnak. Mai mellékletünk: Kerékvilág 16., 17. oldal Leszerel a brit hadsereg Észak-Írországban S. Takács András London Észak-Írországban tegnap éjféltől a az északír rendőrség gyakorolja a katonai funkciókat, s nem a brit hadsereg, ahogyan az elmúlt harmincnyolc éven át. A brit csapatok 1969-ben érkeztek az országba, mert a katolikusok és a protestánsok közötti konfliktus tarthatatlan állapotokat gerjesztett az utcákon. 1972-ben, amikor a legveszélyesebbnek ítélték a helyzetet, London 27 ezer katonát állomásoztatott ott. Az elmúlt csaknem négy évtizedben több mint 751 katona halt meg. Az erőszaknak az vetett véget, hogy 1997-ben az IRA (ír Köztársasági Hadsereg) nevű gerillacsoport fegyverszünetet hirdetett. Ebben az évben halt meg az utolsó brit katona, Stephen Restorick, akit egy ellenőrzőponton lőttek le. A békefolyamat az 1998-ban megkötött nagypénteki békeegyezséggel vette kezdetét. Idén májusban közös kormányt alakítottak az észak-írországi protestáns és katolikus közösség politikai képviseletei, hivatalosan is véget vetve a több évtizedes felekezeti vérontásnak. Ötezer brit katona egyébként továbbra is a határokon belül marad, de nem kapnak helyi feladatot, hanem külföldi bevetésekre képzik ki őket. Sokan bizalmatlanok a rendőrséggel szemben. A Demokrata Unionista Párt képviselője, Jeffrey Donaldson szerint a mai politikai folyamatoknak nyoma sem lenne a brit hadsereg nélkül, és ha a béke „megtörik”, a katonai jelenlétet növelni kell. - Remélhetőleg erre nem kerül sor - tette hozzá. - Nehéz volt évekig együtt élni a brit katonák bosszantásával - mondta egy bolttulajdonos -, örülök, hogy eltűnnek. Egy ír nyugdíjas szerint az emberek most a békefolyamat hasznát élvezik. - Semmi okot nem látok arra, hogy visszatérjünk a múlthoz. Egy fiú testvére, akit brit katonák lőttek le tisztázatlan körülmények között, nem felejt. - Ami történt, velünk marad életünk végéig. Az ír katolikus közösség emléktáblája az észak-írországi Armag külvárosában. A képeken a katolikus-protestáns összecsapások civil áldozatai Fotó: Reuters - Andrew Paton Új atomerőmű épülhet 2020 után Magyarországon Immár a gazdasági tárca szerint is elkerülhetetlen, hogy 2020- tól új atomerőmű épüljön Magyarországon. Igaz, kisebbre és szabályozhatóbbra számítanak. A lehetséges magánberuházók éberen várnak a pillanatra. Marnitz István A gazdasági tárca jelenlegi elképzelései szerint 2020-tól szükség lesz új atomerőmű építésére az országban - fogalmazott kérdésünkre Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szakállamtitkára. Úgy vélte, hogy lehetnének más változatok is - például az árambehozatal vagy a fosszilis energiahordozók (szén, gáz) -, de az drágább áramot eredményezne, illetve egyéb problémákat is okozna. Korábban a tárca - SZDSZ-hez kötődő - elöljárói a lehetőséget még csak „egy vizsgálandó opciónak” nevezték, és a most „társadalmi vitán” lévő országos energiapolitikai koncepció is hasonlóképpen fogalmaz. A szocialista párt és az ellenzék igenje már eddig is borítékolható volt. Vagyis a parlament - néhány, valamennyi pártban kisebbségben lévő környezetvédő kivételével - valószínűleg egyhangúlag támogatna egy 10-15 év múlva kezdődő új atomerőmű-építést. Az mindenesetre biztosnak látszik, hogy jelentkező akadna a munkára. Tegnap a Világgazdaság a német Süddeutsche Zeitungot idézve arról írt: a német E.ON és RWE „partnerhálózatot” hozna létre a régióban egy 2020 körül kezdődő atomerőmű-építésre. Bakács István, az E.ON Hungária igazgatósági tagja lapunknak az RWE-vel - versenytársakkal - való együttműködés lehetőségét újságírói spekulációnak nevezte. Hozzáfűzte: az E.ON valóban foglalkozik a térségbeli atomerőmű-építési lehetőségekkel, de Magyarország egyelőre nincs az érdeklődésük homlokterében, tekintve hogy a kérdés nálunk egyelőre nem aktuális. Új... folytatás a 13. oldalon Áron alul vinnék a MÁV Cargót A nagy szakmai befektetők kiszorulhatnak a versenyből - Csak egy ajánlat érte el a kormány várakozását Kapitány Szabó Attila Tucatnyi kérője közül csupán egy adná meg a várt 80 milliárd forintot a MÁV Cargo privatizációs tenderén. A biztos befutónak tartott Deutsche Bahn (DB) kieshet, nagy esélyes lesz viszont egy román magánvasút. A Fidesz az árufuvarozó cég eladásának leállítását követeli. Nagy lesz a lemorzsolódás a MÁV Cargo Zrt. privatizációs tenderén. A 30 milliárd forint alaptőkéjű, 47 millió tonnás tavalyi szállítási teljesítményével a magyar vasúti fuvarpiacon 82-83 százalékos részesedést magáénak mondó cég eladása az év privatizációs története lehet - jelenleg más, ilyen jelentőségű állami eladás nincs a láthatáron. A cég megvásárlására 12 befektető jelentkezett, ám közülük legalább hétnek - az árajánlatok és a szakmai programok értékelése után - augusztus közepén biztosan útilaput kötnek a talpára. Köztük előreláthatólag olyan szakmai befektetőknek is, akiket korábban a nagy esélyesek között emlegettek. A legnagyobb vesztesnek egyelőre a Deutsche Bahn látszik. Értesülésünk szerint a favoritok közé sorolt német állami vasúttársaság már a rajtot elrontotta. A júliusi határidőre beadott 44 milliárd forintos árajánlata messze a leggyengébb a mezőnyben. Ami nem csak azért furcsa, mert a DB erejéből ennél jobb ajánlatra is futná. Visszafogott szereplését érthetetlenné teszi, hogy a MÁV a privatizációs tender kiírásában egyértelművé tette: árufuvarozó cége értékesítésénél az egyik legfontosabb szempontnak a vételár maximalizálását tekinti. Azt pedig a korábbi hivatalos közlésekből is tudni lehetett, hogy a gazdasági és a pénzügyi tárca is legalább 80 milliárd forintot remél a MÁV Cargo eladásából. Az alapinformációk azonban látszólag nem csak a Deutsche Bank illetékeseinek a figyelmét kerülték el. A német vasútnál csak valamivel van jobb helyzetben a szintén esélyesnek tartott CFR Marfa. A román állami vasút - a hírek szerint hamarosan eladósorba kerülő - árufuvarozó vállalkozása első nekifutásra 46,5 milliárd forintos ajánlatot tett. Ami - ahogy a német társaság esetében, úgy itt is - kevésnek látszik ahhoz, hogy a magyar privatizációs tender tárgyalásos szakaszán részt vevő, legfeljebb öt pályázó közé kerüljön. Áron... folytatás a 15. oldalon 06 40 24 84 24 www.citibank.hu Megálmodni. Megvalósítani. HIRDETÉS citibank ',illslJkva"5ral